Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Voorkomen van blauwe plekken op arme kinderhoofdjes lijkt nu misschien heel belangrijk...maar één, ze leren heel snel (zeker van blauwe plekken) en twee, ze zijn voor je het weet veel te groot om daar hun hoofd tegen te stoten.
En ja, ik praat in meervoud...en een kleine bak beperkt het aantal kinderen dat voor de bak kan staan, zitten...etc.
Ik ga niet voor niks twee bakken van 3 meter op school plaatsen.[emoji13]

:D

Nee, dat past helaas niet... Onder en boven de bak, daar moet 't gebeuren. Wel kan ik in die bijkeuken vast wel 1 of 2 kastjes in gebruik nemen voor allerlei aquariumtoebehoren ;)

Heel erg mooi Mark! Ik ga er over denken, dit is weer anders dan hoe ik 't in gedachten had, weer een nieuwe optie dus ;)

Mooi Jaap! Staat je techniek in het keukenkastje er onder? Hoe doe je dat met de vochtige lucht?

Luc, wat ontzettend leuk wat van je te horen! Ik heb nog tal van vragen, vind je 't goed als ik je zondagmiddag bel? Heb je nog steeds dat mobiele nummer dat eindigt op 10? Het gaat om ongeveer 43 vierkante meter. Het wordt hout of natuursteen, ik herinner me dat jij een schitterende vloer van natuursteen hebt liggen... :)

Hoi tanne

de techniek staat inderdaad in de onderkast, ik heb geen last van vochtige lucht, de kast is aan de muurzijde open en aan de kopse kanten heb ik een opening gemaakt voor ventilatie, de techniek staat ong 20cm van de vloer en in de bodemplaat zitten ook wat openingen voor ventilatie.

gr. jaap

Hoi,

Wat betreft het toekomstige aquarium.
Waarom niet 130 cm en linksachter een panoramahoek? Dan maak je waarschijnlijk genoeg doorgang naar de deur toe?
Andere mogelijlheid. Aquarium met ideale maten in de woonkamer en sump plus techniek in de bijkeuken.

Gr,
Job

Voorkomen van blauwe plekken op arme kinderhoofdjes lijkt nu misschien heel belangrijk...maar één, ze leren heel snel (zeker van blauwe plekken) en twee, ze zijn voor je het weet veel te groot om daar hun hoofd tegen te stoten.
En ja, ik praat in meervoud...en een kleine bak beperkt het aantal kinderen dat voor de bak kan staan, zitten...etc.
Ik ga niet voor niks twee bakken van 3 meter op school plaatsen.[emoji13]
Moeilijk... Ik wil natuurlijk niet een keuze maken waar ik spijt van krijg, zoals je weet is 'even upgraden' erg lastig...

Hoi tanne

de techniek staat inderdaad in de onderkast, ik heb geen last van vochtige lucht, de kast is aan de muurzijde open en aan de kopse kanten heb ik een opening gemaakt voor ventilatie, de techniek staat ong 20cm van de vloer en in de bodemplaat zitten ook wat openingen voor ventilatie.

gr. jaap
Dank je Jaap. Jij gebruikt dus geen ventilatoren?

Hoi,

Wat betreft het toekomstige aquarium.
Waarom niet 130 cm en linksachter een panoramahoek? Dan maak je waarschijnlijk genoeg doorgang naar de deur toe?
Andere mogelijlheid. Aquarium met ideale maten in de woonkamer en sump plus techniek in de bijkeuken.

Gr,
Job
Job, dat noem ik 'out of the box' denken, dit idee had ik nog niet verzonnen! Bedankt :) Ik heb de aquariumkamer op schaal getekend en een wasmachine (de oppervlakte dan he ;)) op schaal uitgeknipt om zo te kunnen schuiven door de ruimte. Ik heb je idee dus eenvoudig kunnen uitproberen: Het idee klinkt geweldig, alleen werkt helaas niet: de wasmachine moet echt langs de hele zijruit geschoven kunnen worden: de zijruit en de deur zitten recht tegenover elkaar. Verplaatsen van de deur is natuurlijk ook een optie, maar daar valt slechts weinig winst mee te behalen.

