Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Even wat foto's om een indruk te geven hoe het rif nu opgebouwd is. Ondanks dat het op het oog misschien niet eens zo heel verschillend is met de eerdere opbouw, is het voor mij persoonlijk wel al een groot verschil. Links moet nog wat verder opgehoogd worden, maar daar had ik dus geen steen meer voor. Ik wil het nu eerst ook weer even laten rusten allemaal en dan over een paar weken op links nog wat (ingedraaid) steen toevoegen om omhoog te kunnen tegen/richting achterwand. De lange platte steen links op de bodem gaat weg, ik wil dat bodemdeel nl vrij houden (of er later nog eens een mooi laag koraal plaatsen).

Het water oogt verder niet helder op de foto's, maar dat is omdat ik net nog wat zand heb toegevoegd en het mistige nog niet is weggetrokken plus daarnaast staan er maar 2 T5's aan. Volgende keer betere foto's!



f71bd12a6df9200e72c581fffbc8d927.jpg
bbb88c899d18bfb9c3172b955dab472b.jpg
b4a5ea8155ed87ce78782fe5c0ac3327.jpg
 
Ziet er mijn prima uit naar mijn idee. (Persoonlijk zou ik het zo laten). Veel groeiruimte met behoudt van veel zwemruimte.
Wat zijn de afmetingen ook alweer van dit zwembadje?
 
Het zwembadje is 2.00 mtr bij 60 cm hoog en 80 cm diep.
(die diepte op foto's overbrengen blijft moeilijk)
 
Het aquarium ziet er mooi uit !
 
Een oplettend lezer heeft gezien dat ik wat koralen 'miste' en dat klopt: ik heb een bewustere keuze gemaakt in het koralenbestand. Er zijn wat stukken weg, waarvan ik vond dat ze of geen toegevoegde waarde hadden qua kleur en of vorm of waarvan ik vond dat ze niet tot hun recht kwamen. Daarnaast had ik een paar koralen van mijn zoon ter opvang in mijn bak, maar ook hij heeft een schifting gemaakt en is over op een volledig softkoralen bestand.

Naast de bewuste keuzes ben ik een paar koralen (o.a. Euphyllia en een 2tal hersenkoralen) verloren die op rottende stekstenen (oorzaak lijm?) stonden (een door mij aangemaakt onderwerp hiervoor staat met link volgens mij ook hier in het dagboek geplaatst).

Ik heb nog een paar buttonstukjes, een of ander ledertje en wat losse stukjes blaasjeskoraal die ik nog weg wil doen, maar de foto's tonen voor de rest het huidige koralenbestand waar ik verder mee wil en op 1 stuk Tubipora na, doet alles het gelukkig ook gewoon weer voortreffelijk na de verbouwing van het rif.

Qua hoofdverlichting ben ik nu geheel over op T5 op 2 stripjes HVP Aqua na voor toch nog enigszins wat op- en afbouw in zonsop- en ondergang. Momenteel gebruik ik 4x 80 watt lampen die ik in tijdsduur van branden op dit moment op 6 uren heb staan en in de komende weken wil verlengen naar 8 uren. Ik ben wat voorzichtig in de verlichtingsuren, omdat ik geen idee heb wat de verandering in lichtbron en het gemis van mijn TMC tegels doen.

Het aquarium oogt weer heerlijk helder, schoon en goed verlicht dus ik zal vandaag wat mooie foto's proberen te maken.
 
Bij deze nog wat foto's van het aquarium zoals het nu is. Het oogt wel wat erg blauw, maar in werkelijkheid valt dat mee en zijn de kleuren van de koralen gelukkig mooier dan dat de foto's laten zien.

De nieuwe opbouw is naar mijn zin. Ik heb nu inderdaad voldoende mogelijkheden voor de groei van de koralen en zwemruimte voor de vissen zoals Michel al aangaf. Qua vis zal er ook nog maar weinig toegevoegd worden, omdat ik me wil focussen op het alleen nog maar toevoegen van klein grut (krabbetjes, garnaaltjes, trimma/eviota etc). De enige uitzondering die ik misschien nog wil maken, zijn: tegelvissen...(Hoplolatilus marcosi blijven echt mijn favoriete vissen).

Ik heb gister overigens wel nog 5 Pseudanthias evansi toegevoegd (op hoop van zegen dat ze goed blijven eten en hopelijk ook mooi van kleur blijven) omdat ik een groter bestand anthiassen wilde en ook toegevoegd is een zeer bijzondere Escenius midas. Hopelijk lukt het mij ooit nog eens om deze prachtige midas knap op foto's te krijgen. Op internet kwam ik de beschrijving 'blue African midas blenny' tegen, maar ik heb geen enkele foto kunnen vinden die de pracht van deze vis kan weergeven: tal van regenboog- en pasteltinten, net als een olievlek...echt...ik ben verliefd 😍.

En zowaar ook tevreden dus over het gehele aquarium 😉

796c963a72d8bf71c8609af3e6888116.jpg
c8f3578d774ac80fd5a0c76e44aa6dac.jpg
143efb3f656644aa798de45e29545db0.jpg
20180223_153722.jpg
 
Dank jullie wel 😊.

