Frode
Zeewind in De Kop
Hier de rest van de foto`s
Ziet er goed uit Pieter!
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Hier de rest van de foto`s
De Dif's bevallen uitstekend Sander,hier de voor en nadelen;Mooie koralen! Wat vind je tot nu toe van de ledverlichting en vergelijking met de HQI?
Mvg, Sander
Iedereen weer bedankt voor de reactie'stopjesFrode ben benieuwd naar de poliepenpikker die je een zaterdag komt brengen.Het enige waar ik me beetje zorgen over maakt is de sterke stroming in de bak,het lijkt me niet zo'n goede zwemmer,kan me natuurlijk ook vergissen....Ziet er goed uit Pieter!
Helemaal vergeten van de lampenwissels om dit te vermelden Martin,hier scheelt het in iedergeval om de 8 maanden 4x1000 w en 32xt5....Ben zeer benieuwd hoe jou bak er uit ziet onder de Dif's.ik heb deze lampen ook als je voldoende ruimte hebt boven je aquarium is er geen betere lamp ik draai nu ook op eenderde wattage dan je koeler die niet meer draait en geen jaarlijkse lampen wissels meer minder verdamping allemaal voordelen het was wel even wennen want het is ander licht maar naar 8weken zou ik niet anders meer willen gr martin
De Dif's bevallen uitstekend Sander,hier de voor en nadelen;
Voordelen;
Het licht van de dif,s is gebundeld in een kleine oppervlakte zodat het een mooie schittering in het water geeft,wat ik bij de vlakke led verlichting mis...
Alle kleuren van de orphek nilus zitten verwerkt in een plaatje in de lamp en er is een keuze uit 16,18 en 20.000 k.
Er is geen egale verlichting zoals bij alle platte led.
Door de toepassing van verwisselbare lenzen kan je zowel de breedte of de diepte uitlichten naar gelang de constructie en inhoud.
Geen ventilatoren aanwezig,de lampen zijn voorzien van koelribben.
Alle Dif's kunnen aangesloten worden op een computer voor alle functie's,zoals zonsop en ondergang,nachtverlichting enz.
Deze lampen nemen zeer weinig oppervlakte in beslag en dat is hier heel belangrijk i.v.m de achter liggende ramen .
De koralen doen het er erg goed onder en heel weinig alg op de ruiten en substraat.
Er is verder geen enkele andere led behalve dan de Dif's die de HQI het meest benaderd.
We draaien nu op ongeveer op eenderde van het energie verbruik.
Nadelen;
Er moet een behoorlijke hoogte zijn omdat deze lampen 40 a 50 cm van het wateroppervlakte moeten hangen i.v.m de goede uitlichting.
Qua design valt er over te discuseren,het lijkt wel of ze zo weggehaald zijn uit het theater.
De aanschafprijs is hoog.
Verder is alle informatie te verkrijgen bij Aqua Compleet,de importeur van Orphek.
Iedereen weer bedankt voor de reactie'stopjesFrode ben benieuwd naar de poliepenpikker die je een zaterdag komt brengen.Het enige waar ik me beetje zorgen over maakt is de sterke stroming in de bak,het lijkt me niet zo'n goede zwemmer,kan me natuurlijk ook vergissen....
Pieter
Begrijp je kritiek en het klinkt ook logisch.Hier staat op het systeem een giga koeler (heb ik in de besparing nog niet meegenomen)die 2kw.gebruikt,tenslotte moet hij 10.000 liter kunnen koelen welke ingesteld staat op 25 gr.De verwarming 750w. staat ingesteld op 24 gr.De temperatuur van de bak is nu net gecontroleerd op 24,5gr.en dat staat eigenlijk al weken zo.Dus zowel koeler en de verwarming hebben momenteel weinig werk te doen maar het is nog geen winter.....Met de HQI ong.6000w. stond de koeler elke dag te werken door de behoorlijke warmtestraling van de lampen.Nu weet ik dat ik pas over de juiste besparing kan oordelen als alle seizoenen gepasseerd zijn.Nu gaat het koude seizoen beginnen en het is hier in de showroom gemiddeld 25 gr. overdag door alle gas en hout haarden die hier branden en in de filterruimte staan radiatoren zodat daar de temperatuur altijd zo gemiddeld 22 gr. is.Met alle pompen in het systeem denk ik hier van de winter weinig bij hoeft te verwarmen maar we wachten af.HOi,
Moeten jullie de bak bij verwarmen of niet, of weten jullie dit pas na de winter. Dit wordt de eerste winter met leds he?. Ik lees vaak over het verdienen t.o.v. HQI en stroom verbruik etc. Maar het bijverwarmen i.r.t. de aanschaf prijs wordt vaak niet genoemd. Begrijp me niet verkeerd, ik ben positief, maar kritisch!
