Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Wat voeren jullie je manderijnvis

MorrisDR

ZeewaterForum lid
Wij willen heel graag een mandarijnvis hebben. Ik weet natuurlijk dat ze copepods eten maar hoe voer je die precies?
Ik zie vaak filmpjes dat je copepods in de sump moet doen en dat je er dan wat phytoplankton bij doet en het gaat vermeerderen.
Nou geloof ik er vrij weinig van dat die copepods echt naar de Manderijnvis terecht komt dus had ik een vraag hoe jullie je mandarijntjes vis voeren.

ik wil het graag makkelijk houden dus niet met de spuit, want als ik op vakantie ga moet het makkelijk zijn voor de buren.

Ook heb ik gehoord van captive bred manderijnvissen, maar heb het gevoel dat als ik er eten in strooi de mandarijnvis veel te sloom is om het te kunnen pakken ook is de vis natuurlijk een stuk duurder.

het aquarium is groot genoeg om copepods mee te laten groeien.

er zit in: 2 clownvissen, zeilvin doktervis, Picasso doktervis (dory), Midas blenny, engineer goby, bicolor dwergekeizvis en 2 blauwe juffers met gele staart.

Ik wacht natuurlijk wel af tot er genoeg copepods erin de bak zitten, weet namelijk hoe moeilijk de vis is

Je voert ze niet. Manderijnvissen leven van het leven wat erin de bak zit. Daarom moet je een Manderijnvis houden in een bak welke minimaal 1 jaar oud is (liefst nog ouder) en niet in een te kleine bak houden. Vermoed dat je bak groot genoeg is aangezien je een Picasso en een Zeilvin dokter hebt, ik weet niet hoe oud je bak is.
Een goede test is om te kijken met een zaklantaarn als je bak donker is. Dan zul je namelijk vrij snel zien als de bak krioelt van het kleine leven.

Laatst bewerkt:
Je voert ze niet. Manderijnvissen leven van het leven wat erin de bak zit. Daarom moet je een Manderijnvis houden in een bak welke minimaal 1 jaar oud is (liefst nog ouder) en niet in een te kleine bak houden. Vermoed dat je bak groot genoeg is aangezien je een Picasso en een Zeilvin dokter hebt, ik weet niet hoe oud je bak is.
Een goede test is om te kijken met een zaklantaarn als je bak donker is. Dan zul je namelijk vrij snel zien als de bak krioelt van het kleine leven.
Niet voeren? Stop je er geen copepods in?
De bak is nog veel te jong, maar zou niet weten wat hij later inde bak kan eten mischien amphipods maar dat is het wel.
Ik zie wel allemaal beestjes rond kroelen over het grind dus dat is goed.

ik had 4 jaar geleden een kleinere bak die draaide al 2 jaar en heb toen een Manderijnvis gekocht had 5 zakjes copepods erin gestopt en er vermeerderde niks en de Manderijnvis vis begon dun te worden daarom hadden we zelfs een potje met vriesvoer erin gedaan dat de vis kon eten. En daarna ging die toch dood door ondervoeding heel zielig hij was best wel groot echt wel 2/3 jaar oud

bedankt voor de reactie!

Precies, je voert ze in principe niet. Het kleine leven in de bak zal zich op ten duur zichzelf in stand houden. Daarom moet het aquarium niet te klein zijn omdat dan de Manderijnvis (of andere soorten Pitvissen) meer eet dan dat er bij komt aan klein leven. Sommige Manderijnen kunnen inderdaad op ten duur diepvriesvoer eten maar dit is zeker niet altijd het geval.

Bij mij neemt ie ook geen diepvriesvoer aan, dat doen de meeste niet.

Als je er ooit 1 wil kopen en je kan een nakweek kopen die al diepvries eet, zeker doen. De overlevingskansen zijn dan veel beter.

Het is zoals Leonardo aanhaalt, ze struinen continu je steen af op zoek naar klein leven. Dus 's nachts eens met een zaklamp over je stenen schijnen. Zie je dan niets rondkruipen van klein leven, dan is je bak niet klaar voor een mandarijn pitvis. Het moet echt krioelen van klein spul.

