Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Balen van je vissen Tanne...ik was er al bang voor toen ik bij je was. Het leek te veel op wat ik afgelopen zomer heb meegemaakt. Het verhuizen en de nieuwe omgeving zal voldoende stress hebben gegeven om een latent aanwezige parasiet massaal te doen vermederen, en ik ben bang dat de 'normale' weerstand van de vissen dan snel niet genoeg blijkt.
Bij mij gingen eerst de poetsgarnalen dood. En dat helpt ook niet. Ik zou extra garnalen in de bak zetten. Ze eten waarschijnlijk ook de fase van de parasieten die op het substraat leven.

Ach en verder...als die ene 'vissen' maar gezond is [emoji1]

Ook nogmaals gefeliceerd Tanne, (dat had ik ook al gedaan via FB.

Jammer van de vissen en ook ik heb dit ooit meegemaakt. Maar er zijn belangerijkere zaken in het leven en je zoontje is het belangrijkste op dit moment, dus prijs jezelf gelukkig.
Het leven is geven en nemen en je heb het grootste geluk nu in handen...

greetings, GlennF

Ik had alleen de foto's gekeken. Balen van die epidemie zeg, hopelijk krijg je snel de balans weer terug in je bak. Geniet van jullie kleine wonder!

Dank allemaal voor de felicitaties. Het is nog veel leuker dan ik dacht om vader te zijn :)

Wat de vissen betreft: ik denk dat het dieptepunt nu wel achter de rug is. Alleen de septentrionalis heeft nog stip, maar die eet goed en is zo alert dat hij zich niet laat vangen. In een aparte bak zitten nog een ocellaris en de gemmatum op koper, 25 mg/l. Ik geef ze ook dagelijks een zoetwaterbadje. De gemmatum is z'n stip kwijt (de stippen die hij niet hoort te hebben dan...) en eet. De ocellaris ziet er al wel beter uit, maar eet nog niet.

Ik verwacht dat het met deze twee vissen helemaal goed komt. Wat de rest betreft: ik ben best wat kwijt, ik heb de meeste Anthiassen nog, de Lo magnifica, de gele dokter (die ik sinds 1998 heb!), de andere ocellaris (die ik sinds 1999 heb), de Halichoerus chrysus, Oxymonacanthus halli en de Pygoplites die eind deze maand 13 jaar in mijn bezit is.

Weg is de rest. Elk gesneuveld dier is zonde, maar ik ben het meest kapot van de twee koraalvlinders en het carmabivisje. Hoewel de verliezen groot zijn, ga ik niet bij de pakken neer zitten. De bak doet het uitstekend en de andere vissen ook.

Ik koop geen nieuwe vis totdat de rest minstens 4 weken kerngezond oogt. Ik wil in elk geval wat meer Anthiassen. Ik vind Royal Gramma's ook erg mooi maar die durfde ik niet te combineren met de carmabivisjes. Chaetodon tinkeri vind ik misschien wel de mooiste koraalvlinder. C. paucifasciatus is ook erg mooi maar lastig te krijgen, vaak al vrij groot bij import en niet zo reefsafe als een tinkeri. Toch, als ik een kleiner exemplaar tegenkom...

Maar, zoals gezegd: eerst rust. In veel dagboeken lees je alleen de succesverhalen, ik probeer ook de teleurstellingen te delen. Zoals ik het nu zie, was de weerstand van de vissen verminderd door de verhuizing en was het kiemgetal waarschijnlijk ook hoger door de verhuizing: er waren minder kleine diertjes die de parasieten weg zouden vangen.

Ik overweeg sterk om het ziekenhuisaquarium te laten staan en als quarantaine te gebruiken voor nieuwkomers. Ik weet zeker dat ik zonder deze bak nog veel meer verliezen geleden zou hebben.

'Even slikken en dan weer doorgaan' is denk ik een citaat dat van toepassing is op mijn aquarium...

Bijlagen

• hospitaalbak.jpg
    hospitaalbak.jpg
    37,2 KB · Weergaven: 144
  • nw_05.jpg
    nw_05.jpg
    79,6 KB · Weergaven: 165
Waarschijnlijk een schrale troost, maar met de Pygolytes en de Oxymonacanthus heb je in ieder geval nog 2 van de mooiste en speciaalste vissen over.

Ik sta er van te kijken dat de ziekte onder een, in beginsel, gezond vissenbestand zo kan huishouden. Geeft toch maar weer aan dat stabiliteit/natuurlijk evenwicht ook voor het in de hand houden van ziekten ongelofelijk belangrijk is. Het ontbreken van evenwicht zal dan mogelijk ook de verklaring zijn van het gegeven dat de grootste stip drama's zich vaak afspelen in jonge, startende bakken. Misschien een reden om daarbij nog terughoudender te zijn.

Was jouw bak voorzien van UV en of ozon?

Waarschijnlijk een schrale troost, maar met de Pygolytes en de Oxymonacanthus heb je in ieder geval nog 2 van de mooiste en speciaalste vissen over.

Ik sta er van te kijken dat de ziekte onder een, in beginsel, gezond vissenbestand zo kan huishouden. Geeft toch maar weer aan dat stabiliteit/natuurlijk evenwicht ook voor het in de hand houden van ziekten ongelofelijk belangrijk is. Het ontbreken van evenwicht zal dan mogelijk ook de verklaring zijn van het gegeven dat de grootste stip drama's zich vaak afspelen in jonge, startende bakken. Misschien een reden om daarbij nog terughoudender te zijn.

Was jouw bak voorzien van UV en of ozon?
Naast de pygo en de halli heb ik ook nog de gemmatum;) Ik ben blij dat er in elk geval geen 'oudgedienden' gesneuveld zijn, de dieren die het niet gered hebben had ik allemaal korter dan vijf jaar.

Ik sta er eerlijk gezegd ook van te kijken. Stabiliteit, maar ik denk vooral een grote microfauna is m.i. van levensbelang. Zonder die microfauna denk ik dat je vissen alleen langdurig gezond kunt houden met fikse inzet van medicatie, ozon en/of UV. De vissen die gesneuveld waren waren stuk voor stuk kerngezond, sommige zetten zelfs eitjes af. Ik heb -naast het grootste deel van het levend steen en de koralen- ook een deel van het oude zandbed 'getransplanteerd' naar het nieuwe aquarium. Ik heb dus alle organismen die ik had meegenomen, maar kennelijk niet in voldoende mate en waarschijnlijk konden ze hun werk ook nog niet zo doen als ze deden. Ozon en UV heb ik denk ik al tien jaar niet meer gebruikt.

Ik laat één en ander nu rijpen met de vissen die ik heb, maar ben ondertussen wel in gedachten bezig met de nieuwe bezetting. Ook heb ik ondertussen aan wat touwtjes getrokken om te zorgen dat ik een unieke kans niet misloop, maar wel op een manier waarop er geen risico's gelopen worden. Binnenkort een foto, maar nog niet in mijn aquarium ;)

Ik hoop dat het heel lang zal duren voor de volgende verhuizing zich aandient...

Enkele weken geleden was ik samen met Glenn Fong (GlennF) en Arjen Tilstra uitgenodigd door Tim Wijgerde om te kijken naar de Dymico-systemen. Ik zag daar in de voorraad van BlueLinked die weer werkt voor Jarathana (volgen jullie 't nog?) een aantal Acropora Red Dragon. Dit is de eerste keer dat ik ze in Nederland zag. Lang verhaal, maar vandaag via Arie van Aqua Compleet heb ik er één te pakken. Tim: dank je voor het meehelpen en -denken :) Ook stond er nog een schitterende Montipora superman (blauw met rode poliepen) bij Arie... Koralen zijn geen vissen dus ik hoefde me niet in te houden ;)

Om de positiviteit in dit dagboek te behouden een foto met als bijschrift 'Jong geleerd is oud gedaan' :)

Bijlagen

• vissenkijken.jpg
    vissenkijken.jpg
    64,8 KB · Weergaven: 146
Ha Tanne,
Tja, die laatste foto...heerlijk man!
De rest komt ook wel weer goed.
Hoe kan je niet positief zijn met zo'n pracht zoon op je arm ;)

Ook heb ik ondertussen aan wat touwtjes getrokken om te zorgen dat ik een unieke kans niet misloop, maar wel op een manier waarop er geen risico's gelopen worden. Binnenkort een foto, maar nog niet in mijn aquarium ;)

Ik hoop dat het heel lang zal duren voor de volgende verhuizing zich aandient...

Enkele weken geleden was ik samen met Glenn Fong (GlennF) en Arjen Tilstra uitgenodigd door Tim Wijgerde om te kijken naar de Dymico-systemen. Ik zag daar in de voorraad van BlueLinked die weer werkt voor Jarathana (volgen jullie 't nog?) een aantal Acropora Red Dragon. Dit is de eerste keer dat ik ze in Nederland zag. Lang verhaal, maar vandaag via Arie van Aqua Compleet heb ik er één te pakken. Tim: dank je voor het meehelpen en -denken :) Ook stond er nog een schitterende Montipora superman (blauw met rode poliepen) bij Arie... Koralen zijn geen vissen dus ik hoefde me niet in te houden ;)

Om de positiviteit in dit dagboek te behouden een foto met als bijschrift 'Jong geleerd is oud gedaan' :)

En is die reddragon al binnen tanne?

greetings, GlennF

Geweldig met je kleine man lekker in de bak turen. Mijn kleine meid van 1,5 komt ook vaak bij me als ik voor de bak zit en dan wil ze bij pappa op schoot samen visjes kijken.