Verder alle complimenten voor zo'n mooie bak!
Gr B
Begrijp je kritiek en het klinkt ook logisch.Hier staat op het systeem een giga koeler (heb ik in de besparing nog niet meegenomen)die 2kw.gebruikt,tenslotte moet hij 10.000 liter kunnen koelen welke ingesteld staat op 25 gr.De verwarming 750w. staat ingesteld op 24 gr.De temperatuur van de bak is nu net gecontroleerd op 24,5gr.en dat staat eigenlijk al weken zo.Dus zowel koeler en de verwarming hebben momenteel weinig werk te doen maar het is nog geen winter.....Met de HQI ong.6000w. stond de koeler elke dag te werken door de behoorlijke warmtestraling van de lampen.Nu weet ik dat ik pas over de juiste besparing kan oordelen als alle seizoenen gepasseerd zijn.Nu gaat het koude seizoen beginnen en het is hier in de showroom gemiddeld 25 gr. overdag door alle gas en hout haarden die hier branden en in de filterruimte staan radiatoren zodat daar de temperatuur altijd zo gemiddeld 22 gr. is.Met alle pompen in het systeem denk ik hier van de winter weinig bij hoeft te verwarmen maar we wachten af.
Pieter
Dank je Ralph en succes met doorstart van je bak.Pieter bedankt voor je gastvrije ontvangst, je bak staat er prachtig bij en die nieuwe leds zijn minstens zo mooi, al dan niet mooier als de oude verlichting.
MvG Ralph
Dank je Ralph en succes met doorstart van je bak.
Aangezien dat in de 4 mtr. in de filterruimte en boven in de grote bak in mindere mate planaria zichtbaar aanwezig is hebben we gisteren in allebei de bakken 15 pitvisjes losgelaten om een echte uitbraak onder controle te houden.
Pieter
De helft van de pitvisjes gaat over 6 weken terug naar de vorige eigenaar,dan moet alles wel onder controle zijn en eerlijk gezegd,het valt echt niet op dat er zoveel inzitten....Je kan hier altijd terecht tijdens de openingsuren.Zo dat zijn nog eens aantallen....hopelijk heb je quantumkorting gekregen..
Zou je bak graag eens in het echt willen bekijken!
Nee Marja,volwassen of kleinere planaria eten ze niet maar wel de hele kleine en de eieren ook van ander gespuis,voor de grotere heb je echt lipvissen nodig,we proberen de bron aan te pakken zodat de uitbraak beperkt blijft.Zijn pitvisjes zulke goede planaria eters of is het slechts om uit te proberen? Over het algemeen zie ik namelijk bij planaria plagen altijd adviezen voorbij komen om bepaalde lipvissen in te zetten.
Zelf heb ik het altijd kunnen 'redden' met een zesstreep lipvisje, maar als een pitvis daadwerkelijk ook een goede planaria eter is wijk ik in de toekomst graag af van de keuze voor een zesstreep.
Dat is een goeie Sander.Het onderhoud van de bakken schoonhouden,ramen schoonhouden(dat is door de ledverlichting een stuk minder),voederen ,sporenelementen toevoegingen,waterververversingen enz doe ik meestal zelf.Pieter een vraagje,
wie doet de onderhoud van je bak eigenlijk schoonmaak enz enz jij zelf?? was wel ff nieuwsgierig 6 meters ramen lappen:biggrin:
gr
sander
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.