Bij mij neemt ie ook geen diepvriesvoer aan, dat doen de meeste niet.

Als je er ooit 1 wil kopen en je kan een nakweek kopen die al diepvries eet, zeker doen. De overlevingskansen zijn dan veel beter.

Het is zoals Leonardo aanhaalt, ze struinen continu je steen af op zoek naar klein leven. Dus 's nachts eens met een zaklamp over je stenen schijnen. Zie je dan niets rondkruipen van klein leven, dan is je bak niet klaar voor een mandarijn pitvis. Het moet echt krioelen van klein spul.
Ik geef al m'n vissen vlokkenvoer dus daarom hoopte ik op een makkelijke manier om die kleine beestjes te kweken

Bedankt voor de reactie

Weet iemand misschien waar je die kleine beestjes die in je aquarium groeien kunt kopen voor een extra boost. En die geen phytoplankton nodig hebben zoals amphipods.

Bedankt allemaal voor jullie reacties

Ik zoek een manier om die beestjes in je aquarium te groeien zoals amphipods door bijvoorbeeld een zakje vol te kopen want dan heeft het aquarium al een boost. Ook zal ik waarschijnlijk gaan beginnen met copepods kweken heb pas een video gezien en die zei dat 1 vrouwtjes copepod 1000 eitjes kan leggen, maar weet niet of ik dat beter in een apart bakje kan doen of in de sump.
Ben je nu niet aan het zoeken naar een overgesimplificeerde oplossing?
Als we zomaar een zakje erin kunnen gooien en we kunnen dan mandarijnpitvisjes houden, zou iedereen dat toch al doen en het je verteld hebben?

Copepoden in het aquarium zelf kweken is bijna niet te doen. Eitjes, jong en volwassenen worden heel snel opgegeten. Als het zo gemakkelijk was van we gooien er 1 zakje copepodes in en klaar had iedereen manderijn vissen 😉.
Meestal gebruiken de meeste hier een refugium voor. Hier krijg je na verloop van tijd veel leven in en kan je geregeld uitscheppen om dan in je aquarium te gooien. Maat zelfs dit is vaak niet voldoende.

De mandarijnpitvis is waarschijnlijk mijn lieveling in mijn bak, maar helaas toch ook al lang niet meer mijn eerste. De ervaring leert wel dat ze allemaal aan het eten te krijgen zijn met verse levende rode muggenlarven. Daarop doen ze het heel goed. Ergens tussen de stenen spuiten in de buurt van je pitvis. Maar als je niet met de spuit aan de slag wilt om bij te voeren, moet je deze visjes m.i. beter niet doen…

De mandarijnpitvis is waarschijnlijk mijn lieveling in mijn bak, maar helaas toch ook al lang niet meer mijn eerste. De ervaring leert wel dat ze allemaal aan het eten te krijgen zijn met verse levende rode muggenlarven. Daarop doen ze het heel goed. Ergens tussen de stenen spuiten in de buurt van je pitvis. Maar als je niet met de spuit aan de slag wilt om bij te voeren, moet je deze visjes m.i. beter niet doen…
Ok bedankt ga ik het toch denk ik niet doen ivm met vakantie

Je kan ook kijken naar een andere pitvis. Ik heb de Synchiropus marmoratus zwemmen. Die eet gewoon met de pot mee.

Ok bedankt ga ik het toch denk ik niet doen ivm met vakantie
Ik voer de mijne ook maar eens of twee keer per week rode mug hoor. Dagelijks lijkt me ook niet gezond. Een tijdje zonder wegens vakantie lukt dan ook wel.

Hallo, ik heb pas een manderijnvisje gekocht. Is er nu ongeveer 1,5 week. De copepods kunnen volgens mij niet in je aquarium groeien.
ik heb ze namelijk erin gedaan en na 2 dagen waren ze allemaal weg. Toen heb ik ze in een apart bakje gedaan in de sump en zag ik ze langzaam allemaal dood gaan. Stopte er gewoon phytoplankton in. Daarna heb ik een apart bakje gepakt en die voor het raam gezet en die bleken het te doen ik zie ze zelfs vermeerderen. Ik koop gewoon de rode soort.

