Dank allemaal voor de felicitaties. Het is nog veel leuker dan ik dacht om vader te zijn
Wat de vissen betreft: ik denk dat het dieptepunt nu wel achter de rug is. Alleen de septentrionalis heeft nog stip, maar die eet goed en is zo alert dat hij zich niet laat vangen. In een aparte bak zitten nog een ocellaris en de gemmatum op koper, 25 mg/l. Ik geef ze ook dagelijks een zoetwaterbadje. De gemmatum is z'n stip kwijt (de stippen die hij niet hoort te hebben dan...) en eet. De ocellaris ziet er al wel beter uit, maar eet nog niet.
Ik verwacht dat het met deze twee vissen helemaal goed komt. Wat de rest betreft: ik ben best wat kwijt, ik heb de meeste Anthiassen nog, de Lo magnifica, de gele dokter (die ik sinds 1998 heb!), de andere ocellaris (die ik sinds 1999 heb), de Halichoerus chrysus, Oxymonacanthus halli en de Pygoplites die eind deze maand 13 jaar in mijn bezit is.
Weg is de rest. Elk gesneuveld dier is zonde, maar ik ben het meest kapot van de twee koraalvlinders en het carmabivisje. Hoewel de verliezen groot zijn, ga ik niet bij de pakken neer zitten. De bak doet het uitstekend en de andere vissen ook.
Ik koop geen nieuwe vis totdat de rest minstens 4 weken kerngezond oogt. Ik wil in elk geval wat meer Anthiassen. Ik vind Royal Gramma's ook erg mooi maar die durfde ik niet te combineren met de carmabivisjes. Chaetodon tinkeri vind ik misschien wel de mooiste koraalvlinder. C. paucifasciatus is ook erg mooi maar lastig te krijgen, vaak al vrij groot bij import en niet zo reefsafe als een tinkeri. Toch, als ik een kleiner exemplaar tegenkom...
Maar, zoals gezegd: eerst
rust. In veel dagboeken lees je alleen de succesverhalen, ik probeer ook de teleurstellingen te delen. Zoals ik het nu zie, was de weerstand van de vissen verminderd door de verhuizing en was het kiemgetal waarschijnlijk ook hoger door de verhuizing: er waren minder kleine diertjes die de parasieten weg zouden vangen.
Ik overweeg sterk om het ziekenhuisaquarium te laten staan en als quarantaine te gebruiken voor nieuwkomers. Ik weet zeker dat ik zonder deze bak nog veel meer verliezen geleden zou hebben.
'Even slikken en dan weer doorgaan' is denk ik een citaat dat van toepassing is op mijn aquarium...