Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vraag over plek stopcontact

Tank

ZeewaterForum lid
Goedendag allemaal,

Ik heb een vraagje over mijn Red Sea Nano Cube. Deze komt in mijn woonkamer te staan en ik heb hem nu op de plek gezet. Nu bedacht ik me zojuist: maakt het uit dat het stopcontact boven de achterkamer hangt?

Bijlagen

• 20260515_114935.jpg
    20260515_114935.jpg
    80,6 KB · Weergaven: 53
Als je er graag zoutwaterspetters in wilt, corrosie en wellicht een keer kortsluiting, dan staat het allemaal precies goed zo.
Zeker met de afschuimer zo recht voor het stopcontact.

Als je er graag zoutwaterspetters in wilt, corrosie en wellicht een keer kortsluiting, dan staat het allemaal precies goed zo.
Zeker met de afschuimer zo recht voor het stopcontact.
Nee, tuurlijk niet. Maar zou het veilig genoeg zijn als ik de bak opschuif en het stopcontact er niet achter zit maar iets er naast? Want ik kan hem nergens anders kwijt. En anders zou ik hem weer moeten verkopen gok ik

Jouw bak, jouw huis, jouw risico inschatting.

Het was duidelijk dat je donders goed weet dat dit totaal niet handig is zo. Dus wees dan niet verbaast dat je een wat bij de hand en sarcastisch antwoord krijgt… En geen “ach, maakt niet uit, komt wel goed zo” antwoord.

Behalve de bak verplaatsen is het stopcontact op enige manier adequaat afschermen natuurlijk ook een optie…

Succes!

Het was duidelijk dat je donders goed weet dat dit totaal niet handig is zo. Dus wees dan niet verbaast dat je een wat bij de hand en sarcastisch antwoord krijgt… En geen “ach, maakt niet uit, komt wel goed zo” antwoord.

Behalve de bak verplaatsen is het stopcontact op enige manier adequaat afschermen natuurlijk ook een optie…

Succes!
Nee hoor, je reactie is prima, ik ben niet zo snel op mijn teentjes getrapt hoor. Misschien was mijn vraag ook niet heel slim, en had ik beter kunnen vragen of iemand mee kon denken voor een mooie, veilige oplossing zodat ik hem wel op die plek kan houden. En ik waardeer je reactie. Je draait er niet omheen, hehe ;) 😉

Succes!
Maar als ik een plexiglas behuizing om het stopcontact heen maak, met onderin alleen een kleine gleuf voor de kabel die naar het stopcontact gaat, zou dit veilig zijn? Of kruipt het zout er nog steeds in? Of ontstaat er condensvorming in de plexiglas behuizing? Ik wil het namelijk veilig, anders gaat het feestje niet door.

Maar als ik een plexiglas behuizing om het stopcontact heen maak, met onderin alleen een kleine gleuf voor de kabel die naar het stopcontact gaat, zou dit veilig zijn? Of kruipt het zout er nog steeds in? Of ontstaat er condensvorming in de plexiglas behuizing? Ik wil het namelijk veilig, anders gaat het feestje niet door.

Wat vaak te weinig serieuze aandacht krijgt is de aanleg van stroom, enerzijds logisch zeker als starter (die z'n hoofd al vol heeft van de complexiteit van deze hobby) en er vaak geen plan is uitgewerkt betreft de stroompunten (spreek uit eigen ervaring).
Tip: anticipeer alvast op de eventuele apparatuur die er nog bij komt.
Ik begon met 1 stekkerdoos (ieder met eigen aan/uit schakelaar en inmiddels zijn het er vijf.
Gokken of hoopen dat het wel goed zou gaan is per definitie onverstandig.
Zout en water, zoals al aangegeven is, vind z'n weg wel.

Of gewoon de boel verplaatsen naar een veilig punt . En uiteraard geaard.

Stopcontact vervangen voor die met een klepje?
Een inbouwstopcontact vervangen is op zichzelf niet heel ingewikkeld — daar hoef je niet per se een elektricien voor te zijn, mits je weet wat je doet en eerst de stroom uitschakelt.
Als je het stopcontact daadwerkelijk nodig hebt voor de bak, dan ligt het natuurlijk iets anders. Gelukkig zijn daar ook genoeg oplossingen voor. Zoek bijvoorbeeld eens op internet naar buitenstopcontacten of waterdichte stroompunten. Die zijn juist ontworpen voor omgevingen waar vocht en vuil een rol spelen, wat in deze situatie ook relevant is.

Bijlagen

• IMG_3780.png
    IMG_3780.png
    335,8 KB · Weergaven: 2
  • IMG_3779.png
    IMG_3779.png
    394,1 KB · Weergaven: 2
Wat vaak te weinig serieuze aandacht krijgt is de aanleg van stroom, enerzijds logisch zeker als starter (die z'n hoofd al vol heeft van de complexiteit van deze hobby) en er vaak geen plan is uitgewerkt betreft de stroompunten (spreek uit eigen ervaring).
Tip: anticipeer alvast op de eventuele apparatuur die er nog bij komt.
Ik begon met 1 stekkerdoos (ieder met eigen aan/uit schakelaar en inmiddels zijn het er vijf.
Gokken of hoopen dat het wel goed zou gaan is per definitie onverstandig.
Zout en water, zoals al aangegeven is, vind z'n weg wel.

