Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Maak eens wat ruimte in je Inbox.... :p

Groet,

Marcel
Is gebeurd :)

Ja kei blij mee... ati powermodule dimbaar 6*39 watt...toekomst zal nog wel iets moois bij komen:)..maar ergens 2014..eerst maar rustig aan doen;)

gr
sander
Die ATI-armaturen zijn, zolang ze niet defect gaan, een van de beste T5-armaturen vind ik. Daar ga je veel plezier aan beleven :)

Bedankt voor de info Tanne! Nu je weer thuis bent is het eigenlijk wel tijd voor een paar mooie nieuwe foto's van je bak:p
Sander, een paar bijzondere foto's hieronder...

Hey Tanne,

Goed te horen dat het een geslaagde vakantie was. Wij zijn vorig jaar ook in Mexico geweest, maar helaas heeft mijn vriendin geen duikervaring en bleef het bij snorkelen.
Echter hebben we daar ook een dag met walvishaaien gezwommen, een meer dan bijzondere ervaring!

Je bak staat er geweldig bij, wat een geluk met zo'n buurman!
Natuurlijk heb ik inmiddels je boekje uit (al twee keer denk ik) en het is zeker een goede aanrader voor beginners. Natuurlijk zal het ook voor gevorderden een handig naslagwerk zijn.
Het enige wat mij tegenvalt is het formaat. Ik had het geweldig gevonden als ik hem op een mooie manier tussen de klumpers, fossa en nilsen kon zetten :p
De walvishaaien hebben we gemist: dat wilden we één van de laatste dagen doen, maar toen was er storm en regen: we konden het water niet op. Mijn vriendin heeft ook geen brevet, ze heeft zo'n 'discover-scubadive-cursus' gedaan, daarna hebben we twee duiken samen gemaakt. Misschien krijg ik haar volgend jaar zo ver haar brevet te halen ;)

Wat betreft het boekje: bedankt voor het compliment! Een hele eer in één adem met Klumpers en Fossa en Nilsen genoemd te worden! Ik heb me uitgebreid georiënteerd op een harde kaft. Op grond van de kosten heb ik besloten dat niet te doen: de boekjes zouden door de hardere kaft zo'n 8 euro duurder worden per stuk. Ik ben zelf gek op boeken en had het graag gedaan, maar wilde de handleiding compact en betaalbaar houden. Reden voor de hoge kosten was het feit dat het om een kleine oplage gaat: de Nederlandstalige markt is niet zo groot. Er was één bedrijf dat een scherpe offerte bood, nadeel was alleen dat als er iets mis zou zijn (kleuren omgedraaid, pagina's ondersteboven, dat soort zaken) ik m'n geld kwijt zou zijn. Het schrijven, ontwerpen, laten drukken en uitgeven van het boekje is voor mij een hobbymatig project, ik heb alles uit eigen zak betaald. Het doel was een korte en bondig overzichtje te maken waarmee elke hobbyist nog meer uit de hobby kan halen.

Ik heb nog meer plannen, als ik (alsnog) een goede en betaalbare drukker vind, komt er bij de tweede druk wellicht ook de optie een 'speciale uitgave' of iets dergelijks met harde kaft te bestellen. 'Het boekje' is voor mij zeker geen afgerond project! :)

Iets heel anders: zojuist was ik bezig wat onderhoud te doen. Bij het verwijderen van wat wormslakjes en Valonia viel me een bovengemiddelde interesse van de vissen op. Op de foto's zie je een stukje dood koraal met wat Valonia er op tussen mijn vingers.

Hoe ga ik mijn vissen leren ook zo fanatiek Valonia te eten als ik het niet voor ze in de hand houd?

Bijlagen

• vissen21.8.13a.jpg
    vissen21.8.13a.jpg
    82,4 KB · Weergaven: 87
  • vissen21.8.13b.jpg
    vissen21.8.13b.jpg
    78,9 KB · Weergaven: 93
  • vissen21.8.13c.jpg
    vissen21.8.13c.jpg
    83,8 KB · Weergaven: 86
  • vissen21.8.13d.jpg
    vissen21.8.13d.jpg
    80,4 KB · Weergaven: 88
Dank je wel..ja heb eerder op de 2 meter ati gehad..was daar ook super blij mee!! vind de powermodule mooieR afgewerkt dan de sunpower:)

super mooie foto's zeg..schitterend hoe nieuwsgierig en zo uit je hand eten... erg mooie vissen zou best vissebakkie alleen willen met dat soort prachtig!!!

veel geluk

gr
sander

Dank je wel..ja heb eerder op de 2 meter ati gehad..was daar ook super blij mee!! vind de powermodule mooieR afgewerkt dan de sunpower:)

super mooie foto's zeg..schitterend hoe nieuwsgierig en zo uit je hand eten... erg mooie vissen zou best vissebakkie alleen willen met dat soort prachtig!!!

veel geluk

gr
sander
Waarom in een vissenbak als ze ook in een koralenbak kunnen? Je houdt ze dan veel makkelijker gezond en hebt nog een mooiere bak ook :)

Hieronder het nieuwste overzichtje, de ruit is weer gepoetst. Het grootste deel van de stekken op de bodem gaat er volgende week uit.

Bijlagen

• overz146.jpg
    overz146.jpg
    68,1 KB · Weergaven: 191
Bak ziet er schitterend uit tanne heel mooi.
Kom volgende week wel langs met een grote emmer;-)

Groetjes wesley

Tanne,

Super om te zien hoe die vissen zomaar uit je hand komen eten.

Ik weet niet of je mijn vorige reactie #3800 gemist hebt. Maar zou toch jouw voorlopige ervaringen graag horen ivm de Chaetodon Tinkeri aangezien naar mijn weten je de enige bent waar ik deze momenteel in een bak heb zien zitten. Wat is jouw advies bij de aanschaf van dit prachtdier.

Deze bak zou ik echt graag eens in werkelijkheid zien.

Kevin

Ja komen later tanne..puur situatie..ff rustig aan doen;)

super mooie foto je bak wordt steeds mooier dacht al dat die op zijn mooist was..maar je ziet het maar!

echt gave vissen

gr
sander

:p wat een geweldig mooi gezicht dat de vissen uit je hand eten zeg , je bak ziet er geweldig uit prachtig hoor ,en wa Wes zecht we nemen wel een emmer mee haha gr jaap

Ziet er mooi uit Tanne gaaf hoe uit je hand eten!

Lekker wat stekken heb je ;)

Gr. Jeroen

Bak ziet er schitterend uit tanne heel mooi.
Kom volgende week wel langs met een grote emmer;-)

Groetjes wesley
Dank je Wesley. De stekken staan volgende week bij Aqua Compleet, veel plezier met uitzoeken :)

Tanne,

Super om te zien hoe die vissen zomaar uit je hand komen eten.

Ik weet niet of je mijn vorige reactie #3800 gemist hebt. Maar zou toch jouw voorlopige ervaringen graag horen ivm de Chaetodon Tinkeri aangezien naar mijn weten je de enige bent waar ik deze momenteel in een bak heb zien zitten. Wat is jouw advies bij de aanschaf van dit prachtdier.

Deze bak zou ik echt graag eens in werkelijkheid zien.

Kevin
Kevin, ik had je bericht inderdaad over het hoofd gezien. Het moeilijkste aan de tinkeri is er één te vinden. De acclimatieprocedure heb ik eerder in m'n dagboek uitgelegd, het is één van de makkelijkste vissen die ik heb. Ik moet alleen nog testen in hoeverre hij reefsafe is met doopvontschelpen, met de fishsafe koralen die ik heb doet hij in elk geval niets.

Ja komen later tanne..puur situatie..ff rustig aan doen;)

super mooie foto je bak wordt steeds mooier dacht al dat die op zijn mooist was..maar je ziet het maar!

echt gave vissen

gr
sander
Dank je wel Sander. Ik doe er weinig bijzonders voor maar geniet ook elke dag :)

:p wat een geweldig mooi gezicht dat de vissen uit je hand eten zeg , je bak ziet er geweldig uit prachtig hoor ,en wa Wes zecht we nemen wel een emmer mee haha gr jaap
Jaap, en dan vooral te bedenken dat ze allemaal Valonia uit de hand eten... :)

Ziet er mooi uit Tanne gaaf hoe uit je hand eten!

Lekker wat stekken heb je ;)

Gr. Jeroen
Jeroen, het is inderdaad gaaf. Het verbaasde me vooral dat de tinkeri (en daarna ook de mitratussen) zo'n interesse in Valonia hadden...

Kevin, ik had je bericht inderdaad over het hoofd gezien. Het moeilijkste aan de tinkeri is er één te vinden. De acclimatieprocedure heb ik eerder in m'n dagboek uitgelegd, het is één van de makkelijkste vissen die ik heb. Ik moet alleen nog testen in hoeverre hij reefsafe is met doopvontschelpen, met de fishsafe koralen die ik heb doet hij in elk geval niets.
De doopvont staat er sinds 12.00 weer in. Alle platwormpjes en glasanemonen waren door de mitratussen binnen enkele minuten verwijderd, de algjes kwamen voor rekening van de dokters. Ideaal, zulke helpers :)

Nu eens zien of de doopvont ondertussen fishsafe is geworden ;) Als de stekken de bak uit zijn ben ik de komende tijd wel weer even tevreden met de aquascape :)

Merci voor de info Tanne.

