Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Rico, ik ben er erg blij mee. Nu staat hij nog op de bodem, ik ben nog aan het overwegen waar hij uiteindelijk gaat komen. Dat geldt ook voor de Superman-montipora.

Frode: ik hoop te gaan ontdekken hoe ik kan functioneren met weinig slaap. Tot nu toe is dat het aspect dat me een beetje zwaar valt...

Miranda: ik denk dat we qua aquaria allebei van elkaar kunnen leren, qua kleine kinderen denk ik dat ik van jou inderdaad veel meer kan leren dan andersom. Maar, eerlijk is eerlijk, tot nu toe doen we 't hier ook niet slecht heb ik het idee :)

Brem: we gaan ons best doen...

ArjenT: het was even wat 'gedoe', maar inderdaad is het gelukt. Ik ben er erg blij mee!

Vandaag nog iets. Uit mijn Triton-tests blijkt de aanwezigheid van koper en tin in mijn water. Na wat zoekwerk vermoed ik dat in elk geval de tin wordt afgegeven door alle nieuwe kunststof die gebruikt is in mijn nog nieuwe systeem. Tin is misschien nog wel giftiger dan koper. Omdat ik de bron van deze verhoogde waardes niet echt weg kan nemen, kan ik alleen het gevolg aanpakken: deze waardes verlagen. Ik heb daarvoor Triton Detox gebruikt. Een goedje dat er uit ziet als zware Italiaanse espresso. Per 100 L aquariumwater voeg je 3 ml toe. Na 3 dagen verwijder je de detox weer met een flinke portie nieuwe actieve kool en met waterverversingen.

Ik wil de Sn en Cu weg hebben om meerdere reden. Allereerst omdat het niet in de bak thuis hoort, ten tweede omdat ik me kan voorstellen dat de aanwezigheid van deze stoffen negatief is voor de dieren. Tin is niet voor niets een component in zogenaamde anti-fouling verven voor zeeschepen.

Omdat ik geen enkel negatief bericht over de Detox heb gevonden het goedje vandaag in de bak gedaan. Hierbij twee foto's, bepaal zelf wat voor en na is ;)

Bijlagen

• nw_06.jpg
    nw_06.jpg
    86,4 KB · Weergaven: 187
  • nw_06-detox.jpg
    nw_06-detox.jpg
    79,3 KB · Weergaven: 175
Vandaag nog iets. Uit mijn Triton-tests blijkt de aanwezigheid van koper en tin in mijn water. Na wat zoekwerk vermoed ik dat in elk geval de tin wordt afgegeven door alle nieuwe kunststof die gebruikt is in mijn nog nieuwe systeem. Tin is misschien nog wel giftiger dan koper. Omdat ik de bron van deze verhoogde waardes niet echt weg kan nemen, kan ik alleen het gevolg aanpakken:

Hoi Tanne,

Welk nieuw kunststof doel je specifiek op, heb je een idee? Ik ben nu mijn nieuwe bak aan het vullen, misschien iets waar ik rekening mee kan houden...

Hoi Tanne,

Welk nieuw kunststof doel je specifiek op, heb je een idee? Ik ben nu mijn nieuwe bak aan het vullen, misschien iets waar ik rekening mee kan houden...
Ik las op ReefCentral een topic waarin een mogelijke link werd gelegd tussen nieuw PVC-werk en verhoogde gehaltes Sn. Elders las ik ook de suggestie dat nieuw glas dit af kan geven. Of dit inderdaad mogelijk is, heb ik nog niet uitgezocht. Maar goed, mijn bak en mijn pvc is allemaal nieuw, het water is er in januari dit jaar in gegaan...

Misschien is het een idee na opzetten van een aquarium standaard een detox-kuur te doen, al zal, als bovengenoemde de oorzaak zou zijn in mijn systeem, er natuurlijk nog steeds een tijd lang Sn en wellicht ook Cu vrijkomen. Ik sluit niet uit dat ik binnen afzienbare tijd nog eens een detox-kuur zal moeten doen. Tot nu toe trekt de bruine troebeling vrij snel weg dus ik vind het niet zo bezwaarlijk als ik even had gevreesd.