Zou als ik jou was bij een inbouw aquarium de bak toch een 40of 50 cm opschuiven naar de ingang,dus een gedeelte van je kast opofferen in het andere kamertje.
Hier krijg je spijt van als je met je gok direct tegen het aquarium aanloopt en je er onderhand tussendoor moet wringen.
Zo groot is de bijkeuken niet en het gaat je gaat zo behoorlijk wat ruimte schelen....
Ben je al wat verder met het ambieuze plan wat de betonvloer betreft en wat zijn verder de consequenties bij zo'n operatie zoals wenteltrap tijdelijk verwijderen en de Openhaard qua fundering en eventuele andere objecten die nu op de houten vloer staan?
Als je al bang bent dat kinderen bij een aquarium wat wat uitsteekt er met hun Hoofd tegen aan kunnen lopen zou ik zoals Frode al vermelde eerder voor een kindvriendelijke vloer gaan zoals hout of laminaat.

Moeilijk... Ik wil natuurlijk niet een keuze maken waar ik spijt van krijg, zoals je weet is 'even upgraden' erg lastig...

Dank je Jaap. Jij gebruikt dus geen ventilatoren?

Job, dat noem ik 'out of the box' denken, dit idee had ik nog niet verzonnen! Bedankt :) Ik heb de aquariumkamer op schaal getekend en een wasmachine (de oppervlakte dan he ;)) op schaal uitgeknipt om zo te kunnen schuiven door de ruimte. Ik heb je idee dus eenvoudig kunnen uitproberen: Het idee klinkt geweldig, alleen werkt helaas niet: de wasmachine moet echt langs de hele zijruit geschoven kunnen worden: de zijruit en de deur zitten recht tegenover elkaar. Verplaatsen van de deur is natuurlijk ook een optie, maar daar valt slechts weinig winst mee te behalen.

ik gebruik inderdaad geen ventilatoren, de gaten aan de kopse kanten zijn ong 18x6 cm en zitten best hoog vlak onder het uitstekende blad, daardoor zijn ze mooi uit het zicht.

gr.jaap

Hoi

Voor als nog gefeliciteerd voor beide.:o

Ik snap alleen 1 ding nog niet, waarom de deur niet in spiegelbeeld verplaatsen naar de zijde van het toilet. Dan kan alles gewoon blijven functioneren zoals het is, en je kan je bak plaatsen zoals je zelf wil.

En zoals ik de tekening nu bekijkt zou IK zelf de complete muur verwijderen vanaf de bijkeuken tot aan de achterzijde van de keuken.
Dus gewoon een open keuken maken.
wat ik niet begrijp is de kleine loze ruimte om bij de toilet te komen.?..

Het zullen wel draag muren zijn, maar daar zou ik niet zo moeilijk overige denken.
Je gaat nu toch een verbouwing doen, dan gelijk maar goed.:p

Mvg

Zou als ik jou was bij een inbouw aquarium de bak toch een 40of 50 cm opschuiven naar de ingang,dus een gedeelte van je kast opofferen in het andere kamertje.
Hier krijg je spijt van als je met je gok direct tegen het aquarium aanloopt en je er onderhand tussendoor moet wringen.
Zo groot is de bijkeuken niet en het gaat je gaat zo behoorlijk wat ruimte schelen....
Ben je al wat verder met het ambieuze plan wat de betonvloer betreft en wat zijn verder de consequenties bij zo'n operatie zoals wenteltrap tijdelijk verwijderen en de Openhaard qua fundering en eventuele andere objecten die nu op de houten vloer staan?
Als je al bang bent dat kinderen bij een aquarium wat wat uitsteekt er met hun Hoofd tegen aan kunnen lopen zou ik zoals Frode al vermelde eerder voor een kindvriendelijke vloer gaan zoals hout of laminaat.
Wat de vloer betreft zijn er nieuwe ontwikkelingen, meer daarover volgt later. Wat het opschuiven betreft: ik had dit ook verzonnen maar ik denk dat ik dat er niet door ga krijgen...

ik gebruik inderdaad geen ventilatoren, de gaten aan de kopse kanten zijn ong 18x6 cm en zitten best hoog vlak onder het uitstekende blad, daardoor zijn ze mooi uit het zicht.

gr.jaap
Dank je Jaap, slimme oplossing om ze vlak onder het uitstekende blad te plaatsen!

