Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Het aquarium van Tanne

Heerlijk de centen ben erg benieuwd wat een vis of koraal zal kosten in centen guldens:p

gefeliciteerd nog tan met het uitbrengen van je boek toppie;) ga het zeker halen en kan ik die zwarte boeken in de prullenbak gooien:p

gr
sander

Heerlijk de centen ben erg benieuwd wat een vis of koraal zal kosten in centen guldens:p

gefeliciteerd nog tan met het uitbrengen van je boek toppie;) ga het zeker halen en kan ik die zwarte boeken in de prullenbak gooien:p

gr
sander
Da's een beetje zonde van die zwarte boeken... Misschien zijn ze gedeeltelijk gedateerd, het meeste wat er in staat is nog steeds erg zinnig. De boeken van Frank de Graaf zijn nog ouder, maar bevatten nog altijd veel interessante informatie. Ze staan onder meer samen met de zwarte boeken op één plank :)

Bedankt voor de felicitaties, ik ben benieuwd wat je van m'n boek vindt :)

Tanne bedankt, heb vandaag weer wat te lezen ;)
Bekijk bijlage 347378

attachment.php

Veel plezier ermee Eelco, leuk dat je het gekocht hebt! Ik ben benieuwd naar je mening!

Nee was beetje brutaal!! voordat ik lid werd zeewaterforum 2002 had ik de boeken van arno gekocht voordat ik begon, en heb er veel van geleerd eerlijk is eerlijk...de vissen boek kijk ik nog vaak..

Ja ben erg nieuws gierig ik ga nog kijken naar aqua compleet voor de orphek die daar hangt en haal gelijk je boek;)... je gaat het nog horen:)

gr
sander

Vraagje dichtheidstabel op blz 43......

Hoi Tanne,

Apart om direct met de schrijver van een boek in gesprek te kunnen gaan;).

Vraagje over de zoutgehalte tabel op blz 43. Jouw dichtheden zijn allemaal aan de lage kant als ik ze vergelijk met andere bronnen. bvb de tabel hier http://www.reefkeeping.com/issues/2004-07/rhf/ en zo ben ik er nog een aantal tegen gekomen. Heeft dat te maken dat de ene tabel misschien standaard zoutoplossing is en de andere "zeewaterzout"?. Of is mijn begrip voor wat betreft salinity[PSU], density[kg/L] en conductivity[mS] niet in orde?

Ik zal de tabel uit jouw boekje niet onder de scanner plaatsen en onder dit bericht voegen want dat mag volgens jouw voorwoord niet.:o De voorkant van het boekje zwerft al rond op internet dus hoop het plaatsen hiervan geen probleem is.....

Kon geen apart topic van je boek vinden, alleen bij een paar sponsors kan ik je boekje terug vinden dus vandaar dat ik mijn vraag maar in je dagboek plaats.

Groetjes,
Jack

uploadfromtaptalk1374596163805.jpg

Hoi Tanne,
Wat een genot om jou dagboek te lezen. Ik heb er bijna 3 weken treinreizen over gedaan maar ben er inmiddels helemaal doorheen!
Het is wel apart als je je realiseert dat dit dagboek al ruim 10 jaar bestaat. Er zit zoveel kennis en liefde in...
En natuurlijk is het einde nog mooier. Van dagboek naar je echte boek. Ik heb hem besteld en ga hem morgen ophalen in Putten! Ga ik het komende warme weekend in het zonnetje verder lezen!

Ik ben al mijn hele leven gek op alles wat in het water zit en één van de eerste aankopen toen ik op mijzelf ging wonen was dan ook een aquarium (dat mocht bij mijn ouders thuis niet). Ik ben weliswaar begonnen met een zoetwater (amazone) bak, maar dat was enkel vanwege tijd, geld en de vele afwezigheid. In mijn achterhoofd hield ik mij altijd de zoutwater worst voor. Als ik later groot ben!
Maar de tijd gaat snel en nu ik al wat jaar samen woon in een echt huis moest het er toch echt van komen.

Zoals je ziet ben ik al wel wat jaren lid en heb heel wat dagboeken gelezen. Veel welke inmiddels niet eens meer bestaan. Daarom alleen al zie ik jou bak als voorbeeld. Een duidelijke, simpelere aanpak en veel liefde voor de hobby houden beter stand!

Natuurlijk hoop ik ooit een fractie van jou bak te kunnen bereiken, maar vooralsnog begin ik (net als destijds mijn zoetwater bak) klein, met een nano!

Ik sterk mij met de gedachte dat ik wat extra overeenkomsten met je heb...
De onderwater hobby, de leeftijd en de auto (al hebben wij een oldtimer mini). En als ik me niet vergis delen we nog een andere hobby (voor mij meer passie)...
Bier! Ik ben groot bierliefhebber en ben vaak op speciaalbier festivals te vinden. Daarbij brouw ik ook mijn eigen bier.

Gekscherend bedoeld natuurlijk. Maar wie weet dat ik over een paar jaar (groeien en leren) eens op niveau genoeg te zijn om eens bij je te komen kijken en een stekje te ruilen tegen een kratje eigen bier :o

Succes en veel plezier in ieder geval nog, ik blijf je dagboek gewoon volgen!

Mvg
Jordy Bulten

Hoi Tanne,

Ik volg al enige tijd je dagboek met veel plezier.
Toen in begon te lezen had ik voldoende leesvoer, zeg maar voor 10 jaar.
Nu ik helemaal bij ben is dit even wennen :p
Wel heb ik je boekje aangeschaft maar daar ben je ook relatief snel door heen ;)

Ik sta op het punt om een nieuwe bak aan te schaffen waarvoor ik een prijs heb liggen.
Ik heb daarbij ook een meerpijs (ongeveer + € 100/ m2) voor de voorruit en zijruit uitgevoerd in optic white glas.
De glasdikte bedraag 10 mm, bak maat wordt l x d x h= 120 x 60 x 65 met een waterhoogte van ongeveer 60 cm.

Momenteel is mijn bak uitgevoerd in gewoon glas en ik zie hier niks geks aan.
Als het goed is heb jij een deel van de bak uitgevoerd in optic white glas.

Wat zou jij mij adviseren, de zijruit en vooruit uit laten voeren in optic whit of niet, denk je dat het de moeite waard is?

Ik heb er al het een en ander over gelezen maar ik vraag het nu maar eens aan een echte kenner.

Zo... Even het stof van mijn dagboek af blazen! Ik ben terug van vakantie, vier weken Mexico, Guatemala en Belize. Zowel onder als boven water erg mooi!!

Wat mijn vakantie helemaal compleet maakte is te zien hoe de bak er bij stond bij thuiskomst:

a.jpg

De buurman heeft de vissen gevoerd, Arie van AquaCompleet heeft enkele malen per week de rest gedaan. Via de webcam heb ik af en toe gekeken hoe 't er bij stond, ik moet zeggen dat die camera me veel rust heeft gegeven: alles leek goed te gaan. Bij thuiskomst bleek dat dat ook zo was, de bak stond er uitstekend bij. Buurman en Arie: ontzettend bedankt!!!

Nee was beetje brutaal!! voordat ik lid werd zeewaterforum 2002 had ik de boeken van arno gekocht voordat ik begon, en heb er veel van geleerd eerlijk is eerlijk...de vissen boek kijk ik nog vaak..

Ja ben erg nieuws gierig ik ga nog kijken naar aqua compleet voor de orphek die daar hangt en haal gelijk je boek;)... je gaat het nog horen:)

gr
sander
En?

Tanne, vanmiddag je boekje binnen gekregen :) erg leuk om even in te lezen!! ziet er netjes uit!!!
Bedankt voor 't compliment :)

Hoi Tanne,

Apart om direct met de schrijver van een boek in gesprek te kunnen gaan;).

Vraagje over de zoutgehalte tabel op blz 43. Jouw dichtheden zijn allemaal aan de lage kant als ik ze vergelijk met andere bronnen. bvb de tabel hier http://www.reefkeeping.com/issues/2004-07/rhf/ en zo ben ik er nog een aantal tegen gekomen. Heeft dat te maken dat de ene tabel misschien standaard zoutoplossing is en de andere "zeewaterzout"?. Of is mijn begrip voor wat betreft salinity[PSU], density[kg/L] en conductivity[mS] niet in orde?

Ik zal de tabel uit jouw boekje niet onder de scanner plaatsen en onder dit bericht voegen want dat mag volgens jouw voorwoord niet.:o De voorkant van het boekje zwerft al rond op internet dus hoop het plaatsen hiervan geen probleem is.....

Kon geen apart topic van je boek vinden, alleen bij een paar sponsors kan ik je boekje terug vinden dus vandaar dat ik mijn vraag maar in je dagboek plaats.

Groetjes,
Jack

Bekijk bijlage 348140
Jack, ik zal je vraag een dezer dagen meer uitgebreid beantwoorden. Ik moet hier even in duiken ;)

Hoi Tanne,
Wat een genot om jou dagboek te lezen. Ik heb er bijna 3 weken treinreizen over gedaan maar ben er inmiddels helemaal doorheen!
Het is wel apart als je je realiseert dat dit dagboek al ruim 10 jaar bestaat. Er zit zoveel kennis en liefde in...
En natuurlijk is het einde nog mooier. Van dagboek naar je echte boek. Ik heb hem besteld en ga hem morgen ophalen in Putten! Ga ik het komende warme weekend in het zonnetje verder lezen!

Ik ben al mijn hele leven gek op alles wat in het water zit en één van de eerste aankopen toen ik op mijzelf ging wonen was dan ook een aquarium (dat mocht bij mijn ouders thuis niet). Ik ben weliswaar begonnen met een zoetwater (amazone) bak, maar dat was enkel vanwege tijd, geld en de vele afwezigheid. In mijn achterhoofd hield ik mij altijd de zoutwater worst voor. Als ik later groot ben!
Maar de tijd gaat snel en nu ik al wat jaar samen woon in een echt huis moest het er toch echt van komen.

Zoals je ziet ben ik al wel wat jaren lid en heb heel wat dagboeken gelezen. Veel welke inmiddels niet eens meer bestaan. Daarom alleen al zie ik jou bak als voorbeeld. Een duidelijke, simpelere aanpak en veel liefde voor de hobby houden beter stand!

Natuurlijk hoop ik ooit een fractie van jou bak te kunnen bereiken, maar vooralsnog begin ik (net als destijds mijn zoetwater bak) klein, met een nano!

Ik sterk mij met de gedachte dat ik wat extra overeenkomsten met je heb...
De onderwater hobby, de leeftijd en de auto (al hebben wij een oldtimer mini). En als ik me niet vergis delen we nog een andere hobby (voor mij meer passie)...
Bier! Ik ben groot bierliefhebber en ben vaak op speciaalbier festivals te vinden. Daarbij brouw ik ook mijn eigen bier.

Gekscherend bedoeld natuurlijk. Maar wie weet dat ik over een paar jaar (groeien en leren) eens op niveau genoeg te zijn om eens bij je te komen kijken en een stekje te ruilen tegen een kratje eigen bier :o

Succes en veel plezier in ieder geval nog, ik blijf je dagboek gewoon volgen!

Mvg
Jordy Bulten
Jordy, dank je voor je leuke bericht! Ik ben erg benieuwd wat je van m'n boekje vindt. En een paar stekken ruilen is natuurlijk altijd leuk!

Hoi Tanne,

Ik volg al enige tijd je dagboek met veel plezier.
Toen in begon te lezen had ik voldoende leesvoer, zeg maar voor 10 jaar.
Nu ik helemaal bij ben is dit even wennen :p
Wel heb ik je boekje aangeschaft maar daar ben je ook relatief snel door heen ;)

Ik sta op het punt om een nieuwe bak aan te schaffen waarvoor ik een prijs heb liggen.
Ik heb daarbij ook een meerpijs (ongeveer + € 100/ m2) voor de voorruit en zijruit uitgevoerd in optic white glas.
De glasdikte bedraag 10 mm, bak maat wordt l x d x h= 120 x 60 x 65 met een waterhoogte van ongeveer 60 cm.

Momenteel is mijn bak uitgevoerd in gewoon glas en ik zie hier niks geks aan.
Als het goed is heb jij een deel van de bak uitgevoerd in optic white glas.

Wat zou jij mij adviseren, de zijruit en vooruit uit laten voeren in optic whit of niet, denk je dat het de moeite waard is?

Ik heb er al het een en ander over gelezen maar ik vraag het nu maar eens aan een echte kenner.
Pepijn, het verschil is niet HEEL opvallend, maar ik vind het wel mooier, je hebt net iets minder groene waas over de bak heen. Er is beslist niks 'mis' met normaal glas, maar als ik de bak bekijk door de zij- of achterruit (gewoon glas) en dat vergelijk met de voorruit is de kleurweergave door de voorruit net iets mooier.

