Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vierkant aquarium, project nummer 3 :)

Ja, dat is waar.

Kan natuurlijk ook bijvoorbeeld nog zoiets erbij gaan gebruiken:

Alleen kost het natuurlijk wel weer wat ruimte.. hmzz..

Bijlagen

• f169fb63f8.jpg
    f169fb63f8.jpg
    7 KB · Weergaven: 2.802
Oke, ik zal de eiwitafschuimer creatie even laten voor wat het is en ben nu aanbeland bij het volgende punt, de verlichting... :)

Nu ben ik dit soort lampen tegen gekomen:

Starter:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=*NR&c=248096&t=pangora&zusatz=1&p=preisroboter.de

Lampen zelf:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=248080+*+248081+*+248082&t=temartic&userid=jJA0Zm0dotK9GpnBWn2scDfdqRlTEgvAUpF

Lampen zelf:
http://www.aquaristikshop.com/cgi-bin/neu/webshop.pl?f=NR&c=248065+*+248066+*+248067&t=temartic&userid=jJA0Zm0dotK9GpnBWn2scDfdqRlTEgvAUpF

Zelf denk ik, dit is ideaal! Kan ik toch 54watt lampen gebruiken.. Enige wat ik zelf moet fabriceren zijn de reflectoren...

Heeft er iemand ervaring met deze lampen? Want prijs technisch zou ik eigenlijk gaan denken dat dit niet kan...

Nou, helaas klopt denk ik straks de titel van m'n dagboek niet meer ;)

Na aardig wat "test-opstellingen" en overleg met moeders de vrouw hier in huis zijn we tot de conclusie gekomen dat we geen doorkijkbak willen op de locatie die we in gedachten hadden.

Dit aan de ene kant omdat ik eigenlijk met een blauwe achtergrond wil werken en aan de andere kant omdat de locatie die we in gedachten hadden toch niet helemaal ideaal is...

Het voordeel van de nieuwe locatie voor mij is dat de bak wat groter kan :)

De maten die we nu bedacht hebben zijn: 130 x 80.. Hierin kunnen we naar onze mening een mooi diepte effect creeren en we willen een redelijke "zand-zone"..

Hoogte twijfelen we nog over, maar denk dat de voorkeur toch naar 60cm uit zal gaan.

Tevens zal mijn "filtervak" (jaja, daar is ie weer ;) ) makkelijker te creeeren zijn omdat we wat meer ruimte hebben en we deze gewoon achter in de hoek kunnen maken (hoeft niet meer in het midden nu). Ook hoeft er geen doorvoer meer voor de stroom in de bak gemaakt te worden omdat we er een meubel omheen willen maken die doorgaat tot aan het plafond :)

Nou, na een tijdje stilte omtrent het aquarium project kan / ga ik nu eindelijk beginnen dan...

Heb ondertussen een nieuwe vloer dus het bouwen kan van start.

Heb afgelopen zaterdag de bak besteld, deze wordt nu 130 x 80 x 60 (waterhoogte), dus de titel van m'n dagboek is helaas niet meer correct.

De bak zal met 3 weken geleverd worden en daarna zal ik gelijk starten met de bouw van het meubel (wil echt de exacte maten weten, en meten is weten ;) )

De bak wordt in een hoek "ingebouwd" in een meubel wat door moet lopen tot het plafond.

Omdat ik (ook) aan een buitenmuur grens zit ik ook te denken om hier iets van ventilatie in te maken, zodat ik ook eventueel gelijk naar buiten kan luchten en zodat de vochtige lucht naar buiten kan ipv de woonkomer in. Alleen zit ik nog even na te denken over de isolatie hiervan... iemand ideeen misschien?

De bak wordt wel een dichte bak (geen overloop), maar het zogenaamde filtervak is op dit moment even twijfelachtig. Ik zit namelijk te denken om met een hang-on afschuimer van red sea te gaan draaien...

Of 1 maal de red sea prizm pro deluxe (tot 1200 liter capaciteit) of 2 maal de red sea prizm deluxe (2 x tot 400 liter capaciteit)...

Het laatste idee vind ik wel interresant omdat ik dan op 2 (verschillende) plekken het oppervlaktewater kan "filteren"...

Een beetje laat maar zag pas vandaag je Dagboek.

