Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Adri's DSR Reef Journey

Zojuist de eerste meetronde gedaan.

Kh is te hoog en fosfaat in ook te hoog. Kh zakt vanzelf wel zodra er verbruikers in de bak zitten.
Fosfaat ga ik gelijk sturen en heb 3 ml ijzer toegevoegd. Tevens begonnen met de eerste week dosis (1.2 ml) van Carbon oplossing.
Andere tekorten ook gelijk toegevoegd.

ww9122013.png

Kh hoef je idd geen zorgen om te maken. (dit komt mogelijk door het geplaatste zand bodem)
Fosfaat komt doir het vers levend steen. Daarom ben voorstander van geleidelijke inbreng van ver steen.

Heb je in het aanmaak de vloeistoffen strontium, fosfaat, nitraat, jodide, en nitraat gebruikt?

Klop de kalium meting ? (zonder de kristallen in 't fles van reagent D )
dubbelcheck dit en vul het eventueel aan tot 390ppm

laat het boor zo to de volgende meting, dit mag gerust pas na 2-3 weken gemeten worden

strontium word blijkbaar in nieuwe systemen en systemen waar het nooit toegediend is snel geabsorbeert.
van ijzer en jodide is bekend dat het snel verbindingen aangaat met andere stoffen en het dagelijks toegediend moet worden om het op de gewenste peil te houden.

greetings, GlennF

Laatst bewerkt:
Hoi Adri,
Mooi pilaar gemaakt! Hoger zou ik ook niet doen, tenminste voorlopig... Is dat zijn vaste plek in het midden?...
Ik dacht dat jouw bedoeling was met die mooie foto net dat zandpaadje laten zien voor diepte! Ik dacht dat er worden 2 grote pilaren van de zijden, vooral linkerkant om die overloop meer dicht bewerken en zeker de grens met de foto waar Gorgonnen beginnen voor meer natuurlijke effect. Blijf erg benieuwd...:)
Zie ik je trouwens vandaag? Laat me het aub weten, dan kan ik verder wat plannen...

Vandaag een hoop gedaan, Blue Curacao buttons van Fladder bij Glenn opgehaald, tevens stekje voor Lara meegenomen. De buttons staat al vol open in mijn RSM 130.
Glenn, bedankt voor het meenemen van de stekjes bij Fladder, echt super van je! Herken je je steen nog terug? :cool:

Verder 10 kg ingedraaid levend steen bij Glenn meegenomen en van bepaalde stukken weer een pilaar gemaakt.
Er zit nu totaal 26 kg steen in mijn nieuwe bak, en ik denk dat er niet echt veel meer bij gaat komen. Ik vind het wel mooi zo, super veel ruimte voor de koralen en
lekker veel zwemruimte voor de vissen. De afschuimer, Deltec SC-1455, draait inmiddels op volle toeren. Waar er gisteravond nog heel veel microbubbels in de sump werd gepompt
was dit vanmorgen volledig weg en doet hij goed zijn best. Het buttonstekje ook bij Lara gebracht en hier nog een paar koraaltjes meegenomen, ook weer enkele button stekken
en een kruipende montipora. Lara, dank je wel voor de service en het cadeautje. De buttons staat al goed open.

pilaar2-1.jpg

Vandaag een hoop gedaan, Blue Curacao buttons van Fladder bij Glenn opgehaald, tevens stekje voor Lara meegenomen. De buttons staat al vol open in mijn RSM 130.
Glenn, bedankt voor het meenemen van de stekjes bij Fladder, echt super van je! Herken je je steen nog terug? :cool:

Verder 10 kg ingedraaid levend steen bij Glenn meegenomen en van bepaalde stukken weer een pilaar gemaakt.
Er zit nu totaal 26 kg steen in mijn nieuwe bak, en ik denk dat er niet echt veel meer bij gaat komen. Ik vind het wel mooi zo, super veel ruimte voor de koralen en
lekker veel zwemruimte voor de vissen. De afschuimer, Deltec SC-1455, draait inmiddels op volle toeren. Waar er gisteravond nog heel veel microbubbels in de sump werd gepompt
was dit vanmorgen volledig weg en doet hij goed zijn best. Het buttonstekje ook bij Lara gebracht en hier nog een paar koraaltjes meegenomen, ook weer enkele button stekken
en een kruipende montipora. Lara, dank je wel voor de service en het cadeautje. De buttons staat al goed open.

