Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Dat is een goeie Sander.Het onderhoud van de bakken schoonhouden,ramen schoonhouden(dat is door de ledverlichting een stuk minder),voederen ,sporenelementen toevoegingen,waterververversingen enz doe ik meestal zelf.

Daarbij is Richard een hele belangrijke schakel in geheel wat betreft het onderhoud van de techniek(onderschat dit niet)vervanging van onderdelen en wat daar verder bij te pas komt,metingen,nieuwe constructie's uitdenken en maken, dat gebeurt vaak op een zondag.Als ik er niet ben het voeren van alle dieren enz.Soms kom ik na enkele dagen weer terug en zie weer klein stukje rif veranderd.....Nogmaals zonder hem zag de filterruimte een stuk slordiger eruit,als onderhoudsmonteur in het dagelijks leven heb je meer inzicht in leidingen leggen enz. en dat allemaal voor een hobby die we samen delen.

Pieter

ah das wel super geregeld zeg!! en dat mag wel je heb daar toch een halve ocean staan:p.

Dat het met de led lampen een stuk minder is dat scheelt ook een hoop!!

goed geregeld was al een tijd je nieuwsgierig naar..omdat als ik me 2 meter raam moet doen en zijkanten toch ff bezig mee bent..(dat valt laatste tijd ook mee) maar dan moet ik toch denken steeds goh hij moet nog 4 meter doen:p.

en net wat Barry zegt vind het ook mooi om naar te kijken..dus kom maar op:cool:

gr
sander

Hoi Pieter,

Het was weer een genot om je bak te mogen bewonderen vandaag. Ik ben ook erg blij dat het oranjevlek vijlvisje zo'n mooie plek heeft gekregen om haar leven te vervolgen. En erg bedankt voor de stiekume inhoud van het emmertje ;) :o.

Alvast een paar plaatjes van vanmiddag:
DSC_2272.jpg
DSC_2306.jpg
DSC_2328.jpg
DSC_2329.jpg
DSC_2330.jpg

En nog een overzicht in 5 foto's van links naar rechts. Zal nog eens proberen deze mooi aan elkaar te plakken.

DSC_2333.jpgDSC_2334.jpgDSC_2335.jpgDSC_2336.jpgDSC_2337.jpg

Laatst bewerkt:
Nog bedankt voor de foto's Frode.
De Oxy heeft het best naar zn zin en begint al aardig een rond buikje te krijgen,hij heeft als slaapplaats een formosa uitgezocht waar s'nacht's zn anker wordt uitgegooit en waar hij aan een tak blijft hangen.Toch blijven bij de meeste koralen de poliepen zichtbaar,maarja hij heeft zoveel keuze..

In de 4 mtr plexi bak in de filterruimte,waar op de steen en zelfs op de bodem een behoorlijke glas/deelanemonen uitbraak was ontstaan(denk enkele honderden) hebben we als biologisch bestrijdingsmiddel een bruine vijlvis een Stephanolepis hispudus ingezet...
Dag een;eet gewoon met de pot mee,mysis,steurgarnaaltjes enz.
Dag twee;begon hier en daar een glasanemoontje op te peuzelen
Dag drie;de helft van de glas/deelanemoontjes verdwenen.
Dag vier;in de gehele bak niets meer te ontdekken......

Nu weet ik ook wel dat deze caraibische vijlvis niet zomaar geschikt is om in iedere bak in te zetten want hij heeft een voorliefde voor alles wat er maar als poliep uitziet en hij kan toch behoorlijk groot worden en ze zijn redelijk tam.Maar als killer voor poliepen bestaat geen beter

erg mooi de foto'ss!!! zweefde rif daar:) lijk me schitterend die ruimte en voor al ik gek ben op vis en das wel genieten die ruimte die ze hebben..mm ben best jaloers:rolleyes:

gr
sander

Graag gedaan weer Pieter. Moet toch eens een manier uitdenken om een goed panorama te maken.
Ik kan de foto's nu niet aan elkaar plakken vanwegen de verandering in het perspectief vanuit de verschillende posities.
Leuke uitdaging voor een volgend bezoek ;)