Bijlagen

• IMG_1185.jpg
    IMG_1185.jpg
    53,5 KB · Weergaven: 64
  • IMG_1603.jpg
    IMG_1603.jpg
    26,9 KB · Weergaven: 58
  • IMG_1348.jpg
    IMG_1348.jpg
    44,1 KB · Weergaven: 52
  • IMG_1328.jpg
    IMG_1328.jpg
    63,6 KB · Weergaven: 57
Heey tanne ziet er goed uit de bak die heeft zeker goede verzorging gehad.
Wel gaaf dat je zelf je bak kan bekijken via de webcam.
Mooie plaatjes trouwens van de vakantie.
Niet een stukje gele tafel meegenome;-)

Groetjes wesley

super fijn te horen over je tank..je ziet het vershil ook wat je heb kleuren enz..

mooie foto's...toppie..

intussen had ik Arie gebeld omdat de razor 60 watt zal komen midden aug..en hoop positief erover..alles zit er op! en de prijs was heel gunstig!!

Maarrr de plannen zijn veranderd ik heb Sander R zijn bak hier staan nu met meubel en zijn verlichting dus voor ons helemaal super en de max maat aquarium voor hier thuis..

Ben helemaal trots uh wij, en ga daar beetje voor beetje in inversteren ..het wordt voorlopig bakkie met visjes en 1 grote pilaar..;) yup ik blijf bezig

gr
sander

Hoi Tanne, ik ben nu een paar keer naar Egypte geweest voor de onderwaterwereld en dat is natuurlijk prachtig. De volgende keer willen wij weer eens ergens anders gaan koekeloeren. Nu zitten wij dus ook aan Mexico te denken. Raad jij dit aan of kan ik beter naar Kenia, Zanzibar of iets dergelijks gaan waar ik misschien meer kan zien?
Het Caribisch gebied is natuurlijk een heel ander soort onderwaterwereld dan rode zee en Indische ocean. Zelf heb ik het idee dat ik het ander mooier vindt, maar ben nog nooit in het Carbisch gebied geweest dus kan ik daar eigenlijk weinig over kwijt.

Erg Fijn trouwens dat je bak zo goed is verzorgd wordt je toch weer blij van als je thuiskomt!

Mvg, Sander

Dat is korte vakantie :cool: lekker hoor 4 weken brandende zon heerlijk! Je bak staat er top bij! Je buurman en Arie hebben hun werk goed gedaan! Neem je nog speciale maat regelen ivm vakantie?

Gr. Jeroen

@Sander, in Thailand kun je ook hele mooie duikplekken zien. Redelijk te betalen daar en persoonlijk een stuk mooier dan in Egypte. In Caribisch gebied is het ook mooi maar blijf bij Thailand als de mooiere duikplekken. Bijv: Similan eilanden. Aanrader neem een liveaboard tripje. Zal je geen spijt van krijgen.

Heey tanne ziet er goed uit de bak die heeft zeker goede verzorging gehad.
Wel gaaf dat je zelf je bak kan bekijken via de webcam.
Mooie plaatjes trouwens van de vakantie.
Niet een stukje gele tafel meegenome;-)

Groetjes wesley
Wesley, dank je. Het koraal op de foto was in het echt wat minder geel. Het is een Acropora palmata. Ernstig bedreigd dus afgezien van het feit dat het niet zou mogen heb ik me keurig gedragen. Je zult niet 'ineens' een A. palmata in mijn bak zien verschijnen :)

super fijn te horen over je tank..je ziet het vershil ook wat je heb kleuren enz..

mooie foto's...toppie..

intussen had ik Arie gebeld omdat de razor 60 watt zal komen midden aug..en hoop positief erover..alles zit er op! en de prijs was heel gunstig!!

Maarrr de plannen zijn veranderd ik heb Sander R zijn bak hier staan nu met meubel en zijn verlichting dus voor ons helemaal super en de max maat aquarium voor hier thuis..

Ben helemaal trots uh wij, en ga daar beetje voor beetje in inversteren ..het wordt voorlopig bakkie met visjes en 1 grote pilaar..;) yup ik blijf bezig

gr
sander
Mooie plannen Sander! Wat voor lamp hangt/hing er boven Sander R's bak?

Hoi Tanne, ik ben nu een paar keer naar Egypte geweest voor de onderwaterwereld en dat is natuurlijk prachtig. De volgende keer willen wij weer eens ergens anders gaan koekeloeren. Nu zitten wij dus ook aan Mexico te denken. Raad jij dit aan of kan ik beter naar Kenia, Zanzibar of iets dergelijks gaan waar ik misschien meer kan zien?
Het Caribisch gebied is natuurlijk een heel ander soort onderwaterwereld dan rode zee en Indische ocean. Zelf heb ik het idee dat ik het ander mooier vindt, maar ben nog nooit in het Carbisch gebied geweest dus kan ik daar eigenlijk weinig over kwijt.

Erg Fijn trouwens dat je bak zo goed is verzorgd wordt je toch weer blij van als je thuiskomt!

Mvg, Sander
Voor mij was dit de eerste keer Caribisch. Qua mooie sps-koralen valt het Caribisch gebied tegen, de rest is 'anders' dan de Rode Zee en het Indo-Pacifisch gebied, maar op veel plekken zeker niet minder mooi. Ik vond Mexico erg mooi, boven water leuker en mooier dan ik had verwacht en eigenlijk was het onder water ook niet slecht. Wij hebben gewoon met de rugzak gereisd, we hadden alleen tickets. Een deel van de hotels geboekt via booking.com en/of trivago.com, de rest gewoon binnen gelopen. Mexico was bijna net zo eenvoudig 'zelf' te bereizen als bijvoorbeeld Thailand. Ik kan je niet vertellen wat je moet doen, maar Mexico is zeker de moeite waard. Guatemala was ook leuk, ben daar alleen niet onder water geweest. Belize was ook erg mooi maar waar wij zaten (Caye Caulker) erg duur.

Dat is korte vakantie :cool: lekker hoor 4 weken brandende zon heerlijk! Je bak staat er top bij! Je buurman en Arie hebben hun werk goed gedaan! Neem je nog speciale maat regelen ivm vakantie?

Gr. Jeroen
Jeroen, dit was inderdaad afzien ;)
Ik heb de weken voor vertrek een keertje wat extra water ververst en ook heb ik gezorgd dat de reservoirs voor de Balling-vloeistoffen goed gevuld waren. De weken voor vertrek geen nieuwe vissen gekocht, de logische dingen dus. Buurman heeft dagelijks gevoerd, Arie heeft een paar keer per week gevoerd, gecontroleerd en de schuimer schoon gemaakt. Ook heb ik op Arie's iPhone de app geïnstalleerd zodat hij ook via de cam kon kijken, handig om een extra controle te hebben. Arie heeft de app weer verwijderd dus mijn privacy is gewaarborgd ;)

@Sander, in Thailand kun je ook hele mooie duikplekken zien. Redelijk te betalen daar en persoonlijk een stuk mooier dan in Egypte. In Caribisch gebied is het ook mooi maar blijf bij Thailand als de mooiere duikplekken. Bijv: Similan eilanden. Aanrader neem een liveaboard tripje. Zal je geen spijt van krijgen.
Thailand is zeker mooi. Toch vond ik Indonesië (Tulamben, Pulau Menjangan, Gili Islands, Bunaken) nog mooier duiken. Egypte vond ik erg mooi bij Dahab, misschien wel mooier dan Thailand. Ik moet er wel bij zeggen dat ik niet bij de Similans geweest ben, wel Phuket, Koh Samet, Koh Chang en natuurlijk het gebied rondom Koh Tao.

Laatst bewerkt:
Ja kei blij mee... ati powermodule dimbaar 6*39 watt...toekomst zal nog wel iets moois bij komen:)..maar ergens 2014..eerst maar rustig aan doen;)

gr
sander

Hey Tanne,

Goed te horen dat het een geslaagde vakantie was. Wij zijn vorig jaar ook in Mexico geweest, maar helaas heeft mijn vriendin geen duikervaring en bleef het bij snorkelen.
Echter hebben we daar ook een dag met walvishaaien gezwommen, een meer dan bijzondere ervaring!

Je bak staat er geweldig bij, wat een geluk met zo'n buurman!
Natuurlijk heb ik inmiddels je boekje uit (al twee keer denk ik) en het is zeker een goede aanrader voor beginners. Natuurlijk zal het ook voor gevorderden een handig naslagwerk zijn.
Het enige wat mij tegenvalt is het formaat. Ik had het geweldig gevonden als ik hem op een mooie manier tussen de klumpers, fossa en nilsen kon zetten :p

Tanne,

Ik zie dat je een Chaetodon Tinkeri in je bak hebt zwemmen. eindelijk iemand die deze vis in z'n bak heeft.
Staat al een hele poos op nummer 1 van mijn wenslijst. Een must have voor de toekomst voor mij.

Wat zijn jouw bevindingen van deze pracht, gewenning, voeding, copabiliteit, reefsave, ...

Echt super om te zien.

Ben ook stilaan je dagboek aan het doornemen, echt super bak heb je. Mooie bezetting. Genieten van de foto's en filmpjes.

Kevin

Back
Bovenaan