pilaar2-1.jpg

kijk dat ziet er goed uit, een heel ander gezicht!
nu afwachten wat het fosfaat gaat doen, dan kunnen de eerste leders erin. ( die zijn dol op fosfaat range 0.08-0,24ppm)

Laatst bewerkt:
Glenn,

Strontium en Jodide heb ik gebruikt bij de aanmaak, fosfaat en nitraat niet.

Ja de kalium meting klopt en heb ik ook aangevuld, zelfde als strontium en Jodide.

Boor het ik niet aangevuld, die heb ik zo gelaten.

Kh hoef je idd geen zorgen om te maken. (dit komt mogelijk door het geplaatste zand bodem)
Fosfaat komt doir het vers levend steen. Daarom ben voorstander van geleidelijke inbreng van ver steen.

Heb je in het aanmaak de vloeistoffen strontium, fosfaat, nitraat, jodide, en nitraat gebruikt?

Klop de kalium meting ? (zonder de kristallen in 't fles van reagent D )
dubbelcheck dit en vul het eventueel aan tot 390ppm

laat het boor zo to de volgende meting, dit mag gerust pas na 2-3 weken gemeten worden

strontium word blijkbaar in nieuwe systemen en systemen waar het nooit toegediend is snel geabsorbeert.
van ijzer en jodide is bekend dat het snel verbindingen aangaat met andere stoffen en het dagelijks toegediend moet worden om het op de gewenste peil te houden.

greetings, GlennF

Dank je, Dennis. Ik ben ook erg blij met deze opbouw, inderdaad lekker luchtig en ruimtelijk en toch meer dan genoeg schuil mogelijkheden voor de vissen.

Hele gave opbouw! Lekker ruimtelijk

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk

Hoi Adri, nou, gefeliciteerd eindelijk met een echte opstart! Je hebt hard gewerkt maar je kan echt trots zijn op het resultaat van mijn mening. Andere pilaar is ook mooi en max. functioneel. Genoeg plaats voor de koralen (voorlopig;)) en voor de vissen (ben benieuwd wie mag in zo'n mooie huis:)).
Misschien een klein detailtje als super kritisch en naar mijn smaak: de hele rif is mooi maar ik vind een beetje jammer dat dit een lijn blijft (als je van de zij zal kijken, dan misschien makkelijker te zien wat ik bedoel), maar als iets een beetje naar voor en iets een beetje naar achter dan heb je nog meer diepte en nog meer natuurlijke uitzicht vind ik. Misschien met die stenen in het midden kan proberen iets... Maar goed, niet boos worden hoor Adri:biggrin: kan ook niks mee doen, dat proces in mijn hoofd begint gelijk werken... of is het nog mogelijk iets verbeteren...haha maar dit is natuurlijk jouw bak en zowiezo nu al erg mooi!:biggrin:
Nog mals bedankt voor mijn stekje en dat idee volgende keer weer iets samen bestellen vind ik echt slim, super!;)

Hoi Adri, nou, gefeliciteerd eindelijk met een echte opstart! Je hebt hard gewerkt maar je kan echt trots zijn op het resultaat van mijn mening. Andere pilaar is ook mooi en max. functioneel. Genoeg plaats voor de koralen (voorlopig;)) en voor de vissen (ben benieuwd wie mag in zo'n mooie huis:)).
Misschien een klein detailtje als super kritisch en naar mijn smaak: de hele rif is mooi maar ik vind een beetje jammer dat dit een lijn blijft (als je van de zij zal kijken, dan misschien makkelijker te zien wat ik bedoel), maar als iets een beetje naar voor en iets een beetje naar achter dan heb je nog meer diepte en nog meer natuurlijke uitzicht vind ik. Misschien met die stenen in het midden kan proberen iets... Maar goed, niet boos worden hoor Adri:biggrin: kan ook niks mee doen, dat proces in mijn hoofd begint gelijk werken... of is het nog mogelijk iets verbeteren...haha maar dit is natuurlijk jouw bak en zowiezo nu al erg mooi!:biggrin:
Nog mals bedankt voor mijn stekje en dat idee volgende keer weer iets samen bestellen vind ik echt slim, super!;)