Hele mooie aankopen Tanne.

Ik heb die carduus ook en heb juist het idee dat hij liever niet té intens licht heeft. Had hem eerst midden in de bak recht onder een led cluster staan. Hier werden de groeitoppen erg bleek en had continu last van STN. Nu staat hij in de hoek en lijkt hij het weer naar zijn zin te hebben. Er word weer een voet gevormd en de groene toppen zijn mooi lang. Maarja wat is te intens:p

Groetjes

prachtige acro tanne

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Hoi Tanne,
Hier ook een verhoogt koper en tin gehalte. Tevens Sn te hoog. Zoals je weet draai ik deze bak ook nog niet heel erg lang en idd ook met nieuwe pvc. Ik kan je vermoeden dan ook wel volgen.
Ook hier een detox kuur toegepast en nog 2x wekelijkse verversingen te gaan alvorens ik weer een triton test de deur uit ga doen. Ben erg benieuwd wat dat gaat doen en of de kuur z'n werk gedaan heeft!
Waar heb jij mee ververst? Ik dacht er even over om met natuurlijk zeewater te gaan verversen. Heb uiteindelijk voor een schraal type zout gekozen.

Je hebt trouwens wel een zeer mooie acro op de kop getikt!!

Hi Tanne,

ook ik heb last van verhoogd Tin, Koper, Lithium en Zink.

Mijn bak draait nu 15 maanden en heb geen idee waar dit vandaan zou moeten komen, misschien is het pvc werk of het glas inderdaad zoals jij aangeeft wel
de boosdoener.

Bij de vorige test van oktober 2014 had ik al ook al een verhoogd koper, heb toen twee soorten voer als oorzaak aangemerkt omdat deze behoorlijk wat koper bleek te bevatten
na deze getest te hebben met een Sera koper test. Maar het koper is nu licht gestegen.

groet
Adri

Mijn Vader is hoofd laboratorium philips lightning en zit daar al ruim 30 in het glas! Glas kan geen stoffen afgeven aan het water! Pvc of nog waarschijnlijker de lijm zal de boosdoener zijn. Het moet oplossen in water dus een weekmaker of oplosmiddel zoals in pvc lijm.

Hele mooie aankopen Tanne.

Ik heb die carduus ook en heb juist het idee dat hij liever niet té intens licht heeft. Had hem eerst midden in de bak recht onder een led cluster staan. Hier werden de groeitoppen erg bleek en had continu last van STN. Nu staat hij in de hoek en lijkt hij het weer naar zijn zin te hebben. Er word weer een voet gevormd en de groene toppen zijn mooi lang. Maarja wat is te intens:p

Groetjes
Ik ga m'n best doen. Hij staat nu nog op de bodem en doet het daar prima. De verlichtingssterkte is daar, ondanks de bijna 80 cm waterhoogte, dusdanig dat de doopvontschelp er naast groei vertoont.

prachtige acro tanne

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk
Dank je wel Robert, zeker van iemand die bijna elke mogelijke Acro gezien heeft een groot compliment :)

Hoi Tanne,
Hier ook een verhoogt koper en tin gehalte. Tevens Sn te hoog. Zoals je weet draai ik deze bak ook nog niet heel erg lang en idd ook met nieuwe pvc. Ik kan je vermoeden dan ook wel volgen.
Ook hier een detox kuur toegepast en nog 2x wekelijkse verversingen te gaan alvorens ik weer een triton test de deur uit ga doen. Ben erg benieuwd wat dat gaat doen en of de kuur z'n werk gedaan heeft!
Waar heb jij mee ververst? Ik dacht er even over om met natuurlijk zeewater te gaan verversen. Heb uiteindelijk voor een schraal type zout gekozen.