Ik wil je in ieder geval een suggestie meegeven voor je eiwitafschuimer. H&S levert een eiwitafschuimer speciaal voor de Percula-bak. Dit is een echt goed werkende schuimer met ingebouwde pomp die speciaal ontwikkeld is voor in een "filterbak" zoals jij die wilt. Niet de goedkoopste maar je eiwitafschuimer is hét filter van je bak dus daar zou ik je willen adviseren de beste te nemen die logischerwijs mogelijk is. Verdient zich ook nog terug want het bespaart je uitval van dieren, nodeloos veel waterverversen en een hoop ergenis.

De zoekfunctie zal je op Percula genoeg info geven over welk type bak ik het heb en deze schuimer is eerder aan de orde geweest. Maar wil je gericht iets meer willen weten, stel je vraag en ik zal in ieder geval reageren met hopelijk een antwoord waar je wat aan hebt.

gr Jan

Hoi Jan,

Bedankt voor de tip. Heb al even zitten kijken op de site van H&S maar kom niet echt een model tegen waarbij ik een ruimte besparing zie ten opzichte van andere merken/typen afschuimer.

Linkje site: http://www.hsaquaristik.de/

En je reactie is helemaal niet laat, ik ga nu pas echt beginnen en heb nog niks gekocht, dus je reactie is ruim op tijd :)

Hoop dat er nog een model is die misschien appart te bestellen is en niet op de site staat? Of ik kijk gewoon niet goed..

Nou, de bak is binnen, is afgelopen donderdag geleverd.

Helaas kan de bak weer terug omdat ie in de verkeerde dikte is gemaakt :(

Hij is van 8mm en had 10mm besteld.

Balen, balen, balen...

Eindelijk goed nieuws dus, de bak is binnen.

Nu kan het eindelijk gaan beginnen :)

De bouw van het meubel is nu aan beurt, ben de boel eerst al lekker aan het schilderen... De eerste laag grondverf zit erop...

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    121,7 KB · Weergaven: 20
  • 3.jpg
    3.jpg
    146,9 KB · Weergaven: 24
  • 1.jpg
    1.jpg
    120,9 KB · Weergaven: 15
In meerdere kamers door het huis ligt alles te drogen...

M'n moppie is er erg blij mee :D

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    145,1 KB · Weergaven: 17
Nu alles 2 keer in de grond en gelakt is (en droog is ;) ) kon eindelijk het frame in elkaar gezet worden :)

Alles staat nog wel een beetje wankel, maar dat moeten de bodemplaat en de zijplaten straks allemaal weer goed maken :)

Bijlagen

• 3.jpg
    3.jpg
    124 KB · Weergaven: 25
  • 2.jpg
    2.jpg
    170,4 KB · Weergaven: 12
  • 1.jpg
    1.jpg
    136,9 KB · Weergaven: 11
Vandaag de ruimte waar het aquarium komt te staan behandeld met latex voor vochtige ruimtes.. Het gaat langzaam de goeie kant op :)

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    149,9 KB · Weergaven: 29
Begint er goed uit te zien en je hebt een prachtige bak qua maten :goed:

eigenlijk ben ik een beetje jaloers op die maten als ik groter ga kan ik niet meer dan 55 :( maar wat niet is kan nog komen:)

Voor de afschuiming zou ik voor zo een h&s gaan van een percula

grtz steven

timwijgerde zei:
Ik zou wel een sterkere schuimer nemen voor zo'n grote bak :) , MTT2 , MTT3, BK250, etc
maar een MTTI voldoet ook wel op je bakkie hoor...:p
maar de MTT2 etc. zijn natuurlijk wel beter maar ook duurder...

Zazu zei:
maar een MTTI voldoet ook wel op je bakkie hoor...:p
maar de MTT2 etc. zijn natuurlijk wel beter maar ook duurder...
en waar moet je die allemaal laten dan als er geen sump onder staat??? ;)

Haha... ja, goede optie ;)

Bedankt voor de tips, maar ik heb gekozen voor een hangon afschuimer en wel de Deltec MCE 600.
Dit zodat ik geen ruimte in de bak hoef in te leveren.

Het idee is om er uiteindelijk 2 van deze Deltec's aan te hangen om toch aan de gewenste capaciteit te komen, maar ik begin er met 1.

De ruimte is nu 2 x behandeld en het meubel staat op z'n plek, morgen ga ik aan het bovenframe beginnen...

Bijlagen

• 2.jpg
    2.jpg
    132,1 KB · Weergaven: 28
Back
Bovenaan