Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zwarte spons sump

johank

ZeewaterForum lid
Hallo all
Ik heb me nieuwe sump binnen maar zit een zwarte spons in tussen de sump en opvoerpomp locatie kan ik die er in laten zitten of beter eruit heb namelijk nooit sponsen in me sump gehad

Mvg johan

Bijlagen

• 16660208537462385658420398989123.jpg
    16660208537462385658420398989123.jpg
    211,2 KB · Weergaven: 36
Als je die niet elke 3 a 4 dagen schoonmaakt worden t echte nitraatbommetjes...

Als je die niet elke 3 a 4 dagen schoonmaakt worden t echte nitraatbommetjes...
Iedere bak is anders bij mij niet. Snap ook niet waar die verhalen vandaan komen. Op die spons vestigen zich bacteriën die giftige afvalstoffen omzetten in nitraat. Nitraat is een rest product en krijg je uit je water door absorbers of waterwissels. Dit doet je steen ook mits dit poreus is. Maar terugkomend op je vraag helpt met bubbels vangen en kan er ook gewoon eruit.

Nitraat in je bak vertelt je een heleboel. Als het te hoog is zou het met minder voeren of meer waterwissel/ absorber minder moeten worden. Kan ook teveel bezetting zijn als je niet het extra werk wilt doen. Nitraat is een teken dat je bacteriën in de bak hun werk doen en dit is een goed teken en zorgt voor balans.

Grt Marco

Iedere bak is anders bij mij niet. Snap ook niet waar die verhalen vandaan komen. Op die spons vestigen zich bacteriën die giftige afvalstoffen omzetten in nitraat. Nitraat is een rest product en krijg je uit je water door absorbers of waterwissels. Dit doet je steen ook mits dit poreus is. Maar terugkomend op je vraag helpt met bubbels vangen en kan er ook gewoon eruit.

Nitraat in je bak vertelt je een heleboel. Als het te hoog is zou het met minder voeren of meer waterwissel/ absorber minder moeten worden. Kan ook teveel bezetting zijn als je niet het extra werk wilt doen. Nitraat is een teken dat je bacteriën in de bak hun werk doen en dit is een goed teken en zorgt voor balans.

Grt Marco
Daar zijn de meningen dan over verdeelt ,
In die spons blijft allemaal zweefvuil hangen waardoor jou bacterien gewoon door het vuil verstikken , mits tijdig en frequent schoonmaken , dan zou ik meegaan in je verhaal maar de ervaring bij mij laat anders zien.
Mvrgr jack

Hallo all
Ik heb me nieuwe sump binnen maar zit een zwarte spons in tussen de sump en opvoerpomp locatie kan ik die er in laten zitten of beter eruit heb namelijk nooit sponsen in me sump gehad

Mvg johan
Heb ook zo’n spons in me sump zitten idd tegen luchtbelletjes is mij verteld.
Maar ik zou persoonlijk deze toch regelmatig schoonmaken als je hem laat zitten. Ik maak hem om de week goed schoon tegelijkertijd met een waterwissel.
Het zijn in ieder geval goede vuil opvangers en denk idd als je ze niet regelmatig schoonmaakt dat het goede nitraatbommen kunnen worden. 🤣

In mijn Red Sea sump zit deze ook als bubble trap.
In bijna 7 jaar heb ik deze 2x schoongemaakt.
Mijn nitraat staat op 4,7 momenteel, dus stilaan zelfs aan de lage kant voor een gezond evenwicht in mijn mixed reef. Ik denk dan dat het mss wel meevalt…

Net als watten zullen sponzen regelmatig zuiver gespoeld moeten worden. Lijkt me logisch als je vuil op 1 plek verzamelt dat er nitraat moet ontstaan.

je bacteriën verzamel je niet in een spons maar in steen of dergelijke. De bedoeling is dat je water het vuil meeneemt naar je afschuimer of eventueel rollenfilter (dit is ook de reden waarom een rollenfilter draait zodat het vuil niet langer dan moet in de bak blijft).

nitraat een goede maatstaf voor je aquarium lijkt me sterk, vooral als je het gaat forceren met een spons

