Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

zes meter's Angel's reef

Status
Niet open voor verdere reacties.
Deze bak gaat toch niet stoppen? Dit, te samen met Jawsee's reeftank, is voor mij altijd de inspiratie geweest voor het in richten van mijn bakken. Met veel genot lezen ik regelmatig even in beide dagboeken. Mvg Peter.

Nou het is dan toch echt zo ver de aquarium gaat echt leeg............

Tja, Pieter kondigde dat een paar jaar geleden al aan...definitief?

Alle acans zijn er uit gehaald ivm met de poliepenvreters,staan in een kubus 80x80x80 cm beneden,zie blz 176 onderaan........

En.......gaat de kubus ook verdwijnen met de acans Pieter ?

Mvg,

Martin.

OOOOO dit gaat de verkeerde kant op....:confused:
Het aquarium gaat inderdaad geheel leeg,,,,,... MAAR...:cool:

Alleen gaat tijdelijk even snel het water er uit om een aantal te grote vissen er uit te kunnen vangen.
GEK eigenlijk:p 5000lt en dan toch te klein voor sommige vissen....
Dus even snel 5000lt er uit en er weer in.
Mogelijk met weer een grote waterverversing.

Eens gaat de oude heer wel met pensioen, maar voorlopig nog niet.

Dus de bak blijft nog even bestaan....

[emoji28]ik moet binnenkort weer eens komen kijken [emoji38]

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Veel succes met deze ingreep altijd spannend.
Maar aan jullie wel toevertrouwd.
Voorlopig nog maar geen pensioen voor pieter hoor bak is en blijft nog steeds te mooi.

Groetjes wesley

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro

de mijne is ook helemaal leeg geweest woensdag maar vandaag helemaal opnieuw ingericht met nieuw steen en water nu indraaien na 45 jaar toch nog een nieuwe opstart wel aan mijn vrouw belooft dat dit de laaste keer is fijne vakantie gr martin

'Kweet het niet, maar dit openbare "bakkie" is een voorbeeld en inspiratiebron voor velen en het zou ontzettend jammer zijn als dit ooit stopt.

Maar:

1) deze bak gaat de hobby allang voorbij. Het is voor de portemonnee, de natuur en m.n. het huwelijk geen goed idee als iedereen er een 6-meter op na wil gaan houden. Kijken, niet kopen, is dus het devies :)

2) vraag is waarom de Nederlandse publieke aquaria (Artis, etc.) geen bakken lijken te hebben die ons ook echt inspireren en die het volgen waard zijn?

Veel succes gewenst met het tijdelijke leeghalen en met het "vangen", dank voor het delen van het plezier.

Even een update.

In Augustus dus na de vakantie gaat de bak leeg om vier vissen er uit te halen,eerder hebben we er geen tijd voor,
het gaat om een koppel naso Flamingii en een koppel naso Annulatus,de zijn de dertig centimeter al lang gepasseerd en groeien maar door
Het koppel naso Elegans mag blijven die zwemmen hier al een jaar of acht rond en groeien niet meer.
Ons motto is als je vis inzet moeten ze allemaal voldoende te eten hebben en goed vet zijn.
Hier gaat het scheef met de twee eerder genoemde koppels......alles wat er aan voer ingaat daar wordt zeker de helft door deze schrokkoppen verorbert,dus hoe meer voer hoe meer ze gaan eten en weer uitkakken.
We zitten hiermee met vier diepvries blisters per dag en al het groen voer al ver aan onze grens.
Dat we met deze vissen bij de aanschaf een inschattingsfout hebben gemaakt is wel duidelijk,uit de bak halen met een vangbakje gaat niet daar zijn ze duidelijk te groot voor en voor een schepnet zijn de duidelijk te slim voor....
Als iemand het weet zonder hengelen en zulk soort truukjes om de vissen eruit te halen..zeg het maar.

De bedoeling is de 5500 liter er uit te pompen en beneden kortstondig op te vangen,vissen er uit scheppen en direct weer het water terug te pompen,de hele operatie mag niet langer dan een uur duren.

Groeten Pieter

Jeetje, wat een klus Pieter!
Zal wel een hoop rust in de bak geven. Je zal ze wel gaan missen. Succes met de hele operatie.
Ik kom binnenkort wel weer even koekeloeren.

Een transparante buis met een diameter van 20 cm en een lengte van 50 cm.
Achterzijde dicht en boven op van achter naar voor gaatjes boren rond ongeveer 1 cm.
Nu stop je voer in een wasknijper of pincet en deze schuif je door een van de eerste gaten tot hij klem vast zit, nu wachten tot de vissen het opeten.
Steeds plaats je het voer verder naar achteren en laat je de buis wanneer je niet voert in de bak hangen.
Aangezien deze van die schrokkoppen zijn zullen zij dus ook zeer snel reageren om het voedsel te verorberen.

Je zult zien dat de vissen op een gegeven moment het voer tot achter in de buis op gaan halen, en dit duurt echt maar een paar dagen.
Wanneer dit het geval is en de vis zit achterin kun je 2 dingen doen, of met een schepnet de voorzijde afsluiten of een draad aan de voorzijde van de bui/cilinder maken en deze dan snel omhoog trekken.

Zo heb ik al menig vis - murene gevangen, weliswaar van een kleinere afmeting maar wat mij opvalt, hoe groter de vis hoe makkelijker je deze eruit vangt.

Succes en anders kun je me altijd even bellen voor betere uitleg :o

[emoji28]ik moet binnenkort weer eens komen kijken [emoji38]

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Altijd welkom Frode dat weet je.De komende 3 weken zit ik ver weg getrokken in de Ardennen in mijn Chalet en geniet elke avond van de Wasberen familie die weer om eten komen bedelen.:cool::cool:Weer wat anders dan zeewater......

Groeten Pieter

Veel succes met deze ingreep altijd spannend.
Maar aan jullie wel toevertrouwd.
Voorlopig nog maar geen pensioen voor pieter hoor bak is en blijft nog steeds te mooi.

Groetjes wesley

Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk Pro
Dank je Wesley,we blijven maar even doortobberen....
Hoop dat bij jou het mooie vis bestand het overleeft met de verhuizing...".

Groeten Pieter

de mijne is ook helemaal leeg geweest woensdag maar vandaag helemaal opnieuw ingericht met nieuw steen en water nu indraaien na 45 jaar toch nog een nieuwe opstart wel aan mijn vrouw belooft dat dit de laaste keer is fijne vakantie gr martin
Hee Martin,we behoren hier tot de ouwe verslaafde knarren die de pioniers tijd hebben meegemaakt..
Wel een verrassing dat je opnieuw bent op gestart maar dat is wel aan jouw toevertrouwd ben heel benieuwd wat je er van ga maken.

Groeten Pieter

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan