Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Ik heb alle 3 altijd in gelijke hoeveelheden gedoseerd. Ca moet ik af en toen aanvullen via een los supplement. Triton testen waren tot nu toe altijd redelijk in balans muv B, I en Sr, en verhoogde waarden Ba en Al.

Al is verklaarbaar door de Al99 fosfaatverwijderaar.
Duidelijk, thanks :). Welke merken stoffen gebruikte je voor de aanvullingen? Alleen die van Triton?

In het begin wel, maar ik werd een beetje moe van iedere keer weer €20+ voor een potje dit of dat uit te geven. Dus B en Sr zijn die van GlennF geworden en de kool was ook niet van Triton maar wel gewoon goed spul. De AL99 is wel oké denk ik maar dan wel afwisselen met Rowa of Diakat denk ik omdat de een je Fe op kan drijven en de Ander je Al. ( mijn theorie ;-) ik praat hier anderen na. Wel geconstateerd dat Al omhoog schoot na gebruik van AL99)

Dank je Frank. Zag je 'rare dingen' in de Triton-tests nadat je stiekem was overgeschakeld op de meer betaalbare alternatieven? ofwel, hoe was de zuiverheid van de zouten die je kennelijk gebruikte?

De zaken die ik heb laten testen waren nog met de Triton toevoegingen. Pas na de laatste test ben ik op alternatieven overgegaan.

Extreme pieken waren alleen Ba en Si dat opgenomen zou moeten worden door AL99 waar ik over filter. Ba was idd gezakt van 7x naar 4x de gewenste waarde maar Si gestegen van 4x naar 13x de gewenste waarde. En een hoog Al aandeel dus.

Mijn water was eigenlijk beter vóór ik aan Triton begon. Moet zeggen dat ik voorheen nog regelmatig (maandelijks) waterwissels deed. Nu niet meer maar de eerste komt er weer aan :)

Hoe lang heb je triton eingelijk geprobeerd
Want duurt bij sommige mensen wat langer om de balans te vinden
Dus was benieuwd

Ik gebruik Triton sinds november 2013
Mijn ervaring is positief over Triton in de vorige bak die al een jaartje draaide was de balans moeilijk te vinden tussen de Elementz zat met de kh altijd 20 ml hoger ( elementz 1 ) dan 2,3

Nu een nieuwe bak eind november op/doorgestart geen problemen meer de elementz 1,2,3 lopen nu gelijk op zit op netto 600 liter op 150 ml per dag ... Niet zoveel koraal op dit moment maar veel groei dat zien wel .

Hoe lang heb je triton eingelijk geprobeerd
Want duurt bij sommige mensen wat langer om de balans te vinden
Dus was benieuwd

Ik wil Tanne's dagboek niet teveel vervuilen, maar ik heb het een maand of 5 gebruikt. Initieel met het idee dat het makkelijker zou zijn doordat het een totaal oplossing is, maar de testen wezen uit dat je toch heel wat elementen los moet bijsturen. Daarom knapte ik in eerste instantie op DSR af. Maar terugkijkend is dit voor mij misschien beter omdat ik dan meer gevoel van controle heb omdat ik kan testen wanneer het míj uitkomt. Dat gezegd hebbende blijf ik wel af en toe een Triton wateranalyse doen want dat is wel erg mooi voor de dingen die we niet altijd zelf makkelijk kunnen meten. Ik ga mijn eigen pad weer volgen en gebruik de dingen uit de verschillende methoden die bij mij passen. Mocht je meer willen weten dan liever in mijn eigen dagboek :) Deze is van Tanne. :)

Interessante 'zijpaden' zijn meer dan welkom in mijn dagboek :)

De nieuwe bak draait nu een week. Balans: alles gaat prima. Ik heb behalve de magnifica alle vissen uit de oude bak weer in goede gezondheid gezien.

Afgelopen week zijn we ook zelf verhuisd. Hier een sfeerimpressie ;)

Van onder naar boven:
- Oude huiskamer
- Nieuwe huiskamer vóór de spullen kwamen
- Nieuwe huiskamer nadat de spullen kwamen en nadat de eerste dozen waren uitgepakt.