Denk dat veel mensen weinig kennis hebben over hoe bepaalde stoffen in het aquarium ontstaan en hoe bacteriën werken. Pak er als voorbeeld uit: er wordt gezegd sponzen/ watten zijn vuilvangers. Klopt Dan wordt er gezegd bij niet schoonmaken worden het nitraat bommen. Hoe denk je dat het vuil dat in die sponzen/ watten zit nitraat wordt? Juist dit wordt door bacteriën omgezet in nitraat. Wordt gezegd dat je bacteriën niet in je spons of watten zitten onjuist. Het is wel zo dat er andere media zijn waar bacteriën zich beter op vestigen of waar een dichtere hoeveelheid zich op kan vestigen. Er wordt gezegd bacteriën zitten in je steen klopt maar niet in je watten/spons klopt niet. Dat zou betekenen dat als je je steen eruit haalt en alleen je watten/ spons laat zitten je geen nitraat in je bak hebt?

Nitraat is een restproduct wat in het aquarium achterblijft nadat schadelijke stoffen door de bacteriënhuishouding hierin zijn omgezet. De bacteriën die nitraat afbreken komen minder voor in het aquarium en daarom blijft nitraat over. Het nitraat wordt bepaald door de input in het aquarium. Hoeveel vis zit erin hoeveel voer ik etc.

Kan ook zijn dit zie je veel in nieuwe bakken dat de bacteriehuishouding nog niet ontwikkeld is je veel schadelijke stoffen meet zoals ammoniak/ nitriet. Als je bioloog op gang komt worden die stoffen omgezet in het veel minder schadelijke nitraat.

Grt Marco

Toch filter ik liever de troep weg voor het nitraat wordt en ik de dieren rijkelijk kan voeren zonder ze op dieet te zetten

Ik denk persoonlijk dat het idd heel veel afhangt van de indeling van je filter en dat dit bij iedereen anders is.

Hier gaat het water eerst door het refugium waar de wieren al een heel deel tegenhouden.
Dan door 2 fleesfilters dan door een compartiment ceramische pijpjes, daarna een compartiment biohome blokken.
Dan een compartiment K1 elementen en daarna komt het in het compartiment met skimmer en zeolit/silicaat/phosphor/koolstoffilter.
In deze filters zitten ook elke keer onderkant en bovenkant van die blauwe sponsen.
Nu naargelang welke type filter word de ene maandelijks ververst en de andere 3 maandelijks ongeveer.
Maar hier kom ik niets van vuiliheid tegen hoor in deze sponsen buiten wat verkleuring van het filtermateriaal zelf dat er dan inzit.

Heb zelf een filterroller en zo'n spons in mn red sea reefer 250. spons word wel lekker vies maar zie daar geen effecten van in mijn nitraat of fosfaat waardes. Als ik de spons weghaal heb ik de hele bak vol microbubbles. heb hem sinds de bak draait (iets meer dan een jaar nu) nog nooit schoongemaakt

Denk dat veel mensen weinig kennis hebben over hoe bepaalde stoffen in het aquarium ontstaan en hoe bacteriën werken. Pak er als voorbeeld uit: er wordt gezegd sponzen/ watten zijn vuilvangers. Klopt Dan wordt er gezegd bij niet schoonmaken worden het nitraat bommen. Hoe denk je dat het vuil dat in die sponzen/ watten zit nitraat wordt? Juist dit wordt door bacteriën omgezet in nitraat. Wordt gezegd dat je bacteriën niet in je spons of watten zitten onjuist. Het is wel zo dat er andere media zijn waar bacteriën zich beter op vestigen of waar een dichtere hoeveelheid zich op kan vestigen. Er wordt gezegd bacteriën zitten in je steen klopt maar niet in je watten/spons klopt niet. Dat zou betekenen dat als je je steen eruit haalt en alleen je watten/ spons laat zitten je geen nitraat in je bak hebt?

Nitraat is een restproduct wat in het aquarium achterblijft nadat schadelijke stoffen door de bacteriënhuishouding hierin zijn omgezet. De bacteriën die nitraat afbreken komen minder voor in het aquarium en daarom blijft nitraat over. Het nitraat wordt bepaald door de input in het aquarium. Hoeveel vis zit erin hoeveel voer ik etc.

Kan ook zijn dit zie je veel in nieuwe bakken dat de bacteriehuishouding nog niet ontwikkeld is je veel schadelijke stoffen meet zoals ammoniak/ nitriet. Als je bioloog op gang komt worden die stoffen omgezet in het veel minder schadelijke nitraat.