Je hebt trouwens wel een zeer mooie acro op de kop getikt!!
Ik heb zojuist voor het eerst ververst... Tropic Marin Pro Reef. Natuurlijk zeewater is natuurlijk nog beter, maar dat was logistiek even niet al te praktisch. Ik ben benieuwd of twee verversingen voldoende is. Volgens de error correction sheet zou bij Cu 2 x 15% genoeg zijn, maar bij Sn 4 x 15%.

Hi Tanne,

ook ik heb last van verhoogd Tin, Koper, Lithium en Zink.

Mijn bak draait nu 15 maanden en heb geen idee waar dit vandaan zou moeten komen, misschien is het pvc werk of het glas inderdaad zoals jij aangeeft wel
de boosdoener.

Bij de vorige test van oktober 2014 had ik al ook al een verhoogd koper, heb toen twee soorten voer als oorzaak aangemerkt omdat deze behoorlijk wat koper bleek te bevatten
na deze getest te hebben met een Sera koper test. Maar het koper is nu licht gestegen.

groet
Adri
Wellicht gebruik je toevoegingen die al dan niet onbedoeld koper bevatten? Aardig wat 'sporenelementenmengsels' bevatten koper.

Mijn Vader is hoofd laboratorium philips lightning en zit daar al ruim 30 in het glas! Glas kan geen stoffen afgeven aan het water! Pvc of nog waarschijnlijker de lijm zal de boosdoener zijn. Het moet oplossen in water dus een weekmaker of oplosmiddel zoals in pvc lijm.
Mark, dank je wel. Zou je eens na kunnen vragen bij je vader hoe hij denkt over de opname van werkelijk minieme hoeveelheden tin bij floatglas? Floatglas wordt gemaakt door het glas uit te gieten over gesmolten tin. Je krijgt dan prachtig vlak glas, maar wellicht kan er ook wat tin achter blijven in het glas wat dan weer afgegeven wordt?

Iets heel anders: hoewel ik de komende tijd nog geen nieuwe vissen zal plaatsen, ben ik daar wel mee bezig. Bij Aqua Compleet zwemt sinds gisteren in het showaquarium in de kelder een vis rond die te zijner tijd naar mijn bak zal verhuizen:

Bijlagen

• IMG_7435.jpg
    IMG_7435.jpg
    48,4 KB · Weergaven: 117
Ik heb ook last van verhoogd Tin volgens Triton. Enkel tin overigens. Koper, zink e.d. zijn niet of nauwelijks meetbaar.
Ik heb een tweedehands bak met deels nieuwe PVC en overal nieuwe lijmverbindingen. Bij mij geen tin uit glas dus.
Ben benieuwd of de detox bij jou aanslaat, dan kan ik daar ook eens over nadenken.

Ik heb zojuist voor het eerst ververst... Tropic Marin Pro Reef. Natuurlijk zeewater is natuurlijk nog beter, maar dat was logistiek even niet al te praktisch. Ik ben benieuwd of twee verversingen voldoende is. Volgens de error correction sheet zou bij Cu 2 x 15% genoeg zijn, maar bij Sn 4 x 15%.

Wellicht gebruik je toevoegingen die al dan niet onbedoeld koper bevatten? Aardig wat 'sporenelementenmengsels' bevatten koper.

Hoi Tanne,
Denk dat ik niet zo duidelijk omschreven had in mijn vorige bericht dat ik al 2 wissels gedaan had. Na de aankomende 2 waterwissels heb ik dan inderdaad voldaan aan de voorschriften (4x waterwissel) uit de error correction. Daarnaast een tijdje over kool gefilterd dus het moet goed gaan!
Verdenk dat het hogere kopergehalte door de voeding komt. Ben wat terughoudender met granulaat voeren momenteel.