Hoi

Voor als nog gefeliciteerd voor beide.:o

Ik snap alleen 1 ding nog niet, waarom de deur niet in spiegelbeeld verplaatsen naar de zijde van het toilet. Dan kan alles gewoon blijven functioneren zoals het is, en je kan je bak plaatsen zoals je zelf wil.

En zoals ik de tekening nu bekijkt zou IK zelf de complete muur verwijderen vanaf de bijkeuken tot aan de achterzijde van de keuken.
Dus gewoon een open keuken maken.
wat ik niet begrijp is de kleine loze ruimte om bij de toilet te komen.?..

Het zullen wel draag muren zijn, maar daar zou ik niet zo moeilijk overige denken.
Je gaat nu toch een verbouwing doen, dan gelijk maar goed.:p

Mvg
Richard, inderdaad is dit zeer waarschijnlijk een draagmuur. Ik wil geen open keuken, maar het verplaatsen van de deur is iets waar ik eerder eigenlijk afwijzend tegenover stond, nu begin ik aan dat idee enigszins te wennen. Ik ga waarschijnlijk binnenkort nog eens ter plekke kijken en kan dan de knoop doorhakken.

Een bak 'gewoon in de kamer plaatsen' is toch wel een stuk makkelijker. Ik denk dat dit uiteindelijk nog leuker is... ;)

Wat de vloer betreft zijn er nieuwe ontwikkelingen, meer daarover volgt later. Wat het opschuiven betreft: ik had dit ook verzonnen maar ik denk dat ik dat er niet door ga krijgen...

Dank je Jaap, slimme oplossing om ze vlak onder het uitstekende blad te plaatsen!

Richard, inderdaad is dit zeer waarschijnlijk een draagmuur. Ik wil geen open keuken, maar het verplaatsen van de deur is iets waar ik eerder eigenlijk afwijzend tegenover stond, nu begin ik aan dat idee enigszins te wennen. Ik ga waarschijnlijk binnenkort nog eens ter plekke kijken en kan dan de knoop doorhakken.

Een bak 'gewoon in de kamer plaatsen' is toch wel een stuk makkelijker. Ik denk dat dit uiteindelijk nog leuker is... ;)

Moet zeggen dat ik ook altijd heb gezegd dat een 'open keuken' me niks leek...totdat ik een appartement kocht met een open keuken...:rolleyes: . Nu inmiddels een jaren 70 woning met wederom een open keuken en ik zou niet anders meer willen. Is er een reden waarom je het niet zou willen?

Leuke uitdaging, he? Heb zelf met de planning van mijn eigen doorkijkbak ook heel lang geworsteld met het kiezen van de plaats en ook heel wat heen en weer geschoven met op maat geknipt papier.. :biggrin:
Misschien een leuke uitdaging om het in 3d te tekenen (SketchUp) en zodoende een goed beeld te krijgen? Heeft mij enorm geholpen in ieder geval!

Jammer dat het niet werkt met een panoramahoek linksachter.
Overigens mijn ervaring is dat kleinere inbouwaquariums vaak tegenvallen. Die ogen toch vaak wat petieterig en ielig en ook mis je altijd de meerwaarde van drie zichtruiten.
Misschien moet je gewoon een mooi aquarium in de kamer zetten en een gaatje in de muur en aan de andere kant in de bijkeuken sumpje,techniek en daarboven een stekkenbakje? Voordeel makkelijk met onderhoud en een groot gedeelte van het lawaai kwijt uit de woonkamer en verder geen verbouwingen in de bijkeuken nodig.