Grt Marco
Tsja, kennis hebben is één, hoe je ermee omgaat en het interpreteert is wat anders...

Biologische filtratie is hoofdzakelijk nodig om ammoniak uitgescheiden door vissen en andere levende organismen snel om te zetten in nitriet en nitraat. Niet het omzetten van organisch afval in nitraat.

Hoe meer vuil een spons vangt hoe meer oppervlak er ontstaat om bacteriën te huisvesten die organisch afval gaan omzetten in nitraat. Je zegt dat het vuil dat wordt gevangen in de spons wordt omgezet in nitraat. Dit is natuurlijk bij lange na niet 100%. Dus die spons zal steeds verder dicht slibben en meer een meer bioactief oppervlak genereren.

Is dat handig? Nee. Hoe meer oppervlak waar bacteriën kunnen vestigen hoe meer bacteriën en hoe efficiënter organische afvalstoffen worden verwerkt tot uiteindelijk nitraat. Veel effectiever is vuil verwijderen voordat het omgezet kan worden in nitraat. Nitraat is namelijk relatief lastig te verwijderen. In een eerdere post heb je het in dit aspect over "absorbers", die heb je voor fosfaat, niet voor nitraat. Nitraat is ook geen favoriete voedingsstof voor bacteriën of planten. Een alg pakt liever nitriet als het die de keus heeft.

Tuurlijk hangt een en ander ook af van de hoeveelheid voer aan de input kant. En zo zijn er nog wel wat factoren te noemen, zoals wel of geen zand, ongeziene vuilophopingen etc.

Kortom, biologische filtratie concurreert met andere filtertechnieken. Hoe meer biologische filtratie hoe minder effectief andere filtertechnieken (zoals een afschuimer) gaan werken en hoe hoger je nitraat vervolgens zal uitvallen. Biologische filtratie is belangrijk, maar met mate.

Terug naar de zwarte spons:
Primaire doel daarvan is bellen vangen die vrijkomen uit een afschuimer. De afschuimers van tegenwoordig hebben nog maar heel erg weinig last van bellen die ontsnappen. En de kleinste belletjes gaan gewoon door de spons heen. Dus die spons is weinig effectief in het bereiken van het beoogde doel.

Als het geen nut heeft. Waarom dan erin laten, als het alleen maar iets is wat extra onderhoud veroorzaakt (hoe weinig ook)?

Laatst bewerkt:
Tsja, kennis hebben is een, hoe je het interpreteert is wat anders...

Biologische filtratie is hoofdzakelijk nodig om ammoniak uitgescheiden door vissen en andere levende organismen snel om te zetten in nitriet en nitraat. Niet het omzetten van organisch afval in nitraat.

Hoe meer vuil een spons vangt hoe meer oppervlak er ontstaat om bacteriën te huisvesten die organisch afval gaan omzetten in nitraat. Je zegt dat het vuil dat wordt gevangen in de spons wordt omgezet in nitraat. Dit is natuurlijk bij lange na niet 100%. Dus die spons zal steeds verder dicht slibben en meer een meer bioactief oppervlak genereren.

Is dat handig? Nee. Hoe meer oppervlak waar bacteriën kunnen vestigen hoe meer bacteriën en hoe efficiënter organische afvalstoffen worden verwerkt tot uiteindelijk nitraat. Veel effectiever is vuil verwijderen voordat het omgezet kan worden in nitraat. Nitraat is namelijk relatief lastig te verwijderen. In een eerdere post heb je het in dit aspect over "absorbers", die heb je voor fosfaat, niet voor nitraat. Nitraat is ook geen favoriete voedingsstof voor bacteriën of planten. Een alg pakt liever nitriet als die de keus heeft.

Tuurlijk hangt een en ander ook af van de hoeveelheid voer aan de input kant. En zo zijn er nog wel wat factoren te noemen, zoals wel of geen zand, ongeziene vuilophopingen etc.

Kortom, biologische filtratie concurreert met andere filtertechnieken. Hoe meer biologische filtratie hoe minder effectief andere filtertechnieken (zoals een afschuimer) gaan werken en hoe hoger je nitraat vervolgens zal uitvallen. Biologische filtratie is belangrijk, maar met mate.

