Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wel of geen zee aquarium en nieuw op het forum!

Floris24010

New member
Hi nieuw hier op dit forum!

Ik heb al een aantal jaar ervaring in zoetwater aquariums en paludariums!

Op youtube zie ik veel nano/mini zee aquariums voorbij komen van 7/10 gallons.
Nu heb ik wel een aantal jaar ervaring in zoetwater maar 0 in zout water. Ik heb nog een 30x30x30cm bakje over. Kan ik hier iets mee gaan doen? Op youtube laten ze het je heel makellijk lijken.
Met mijn zoetwater ingedraaide bak ben ik max 1 uur per week bezig nu dieeenmal is ingeedraaid is dit ook zo voor zout water?
Ik heb osmose water ter beschikking
Hij staat in mijn slaapkamer op mijn bureau evt, hij staat uit direct zonlicht. Echter vraag ik me toch af hoe doe ik dat in de zomer als de tempraturen oplopen in huis?
Graag hoor ik of er iets mogelijk is met zoon klein bakje of dat het gekken werk is en ik het beter uit mijn hoofd kan zetten.
Groter aquarium ergens anders is geen optie helaas deze past toevallig nog net op mijn bureau.

Van films weten we dat je het met een korreltje zout moet nemen... geldt dus ook voor youtube. En ja het is ook gekkenwerk. Maar dan vooral in positieve zin. 😀

Een zeewater aquarium vergt aanzienlijk meer werk om de dieren tevreden te houden. Ik ben bij mijn nano elke dag te vinden. Verdamping is bijvoorbeeld een groot verschil. Bij zoet kan je rustig 5cm laten verdampen, bij een nano zee zeer zeker niet! Bovendien verbruiken de bewoners allerlei elementen die je dan weer moet toevoegen en dus ook moet testen. En zo zijn er tal van dingen. Lees je vooral goed in. Alles kan, maar het gaat je hoe dan ook tijd kosten.

@lestini bedankt voor je eerlijkheid! Zal een afgesloten aquarium schelen? De man op youtube zegt dat hij 1x per maand maar een waterwissel doet. Als het op een gegeven moment 1x per week wat tijd kost is dat prima voor mij maar elke dag is voor mij teveel daar heb ik teveel hobby’s voor.

Ik had onder andere deze video gezien

Op zich een prima bakje en met die keuze aan koraaltjes goed te doen.

Alleen die Nemo is echt mega zielig.
Kies in plaats daarvan voor een paar dwerg gobies (Trimma/Eviota) en kleine garnaaltjes (sexy shrimp).

En ik zou wekelijks 10% waterwissel adviseren.

Verder zal dagelijks je naast het voeren ook verdampingswater moeten bijvullen met osmosewater.

Even zo, omdat wachten op moderators een eeuwigheid duurt op dit forum:
IMG_0204.jpeg

Een klein aquarium is prima mogelijk. Met regelmatig water wisselen kun je veel problemen voorkomen (wat bij een grotere bak lastiger/duurder is). Zeker met enkel lederkoralen kun je makkelijk en redelijk goedkoop iets leuks neerzetten. Je visbestand moet je wel zorgvuldig uitkiezen, het gaat hier echt om de allerkleinste nano visjes.

Hoe warm wordt je kamer? Een klein aquarium zonder kap kun je met een ventilator nog wel redelijk koelen (4 tot 5 graden onder de luchttemperatuur). Als je de maximale watertempratuur tot 27 of 28 graden laat komen in de zomer, kun je een inschatting maken of dat zo haalbaar is.

Ga er maar vanuit dat het in het begin veel tijd opslokt. Daarna wordt het aquarium rijper, ( zoals zoet) en jezelf bent inmiddels dan ook wijzer en rustiger geworden over hoe het verloopt. Wekelijks 10% waterwissel. En in het begin ook wekelijks testen. Dagelijks waterpeil met osmose aanvullen en voeren.

Bij 10% wekelijkse waterwissels en een koraalbezetting van zachte koralen (oren, buttons, leders) is alleen het testen van het zoutgehalte met een goede kwaliteit en correct gekalibreerde meter noodzakelijk.

Voor dit soort bakjes geldt: maak het absoluut zo simpel mogelijk. Daardoor beperk je risico’s en noodzakelijk onderhoud tot een minimum. Dat wil je, want zulke kleine bakjes zijn heel gevoelig voor de minste of geringste fout.

Dat maakt deze bakjes ook zo lastig voor beginners. Heel veel dingen die we doen, worden gezien en/of geadverteerd als noodzakelijk. En die adviezen worden ongeacht de situatie nagepraat. Daarin als beginner een weg vinden is wat het zo lastig maakt.

De truc is een bakje (situatie) te creëren dat zo min mogelijk dingen noodzakelijk maakt.
Vandaar mijn adviezen over bezetting en waterwissels. Daardoor wordt de mogelijke variatie in waterwaarden zo klein dat testen niet meer noodzakelijk zijn, mits het zoutgehalte correct op peil wordt gehouden.