Gr
job

Laatst bewerkt:
Moet zeggen dat ik ook altijd heb gezegd dat een 'open keuken' me niks leek...totdat ik een appartement kocht met een open keuken...:rolleyes: . Nu inmiddels een jaren 70 woning met wederom een open keuken en ik zou niet anders meer willen. Is er een reden waarom je het niet zou willen?

Leuke uitdaging, he? Heb zelf met de planning van mijn eigen doorkijkbak ook heel lang geworsteld met het kiezen van de plaats en ook heel wat heen en weer geschoven met op maat geknipt papier.. :biggrin:
Misschien een leuke uitdaging om het in 3d te tekenen (SketchUp) en zodoende een goed beeld te krijgen? Heeft mij enorm geholpen in ieder geval!
Ik heb al wel de optie op Funda te schuiven met meubels, maar muren verplaatsen kan geloof ik niet op de plattegronden van Funda. Open keuken: misschien ooit, maar niet in deze woning, er zit al een dichte keuken in ;)

Jammer dat het niet werkt met een panoramahoek linksachter.
Overigens mijn ervaring is dat kleinere inbouwaquariums vaak tegenvallen. Die ogen toch vaak wat petieterig en ielig en ook mis je altijd de meerwaarde van drie zichtruiten.
Misschien moet je gewoon een mooi aquarium in de kamer zetten en een gaatje in de muur en aan de andere kant in de bijkeuken sumpje,techniek en daarboven een stekkenbakje? Voordeel makkelijk met onderhoud en een groot gedeelte van het lawaai kwijt uit de woonkamer en verder geen verbouwingen in de bijkeuken nodig.

Gr
job
Job, ik snap het idee maar ik denk echt aan een inbouwbak.

Maandag nog eens de nieuwe woning bezoeken met een bouwkundige. Hij gaat nog eens kijken naar de vloer, ik heb namelijk met de bewoners van de woningen ernaast gepraat en daar is niks mis met de vloer. Het lijkt erg aantrekkelijk toch niet voor beton te kiezen maar de huidige vloer zo te laten ;)

De bouwkundige kijkt ook naar de muur waarin de bak moet komen. Ik verwacht naar aanleiding van zijn bevindingen spijkers met koppen te kunnen slaan. Bak in de woonkamer kan natuurlijk ook, maar eigenlijk lijkt me 'inwall' wel heel erg mooi, tot nu toe heeft dit mijn voorkeur. Als dat 'm niet wordt, zal het inderdaad een huiskamerbak worden met de techniek in de bijkeuken...

Ik verwacht in januari 2015 de huidige bak leeg te hebben. Die komt dan beschikbaar voor de liefhebber. Belangrijkste specificaties:

• aquarium 130 x 70 x 80 cm (wh 66 cm) met optiwhite voorruit, nagenoeg krasvrij
  • bijpassende sump met bijvulreservoir
  • RVS frame

Inhoud, techniek et cetera gaat mee naar de nieuwe bak. De huidige bak kan t.z.t. voor een nette prijs weg.

Ik verwacht in januari 2015 de huidige bak leeg te hebben. Die komt dan beschikbaar voor de liefhebber. Belangrijkste specificaties:

• aquarium 130 x 70 x 80 cm (wh 66 cm) met optiwhite voorruit, nagenoeg krasvrij
  • bijpassende sump met bijvulreservoir
  • RVS frame

Inhoud, techniek et cetera gaat mee naar de nieuwe bak. De huidige bak kan t.z.t. voor een nette prijs weg.
Gaat je inhoud tijdelijk ergens anders logeren. Of wat is exact je plan.
Hmm er staat wat van jouw inhoud op mijn wensenlijstje....

ja bij wie niet brain allemaal topstukken

Verstuurd vanaf mijn GT-I9505 met Tapatalk

Code:

:biggrin: Volgens staat het antwoord op je vraag gewoon in het geciteerde bericht. Er staat nl: "inhoud, techniek et cetera, gaat mee naar de nieuwe bak".
(maar inderdaad, er zitten zeker interessante zaken bij die zomaar op iemands wensenlijstje zouden kunnen staan) :biggrin:

wil je aan de vlinders beginnen dan

Code:

