Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Zebrasoma Scopas eet niet meer

hensie44

ZeewaterForum lid
6 weken geleden heb ik 3 gele dokters en één scopas in mijn tank geplaatst. De eerste weken geen problemen zij waren allen actief door de hele bak en aten gulzig van wat ik ze aanbood (als de 4 Allenies het niet eerder hadden opgegeten). De Scopas is de grootste dokter en gedroeg zich daar ook naar. Deze moest het eerste bij de nori klip zijn en de andere dokters werden deels weggejaagd.

Afgelopen weekend viel mij op dat de Scopas zich minder liet zien, en al helemaal niet bij de nori vellen. Ik heb hem nog wat naar artemia of mysis zien happen. Maar dat lijkt ook minder te worden. De vis laat zich nu nauwelijks meer zien, al heb ik hem wel enkele keren bij de poetsgarnaal gezien waar hij de garnaal zijn werk laat doen.

Ik zie weinig uiterlijke kenmerken al lijkt het of de vis iets van zijn donkere kleur verliest. Maar geen stippen of waas over de huid zichtbaar.

De vis is een goede 11 centimeter van kop tot staart en nog goed vet.
Ik zie bij de andere vissen geen verandering in gedrag, met name de andere dokters doen het nu beter omdat zij niet meer door de Scopas op- en weg gejaagd worden.

Uitvangen zou ik het liefste doen omdat ik dan gericht acties kan uitvoeren. Maar ja iets uitvangen in 6 meter is niet de makkelijkste taak.

Ik zou ook geen oorzaak aan kunnen wijzen. Maar er zijn 3 bijzonderheden:
  • natuurlijk mijn bak is nog jong en dus niet heel stabiel.
  • rond hemelvaart is de temperatuur in de bak voor enkele dagen richting 30 graden gegaan. Inmiddels draait er een koeler in het systeem die de temperatuur rond 24 graden moet houden. Dat is de afgelopen dagen ook het geval geweest :) .
  • de KH is te laag en ik ben bezig de kalkreactor op te starten maar dat verloopt nog niet zo vlot omdat het veel te warm is om te knutselen en de reactor blijkt te lekken dus dat moet ik nog verhelpen.
Dit weekend doe ik een poging om de vis uit te vangen en in mijn quarantaine bak te plaatsen. Als het lukt begin ik met een zoetwaterbad van 3 minuten en dan de vis goed observeren om het vervolg te bepalen.

Het systeem:
3,5 kuub, geen ozon, geen uv, bbk 300 afschuimer droog afgesteld, gafzakken die 2x per week gewisseld worden.

Waterwaarden:
temp: 24,
saliniteit: 1.0235
ph: 8.15
po4: 0,06
no2: 0
no3: 2,5
kh: 5.6
Ca: 400
Mg: 1200

Tja, ik heb veel dokters rondzwemmen in een flinke bak. Meestal eten ze goed, soms is er opeens oorlog en is alles in onrust. Ik zie dat als een vrij typisch gedrag voor een mix van deze vissen: ze kunnen soms opeens agressief worden naar elkaar. Als hij echt én flink dik én zonder uiterlijke kenmerken van welke ziekte dan ook is, zou ik me nog niet druk maken over die paar dagen niet eten. Juist het weer uitvangen, en dan in zoet water dompelen, geeft dat beest de extra stress die hij nodig heeft om echt ziek te worden. Kortom: ik zou het even aankijken. Je KH is wel erg laag ja. Uitkijken met je pH. Heb je continu meting daarop? Je bufferend vermogen wordt dan slecht. Als je nog geen kalkreactor actief hebt kun je beginnen met wat bicarbonaat te doseren. Dan haal je het in ieder geval wat op.

@HansV
Dank voor je reactie. Je hebt natuurlijk helemaal gelijk dat het altijd een afweging tussen de stress waarmee je de vis op korte termijn geeft en de rust die nu nog heeft in de bak. Maar de vis is nu nog zo sterk is dat deze een zoetwaterbad makkelijk kan hebben.

Hoe dan ook het blijven lastige keuzes.

Mooi. Wat ik even niet begrijp is wat je beoogt te bereiken met dat zoetwaterbadje. Wat doet een zoetwaterbad tegen (voor?) even niet eten? Rust is echt belangrijk.
NB: ik heb deze reactie inmiddels wat aangepast.

Laatst bewerkt:
Update:
De Scopas is in de afgelopen dagen weer veel actiever en ik zie hem ook weer eten. Nog niet zo enthousiast als voorheen maar het hebben van eetlust is positief.

Ik heb geen actie ondernomen. Ik heb in het weekend wel geprobeerd om de Scopas uit te vangen maar hij/zij was veel gehaaider dan ik. Na een uurtje heb ik het opgegeven om de stress in de bak en bij mijzelf niet te hoog op te laten lopen.

Ik ben nog geen doorgewinterde zeewater aquarium. Uit mijn Tanganjika tijd weet ik dat niet etende vissen (Tropheini) al snel duiden op flagellaten en dan is het snel handelen of je verliest je hele visbestand. Natuurlijk weet ik wel dat je dat niet direct kunt vertalen naar zeewater vissen maar niet acteren is ook niet altijd goed. In ieder geval na de uitvang pogingen heeft de Scopas zich weer wat meer gemengd in de "Tang gang" en inmiddels lijkt alles weer bijna zoals in de eerste weken.

Weer een ervaring rijker, en positief is dat ik mijn medicijnkast t.b.v. het aquarium nu enigzins gevuld heb. Nu hopen dat ik het niet nodig heb :-)

Back
Bovenaan