Het klopt inderdaad dat ik zorgvuldig onderzoek heb gedaan naar deze hobby en me er maandenlang in heb verdiept, waarna ik een aquarium heb aangeschaft. Echter, over het aspect van elektriciteit heb ik niet diep genoeg nagedacht. Ik ging ervan uit dat er stroom beschikbaar was en dat het aquarium precies paste. Ik dacht dat ik alleen randaarde hoefde aan te leggen en dan kon beginnen. Ik heb me wel verdiept in de gevolgen voor vissen en koraal bij stroomuitval en hoe ik hiervoor een back-upsysteem kan realiseren.

De eerste optie zou zijn om het aquarium te verplaatsen, zodat het niet direct onder het stopcontact staat, maar ernaast. Mijn vraag hierbij is of dit veilig is, of dat 15 cm ernaast niet voldoende afstand is.

De tweede optie zou zijn om het aquarium op zijn huidige plek te laten staan en een spatkap te plaatsen, vergelijkbaar met die op de foto, of er zelf een te maken. Zou dit veilig zijn? Of zou zout via dat gat omhoog kruipen? Of zou er condensvorming ontstaan, wat corrosie zou kunnen veroorzaken? Of is dit op te lossen door enkele kleine gaatjes bovenaan te boren?

Want ik moet het stroom van dat stopcontact halen.

Mocht geen van deze opties veilig blijken, dan zou ik genoodzaakt zijn alles weer te verkopen, aangezien ik geen enkel risico wil nemen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën hierover.

Bijlagen

• 51ZaCN+VLIL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.webp
    51ZaCN+VLIL._AC_UF1000,1000_QL80_FMwebp_.webp
    14,3 KB · Weergaven: 10
Laatst bewerkt:
Verplaatsen en 15 cm ernaast is prima.

Een spatkap zal ook wel werken verwacht ik, maar is wel altijd wat risico voller.

Het grootste gevaar is bezig zijn met je handen en daardoor alles nat spetteren en die skimmer die eronder staat.

De makkelijkste oplossing is gewoon het spul een voldoende afstand opschuiven. Dan weet je zeker dat het goed is.

Het klopt inderdaad dat ik zorgvuldig onderzoek heb gedaan naar deze hobby en me er maandenlang in heb verdiept, waarna ik een aquarium heb aangeschaft. Echter, over het aspect van elektriciteit heb ik niet diep genoeg nagedacht. Ik ging ervan uit dat er stroom beschikbaar was en dat het aquarium precies paste. Ik dacht dat ik alleen randaarde hoefde aan te leggen en dan kon beginnen. Ik heb me wel verdiept in de gevolgen voor vissen en koraal bij stroomuitval en hoe ik hiervoor een back-upsysteem kan realiseren.

De eerste optie zou zijn om het aquarium te verplaatsen, zodat het niet direct onder het stopcontact staat, maar ernaast. Mijn vraag hierbij is of dit veilig is, of dat 15 cm ernaast niet voldoende afstand is.

De tweede optie zou zijn om het aquarium op zijn huidige plek te laten staan en een spatkap te plaatsen, vergelijkbaar met die op de foto, of er zelf een te maken. Zou dit veilig zijn? Of zou zout via dat gat omhoog kruipen? Of zou er condensvorming ontstaan, wat corrosie zou kunnen veroorzaken? Of is dit op te lossen door enkele kleine gaatjes bovenaan te boren?

Want ik moet het stroom van dat stopcontact halen.

Mocht geen van deze opties veilig blijken, dan zou ik genoodzaakt zijn alles weer te verkopen, aangezien ik geen enkel risico wil nemen.

Ik ben benieuwd naar jullie mening en ideeën hierover.
Is denk persoonlijk dat een kapje voldoende is zout verdampt natuurlijk niet dus ,zout kan alleen als je spettert bv erop komen .
Dus er voor zorgen dat je niet spettert is voldoende.
En genieten van je hobby 😎👍🏼

Niet spetteren als advies.... een balkonhek plaatsen op een galerijflat is ook niet nodig. Gewoon er niet van af vallen is mijn advies dan...

Het kan zo maar gebeuren dat je een fles in het aquarium laat vallen, wat een guts water richting het stopcontact veroorzaakt. Altijd voor veilig gaan dus. Maar dit advies neem ik wel van je over @mobifix : genieten van je hobby😎👍

Mijn kabels van het aquarium lopen allemaal naar mijn hobbykamer. Heb een gat van 8 cm. door de muur geboord. De stekkerdozen hangen hoger dan dat gat. Er kan dus ook nooit condens in de stekkerdoos komen. Ik ben als de dood voor stroom. Het ziet er wat rommelig uit maar zo gebeurt er niks. Verder heb ik een Deltec Titanium Ground Probe in mijn bak.

Kabels woonkamer.jpeg Kabels hobbykamer..jpeg

Een afdekking over het wcd met een kabeldoorvoer aan de onderkant is voldoende

vervangen door een andere met klepje is onzinnig, zodra je er een stekker insteekt staat het klepje open en heeft het klepje geen doel meer afgezien van regendruppels die van boven komen.

WiL je het wat netter doen neem dan een wat grotere kunstof plaat, iets groter dan je aquarium en monteer die achter de bak zodat je een dubbele achterwand krijgt, mooi spatscherm en gemakkelijker schoon te houden dan een muur

Back
Bovenaan