Terug naar de zwarte spons:
Primaire doel daarvan is bellen vangen die vrijkomen uit een afschuimer. De afschuimers van tegenwoordig hebben nog maar heel erg weinig last van bellen die ontsnappen. En de kleinste belletjes gaan gewoon door de spons heen. Dus die spons is weinig effectief in het bereiken van het beoogde doel.

Als het geen nut heeft. Waarom dan erin laten, als het alleen maar iets is wat extra onderhoud veroorzaakt (hoe weinig ook)?
Eigenlijk zeg je precies hetzelfde als mij. Ik weet ook dat een eiwitafschuimer vele male efficiënter is als een spons dat is je levend steen ook maar je spons en steen doen hetzelfde ze bieden een vestigingsplaats voor bacteriën. We zijn het alleen niet helemaal eens over de spons en het vuil vangen en dat kan toch geen ramp. Tenminste voor mij niet. Er bestaan wel degelijk absorbers voor nitraat. Nu komt dit uit de zoetwaterwereld vooral mensen die koi's houden kunnen hierover mee praten. Weet eigenlijk niet of deze ook toepasbaar zijn in zeewater. Ik weet dat sommige geregenereerd worden met zout dus das niet handig.

Als een spons geen nut heeft waarom vangt ie dan zoveel vuil? Spons zit bij mij na de schuimer en ervoor zit een filtersok. Is het beter om al dat vuil in de bak te laten? Dan wordt het uiteindelijk ook omgezet door je bacteriën of mis ik iets. Misschien kun je me dit uitleggen. Zo kunnen we van elkaar leren toch? Tenminste daarom kijk ik mee op het forum.

Alleen je eerste zin kan ik weinig mee. Als ik je een tip mag geven probeer wat aardiger te zijn en wat minder te oordelen over mensen. Ik denk dat je dan veel verder komt in het leven. Ik geef op het forum alleen mijn gedachtengang over onderwerpen en ervaringen. Ik zeg niet dat dit de enige waarheid is en dat het niet anders kan en toch altijd dat persoonlijke aanvallen, tenminste zo voelt het maar kan het ook fout hebben. Ik probeer altijd iedereen zo te behandelen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden.

Grt Marco

Eigenlijk zeg je precies hetzelfde als mij. Ik weet ook dat een eiwitafschuimer vele male efficiënter is als een spons dat is je levend steen ook maar je spons en steen doen hetzelfde ze bieden een vestigingsplaats voor bacteriën. We zijn het alleen niet helemaal eens over de spons en het vuil vangen en dat kan toch geen ramp. Tenminste voor mij niet. Er bestaan wel degelijk absorbers voor nitraat. Nu komt dit uit de zoetwaterwereld vooral mensen die koi's houden kunnen hierover mee praten. Weet eigenlijk niet of deze ook toepasbaar zijn in zeewater. Ik weet dat sommige geregenereerd worden met zout dus das niet handig.

Als een spons geen nut heeft waarom vangt ie dan zoveel vuil? Spons zit bij mij na de schuimer en ervoor zit een filtersok. Is het beter om al dat vuil in de bak te laten? Dan wordt het uiteindelijk ook omgezet door je bacteriën of mis ik iets. Misschien kun je me dit uitleggen. Zo kunnen we van elkaar leren toch? Tenminste daarom kijk ik mee op het forum.

Alleen je eerste zin kan ik weinig mee. Als ik je een tip mag geven probeer wat aardiger te zijn en wat minder te oordelen over mensen. Ik denk dat je dan veel verder komt in het leven. Ik geef op het forum alleen mijn gedachtengang over onderwerpen en ervaringen. Ik zeg niet dat dit de enige waarheid is en dat het niet anders kan en toch altijd dat persoonlijke aanvallen, tenminste zo voelt het maar kan het ook fout hebben. Ik probeer altijd iedereen zo te behandelen zoals ik zelf ook behandeld zou willen worden.

Grt Marco
Spons en steen doen hetzelfde??? Dit vind ik een hele straffe uitspraak. Spons hoopt vuil op, steen wordt door stroming ”zuiver” gehouden, indien niet zit de stroming slecht.

snap nog altijd de discussie spons, sokken,…. Niet sinds er een super alternatief als rollenfilters bestaat. Voor een luchtbel uit de afschuimer is dit toch niet nodig, een extra bellen vanger schotje in de sump lijmen en voor 10 euro opgelost. Ofwel de reden zoeken waarom de afschuimer dit doet want indien juist geplaatst en gebruikt zou hij dit niet mogen doen.

Hallo all

Mvg johan

Er zal een hoop vuil blijven hangen in deze spons en of dat gewenst is of niet kan je over discuseren maar in de praktijk neemt de doorstroming in je sump af vroeg of laat en dat is niet handig als je spreekt over een volledige blokkade bij totaal dichtslibben. Je zal deze dan heel vaak moeten reinigen (en dan vervalt sowieso de biologische werking). Handiger is het om aan de input van je sump iets met gafzakken te doen of een vliesfilter als je "zweefvuil" wilt voorkomen.

Bubbels van afschuimers voorkomen kan je beter doen met de schotten in je sump. Als die logisch geplaatst zijn komen er geen bubbels in je bak zelf. Correct geplaatste afschuimers zullen sowieso na een tijdje geen luchtbubbels meer lossen in de sump. Enkel bij het indraaien.

Persoonlijk heb ik nooit iets met gafzakken (continue) gedaan en zeker al niet een vliesfilter geplaatst. Ik ben van mening dat dit zweefvuil juist ideale koraalvoeding is. Water is kraakhelder bij mij door het plaatsen van een stromingspomp richting overloop zodat alle zweefvuil verdwijnt en in de afschuimer terecht komt ..... Dit laatste is off-topic en is geheel mijn mening ;)

Laatst bewerkt:

Grt Marco

Ik citeer even uit je eerste post in dit topic:
Denk dat veel mensen weinig kennis hebben over hoe bepaalde stoffen in het aquarium ontstaan en hoe bacteriën werken.

Nee, dat is een lekkere binnenkomer. Pot verwijt de ketel dus.
Vervolgens schrijf je in die post van alles op waaruit blijkt dat je de kennis die je hebt verkeerd interpreteert.
Tsja, dan ben je een kuil aan het graven, om vervolgens zelf in te vallen.

Ik geef punt voor punt aan waar de gaten zitten in jouw relaas.
Daarna vervolg jij met te zeggen dat we "eigenlijk precies hetzelfde zeggen".... Nee, dat doen we dus niet.

Kortom, ik reageer op gelijke toon. Wil je een andere toon? Verander dan die van jou, dan volgt die van mij vanzelf.
Nee, ik heb het niet op jou persoonlijk gemunt. Enkel op misinformatie, ongeacht van wie het komt.

Er zal een hoop vuil blijven hangen in deze spons en of dat gewenst is of niet kan je over discuseren maar in de praktijk neemt de doorstroming in je sump af vroeg of laat en dat is niet handig als je spreekt over een volledige blokkade bij totaal dichtslibben. Je zal deze dan heel vaak moeten reinigen (en dan vervalt sowieso de biologische werking). Handiger is het om aan de input van je sump iets met gafzakken te doen of een vliesfilter als je "zweefvuil" wilt voorkomen.

Bubbels van afschuimers voorkomen kan je beter doen met de schotten in je sump. Als die logisch geplaatst zijn komen er geen bubbels in je bak zelf. Correct geplaatste afschuimers zullen sowieso na een tijdje geen luchtbubbels meer lossen in de sump. Enkel bij het indraaien.

Persoonlijk heb ik nooit iets met gafzakken (continue) gedaan en zeker al niet een vliesfilter geplaatst. Ik ben van mening dat dit zweefvuil juist ideale koraalvoeding is. Water is kraakhelder bij mij door het plaatsen van een stromingspomp richting overloop zodat alle zweefvuil verdwijnt en in de afschuimer terecht komt ..... Dit laatste is off-topic en is geheel mijn mening ;)
Ik sluit me hier helemaal bij aan gebruik ook niets om dat zweefvuil op te vangen. Het enige wat ik wel heb is een refugium.

Nou ga ik ff advocaat van de duivel spelen.

Wat is het verschil tussen het zweefvuil afvangen in een spons die je niet vaak schoonmaakt waar het afbreekt versus het zweefvuil niet afvangen en het ergens in de bak laten afbreken. Het is niet dat door een spons ineens meer afbreekt dan wanneer het rondzweefd of ergens in een hoekje in je bak verzamelt waar je het niet ziet

Back
Bovenaan