Grt Marco

ik ben zeer brnieuwd naar de foto van de acropora red dragon
klinkt al goed
en komen die ook in de verkoop denk je

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Allereerst gefeliciteerd met de kleine, Tanne!

En daarnaast natuurlijk vervelend van je vissen die het uiteindelijk niet hebben gered. Elke verhuizing is natuurlijk een risico, hoe goed je het ook pland.
Natuurlijk zijn het maar vissen, maar ze horen er wel bij als ze al tijden in je bak zwemmen. En daarbij wil (en hoor) je natuurlijk zo goed mogelijk voor ze zorgen, die verantwoordelijkheid hebben we.

Ik las dat je nu ook zit te denken aan de C. Paucifasciatus. Dat vind ik een van de mooiste vlinders en staat ook al lang op mijn verlanglijst (liefst een koppeltje).
Ondanks dat ze niet geheel reefsafe zijn, heb ik er wel wat koraal en poliepen voor over.
Maar gezien mijn relatief korte tijd in de zeewaterkant van onze hobby, en vanwege de prijs (dat had ik al even nagevraagd
:rolleyes:) durf ik het voorlopig nog niet aan.

Mocht jij ze weten te vinden, ga ik dat zeker in de gaten houden. Maargoed, zo ver is het voorlopig nog niet.
Eerst maar weer rust en je vissen uit de hospitaal bak.

Voor de rest oog de bak gezond en mooi!
Jordy

Allemaal bedankt voor de felicitaties :)

Zoon doet het prima, af en toe wat meer slaap zou wel fijn zijn...

Wat betreft de bak: de gemmatum is vandaag weer terug de bak in gegaan, alles lijkt prima te gaan.

Hieronder twee foto's van de aanwinsten die ik te pakken heb. Vooral de Red Dragon is bijzonder. Zover ik weet worden ze op Noord-Bali in maricultuur gekweekt. Alleen importeren de twee grote importeurs (De Jong en Biemans) niet bij dat bedrijf, dus de verkrijgbaarheid is niet helemaal optimaal...

In elk geval: hier foto's. De koralen zijn nog niet op kleur maar ik ga m'n best doen :)

Bijlagen

• red_dragon_14.3.15.jpg
    red_dragon_14.3.15.jpg
    45,9 KB · Weergaven: 132
  • superman_14.3.15.jpg
    superman_14.3.15.jpg
    44,5 KB · Weergaven: 125
Heey tanne dat is de rd met groene puntjes wat ik heb gemerkt is dat de red dragon goed op kleur komt met heel veel licht in mn stekken bak komt ie mooi op kleur en in de bak blijftie een beetje bruinig rood

Had een heel klein stukje van youri gekregen met groene puntjes groeit heel erg goed en die staat een cm of 20 onder het water oppervlakte

Mooie monti ook

Ge Rico

Mooie stukken Tanne...en je zal de komende maanden jezelf verbazen over met hoe weinig slaap je kan functioneren.
En later zal je je weer verbazen hoe je al die slapeloze uurtjes vergeet...en je misschien nog wel een tweede en derde keer 'voor de bijl gaat'. ;)

Heey Tanne wat leuk gefeliciteerd nog!!! Het is een heftige tijd de eerste periode maar het helpt echt vol te houden aan de gedachte dat het maar tijdelijk is ;) En vooral het eerste jaar gaat razendsnel voorbij dus hoe cliché het ook klinkt....hang on het word alleen maar leuker :) Wat betreft je bak kan ik jou geen raad geven maar als mama van 2 haha win ik het voorlopig nog van je!!

Allemaal bedankt voor de felicitaties :)

Zoon doet het prima, af en toe wat meer slaap zou wel fijn zijn...

Wat betreft de bak: de gemmatum is vandaag weer terug de bak in gegaan, alles lijkt prima te gaan.

Hieronder twee foto's van de aanwinsten die ik te pakken heb. Vooral de Red Dragon is bijzonder. Zover ik weet worden ze op Noord-Bali in maricultuur gekweekt. Alleen importeren de twee grote importeurs (De Jong en Biemans) niet bij dat bedrijf, dus de verkrijgbaarheid is niet helemaal optimaal...

In elk geval: hier foto's. De koralen zijn nog niet op kleur maar ik ga m'n best doen :)
Het is gelukt! Gaaf!

Back
Bovenaan