Hallo, ik heb pas een manderijnvisje gekocht. Is er nu ongeveer 1,5 week. De copepods kunnen volgens mij niet in je aquarium groeien.
ik heb ze namelijk erin gedaan en na 2 dagen waren ze allemaal weg. Toen heb ik ze in een apart bakje gedaan in de sump en zag ik ze langzaam allemaal dood gaan. Stopte er gewoon phytoplankton in. Daarna heb ik een apart bakje gepakt en die voor het raam gezet en die bleken het te doen ik zie ze zelfs vermeerderen. Ik koop gewoon de rode soort.
Met copepods uit zakjes heb ik ook geen succes. Zijn dit rode beestjes en zijn ze relatief groot?
De soort die ik volop aanwezig in mijn bak zie is veel kleiner en kleurloos. Vooral in de algen reactor barst het ervan (samen met amphipods) . Deze zijn waarschijnlijk meegekomen met levend steen of stekjes van anderen. Ik doe niets om deze beestjes in leven te houden. Sterker nog, regelmatig gooi ik de hele reactor leeg en maak ik hem schoon met citroenzuur.
Heb hier een koppel mandarijn pitvissen. Vrouwtje was erg mager bij aankoop maar was op een gegeven moment zo dik geworden dat ik er maar een man bij heb gezet. Dit is zodat ze haar eieren kwijt kan. Zitten samen in 160l zonder voedsel concurrentie van lipvissen en dergelijke.

Beide eten niets van wat ik voer en hebben totaal geen interesse hierin

Met copepods uit zakjes heb ik ook geen succes. Zijn dit rode beestjes en zijn ze relatief groot?
De soort die ik volop aanwezig in mijn bak zie is veel kleiner en kleurloos. Vooral in de algen reactor barst het ervan (samen met amphipods) . Deze zijn waarschijnlijk meegekomen met levend steen of stekjes van anderen. Ik doe niets om deze beestjes in leven te houden. Sterker nog, regelmatig gooi ik de hele reactor leeg en maak ik hem schoon met citroenzuur.
Heb hier een koppel mandarijn pitvissen. Vrouwtje was erg mager bij aankoop maar was op een gegeven moment zo dik geworden dat ik er maar een man bij heb gezet. Dit is zodat ze haar eieren kwijt kan. Zitten samen in 160l zonder voedsel concurrentie van lipvissen en dergelijke.

Beide eten niets van wat ik voer en hebben totaal geen interesse hierin
Precies wat je zegt. Ik ben ook opzoek naar iemand die die witte copepods verkoopt heb gelezen dat dat apex pods kunnen zijn. Die leven alleen op aquarium temperatuur denk dat jij ze hebt gekregen door stenen etc. Ik kan ze alleen online bestellen maar dat merk is erg duur. Wat de rode copepods betreft heb ik besloten ze te kweken in een emmertje buiten met wat artemia heb al wat Babies gezien. Mijn aquarium is 400liter maar er zit een bicolor dwergkeizer in die soms op de stenen pikt.

Laatst bewerkt:
Je zou eens kunnen kijken of ie levende Artemia pakt. Ik heb dan wel een nakweek die echt bijna alles eet (ook diepvries) wat in zijn mond past, maar bij levende Artemia wordt ie wel heel gretig.

Ik zag je vissen bestand. Ik raad je wel aan het voer te spuiten op bepaalde schuilplekken waar alleen hij bij komt door zijn formaat. Anders hebben de dokters het al op voordat de mandarijn door heeft dat het er ligt. Het blijft een trage eter natuurlijk.

En stel je kan hem nog ruilen voor een nakweek zou ik het zeker doen. Ik had een zeer klein exemplaar (2cm ong) die gewoon te voeren is met diepvries. Nu is hij flink gegroeid en heb hem alweer 1.5 jaar. Scheelt een heleboel stress of hij wel of niet eet, veel betere overlevingskans voor het visje en uiteindelijk goedkoop is duurkoop mocht die je nu hebt het toch niet overleven...

Succes met je Mandarijn👍👍 In mijn ogen 1 van de pronkstukken in de hobby😎💪

Back
Bovenaan