[emoji3] Volgens staat het antwoord op je vraag gewoon in het geciteerde bericht. Er staat nl: "inhoud, techniek et cetera, gaat mee naar de nieuwe bak".
(maar inderdaad, er zitten zeker interessante zaken bij die zomaar op iemands wensenlijstje zouden kunnen staan) [emoji3]
Ik heb gelezen wat er staat antony.
Maar als ik ff gauw reken. Januari leeg is 2 maanden ongeveer van nu.
Volgens mij heeft ie amper de sleutel van ze nieuwe woning.
En anders vind ik het heel knap als dat lukt.
Muur belasting berekenen. Gat zagen. Bak plaatsen en opstarten enz.

Einde van een tijdperk, begin van een nieuw... ;)
Inderdaad. Van de bak bij m'n ouders thuis naar een grotere bak in m'n vorige appartement. Dan naar de huidige doorkijkbak in m'n appartement naar een ingebouwde bak in m'n toekomstige paleis ;)

Waar dacht je aan?

ja bij wie niet brain allemaal topstukken

Lang niet alles wat ik heb is even bijzonder, er zitten ook hele gewone stukken tussen, zoals de groene Acropora formosa en de roze hystrix.. Maar ook die 'gewone' stukken zijn voor mij bijzonder, de roze hystrix heb ik bijvoorbeeld al zo'n 18 of 19 jaar. Destijds was het een uniek koraal, ik heb er ooit als 17-jarig jongetje 200 gulden voor betaald... Een ander erg gewoon stuk is een kolonie bruine Rhodactis-oortjes. Bijzonder voor mij omdat ik ze al meer dan twintig jaar heb, het waren voor mij de allereerste vastzittende ongewervelden die ik had. En zo kan ik nog wel even doorgaan...

Ja dat zeker robert. Maar doelde meer op het vissen bestand...
Je maakt me nieuwsgierig!

:biggrin: Volgens staat het antwoord op je vraag gewoon in het geciteerde bericht. Er staat nl: "inhoud, techniek et cetera, gaat mee naar de nieuwe bak".
(maar inderdaad, er zitten zeker interessante zaken bij die zomaar op iemands wensenlijstje zouden kunnen staan) :biggrin:
:D

Ik heb gelezen wat er staat antony.
Maar als ik ff gauw reken. Januari leeg is 2 maanden ongeveer van nu.
Volgens mij heeft ie amper de sleutel van ze nieuwe woning.
En anders vind ik het heel knap als dat lukt.
Muur belasting berekenen. Gat zagen. Bak plaatsen en opstarten enz.
De sleutel krijg ik pas volgende maand... Ik hoop dat ik het waar kan maken, maar ik denk dat het met strak plannen goed mogelijk moet zijn. Ik wil zodra ik de sleutel krijg alles omtrent de bak meteen in gang (laten) zetten. Terwijl dat 'loopt' pak ik andere klussen in huis aan, er moeten bijvoorbeeld wat muurtjes gewit worden en wat kitnaadjes in de badkamer vervangen worden. Eind december wil ik de bak laten plaatsen, alles aansluiten en een dagje met kraanwater proefdraaien. Dan vullen met natuurlijk zeewater en alvast wat levend substraat (vies zand) overbrengen en tegelijk over kool filteren. Dan kan de inhoud over. Wel zal ik van veel koralen wat stekken elders onderbrengen mocht er iets sneuvelen.

Ik ben van plan de hele inhoud over te brengen, dus ook het zand en ook de stenen. Daarnaast zal er wat nieuw steen ingebracht worden, maar dat wil ik eerst (eventueel elders) laten rijpen om zo te voorkomen dat ik een onnodige piek krijg in de belasting van de waterkwaliteit. De inhoud van de huidige bak is ook in één dag overgezet uit de vorige bak, er is toen één visje gesneuveld en verder is alles helemaal goed gegaan. Dat 'sterfgeval' was nog te vermijden geweest ook, het was een Royal Gramma die zich in een stuk pvc had verstopt, ik had hem over het hoofd gezien :(

Back
Bovenaan