Ik hoop gewoon deze pracht ook in de toekomst te mogen zien cruisen.

Kevin
Ik hoop 't ook voor je Kevin. Op grond van mijn ervaringen overweeg ik op zoek te gaan naar een tweede, kleiner exemplaar. Ook ben ik de mogelijkheid aan het onderzoeken een ander visje te bestellen...

Bijlagen

• overz147.jpg
    overz147.jpg
    74 KB · Weergaven: 156
Een koppel dat zou pas een mooi zicht zijn.
Ik hoop dat dat zal lukken en ook benieuwd naar de reacties op de doopvont.

Blijft genieten.

Kevin

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Een koppel dat zou pas een mooi zicht zijn.
Ik hoop dat dat zal lukken en ook benieuwd naar de reacties op de doopvont.

Blijft genieten.

Kevin
Tot nu toe gaat het goed met de doopvont... De tinkeri heeft in elk geval totaal geen interesse.

Gaaf die vissen zo etend uit je hand en wat voor vissen! Heel mooi ook de kleur zit er nog mooi in!
Kan niet wachten om ook weer te beginnen!
Ik ben heel benieuwd wat je er dit keer van gaat maken Sander.

Onlangs heb ik bij AquaCompleet een paar erg mooie Goniopora's op de kop getikt. In het verleden kon ik ze prima houden, het is ooit mis gegaan met een te snelle verandering die ik had doorgevoerd. Eens zien of het nu weer goed lukt...

Tot nu toe gaat het goed met de doopvont... De tinkeri heeft in elk geval totaal geen interesse.

Ik ben heel benieuwd wat je er dit keer van gaat maken Sander.

Onlangs heb ik bij AquaCompleet een paar erg mooie Goniopora's op de kop getikt. In het verleden kon ik ze prima houden, het is ooit mis gegaan met een te snelle verandering die ik had doorgevoerd. Eens zien of het nu weer goed lukt...

Goed om te horen dat die ook goed omgaat met de doopvont. Open nog meer perspectieven voor de toekomst. :D

Kevin

Sent from my iPhone using Tapatalk - now Free

Goed om te horen dat die ook goed omgaat met de doopvont. Open nog meer perspectieven voor de toekomst. :D

Kevin
Zeker!

Zojuist even water getest: KH 6, Ca 440, fosfaat 0,03, nitraat tussen 12 en 24. Dat laatste is een verbetering omdat het tot een week geleden nog op 24 stond. De daling schrijf ik toe aan het nieuwe AquaCompleet-wervelbedfiltertje met biopellets. Ik gebruikte eerder al biopellets, maar die wervelden in de vorige reactor onvoldoende. Ik ga dit nauwgezet volgen, want ik wil het nitraatgehalte beslist niet naar 0, de ondergrens ligt voor mij ergens tussen 5-10 mg/l. De KH ga ik in een periode van een week langzaam naar 7 verhogen, dat vind ik hoog genoeg, het is immers ook de natuurlijke waarde. Calcium kan iets omlaag, ook daar neem ik een week voor.

Verder nog een bizar indrukwekkend filmpje wat ik op internet vond: http://www.youtube.com/watch?v=CR5dbEKbGJE&feature=share

Wat mijn bak betreft: hier een nieuw overzichtsfotootje.

Bijlagen

• overz148.jpg
    overz148.jpg
    71,2 KB · Weergaven: 136
aquarium ziet er nog steeds super uit !!
Ik vind persoonlijk wel dat het er "purper" uit ziet, is dit omdat het merendeel van je koralen purper zijn of heb je purperen verlichting ? Of is het gewoon een manier van fotograferen ?

gr
Kris

Die bak van jou blijft mooi hè?

Groet,

Marcel
Thanks Marcel, ik doe m'n best :) Hoe is 't bij jou?

aquarium ziet er nog steeds super uit !!
Ik vind persoonlijk wel dat het er "purper" uit ziet, is dit omdat het merendeel van je koralen purper zijn of heb je purperen verlichting ? Of is het gewoon een manier van fotograferen ?

gr
Kris
Kris, bedankt voor het compliment!

Wat het paarse betreft denk ik dat het een combinatie van factoren is:
- ik heb veel blauwe en paarse koralen
- de verlichting is voor het oog 'normaal' qua lichtkleur, dus dat zal het niet zijn
- de iPhone maakt de foto's misschien iets paars

Je kunt als vergelijk kijken naar de witte banden van de dwergkeizers en het wit van de tinkeri, op de foto's ziet dat er bij mij zo uit als het er uit hoort te zien. De bak staat naast me en daarvoor geldt hetzelfde ;)

Blijft topbak en de foto,s van de vissen die uit je hand eten zijn geweldig.

Back
Bovenaan