Laatst bewerkt:
De trend op youtube is dat zeeaquaria een kwestie van zout toevoegen is en klaar... alles voor de kijkcijfers. Nog even en bouwmarkten gaan er in mee. Ik ben liever wat terughoudender in de verkoop van onze hobby. Wees wel bereid om wat tijd in je aquarium te investeren. Het gaat wel over dieren namelijk. Maar advies van René blijft zeker staan. Hou het zo simpel mogelijk.

@Erbe2307 bedankt voor je advies! voeren snap ik een auto feeder kan misschien ook later. Zal een water toevoegen schelen met een dichte kap?
@Marc'sReef In de avond staat de zon vol op mijn kamer. Gister was het 24 graden even warm als mijn zoetwater aquarium. In de zomer heb ik ook de airco aan warmer dan 25 is het voor mijn gevoel nooit geweest misschien heel gek 1x 27 zonder airco enz..... Hij staat wel uit het licht/zon
@lestini snap ik helemaal, zoetwater duurt inderdaad ook lang ik denk bij de meeste de valkuil te snel willen is. Osmose heb ik genoeg (heb een machine die het kraanwater omzet in osmose water. Een wekelijkse wissel is wel te doen voor mij alleen dagelijks niet... Als dit om de 2 weken kan helemaal fijn
@lestini Snap ik en volkomen mee eens het mag nooit ten koste gaan van een dier, daarom dat ik het ook eerst hier vraag. Het moet geen stress zijn voor het koraal en zowel de vissen. Het voeren enz is ook geen enkel probleem, maar elke dag een uur er aan besteden die tijd heb ik helaas niet. Als het het zelfde onderhoud in tijd is als zoetwater dan kan ik dat mooi meenemen als ik toch al bezig ben met mijn aquarium. Ik heb een lido 120 staan zoetwater met doseerpompen enz. Nou blijf ik algen altijd wel moeilijk vinden om onder controleren te houden
Misschien dat ik van het weekend langs een speciaal zaak ga die mij ook wat advies kan geven. Het moet wel allemaal te doen zijn niet dat het eigenlijk niet gaat maar net wel en ik elke dag er een uur mee bezig ben daar heb ik teveel hobbys voor... het moet wel ontspanning blijven en geen stress.....
Qua diertjes specifiek maakt het mij niet zoveel uit wel wil ik als ik een zoutwater aquarium neem dat het ook mooi kleurrijk is anders bleef ik wel bij zoet alleen...

@Erbe2307 bedankt voor je advies! voeren snap ik een auto feeder kan misschien ook later. Zal een water toevoegen schelen met een dichte kap?
Nog even voor de goede orde. Zoetwater en zeewater zijn beide vloeibaar. Daar houdt de vergelijking op.

De “last” van een zeewater aquarium is niet zo zeer onderhoud. Het is de intensieve mentale aandacht die nodig is. Nauwgezet monitoren en tegelijk zo min mogelijk ingrijpen. Dit geldt nog eens keer 10 voor een eerste opstart.
Als je daar de ruimte niet voor hebt, begin dan niet.

Een kap/afdekking zal helpen tegen verdamping, maar geeft weer makkelijker oververhitting en beperkt je (mogelijk) in de hoeveelheid licht die je kwijt kan. Een zeeaquarium (ook zo’n simpel bakje) heeft veel meer licht nodig dan een zoetwater bakje. Kortom, een echte “oplossing” is het niet.

Er zijn ook manieren om dit te automatiseren. Dat kan al voor iets meer dan een tientje met zoiets:
IMG_0206.webp

Hoeveel tijd zijn jullie gemiddeld kwijt bij een ingedraaide bak als het van dit formaat zal zijn. Ik snap dat opstarten sowieso veel tijd/aandacht kost. En aan welk bedrag moet ik gaan denken

Bedenk je dat “ingedraaid” raken rustig een jaar duurt.
Nogmaals, onderhoudsuren staan in het niet tegenover nadenkuren.

Dagelijks 15-30 min voor voer, bijvul, ruiten.
Wekelijk 1-2 uur voor water aanmaken en wisselen etc. Kan sneller als je er handiger in wordt.

Kosten:
- Stromingspompje €30
- Lamp €200-300 nieuw. Niet op bezuinigen! Tweede hands is ook prima.
- Verwarming €??
- Auto top up van Super Fish €13
- Oppervlakte skimmertje €20-30 (geen afschuimer, maar zo’n ding dat je kamlaag opslurpt)
- Zoutmeter €50-€70 Niet op bezuinigen!
- Paar kg levend steen €70
- Zand (optioneel)
- Zout 1,2 kg bij opstart. 120 gram per wissel

Je bent dus rustig €400 verder.
Maar als je ons moet vragen dit sommetje te maken, dan heb je nog heel wat huiswerk te doen. Succes!

Laatst bewerkt:
Ik ben een beginner in de hobby sinds augustus 25. Overigens mijn eerste vorm van enig aquarium. Waar mij neef die zoetwater roggen heeft, mij had afgeraden ooit een reef aquarium te nemen. Maarja de schoonheid van een reef heeft mij altijd getrokken.