Ik geloof dat ik toe ben aan weekend. En aan vakantie :p

Bijlagen

• IMG_7253.jpg
    IMG_7253.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 234
  • IMG_7254.jpg
    IMG_7254.jpg
    52,9 KB · Weergaven: 217
  • IMG_7259.jpg
    IMG_7259.jpg
    33,6 KB · Weergaven: 224
Goed om te lezen dat de verhuizing van je bak en jullie zelf goed gegaan is! topjes

Nu rustig verder uitpakken en vooral genieten van je nieuwe stekkie!

Goed om te lezen dat de verhuizing van je bak en jullie zelf goed gegaan is! topjes

Nu rustig verder uitpakken en vooral genieten van je nieuwe stekkie!
Dank je wel, genieten doen we zeker :)

Wat n zielig gezicht die oude lege bak...
Morgen maar verandering in brengen? ;) Ik ben benieuwd hoe hij bij jou vol zal ogen.

Hier begint het er steeds meer op te lijken. De stapel lege verhuisdozen wordt steeds groter en het wordt steeds meer een echt huis ;) Ondertussen ook nog wat aan de bak gerommeld. Automatische waterbijvulling werkt nu, de UPS zorgt weer voor zorgeloze uurtjes bij onverhoopte stroomuitval en verder loopt het allemaal prima.

Afgezien van enkele dode toppen in de groene formosa geen enkele uitval gehad. Ik heb enkele stukken verplaatst, de bak begint steeds frisser te ogen.

Zo is het nu:

Bijlagen

• nw_02.jpg
    nw_02.jpg
    74,8 KB · Weergaven: 337
Dank je wel, genieten doen we zeker :)

Morgen maar verandering in brengen? ;) Ik ben benieuwd hoe hij bij jou vol zal ogen.

Hier begint het er steeds meer op te lijken. De stapel lege verhuisdozen wordt steeds groter en het wordt steeds meer een echt huis ;) Ondertussen ook nog wat aan de bak gerommeld. Automatische waterbijvulling werkt nu, de UPS zorgt weer voor zorgeloze uurtjes bij onverhoopte stroomuitval en verder loopt het allemaal prima.

Afgezien van enkele dode toppen in de groene formosa geen enkele uitval gehad. Ik heb enkele stukken verplaatst, de bak begint steeds frisser te ogen.

Zo is het nu:
dat heb je met een verhuizing. Over half jaar weer alles vergeten. En koralen kunnen
wel wat hebben. Veel leefplezier in de nieuwe omgeving.
Groeten Mart.

Dat begint er op te lijken Tanne. En hoe vinden je vissen de nieuwe leefomgeving. Zeuren ze niet dat het wat te krap is :p

Zonder dollen...ze hebben nu naar het lijkt een wat meer ingesloten leefomgeving, terwijl ze in de vorige bak nog wat obstakels hadden om omheen te zwemmen. Zie je daardoor veranderingen in gedrag? Of is dat te vroeg om te zeggen?

Fijn dat bijna alles de verhuizing goed heeft doorstaan Tanne.
Met zo'n aquarium is het toch altijd net een stukje spannender.

Veel geluk ik jullie nieuwe huis en met je nieuwe bak!

mooi om te zien dat alles goed verlopen is,met een half jaartje staat alles er weer als van ouds bij,ben zelf van plan van de zomer mijn bak leeg te halen en op nieuw in te richten maar ik zie er erg tegen op. gr martin

Ik zal Ca ook monitoren met de gebruikelijke Salifert-testkit. Dank je wel :)

Je was toch kleurenblind ;) vertelde je op de laatste bespreking in breda. Maar mooie bak in je muur hoor. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien via de triton methode.

Heey Tanne,

Ziet er goed uit allemaal, mooie opbouw!
Gelukkig is de verhuizing soepel verlopen!
Zie ik rechtsboven de Gyre hangen? Bevalt hij tot nu toe?

