Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Never Ending Story (continues)

Ik ben voornemens om mijn verlichting te gaan vernieuwen en om dan toch maar weer terug te gaan op enkel T5. Puur omdat ik aanschaf van nieuwe led-verlichting naast T5 te duur vind.

Nu kwam ik net een armatuur tegen waarvan ik me afvroeg of iemand hier ervaring mee heeft en of dit wat zou kunnen zijn. Het is nl gewoon goedkoop en ik zou er meerdere van kunnen plaatsen. De winkelier mag ik niet vermelden, maar het is online bij (een) zeeaquarium-winkel (in Dordrecht) en het gaat om deze armatuur: Vt T5 Dual Pro 2x80WATT

Edit: de armatuur blijkt het huismerk van Veldhuis te zijn, wat ik niet wist (nog steeds blond he 😊)

0b291a383fdbdfdb51c1b580cf7155cf.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoewel dit geen zoetwaterforum is en ook geen zoetwater dagboek (maar ik geen lid ben van zoetwaterfora), maar er vast forumleden zijn die ervaring hebben met plantenaquaria: kan iemand mij adviseren wat voor nuttige diertjes (vis en/of garnaal) ik kan inzetten in dit zoetwater aquascape aquarium? Diertjes die o.a. wat vuil (voedselrestjes bijv) eten en/of de bladeren van de planten schoonhouden?

Dit aquarium draait vooralsnog goed (denk ik), maar ik zou graag nog wat diertjes toevoegen die ook een nuttige functie hierbij kunnen hebben.

Het aquarium is overigens een Juwel Rio 180 (1mtr - 40 - 50). Foto 1 is van de start, foto 2 is het nu (+/- 7 weken na de start).
70db1773c4b69dfe859bef4decdaa457.jpg
6150f68106274a6eba83f9b9cc7e4dd2.jpg
 
Ik ben voornemens om mijn verlichting te gaan vernieuwen en om dan toch maar weer terug te gaan op enkel T5. Puur omdat ik aanschaf van nieuwe led-verlichting naast T5 te duur vind.

Nu kwam ik net een armatuur tegen waarvan ik me afvroeg of iemand hier ervaring mee heeft en of dit wat zou kunnen zijn. Het is nl gewoon goedkoop en ik zou er meerdere van kunnen plaatsen. De winkelier mag ik niet vermelden, maar het is online bij (een) zeeaquarium-winkel (in Dordrecht) en het gaat om deze armatuur: Vt T5 Dual Pro 2x80WATT

Edit: de armatuur blijkt het huismerk van Veldhuis te zijn, wat ik niet wist (nog steeds blond he [emoji4])

0b291a383fdbdfdb51c1b580cf7155cf.jpg
Deze heb ik boven mijn bak. Doet wat het moet doen. De steunbeugels zijn gaan roesten. Daar kun je geen nieuwe van bestellen. Ik heb ze toen zelf gespoten. Na een paar maanden weer hetzelfde. Binnenkort nog maar een keer overspuiten en dan met wat meer lagen verf.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Hoewel dit geen zoetwaterforum is en ook geen zoetwater dagboek (maar ik geen lid ben van zoetwaterfora), maar er vast forumleden zijn die ervaring hebben met plantenaquaria: kan iemand mij adviseren wat voor nuttige diertjes (vis en/of garnaal) ik kan inzetten in dit zoetwater aquascape aquarium? Diertjes die o.a. wat vuil (voedselrestjes bijv) eten en/of de bladeren van de planten schoonhouden?

Dit aquarium draait vooralsnog goed (denk ik), maar ik zou graag nog wat diertjes toevoegen die ook een nuttige functie hierbij kunnen hebben.

Het aquarium is overigens een Juwel Rio 180 (1mtr - 40 - 50). Foto 1 is van de start, foto 2 is het nu (+/- 7 weken na de start).
70db1773c4b69dfe859bef4decdaa457.jpg
6150f68106274a6eba83f9b9cc7e4dd2.jpg

Garnalen zijn goede opruimers. Heb zelf Japonica’s, die worden wat groter, zitten hier bij maanvissen. Verder renslakken, gewijslakken of Tylo’s woelen je bodem om en eten algen. Wel even in de soort slak verdiepen, sommige kunnen een plaag worden. Corydoras heb je in veel soorten en zijn leuke scholenvisjes die de bodem af gaan op zoek naar voer dat blijft liggen.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Het speelde al sinds ik besloot terug te keren in de hobby, zakte weer wat weg toen ik toch eenmaal weer het grote aquarium opgestart en gevuld had, maar het is steeds in mijn hoofd blijven spoken en vandaag heb ik de knoop definitief doorgehakt: ik ga kleiner...