Eigenlijk volledig eens met erbe. Er zit ook veel uitzoek werk in als beginner. Denk dat ik tot nu toe wel groot veelvoud van de uren hierin heb zitten dan het onderhoud. Ook omdat ik een beginner in enige vorm van aquarium houden ben.

Gelukkig zijn er hier behulpzame mensen (zoals erbe en nog vele andere) die je wel op weg helpen en boekjes van tanne helpen ook enorm.
Alleen elk systeem is weer anders en iedereen heeft weer een eigen methode en er zijn vaak kant en klare oplossingen. Dat maakt het voor mij als beginner moeilijk. Maar ook uitdagend.

Waardes meten etc heb je na een tijdje wel onder de knie en dan ben je er misschien 15 minuten mee bezig. Zelfde voor een waterwissel. Maar je gaat ook met plagen te maken krijgen. Zo heb ik na de start last gehad van cyano icm haaralg. Die weken was ik er erg druk mee, afhevelen, verversen, stenen afborstelen etc.
Ook omdat ik geen chemische middelen wil gebruiken tegen plagen. Maar ook daar zijn de meningen over verdeeld.

Nogmaals ik ben een beginner maar tot nu gaat het voor mijn gevoel (of dat iets zegt met mijn beperkte kennis) best redelijk.
En het belangrijkste is geduld hebben :)

@lastig ook leuk om een keer het verhaal van een beginner te horen! Ik geloof zeker dat in uitzoekwerk de meeste tijd gaat zitten. Ook is inderdaad het ene aquarium de ander niet zo krijgt de een problemen die de ander weer niet heeft enz. Algen blijf ik ook moeilijk vinden bij zelfs zoetwater aquariums. Voeren en eens een waterwissel is voor mij ook echt niet het probleem. Waterwaardes meten moet bij elk soort aquarium bij de een wel natuurlijk minder dan bij de ander maar ik denk doordat ik dat ook al kan/doe bij mijn zoetwater aquarium dat het mij een kleine voorsprong geeft als beginner. Eigenlijk ben ik nu na al deze informatie alleen nog het bangst voor temp schommelingen... hoe warm kan ik een zee aquarium zetten ik dacht dat 25/26 het meest aangenaam is. Ook wil ik wel echt graag het aquarium afgesloten hebben omdat ik niet in grote hoeveel heden dat vocht in mijn slaapkamer wil hebben. En vraag ik af of 30x30x30 wel echt kan aangezien ik het niet echt kan vinden dat is circa 30 liter meestal zie ik ze vanaf 40plus.... misschien is er koraal wat iets meer tegen een schommeling kan en bepaalde vissen.
@Erbe2307 ik heb zeker nog veel huiswerk te doen haha. Alleen snapte ik qua koste plaatje dat wel al alleen bedoelde ik meer de kosten wat jullie gemiddeld kwijt zijn bij een ingedraaid aquarium aan middelen enz. Dat bedrag om op te starten had ik ook al in mijn hoofd.
Bedankt iedereen voor het mee denken en het delen van info en ervaringen!
Welk specifiek boek raden jullie aan ik zie dat ze meerdere varianten heeft.

Ik heb zelf ook een nano van 30x30x30. Ik hou de kosten bij in sheets. Zit nu op net boven de 1000 euro in twee jaar tijd. Altijd budgetvriendelijke keuzes gemaakt. Dus geen gekke high tech.

Gemiddeld elke dag 15minuten met mijn neus tegen het glas gedrukt. Kijken hoe elk koraaltje erbij staat. In het weekend een uurtje onderhoud/klooien.

@lestini Hahah en elke dag 10 min de ruiten schoonmaken van de afdrukken van je neus 😂
Haha nee snap wat je bedoeld doe precies het zelfde alleen dan met mijn zoetwater aquarium ik doe nu waterwissel/snoeien enz 1x in de 2weken en ben ik ook iets van een uurtje bezig
Hoe gaat het bij jou met temp in je kamer? En heb je misschien een foto van je aquarium dat ik er meer beeld bij krijg vind ik altijd leuk!

😄 misschien eerst de neus poetsen.
Hele huis geisoleerd inmiddels. Dus afgelopen zomer niet voorbij de 25 gekomen. Eens kijken wat deze zomer brengt.
Zal een keer een totaalshot maken, maar voor nu een paar mooie poliepen. Daarom zit ik ook met mijn neus tegen het glas. Dichterbij kom ik niet. 😉

Bijlagen

• 20260414_180701.jpg
    20260414_180701.jpg
    119,7 KB · Weergaven: 16
@lestini haha, vrijdag word het hier rond de 26 graden ik ga ff kijken hoe hoog mijn zoetwater (ook gesloten) aquarium op loopt die dag dan kan ik wel de inschatting maken. Verder ga ik veel informatie op doen en even de tijd nemen of ik het 100procent kan/wil onderhouden. Zojuist ook deel 1 van tanne hoff besteld. Zaterdag ga ik ff langs een winkel voor wat informatie en meer beeld van alles te krijgen

Back
Bovenaan