Weekmaker kan geen zware metalen afgeven mark, in pvc zijn dit DINP (di iso nonyl phtalaat) in hoofdzaak en DINA (Di iso nonyhl adipaat ) voor lage temperaturen pvc (leveranciers zijn exxon onder de naam van Jayflex) DHP (di hexyl phtalaat) voor snellere gellering (minder temperatuursstijging nodig om uit te harden).
De lijm is een mengeling van butylacetaat -ethylacetaat samen met DHP of DINP en of Polyvinylacetaat of pvc type vinnolit is een gekende duitse firma die pvc suspensie granulaat leverd.

de stabilizers voor licht (uv) en temperatuur zijn voornamelijk Ca /zn of Ba /zn organische verbinden, en deze worden echt in ZEEEEER kleine hoeveelheden gebruikt.

in de pvc zelf zit er voor de rest voornamelijk : calciet - dolomiet krijt in om de prijs te verlagen en het massa te geven Deze kunnen in water oplossen. alsook kan er afhankelijk van wat het goedkoopst is ook zeolieten en china clay ... in zitten.

dus het enige wat kan eventueel de oorzaak kan zijn van vers pvc is als er aan het oppervlakte (die in contact komt met u zeewater) wat vulstof zit dat deze oplost in u bak maar dit zal zeker en vast geen hopen tin of ander zware metalen leveren.

Wat de beste voorkoming is en blijft is u bak als je hem in gebruik neemt is een spoeling van het volledige systeem met osmose water en azijn (die alles complexeerd en oplost). wanneer u glas tin zou afgeven wat kan zal dit ook met een azijn badje perfect opgelost worden. (citroenzuur edta is ook een mogelijkheid maar azijn is overals verkrijgbaar voor jan met de pet... en het grote voordeel van azijn is dat het meestal wat alcohol bevat en dit alle vetresten wegneemt alsook is azijn een goede oppervlaktespannings verlagende grondstof....
vandaar bij nieuw of oude baken een azijnspoeling u veel probleem kan voorkomen..

Ik heb ook last van verhoogd Tin volgens Triton. Enkel tin overigens. Koper, zink e.d. zijn niet of nauwelijks meetbaar.
Ik heb een tweedehands bak met deels nieuwe PVC en overal nieuwe lijmverbindingen. Bij mij geen tin uit glas dus.
Ben benieuwd of de detox bij jou aanslaat, dan kan ik daar ook eens over nadenken.
Ik ben ook benieuwd. Op grond van andere ervaringsberichten (zie bijvoorbeeld ultimatereef.net en de facebookpagina van Triton) verwacht ik er veel goeds van. Vandaag ga ik de tweede verversing doen.

Hoi Tanne,
Denk dat ik niet zo duidelijk omschreven had in mijn vorige bericht dat ik al 2 wissels gedaan had. Na de aankomende 2 waterwissels heb ik dan inderdaad voldaan aan de voorschriften (4x waterwissel) uit de error correction. Daarnaast een tijdje over kool gefilterd dus het moet goed gaan!
Verdenk dat het hogere kopergehalte door de voeding komt. Ben wat terughoudender met granulaat voeren momenteel.
Koper uit voeding zou inderdaad ook goed kunnen. Ik begreep dat Triton het voer van Panta Nouri aanraadt als droogvoer. Misschien moet ik dit overwegen...

Weekmaker kan geen zware metalen afgeven mark, in pvc zijn dit DINP (di iso nonyl phtalaat) in hoofdzaak en DINA (Di iso nonyhl adipaat ) voor lage temperaturen pvc (leveranciers zijn exxon onder de naam van Jayflex) DHP (di hexyl phtalaat) voor snellere gellering (minder temperatuursstijging nodig om uit te harden).
De lijm is een mengeling van butylacetaat -ethylacetaat samen met DHP of DINP en of Polyvinylacetaat of pvc type vinnolit is een gekende duitse firma die pvc suspensie granulaat leverd.

de stabilizers voor licht (uv) en temperatuur zijn voornamelijk Ca /zn of Ba /zn organische verbinden, en deze worden echt in ZEEEEER kleine hoeveelheden gebruikt.

in de pvc zelf zit er voor de rest voornamelijk : calciet - dolomiet krijt in om de prijs te verlagen en het massa te geven Deze kunnen in water oplossen. alsook kan er afhankelijk van wat het goedkoopst is ook zeolieten en china clay ... in zitten.

dus het enige wat kan eventueel de oorzaak kan zijn van vers pvc is als er aan het oppervlakte (die in contact komt met u zeewater) wat vulstof zit dat deze oplost in u bak maar dit zal zeker en vast geen hopen tin of ander zware metalen leveren.

Wat de beste voorkoming is en blijft is u bak als je hem in gebruik neemt is een spoeling van het volledige systeem met osmose water en azijn (die alles complexeerd en oplost). wanneer u glas tin zou afgeven wat kan zal dit ook met een azijn badje perfect opgelost worden. (citroenzuur edta is ook een mogelijkheid maar azijn is overals verkrijgbaar voor jan met de pet... en het grote voordeel van azijn is dat het meestal wat alcohol bevat en dit alle vetresten wegneemt alsook is azijn een goede oppervlaktespannings verlagende grondstof....
vandaar bij nieuw of oude baken een azijnspoeling u veel probleem kan voorkomen..
Kihon, qua chemie ben je in elk geval op het vlak van kunststoffen veel beter onderlegd dan ik. De bak is uitgebreid gespoeld geweest, maar toch, als ik 'tin pvc stabilizer' google, vind ik resultaten die er m.i. op duiden dat tin, als een organotin-verbinding, wel degelijk in pvc aanwezig kan zijn. Zie bijvoorbeeld hier: http://www.pvc.org/en/p/organotin-stabilisers Nog een interessante google-zoekopdracht: 'tin leaching from pvc pipe' en 'stannum leaching from pvc pipe'.

Iets heel anders: de Acropora red dragon wordt mooier en mooier :) De foto is niet helemaal optimaal, vanmorgen genomen toen de verlichting nog maar op een laag percentage en in een wat 'wonderlijke verhouding' met erg veel blauw brandde, maar toch... :)

Bijlagen

• reddragon2.jpg
    reddragon2.jpg
    74,3 KB · Weergaven: 173
Iets heel anders: de Acropora red dragon wordt mooier en mooier :) De foto is niet helemaal optimaal, vanmorgen genomen toen de verlichting nog maar op een laag percentage en in een wat 'wonderlijke verhouding' met erg veel blauw brandde, maar toch... :)

Wat is ie mooi Tanne.......:thumbup:

greetings, GlennF

beste Tanne:
http://www.pvc.org/en/p/organotin-stabilisers

hier staat het ook. alsook de typen die er kunnen gebruikt worden. alsook: dat het vrijkomen zeer beperkt is als het gebruikt wordt.(na initieel spoelen) trouwens het wordt in food gebruikt!!

van goede bron weet ik ook dat Ca zn Ba voornamelijk gebruikt wordt vooral wegens de reden dat het onder vuur licht (de prijs trouwens van die Ca Ba Zn stabilizers is positiever voor vele toepassingen tov Tin.. hoewel het verbruik van eerstegenaamde hoger licht.)
weten trouwens dat de octyl tin of methyl tin in zeer lage concentratie in de pvc zit zal de input in een aquarium extreem laag zijn zeker wanneer je zo wie zo bij de opstart toch gebruik maakt van een fosfaatabsorber en aktief kool...