Nu het grote aquarium inmiddels alweer een jaar draait (maar nog steeds niet eens echt lekker opgevuld is met koralen, omdat ik er maar weinig voor op uit ga), ben ik ook weer aangelopen tegen o.a. het onderhoud ervan en daar ik eigenlijk ook over moet op vernieuwing van de gehele verlichting en het ook nog eens duidelijk is dat mijn gezondheid mij gewoon levenslang parten zal blijven spelen, is dit het goede moment om keuzes te maken. Maar zonder zee wil ik niet...

Dus ik ben van plan om het precies hetzelfde te doen als nu, maar dan kleiner en wel in een Juwel Rio 180. Wanneer ik over ga weet ik nog niet, ik neem er de tijd voor, maar wel ergens in de komende weken denk ik.

Verder is het zo dat ik gemerkt heb dat ik een geaquascaped plantenaquarium net zo leuk vind als zeewater en daar nauwelijks iets / veel minder aan hoef te doen, dat ik nog wil overdenken of ik van het grote aquarium dan evt een plantenaquarium maak, maar die beslissing neem ik later nog wel eens. Eerst maar eens alle focus op de overgang naar een kleiner zeeaquarium.
 
Het speelde al sinds ik besloot terug te keren in de hobby, zakte weer wat weg toen ik toch eenmaal weer het grote aquarium opgestart en gevuld had, maar het is steeds in mijn hoofd blijven spoken en vandaag heb ik de knoop definitief doorgehakt: ik ga kleiner...

Nu het grote aquarium inmiddels alweer een jaar draait (maar nog steeds niet eens echt lekker opgevuld is met koralen, omdat ik er maar weinig voor op uit ga), ben ik ook weer aangelopen tegen o.a. het onderhoud ervan en daar ik eigenlijk ook over moet op vernieuwing van de gehele verlichting en het ook nog eens duidelijk is dat mijn gezondheid mij gewoon levenslang parten zal blijven spelen, is dit het goede moment om keuzes te maken. Maar zonder zee wil ik niet...

Dus ik ben van plan om het precies hetzelfde te doen als nu, maar dan kleiner en wel in een Juwel Rio 180. Wanneer ik over ga weet ik nog niet, ik neem er de tijd voor, maar wel ergens in de komende weken denk ik.

Verder is het zo dat ik gemerkt heb dat ik een geaquascaped plantenaquarium net zo leuk vind als zeewater en daar nauwelijks iets / veel minder aan hoef te doen, dat ik nog wil overdenken of ik van het grote aquarium dan evt een plantenaquarium maak, maar die beslissing neem ik later nog wel eens. Eerst maar eens alle focus op de overgang naar een kleiner zeeaquarium.
Hoi hoi, balen dat je gezondheid in de weg zit. Wellicht een idee te kijken naar een andere manieren van aquariumhouden? Sanjay heeft bijvoorbeeld een lederbak waar niks aan wordt gedaan. Enkel water aanvullen en verder is de sump leeg. Zo ben ik zelf ook zoekende geweest en heb nu ook gevonden wat bij me past... enkel voeren/verdampt water aanvullen/alg scrapen en verder doe ik er helemaal niks aan.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk
 
Op zich heb ik al voor een wat eenvoudigere inhoud en manier van aquariumhouden gekozen. Althans zo denk ik over mijn inhoud en manier van onderhoud, maar toch breekt het me op momenten op soms.

Mijn gezinsleden zijn het niet echt eens met mijn keuze om kleiner te gaan en de discussie over wat wel en of watniet te doen is dan ook nog niet voorbij heb ik vandaag weer gemerkt 😊 (maar het is 'mijn' hobby en ik ben degene die alles koopt, doet, onderhoud etc...)
Maar we gaan/daarom gaan we nu toch maar weer opnieuw in overleg hier thuis of en hoe of wat er evt anders kan...
 
Zowel mijn gezin alsook wat winkeliers en bekenden zijn van mening dat ik beter eerst wat dingetjes zou kunnen aanpassen en/of veranderen in het grote aquarium, voordat ik eventueel spijt ga krijgen van kleiner gaan. Lukt het niet na de veranderingen dan kan ik altijd nog kleiner gaan is de meest gehoorde mening.

Verkorte versie van alle discussies en conclusie: het grote aquarium blijft het zeeaquarium en de eerste wijziging is meteen een flinke. Het rif moet opgehoogd en tegen het achterraam aan. Reden: het schoonhouden van de achterwand is nl een van de dingen waar ik echt tegenaan begin te lopen. Dertien jaar lang heb ik het met mooie schone blauwe achterwanden gedaan, maar na de schouderoperaties werd dat steeds moeilijker om te doen en zeker in deze 80 cm diepe bak.

