Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

vissen en zee egel vraag

nazqul

ZeewaterForum lid
zijn zee egels en 6streep lipvissen geschikt voor in een 110 L bak ?
iemand tips hierover en indien wel tips voor deze 2 soorten ?

Wat de zeeegel betreft:
Mespillia globules kan prima.
Tripneustes gratilla is wat aan de grote/grove kant.

Met zesstreep lipvissen heb ik geen ervaring. Gelet op de verhalen over agressie naar later bijgeplaatste vissen geniet het niet mijn voorkeur.

kan ik van de zee egel dan ook 2 nemen ?
aan de hand van de fotos zou het over de Mespillia globules gaan

Zesstreeplipvis zou wel kunnen in die voormaten. Wel uitkijken, zijn ontzettend aggressief kan je beter voor een Ataenia oid gaan, stuk rustiger, zelfde formaat.

Hahaha toevallig kom ik je tegen.
ik heb een red sea reefer 170, afmetingen 60 x 50 x 50. Heb een zeeegel, die eet al het kalkalg, dus dat gaat prima. Al zou ik wel starten met 1 en als het nodig is later pas 2. En ik ben wel een fan van zesstreeplipvissen. Heb een superkleine van nu bijna 3 cm maar nog niet. Heb hem met 2 cm gekocht, en hij wordt niet gepest en pest niemand. Als je hem zo klein erbij doet dan gedraagt hij zich wel denk ik. Heb ook garnalen erin gedaan die kleiner waren en binnenkort een kleine goby, totnutoe geen problemen, hopelijk houden we het zo

Als iedereen hier zijn ervaringen toch deelt, die overigens 0,0 garantie geven voor de toekomst, doe ik mee.
Ik heb een oude 6streep, nu ruim 2jaar. Nooit aggressie mee gehad zelfs niet met mijn andere lipvissen. Hij begon het eerste jaar in een bak van soortgelijke afmetingen.
Mijn egel, een Astropyga radiata, heb ik ook zo'n 2 jaar, vanaf dat het nog een klein bolletje was. Nu is hij flink gegroeid en echt wel beter op zijn plaats in 500 liter en ik voer hem vaak bij met de nori die tussen de knijper blijft zitten (met een lange pincet!). Ik weet niet of andere soorten egelsdit ook doen, maar deze heeft nog weleens een spoor getrokken door een veld buttons.

Ook ik ben begonnen met 125 liter bak (2013) en een kleine zesstreep. Na 2 jaar over op een 250 liter en sinds een jaar een kleine 600 liter. Zoals Kai zegt is beter op zijn plaats in deze bak. Hij is niet agressief, maar laat wel merken dat ie er is. Het mooie is dat een van de drie juffertjes die ik heb, wel eens de sjaak is door de grote baas van de drie. Deze wordt dan beschermd door de zesstreep.

Back
Bovenaan