Groetjes Youri

Heey Tanne,

Groetjes Youri

Zo jij heb goede ogen moest twee keer kijken hehehhe. Ja ben ook wel benieuwd tanne wat je ervan vind . Ik ben er tevreden over . Ben hem nu verticaal aan het testen

dat heb je met een verhuizing. Over half jaar weer alles vergeten. En koralen kunnen
wel wat hebben. Veel leefplezier in de nieuwe omgeving.
Groeten Mart.
Dank je wel Mart. Ik ben heel benieuwd hoe de bak zich gaat ontwikkelen. Tot nu toe valt het me alleszins mee :)

Dat begint er op te lijken Tanne. En hoe vinden je vissen de nieuwe leefomgeving. Zeuren ze niet dat het wat te krap is :p

Zonder dollen...ze hebben nu naar het lijkt een wat meer ingesloten leefomgeving, terwijl ze in de vorige bak nog wat obstakels hadden om omheen te zwemmen. Zie je daardoor veranderingen in gedrag? Of is dat te vroeg om te zeggen?
Het is ruimtelijker dan het op de foto oogt, maar inderdaad iets minder 'obstakels' dan in de vorige bak. Het is moeilijk vergelijken, omdat de meeste vissen al jaren in de vorige bak zwommen. Nu zijn ze met z'n allen verhuisd. Ik zie dat ze als ik bijvoorbeeld thuis kom vaak met z'n allen als een grote school bedelen om voer. Als ik van een afstand de vissen observeer zie ik voornamelijk 'normaal' gedrag. Geen gezeur dus ;)

Fijn dat bijna alles de verhuizing goed heeft doorstaan Tanne.
Met zo'n aquarium is het toch altijd net een stukje spannender.

Veel geluk ik jullie nieuwe huis en met je nieuwe bak!
Dank je wel :)

mooi om te zien dat alles goed verlopen is,met een half jaartje staat alles er weer als van ouds bij,ben zelf van plan van de zomer mijn bak leeg te halen en op nieuw in te richten maar ik zie er erg tegen op. gr martin
Ben benieuwd Martin! Ik kan me voorstellen dat je er tegen op ziet. Dit is ook een klus die je niet in je eentje moet doen, vooral ook omdat je bij sommige onderdelen liefst snel werkt.

Je was toch kleurenblind ;) vertelde je op de laatste bespreking in breda. Maar mooie bak in je muur hoor. Ben benieuwd hoe het er uit gaat zien via de triton methode.
De calciumtest van Salifert is voor mij redelijk af te lezen, dat gaat wel lukken :)

Heey Tanne,

Groetjes Youri
Thanks Youri. De Gyre bevalt, hij is al duidelijk stiller dan eerst maar zeker in de aquariumkamer/bijkeuken hoor je hem duidelijk. Hij draait bij mij in beide richtingen op 100%. Misschien moet ik dat eens bijstellen. Klusje voor het weekend wellicht :) De stroming die hij geeft is zeer sterk.

Zo jij heb goede ogen moest twee keer kijken hehehhe. Ja ben ook wel benieuwd tanne wat je ervan vind . Ik ben er tevreden over . Ben hem nu verticaal aan het testen
Hoe is jouw ervaring met verticaal ten opzichte van horizontaal? Ik speel ook met die gedachte, alweer: misschien iets voor het weekend :)

De bak doet het verder goed. Ik meet dagelijks de KH en stel het verbruik van de Triton-vloeistoffen bij aan de hand daarvan. Het is nog een beetje aftasten, ook omdat de bak natuurlijk in een doorstart zit. Ik voeg nu van elke kan 200 ml per dag toe. Ik zie nog geen duidelijk zichtbare groei, maar wel zie ik dat de wondjes op afgebroken takken al keurig hersteld zijn. Ik ben heel benieuwd hoe het verbruik wordt als de groei er eenmaal in komt.

Ziet er goed uit Tanne, en ik ben ook zeer benieuwd naar jouw bevindingen mbt Triton, je vind online er niet echt veel dagboeken over en de ervaringen die je leest zijn na 5 a 6 maanden alweer gestopt.

Back
Bovenaan