Ik heb nu 25 kilo ingedraaid, maar goede kwaliteit levend steen extra gekocht en zal een dezer dagen proberen om, met de 75 kilo steen die er al in lag, een rifopbouw te maken die een groter deel van de achterwand bedekt. Ik wil in ieder geval de onderste helft van het raam zoveel mogelijk bedekt hebben. De bovenzijde is evt nog wel schoon te houden schat ik nu in, maar gaat dat ook zeuren worden dan kan ik dat alsnog laten begroeien met kalkalgen.
 
Fijn om te lezen dat je het aquarium niet weg hoeft te doen om kleiner te moeten gaan. Succes met de aanpassingen aan je huidige bak. Er zullen toch wel liefhebbers in de buurt wonen die je kunnen helpen.
 
In dat laatste zit eigenlijk ook een deel van het probleem: ik wil nooit iets uit handen geven en altijd alles zelf doen. Een nare eigenschap wanneer je weet dat je eigenlijk soms gewoon wel om hulp moet vragen of wel de aangeboden hulp moet accepteren. De enige die ik het soms toelaat om iets aan of in mijn aquarium te doen is mijn jongste zoon, maar hij weet dan ook precies hoe ik in elkaar steek en wat voor moeilijk geval ik soms kan zijn 😉. Maar ik moet absoluut eens leren dat ik ook eens iets aan een ander durf over te dragen of over te laten, wanneer ik het zelf even niet kan of niet alleen kan...
 
Nog een korte update over de verlichting ook: de led verlichting (TMC) gaat verdwijnen en voorlopig ga ik dan eerst even verder met 4x80 watt t5 totdat ik eruit ben met welk soort verlichting (waarschijnlijk wel weer met een combi led / t5 zoals nu) ik verder kan binnen de bestaande hoogte van de eigengebouwde kap.
 
In dat laatste zit eigenlijk ook een deel van het probleem: ik wil nooit iets uit handen geven en altijd alles zelf doen. Een nare eigenschap wanneer je weet dat je eigenlijk soms gewoon wel om hulp moet vragen of wel de aangeboden hulp moet accepteren. De enige die ik het soms toelaat om iets aan of in mijn aquarium te doen is mijn jongste zoon, maar hij weet dan ook precies hoe ik in elkaar steek en wat voor moeilijk geval ik soms kan zijn ��. Maar ik moet absoluut eens leren dat ik ook eens iets aan een ander durf over te dragen of over te laten, wanneer ik het zelf even niet kan of niet alleen kan...

Ik herken dit helemaal. Dit zou mij ook de grootste moeite kosten.
Vooral als je iets wilt opbouwen. Leg dan maar eens aan een ander uit wat je bedoelt.
Veel succes met het aquarium verder.
 
Marjan,

Gewoon een mooi rif bouwen dat aan de bovenkant op een paar plaatsen de achterwand (bijna) raakt. Daar een paar kruipende Montipora's plaatsen (die overbruggen ook wel een stukje open ruimte) zolang je zorgt dat de achterwand goed belicht is. De achterwand wel gewoon niet meer schoonmaken zodat de kalkalgen het goed gaan doen en na verloop van tijd gaan dit soort Monti's je achterwand vanzelf als rifwand zien en helemaal begroeien. Een Montipora digitata wil, bij veel licht op de achtwand als hij deze raakt, deze ook nog wel gaan gebruiken alleen moet je oppassen dat hij niet teveel vertakt en te zwaar wordt en losbreekt door het gewicht. Sarcothelia edmondsoni groeit na verloop van tijd ook over kalkalgen heen (krijg je een prachtige wuivende blauwe achterwand van) en zo zijn er denk ik nog wel genoeg andere dieren die geen probleem hebben met het koloniseren van een achterwand vol kalkalgen.

Grt Rainier
 
Ik heb het rif gister 'verbouwd', maar ik kom helaas toch nog wat steen te kort om te kunnen realiseren wat ik eigenlijk wilde. Het ontbrekende steen zal ik in de loop van de komende weken wel nog aanvullen (ik denk dat ik gewoon per maand 1 stukje levend steen koop en het zo langzaam aan dan opvul: dan voorkom ik dat ik het hele watermilieu een klapper geef, maar ent ik evengoed per keer de bak met wat nieuw leven en nieuwe bacteriën).

Vandaag ga ik verder: mijn koralen weer een nieuw, definitief plekje geven. Met daarbij in mijn achterhoofd de tip van Rainier (Sarcothelia edmondsoni op de achterwand lijkt me echt bizar mooi!).

De nieuwe opbouw laat me wel ook meteen al zien, hoe weinig koraal ik eigenlijk nog maar had en hoeveel plekken er nog op te vullen zijn...dus dat wordt vaker winkelen en een lege portemonnee, maar uiteindelijk wel weer een mooi aquarium hoop ik ?

(foto's zullen binnenkort nog volgen)
 
Gaat weer goed komen hoor ik al :)

Sarcothelia edmondsoni is inderdaad wel mooi maar hou er rekening mee dat dit behoorlijk kan woekeren hetgeen lastig kan worden met het levende steen tegen de achterwand. Ik zou zelf gaan voor een kruipende Montipora (Rainbow Montipora). Ook heel fraai en goed in bedwang te houden. Groeit bij juiste waterwaardes ook vrij snel (al duurt het wat langer dan Sarcothelia edmondsoni eer dat de wand vol zit).
 
Gaat weer goed komen hoor ik al :)

Sarcothelia edmondsoni is inderdaad wel mooi maar hou er rekening mee dat dit behoorlijk kan woekeren hetgeen lastig kan worden met het levende steen tegen de achterwand. Ik zou zelf gaan voor een kruipende Montipora (Rainbow Montipora). Ook heel fraai en goed in bedwang te houden. Groeit bij juiste waterwaardes ook vrij snel (al duurt het wat langer dan Sarcothelia edmondsoni eer dat de wand vol zit).
Ja het groeit als onkruid maar met natriumhydroxide, stoom, een harde borstel is het prima in toom te houden op de plaatsen waar je het niet wil hebben totdat je andere koralen het in toom houden.

Een aantal kruipende Montipora's zou ik zelf ook prachtig vinden, maar ook die zullen groeien als onkruid als ze een flink deel van je achterwand eenmaal vol hebben gegroeid.

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk
 
Hoewel ik die kruipende Montipora soorten zelf ook erg mooi vind, weet ik niet of dat wel geschikt voor mij is? Want hoewel ik normaal gesproken wel redelijk mijn waterwaardes etc in de gaten hou, heb ik ook mijn momenten van minder aandacht en tijd voor het aquarium. Ik ben bang dat dat ten koste gaat van kleur en groei van dit soort koraal. Met lederkoralen en de diverse soorten lps die ik altijd heb kom ik daar altijd wel weg mee, maar met montipora weet ik niet...?

Maar ik ben nu onderweg voor een rondje zeewaterwinkels waar ik normaal gesproken niet zo snel kom en mocht ik een klein 'probeer'stukje (niet meteen het duurste van het duurste of mooiste van het mooiste doen denk ik...) zien dan neem ik het in ieder geval mee.
 
Zondag en gister eens wat winkels bezocht waar ik normaal gesproken niet / niet vaak / nauwelijks kom. Kan er maar 1 ding over zeggen: dat blijft zo, het was nl toch wel wat teleurstellend, om diverse reden, bij de verschillende winkels. Ik ben absoluut voorstander van het bezoeken van meerdere winkels, maar ik hou zo mijn voorkeur voor bepaalde winkels. Voorraden, maar vooral ook gezonde dieren zeggen mij veel over (het doen en laten en wel en wee van) winkels, maar ook een zekere mate van eerlijkheid naar de klant toe vind ik persoonlijk belangrijk. Helaas trof ik dat bij een aantal van de in de afgelopen dagen bezochte winkels niet aan. Bij een 2 tal winkels was het verder gewoon even pure pech dat er net niet was wat ik zocht, maar dat zijn dan ook weer 2 zaken waar ik wel zo nu en dan eens naartoe terugkeer.

Op de terugweg naar huis nog even langs Aquaasan gereden, wetende dat het met een bezoek aan/bij Sander wel altijd goed zit en daar 2 kleine stukjes kruipende Monti meegenomen. Vandaag even puzzelen waar ik de stukjes het beste kan gaan plaatsen of plakken.

En ja, ik weet t...teveel tekst en geen foto's... ik beloof binnenkort wat foto's te gaan plaatsen ook!
 
Hoewel ik die kruipende Montipora soorten zelf ook erg mooi vind, weet ik niet of dat wel geschikt voor mij is? Want hoewel ik normaal gesproken wel redelijk mijn waterwaardes etc in de gaten hou, heb ik ook mijn momenten van minder aandacht en tijd voor het aquarium. Ik ben bang dat dat ten koste gaat van kleur en groei van dit soort koraal. Met lederkoralen en de diverse soorten lps die ik altijd heb kom ik daar altijd wel weg mee, maar met montipora weet ik niet...?

Wat dat betreft is Montipora vrij vergevingsgezind (een van de gemakkeljke soorten steenkoraal) en kunnen ze vrij veel hebben. Mijn waardes zijn ook niet altijd optimaal maar de Montipora heeft hier weinig last van en groeit over het algemeen wel lekker door. Bij een snelle groei zal het wel Calciumvreters dus dit wel een beetje in de gaten houden.
 
Bovenaan