Inderdaad de kolommen op verschillende hoogte plaatsen (t.o.v. voorkant) geef een beter diepte effect
greetings, GlennF

Lara, ik wordt niet zo snel boos, ik kan wel tegen een beetje kritiek zolang het maar opbouwend is.
Vier of zes ogen zien meer dan twee en dit is pas de 2e aqua scape die ik ooit gemaakt hebt.
Het lijkt maar zo dat het in één lijn ligt, als je goed kijkt zie je dat de rechter kolom veel meer naar achteren staat als de linker.
Het midden ben ik inderdaad nog niet helemaal tevreden over, dus dat zal nog wel veranderen, nu kan het nog.

Inderdaad de kolommen op verschillende hoogte plaatsen (t.o.v. voorkant) geef een beter diepte effect
greetings, GlennF

Nou! 2-de maar! Zou nooit kunnen dat denken... maar dat is waarschijnlijk omdat je veel in het echt heb gezien onder water en omdat je een creatief persoon bent, een fotograaf net als een kunst schilder denkt automatisch over een algemene compositie, niet alleen aparte mooie details. Ja, tussen een foto en in het echt ligt altijd een verschil... maar proberen kan nooit kwaad (nu nog idd geen), je weet het nooit als je maar begint en je zelf dat leuk vind, wat kan je nog ontdekken! Je kan ook elke variant op de foto nemen en dan vergelijken en dan kan je altijd terug naar de eerste:)

Het gaat inderdaad lekker opschieten nu, door de opstart met ingedraaid levend steen en de enting met een minimaal beetje vers levend steen
blijven de waterwaardes ook lekker onder controle. Denk dat toevoeging van de Microbe-Lift Special Blend opstart bacteriën ook wel
hun steentje bijdragen.

He Adri hij gaat lekker als je zo door gaat ga je mij voorbij, netjes hoor.....;)

Hi Glenn,

ik maak me nergens zorgen over, zo heb ik ook een beetje ammoniak en een beetje nitriet in de bak, dus ik wacht geduldig af.

Ik heb de tijd.

groet

Adri

Lara,

ik heb die andere roze flower genomen, die een beetje de vorm van een doopvont heeft, zeg maar.

Laatst bewerkt:
Hai Adri nou dat ziet er goed uit zeg, mooie foto's.
Kost eventjes wat tijd, maar het resultaat is er ook naar.
Was zeker wel moeilijk kiezen hé met al dat moois ;)

Groetjes Rob

Hi Rob,
dank je, het gaat zeker wat worden, nog ff geduld totdat de ammoniak en nitriet weg is.

ik wilde eigenlijk niet kiezen maar mijn geld boom is bijna leeg ;)

Vandaag weer een meetronde gedaan met hieronder de resultaten.

ww17122013.png

Bijzonderheden:

Strontium gaat erg langzaam omhoog, schijnt normaal te zijn in een nieuw systeem
Boor laat ik zou staan en verhoog deze niet naar 4,4
Jodide is niet goed ingevuld, deze is 0,06 dus goed

Verder maak ik me om de K, Kh, Ca, Mg totaal niet druk, deze zullen vanzelf lager worden zodra er genoeg verbruikers in de bak zitten.

Heb wel een paar kleine koraaltjes overgezet, Keniaboom, Paddestoel leder, Montipora digitata, Poccilopora en een rode tepelanemoon.
Ze staan er allemaal goed bij behalve de paddenstoel leder, deze heeft het nog niet volledig naar de zin, komt wel open en laat
de poliepen zien maar nog niet volledig.

Back
Bovenaan