En erg fijn te horen dat Oxy het goed heeft :biggrin:

oja Pieter,

heb een video band ooit gekocht 10 jaar terug of zo..band heb ik nog steeds en kijk het vaak bij me moeder omdat zij nog een recorder heb:p

Volgens mij staat er ook een oude bak van je erin klopt dat? zag een paar open haarden staan..
was toen me favo bak op het filmpje..plus film 1..zag er erg gaaf uit!! ben benieuwd!!

gr
sander

oja Pieter,

heb een video band ooit gekocht 10 jaar terug of zo..band heb ik nog steeds en kijk het vaak bij me moeder omdat zij nog een recorder heb:p

Volgens mij staat er ook een oude bak van je erin klopt dat? zag een paar open haarden staan..
was toen me favo bak op het filmpje..plus film 1..zag er erg gaaf uit!! ben benieuwd!!

gr
sander
Dat klopt Sander,dat is een jaar of zestien a zeventien geleden dat deze video opnames gemaakt zijn,denk dat jouw moeder een van de weinige is die nog een videorecorder heeft,een doorkijkbak van 250x60x70 cm.Deze bak stond toen al vol met SPS wat in die tijd toch vrij ongebruikelijk was(dat was toen de derde bak).Daarna zijn we over gegaan naar een plexi rond aquarium met een doorsnede van twee meter met een waterhoogte van tachtig cm welke zeven jaar midden in de showroom stond op de eerste verdieping gedragen door twee stalen horizontale I binten,voor de huidige zes meterbak hebben we twee heipalen negentien meter in de grond moeten slaan om het gewicht op te vangen.

Pieter

Graag gedaan weer Pieter. Moet toch eens een manier uitdenken om een goed panorama te maken.
Ik kan de foto's nu niet aan elkaar plakken vanwegen de verandering in het perspectief vanuit de verschillende posities.
Leuke uitdaging voor een volgend bezoek ;)

En erg fijn te horen dat Oxy het goed heeft :biggrin:
Dat is best moeilijk Frode om een panorama aan elkaar te plakken,volgens mij kan dat alleen met een standaard en iedere keer met dezelfde afstand.Is het koraaltje nog mooi roze door je afwijkende waterwaardes?

Pieter

Ik vind je bak erg mooi geworden. Schiterrend die grote kolonies sps koralen. Wat ik vooral een goede keuze vind geweest is de zwarte achterwand te plaatsen inplaats van de blauwe:)
Als ik eens in de buurt ben zou ik best eens willen binnenspringen om je bak te bewonderen!

Groeten, Sander

Dat is best moeilijk Frode om een panorama aan elkaar te plakken,volgens mij kan dat alleen met een standaard en iedere keer met dezelfde afstand.Is het koraaltje nog mooi roze door je afwijkende waterwaardes?

Pieter

Hoi Pieter,

Dat statief heb ik wel, maar ik denk dat ik dat dan precies in het middelpunt moet zetten van de denkbeeldige cirkel (is het wel een deel van een cirkel, of is het een elips ? ) die de voorruit maakt. ...en daar staat al iets anders. Bovendien heb ik dan een telelens nodig, waardoor het effect van diepte wegvalt.

Het wordt dus iets ingewikkelder. Ik moet vanuit het denkbeeldige middelpunt stralen 'tekenen' en op de stralen op vaste afstand van het raam de foto's maken. En bij de afsand die ik tot het raam neem en de afstand waarop ik de camera horizontaal verplaats, de optimale lens kiezen, met een beeldhoek die en de diepte redelijk weergeeft en niet te veel perspectiefvertekening geeft.