Rechts is helemaal prima zoals het is nu plus daar liggen al wat stukjes koraal tegen de achterwand aan in de hoop dat het er ook echt tegenaan wil groeien. Verder heb ik daar nog ruimte genoeg om meer koraal te plaatsen wat de achterwand nog meer onderhoudsvrij kan gaan maken.

Voor links heb ik echt nog 1 of 2 stenen nodig die ik ook tegen de achterwand kan gaan laten rusten en waarop ik dan koraal kan zetten wat daar tegen de achterwand kan gaan groeien.

Het oogt alsof ik eigenlijk nog niet veel gedaan heb om van het onderhoud van het achterraam af te komen, maar in realiteit is dit echt al een hele stap de goede kant op.
 
Aquarium ziet er gezond en mooi uit.
 
Marjan,
Veel en vaak voeren met rode copepoden (diepvries). Als ze pellets eten kun je kijken of je ergens voer kunt vinden dat is verrijkt met astaxanthine. Dat is goed om de rode/oranje kleuren van vissen te bevorderen omdat het ook het stofje is dat de rode kleur geeft aan hun natuurlijke voer (rode copepoden). Ik heb het in Nederland niet gezien maar TDO Croma BOOST vaan Reed Mariculture is een voorbeeld van dit pellet voer.

Verstuurd vanaf mijn SM-T825 met Tapatalk
 
Op dit moment heb ik echt bij toeval 3 blisters met rode copepoden in de diepvries liggen en dat nemen ze inderdaad graag. Ook lobstereggs en cyclops lukt dus ze eten in ieder geval iets. Voer in droogvorm heb ik ze nog niet zien pakken.

Om aan TDO croma boost te kunnen komen gaat erg lastig worden denk ik, maar het schijnt in Engeland verkrijgbaar te zijn. Ik ga eens verder googlen naar dat voer en me ook even verder verdiepen in astaxanthine
(dat woord ga ik vast en zeker niet onthouden...dus daar moet ik echt even een ezelsbruggetje voor verzinnen...(opel) astra en (citroën) xantia ofzo ??)

Misschien is er een merk voeding wat dat stofje bevat wat wel in NL verkrijgbaar is en ook geschikt is evt.
 
Mooie opbouw is het geworden [emoji106].
Voor welke t5 armatuur heb je gekozen?

Verstuurd vanaf mijn SM-G950F met Tapatalk
 
Dank je wel.

Qua verlichtingsarmatuur liggen er op dit moment 2 gewone Giesemann armaturen op. De buizen zijn nieuw, maar de armatuur niet. Ik wil eerst even aankijken of ik het met 4 T5 lampen red of toch naar 6 moet/wil/kan gaan of puur voor het oog nog met nieuwe led ga werken ook.

Dus een geheel nieuwe armatuur is er nog niet.

Ik moet zeggen: zelf mis ik de led verlichting die ik hiervoor gebruikte al enorm dus ik neig sterk naar het toch weer bijplaatsen van led.
 
De Pseudanthias evansi doen het goed: naast cyclops, lobstereggs en copedpods, nemen ze inmiddels ook al diepvries mysis en artemia gemakkelijk aan. Twee exemplaren eten net zo graag vlokvoer. Gaat tot zover prima dus!
 
De Evansi gaan echt supergoed en eten inmiddels ook makkelijk diepvriesvoer én vlokvoer. Ik heb er nu bijna spijt van dat ik niet een wat groter groepje heb gekocht.

Helaas begint het aquarium ook wat cyano dekentjes te vertonen op een aantal plekken, maar dat is hier een jaarlijks terugkerend iets in deze tijd van het jaar wanneer de zon wat hoger begint te staan en het daglicht ook een verandering ondergaat. Ik maak me er (nog) geen zorgen om, maar ik heb voor de zekerheid toch maar even een flesjes KZ coralsnow besteld (mocht ik een kuurtje met cyanoclean en zeobak gaan overwegen).

Verder is het aquarium in totale rust momenteel, daar ik zelf toch niets kan doen (recent een huidoperatie aan mijn onderarm gehad).
 
De Evansi gaan echt supergoed en eten inmiddels ook makkelijk diepvriesvoer én vlokvoer. Ik heb er nu bijna spijt van dat ik niet een wat groter groepje heb gekocht.
Mijn ervaring is dat het geen probleem is later exemplaren bij te plaatsen. Natuurlijk wel vrouwtjes en natuurlijk liefst wat kleiner dan de al aanwezige exemplaren.
 
Ik ga het zeker overwegen om nog wat vrouwtjes bij te plaatsen, want het is een zeer mooie vissoort vind ik, maar mocht ik de keuze maken om inderdaad wat vrouwtjes erbij te doen dan zal dat vermoedelijk niet eerder dan in of na het najaar zijn. Komende maanden ben ik zelf weer vaak van huis dus waarschijnlijk zijn evt nieuwe aankopen weer voor later dit jaar pas.
 
Mijn eigen aquarium staat al veel te lang op een laag pitje, zowel in onderhoud als in nieuwe aankopen, maar dat wil niet zeggen dat ik ook stil heb gezeten sinds ik weer hersteld ben van de eerdere huidoperatie.

Ik ben nl druk bezig geweest met het inrichten van andere aquaria, waaronder dit 3 meter showaquarium voor Mauie's viskwekerij in Krommenie:
22474a3dd525b38ade5bff42a2109300.jpg
 
Bovenaan