6 weken geleden heb ik 3 gele dokters en één scopas in mijn tank geplaatst. De eerste weken geen problemen zij waren allen actief door de hele bak en aten gulzig van wat ik ze aanbood (als de 4 Allenies het niet eerder hadden opgegeten). De Scopas is de grootste dokter en gedroeg zich daar ook naar. Deze moest het eerste bij de nori klip zijn en de andere dokters werden deels weggejaagd.
Afgelopen weekend viel mij op dat de Scopas zich minder liet zien, en al helemaal niet bij de nori vellen. Ik heb hem nog wat naar artemia of mysis zien happen. Maar dat lijkt ook minder te worden. De vis laat zich nu nauwelijks meer zien, al heb ik hem wel enkele keren bij de poetsgarnaal gezien waar hij de garnaal zijn werk laat doen.
Ik zie weinig uiterlijke kenmerken al lijkt het of de vis iets van zijn donkere kleur verliest. Maar geen stippen of waas over de huid zichtbaar.
De vis is een goede 11 centimeter van kop tot staart en nog goed vet.
Ik zie bij de andere vissen geen verandering in gedrag, met name de andere dokters doen het nu beter omdat zij niet meer door de Scopas op- en weg gejaagd worden.
Uitvangen zou ik het liefste doen omdat ik dan gericht acties kan uitvoeren. Maar ja iets uitvangen in 6 meter is niet de makkelijkste taak.
Ik zou ook geen oorzaak aan kunnen wijzen. Maar er zijn 3 bijzonderheden:
Het systeem:
3,5 kuub, geen ozon, geen uv, bbk 300 afschuimer droog afgesteld, gafzakken die 2x per week gewisseld worden.
Waterwaarden:
temp: 24,
saliniteit: 1.0235
ph: 8.15
po4: 0,06
no2: 0
no3: 2,5
kh: 5.6
Ca: 400
Mg: 1200
Afgelopen weekend viel mij op dat de Scopas zich minder liet zien, en al helemaal niet bij de nori vellen. Ik heb hem nog wat naar artemia of mysis zien happen. Maar dat lijkt ook minder te worden. De vis laat zich nu nauwelijks meer zien, al heb ik hem wel enkele keren bij de poetsgarnaal gezien waar hij de garnaal zijn werk laat doen.
Ik zie weinig uiterlijke kenmerken al lijkt het of de vis iets van zijn donkere kleur verliest. Maar geen stippen of waas over de huid zichtbaar.
De vis is een goede 11 centimeter van kop tot staart en nog goed vet.
Ik zie bij de andere vissen geen verandering in gedrag, met name de andere dokters doen het nu beter omdat zij niet meer door de Scopas op- en weg gejaagd worden.
Uitvangen zou ik het liefste doen omdat ik dan gericht acties kan uitvoeren. Maar ja iets uitvangen in 6 meter is niet de makkelijkste taak.
Ik zou ook geen oorzaak aan kunnen wijzen. Maar er zijn 3 bijzonderheden:
- natuurlijk mijn bak is nog jong en dus niet heel stabiel.
- rond hemelvaart is de temperatuur in de bak voor enkele dagen richting 30 graden gegaan. Inmiddels draait er een koeler in het systeem die de temperatuur rond 24 graden moet houden. Dat is de afgelopen dagen ook het geval geweest
. - de KH is te laag en ik ben bezig de kalkreactor op te starten maar dat verloopt nog niet zo vlot omdat het veel te warm is om te knutselen en de reactor blijkt te lekken dus dat moet ik nog verhelpen.
Het systeem:
3,5 kuub, geen ozon, geen uv, bbk 300 afschuimer droog afgesteld, gafzakken die 2x per week gewisseld worden.
Waterwaarden:
temp: 24,
saliniteit: 1.0235
ph: 8.15
po4: 0,06
no2: 0
no3: 2,5
kh: 5.6
Ca: 400
Mg: 1200