Nou ja...het lijkt een onmogelijke opgave...dus leuke uitdaging :p

Je hebt vast ergens een bouwtekening van de bak waarop ik bovenaanzicht kan zien.
Dat, in combinatie met raamdikte, moet me voldoende info geven om een plannerje uit te werken.;)

Tja, het koraaltje is nu wat minder mooi...ook een uitdaging. Eerste poging is een ats.

Dat klopt Sander,dat is een jaar of zestien a zeventien geleden dat deze video opnames gemaakt zijn,denk dat jouw moeder een van de weinige is die nog een videorecorder heeft,een doorkijkbak van 250x60x70 cm.Deze bak stond toen al vol met SPS wat in die tijd toch vrij ongebruikelijk was(dat was toen de derde bak).Daarna zijn we over gegaan naar een plexi rond aquarium met een doorsnede van twee meter met een waterhoogte van tachtig cm welke zeven jaar midden in de showroom stond op de eerste verdieping gedragen door twee stalen horizontale I binten,voor de huidige zes meterbak hebben we twee heipalen negentien meter in de grond moeten slaan om het gewicht op te vangen.

Pieter

Zo das lang geleden de filmpje, in dat filmpje is echt alles te zien in je bak, hoop blaasjes koralen.mooie acro's jack in te boxen, aalgrondels noem maar op..echt gaaf..vond dat HQI ook mooi glinsteren in je oude bak...en inderdaad voor die tijd heb je het wel super voor me kaar hoe het er bij stond zeg je koralen!! tripple filter toen die tijd:biggrin: hoe het ook heette..

De plexi heb ik nooit gezien zal wel gigantische zijn zo ronde,was je tevreden met plexi?

en nu 6 meters :p zie dat je in al die jaren een echte liefhebber ben in hart en nieren!!!:biggrin:

gr
sander

Ik vind je bak erg mooi geworden. Schiterrend die grote kolonies sps koralen. Wat ik vooral een goede keuze vind geweest is de zwarte achterwand te plaatsen inplaats van de blauwe:)
Als ik eens in de buurt ben zou ik best eens willen binnenspringen om je bak te bewonderen!

Groeten, Sander
Dank je Sander,ben zelf ook zeer te content met de zwarte achterwand,geeft een stukje meer diepte...laat maar eens weten wanneer je in de buurt ben.

Pieter

Zo das lang geleden de filmpje, in dat filmpje is echt alles te zien in je bak, hoop blaasjes koralen.mooie acro's jack in te boxen, aalgrondels noem maar op..echt gaaf..vond dat HQI ook mooi glinsteren in je oude bak...en inderdaad voor die tijd heb je het wel super voor me kaar hoe het er bij stond zeg je koralen!! tripple filter toen die tijd:biggrin: hoe het ook heette..

De plexi heb ik nooit gezien zal wel gigantische zijn zo ronde,was je tevreden met plexi?

en nu 6 meters :p zie dat je in al die jaren een echte liefhebber ben in hart en nieren!!!:biggrin:

gr
sander
Plexi was hier met al die kids over de vloer niet krasvrij te houden Sander.
Je moet wel liefhebber zijn anders en dat geldt voor iedere aquariaan hou je deze hobby niet vol.Ook wij gaan over niet al te lange tijd stoppen.......

Pieter

Je moet wel liefhebber zijn anders en dat geldt voor iedere aquariaan hou je deze hobby niet vol.Ook wij gaan over niet al te lange tijd stoppen.......

Pieter
Stoppen? Je hebt 't er alweer een flinke tijd niet over gehad. Het zou erg zonde zijn!

Pieter

Ja begrijp ik daar is plexi heel gevoelig voor!!als hier kinderen spelen sta ik echt wel met me grote lichaam ervoor..gelukkig heb ik niet vaak kinderbezoek:p

Dat ga je toch niet menen?:(

sander

Pieter

Niet al te lange tijd... als in over enkele decennia? Hoop ik :eek:

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan