Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Thierry's RSM 250

Afgelopen weekend bij forummember Willem2 wat koraaltjes gehaald, een steen met Kenya boom en Kroepoek leder...deze staat inmiddels wel al beter dan op de foto. Kroepoek is nog wel aan het herstellen, deze moest losgehaald worden van een andere steen nog. Een steen met Xenia en oortjes, en nog een steen met Ricordea oren.
Het aquarium begint nu wel een goed gevuld beeld te geven, waar we ook erg tevreden over zijn.
 

Bijlagen

  • DSC03879.JPG
    DSC03879.JPG
    82,3 KB · Weergaven: 9
  • DSC03880.JPG
    DSC03880.JPG
    85,4 KB · Weergaven: 9
  • DSC03881.JPG
    DSC03881.JPG
    98,7 KB · Weergaven: 10
  • DSC03887.JPG
    DSC03887.JPG
    90,3 KB · Weergaven: 25
Afgelopen weekend een nieuwe pijlvis toegevoegd en tevens een 2-tal pepermunt garnalen toegevoegd om te helpen met de glasanemoon bestrijding. Nu blijkt 1 van de pepermunt garnalen eitjes te dragen, hoe groot is de kans dat dit ook wat word?
DSC03941.JPG

DSC03946.JPG

DSC03942.JPG
 
Ben inderdaad ook bang dat ik ze kwijt ben, zag 's nachts wel wat voorbij komen wat leek op garnaaltjes, maar die gingen heel netjes met de stroming mee.

Nu wel weer tegen een ander probleem aangelopen, mijn doktersvis heeft ineens 3 stippen op haar lijf...ben erg bang dat het stip is. Haar gedrag is nog niet veranderd voor zover ik even snel zien kon maar toch maar even kijken of ik wat stappen kan ondernemen.
 
Mijn poetsgarnaal heb ik ook meerdere keren met eitjes gezien, maar nog nooit een overlevende tegen gekomen.

Kan je een foto maken van de dokter, als het stip is, is het noodzakelijk snel te handelen voordat het te laat is. Ben zelf ook veel vissen hieraan verloren:(.
Veel rust, genoeg voeren(liefst met vitamine).
Knoflook klein snijden en door het voer mengen(al zijn de meningen hier over verdeeld, maar baat het niet dan schaad het niet)

Nog mooier zal zijn als je de mogelijkheid heb deze tijdelijk in quarantaine te plaatsen, maar dat is helaas niet voor iedereen weggelegd.
 
Ga ook niet stoppen met de knoflook, vissen zijn er dol op en voor zover ik heb kunnen vinden zijn er geen negatieve kanten aan (behalve dat de boel wel een knoflook lucht krijgt :p)

Heb wel gister men reserve bak weer in gebruik genomen, voorlopig vooral om stekjes in op te vangen want men Kenya boom is rijkelijk aan het strooien. Heb al 1 op een steentje staan, 2 staan in een klein glaasje met wat steen om zich te hechten en eentje heeft zijn plaats al gevonden in de reserve bak. 2 heb ik gemist en die hebben zichzelf gehecht willekeurig in het aquarium. Dus als iemand nog stekjes Kenya boom wil :p
 
nou ... ik heb wel eens gehoord dat langer toevoegen van knoflook wel degelijk "schade" kan aanbrengen in je bak. Weet niet precies hoe het zit, maar zou het nog ff verder uitzoeken als ik jou was. Wellicht kan je anders ff stoppen en over een week weer beginnen met doseren als de larven normaal gesproken zouden uitkomen. WEet het ook niet hoor, maar tis maar een tip :)
 
nou ... ik heb wel eens gehoord dat langer toevoegen van knoflook wel degelijk "schade" kan aanbrengen in je bak. Weet niet precies hoe het zit, maar zou het nog ff verder uitzoeken als ik jou was. Wellicht kan je anders ff stoppen en over een week weer beginnen met doseren als de larven normaal gesproken zouden uitkomen. WEet het ook niet hoor, maar tis maar een tip :)

Ok, dat had ik nergens gezien nog, ga het eens uitzoeken. In ieder geval bedankt voor de tip, elke tip is welkom natuurlijk :)
 
Hee K.k
Als je het met " stip " over cryptocarion hebt ?
Ben je nog wel ff bezig .
Ze hebben 4 Stadia een cyste stadia , vrijzwemmend , huid door dringend en daarna het groei stadium .
Na het huid door dringen is de "ellendeling " na 3 a 4 dagen volgroeid en verlaat de vis om zich aan een een of ander substraat te hechten en dan volgt de cyste stadium .
Daar hebben ze toch wel een paar uur voor nodig .
De cyste stadium is ook de voorplatning cyclus en elke cyste worden weer 100 tot 300
stipjes die weer vrij zwemmend worden en dan nog 12 uur nodig hebben om een gast heer te vinden .
Dus na een week of 2 a 3 zou je weer vrij moeten zijn ???
lijkt me wel dat stress een belangrijke factor is ??
Groetjes Rob Charite
 
Hee K.k
Als je het met " stip " over cryptocarion hebt ?
Ben je nog wel ff bezig .
Ze hebben 4 Stadia een cyste stadia , vrijzwemmend , huid door dringend en daarna het groei stadium .
Na het huid door dringen is de "ellendeling " na 3 a 4 dagen volgroeid en verlaat de vis om zich aan een een of ander substraat te hechten en dan volgt de cyste stadium .
Daar hebben ze toch wel een paar uur voor nodig .
De cyste stadium is ook de voorplatning cyclus en elke cyste worden weer 100 tot 300
stipjes die weer vrij zwemmend worden en dan nog 12 uur nodig hebben om een gast heer te vinden .
Dus na een week of 2 a 3 zou je weer vrij moeten zijn ???
lijkt me wel dat stress een belangrijke factor is ??
Groetjes Rob Charite

Dat was wel mijn angst toen ik de stipjes zag, heb me ook gelijk helemaal suf gelezen. Maar denk/hoop dat het toch iets anders was/is. Er is niks meer zichtbaar (maar dat kan natuurlijk het stadium zijn waarin het zich verkeerd) maar de vissen hebben ook op geen enkel moment ander gedrag vertoont (happen naar lucht, vaak bij de garnaal langs voor poetsen).
Enige is wel dat ze zich nu gewoon weer rustiger gedragen, op onze opperstresskip na (de lipvis)
 
Gewoon een flink oog in het bekende zeiltje houden en dan komt het wel goed .
Domme vraag ??
Hebben de andere vissen geen last van de stress kip ??
Groetjes rob Charite
 
Gewoon een flink oog in het bekende zeiltje houden en dan komt het wel goed .
Domme vraag ??
Hebben de andere vissen geen last van de stress kip ??
Groetjes rob Charite

Sorry voor de late reactie. Meeste vissen negeren hem vooral, als ik het soms zie is het net alsof er voor de 100e keer een vals alarm is afgegaan. Iedereen zwemt rustig naar zijn grotje toe om te schuilen omdat het moet, maar ze weten toch dat het voor niks is.
 
Gister weer een poging gedaan om wat deel en glasanemonen te vermoorden. De glasanemonen worden goed onder controle gehouden door de pepermunt garnalen (geen nieuwe meer gezien) alleen bleef er nog een grote over waar de pepermunt garnalen zich niet aan waagde.
Dus weer met naald en kokend water aan de slag, eerste poging leek raak. Anemoon trok zich weg, hoop troep kwam uit de steen…zou het dan eindelijk gelukt zijn? Ondertussen de kleine deelanemonen opsporen en platspuiten, zie ik in mijn ooghoek weer een stel lange slierten tussen de steen vandaan kruipen…weer overleefd. Dit keer ging ik het er niet bij laten, nog een poging, weer trok hij zich terug, maar de naald was nog niet weg of daar was hij weer. Hij was me aan het uitdagen!? Alsof hij wilde zeggen “is that your best shot?”. Nog een keer, maar om een vage rede schoot de naald ineens van men spuit, zo achter de steen.
Nu leek het me niet handig om een metalen naald in het aquarium te laten liggen, en ik kon hem net zien, dus misschien met beetje geluk kon ik er wel bij zonder stenen te verschuiven. Mjah, iemand zo handig als ik zou dat niet eens moeten willen proberen, want bij de eerste poging stootte ik de steen al opzij. Maar wat blijkt, het is helemaal geen draagsteen zoals we dachten, en laat dit nu ook de steen zijn waar de laatste glasanemoon opzit! Steen eruit en gelijk behandelen, dit keer kon hij geen kant op. Na vele liters kokend water en scherpe objecten leek de steen redelijk vrij te zijn, en als er nog wat kleins terug komt dan is dat voor de pepermunt garnalen.

Gelijk ook maar even de eerste tl lamp vervangen, moest onderhand ook wel gebeuren. Maakt echt een wereld van verschil weer!
 
Hey,

jou dagboekje ook gelezen en is ook een erg mooie bak aan het worden.
 
Bovenaan