Wat is ie mooi Tanne.......:thumbup:

greetings, GlennF
Thanks Glenn :)

beste Tanne:
http://www.pvc.org/en/p/organotin-stabilisers

hier staat het ook. alsook de typen die er kunnen gebruikt worden. alsook: dat het vrijkomen zeer beperkt is als het gebruikt wordt.(na initieel spoelen) trouwens het wordt in food gebruikt!!

van goede bron weet ik ook dat Ca zn Ba voornamelijk gebruikt wordt vooral wegens de reden dat het onder vuur licht (de prijs trouwens van die Ca Ba Zn stabilizers is positiever voor vele toepassingen tov Tin.. hoewel het verbruik van eerstegenaamde hoger licht.)
weten trouwens dat de octyl tin of methyl tin in zeer lage concentratie in de pvc zit zal de input in een aquarium extreem laag zijn zeker wanneer je zo wie zo bij de opstart toch gebruik maakt van een fosfaatabsorber en aktief kool...
Dank je wel :) Wat lijkt jou dan een meer aannemelijke bron voor de aanwezigheid van Sn in het aquariumwater? Zeker gezien het gegeven dat het gehalte stijgt (bak gevuld in januari, eerste meting in februari, tweede in maart).

Net even bij Aqua Compleet gaan kijken naar de vis die nog een tijdje voor mij apart wordt gehouden.

Even een snelle foto met de iPhone :)

Bijlagen

• tinkeri_27.3.15.jpg
    tinkeri_27.3.15.jpg
    49,4 KB · Weergaven: 112
99% zeker glas.
Tin oxides vormen zich aan het oppervlak van u glas (tijdens het maak proces) bij het introduceren van vers steen =< scratch je dit los. net als bij het toevoegen van zand op u bodem => zal zand ook dit losmaken=> opwaaien en schuren.

reden:
Ik had een plexibak en de ander een glasbak Ik had meer pvc leidingen dan hij, beide hadden we dezelfde batch van levend steen en zand (samen aangekocht) => zware metalen meting na +- 1maand opstart: een daarvan was Sn aanwezig in glasbak niet in acrylbak... hij had nog geen vissen idem ik ook niet => dus eten kan het niet geweest zijn zout (synthetisch oorsprong) van de aanmaak (terug zelfde combinatie van verschillende zouten was het zelfde in beide bakken).

nog een grote niet te onderschatten input van zwaremetalen is: pompen en stromingspompen (de propeller = magneten op meestal een ceramische as) .
ofwel de Neodymium permanente magneten en de Alnico (aluminium- nikkel en cobalt) (wegens corrosie van die magneten wordt er een nikkel "koper" coating gebruikt voor corrosiebescherming.)
Nikkel zal je niet direct van wakker liggen omdat het ook een sporeelement is. aluminium daarentegen is ook een intro element net als het diepvries eten die hoofdzakelijk u aluminium gaan gaan introduceren. (alle diepvries voeding voor ons is voorzien van aluminium sheets verpakking die je doorbreekt en die diffusie in u eten geeft...

dus als een van die pompen of stromingspompen wat zand te verwerken krijgt (vooral bij het toevoegen van zand in u bak...) dan kan er wel wat in u water terecht komen.

Dus u verontreinigingen zijn volgens mij hier wel beschreven en oudere bakken zullen voor zware metalen altijd beter zijn en dit is ook al door verschillende aangetoond.

Kihon, dank je wel. Hier heb ik wat aan. Voor wat betreft magneten: ik heb, afgezien van een nieuwe Maxspect Gyre, geen nieuwe pompen of techniek geïnstalleerd. Het vergelijk tussen de plexi en de glazen bak is erg interessant. Over enige tijd stuur ik een nieuwe sample op naar Triton, ik ben benieuwd of ik nu (detox en daarna 4 x 15% verversing) de koper en de tin kwijt ben.

De stip lijkt weg te zijn. Inmiddels zwemt er een groepje Gramma loreto (royal gramma) en een koppel Pseudocheilinops ataenia (dwerglipvis) nieuw in de bak. Als alles goed blijft gaan komt de tinkeri over anderhalve week :)

Verder heb ik ook niet stil gezeten (slechte foto van de inhoud van de bak, maar het gaat om het idee):

Bijlagen

• omlijsting.jpg
    omlijsting.jpg
    63,1 KB · Weergaven: 207
Ziet er gaaf uit!

Back
Bovenaan