Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Vierkant aquarium, project nummer 3 :)

Vandaag 50 kilo vers levend steen binnen gekomen! :)

Bijlagen

• 7.jpg
    7.jpg
    170,9 KB · Weergaven: 16
  • 8.jpg
    8.jpg
    211,3 KB · Weergaven: 32
STUIFBOL zei:
Mooi bakformaat,hopelijk kan je achteraan in bak ook nog bij de bodem raken????

Heb zelf ongeveer dezelfde maten...
Succes met de opstart.
mvg Joeri
Ja, kan er net bij.. Heb de constructie eromheen ook stevig genoeg gemaakt zodat ik daar op kan leunen.. Anders zou het inderdaad een probleem zijn om erbij te kunnen komen ja..

Eerst foto's van afgelopen zondag, het steen lag er toen dus 2 dagen in.

Duidelijk is te zien dat er aardig wat kalkalgen wit zijn geworden en (gelukkig) langzaam weer paars aan het worden waren op sommige stukken..

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    260,4 KB · Weergaven: 22
  • 2.jpg
    2.jpg
    233,9 KB · Weergaven: 14
En dan nu de foto's van vandaag..

Alles is "mooi" bruin aan het worden.. Poets me een ongeluk ;)

De afschuimer is net een beetje goed afgesteld, deze had het erg druk de afgelopen dagen (Deltec MCE 600).

Over de verlichting twijfel ik nog even, de balken (HQI + T5) hangen nu op 20cm boven het wateroppervlakte...

Bijlagen

• 4.jpg
    4.jpg
    235,5 KB · Weergaven: 28
  • 5.jpg
    5.jpg
    229,7 KB · Weergaven: 17
  • 6.jpg
    6.jpg
    250,2 KB · Weergaven: 20
Hé Ronald,

je bak begint er goed uit te zien. Toch maar besloten om een nieuwe balk te bestellen? Was je niet tevreden met de witte HQI balk? Nou ik hou je bak in de gaten.

Groetjes Roy

Boarder zei:
Hé Ronald,

je bak begint er goed uit te zien.
Dankje!

Boarder zei:
Toch maar besloten om een nieuwe balk te bestellen? Was je niet tevreden met de witte HQI balk? Nou ik hou je bak in de gaten.
Groetjes Roy
Die balk was en is prima. Alleen kon deze balken voor een leuk bedragje kopen dus kon de verleiding niet weerstaan ;)

Wordt allemaal wel erg bruin nu, was in mijn vorige bak toch een stuk minder bruin...

Begin me een beetje zorgen te maken.

Net de bodem (roosters) maar extra schoongemaakt.

Bijlagen

• 13.jpg
    13.jpg
    158,3 KB · Weergaven: 14
  • 12.jpg
    12.jpg
    195,4 KB · Weergaven: 16
volgende week zal dat bruin al een heel stuk minder zijn .je moet je daar geen zorgen over maken.

Oke, bedankt voor je reactie.

Heb zojuist even mijn fosfaat gemeten en deze is zowaar niet meetbaar, terwijl deze aardig hoog opgelopen was door een verkeerde opstart met oud steen (dit steen is niet meer aanwezig in de bak).

Ook filter ik over elimi-phos van tropic marin maar ik gok eerder dat de bruine alg zo goed aanwezig is door de hoge concentratie fosfaat die aanwezig was.

De bak draait nu dus een weekje en heb wat problemen met m'n afschuimer..

Ik heb een Deltec MCE600 en deze schuimt steeds over (zie foto)...
Ook krijg ik veel luchtbelletjes in de bak...

Iemand misschien een idee?

Bijlagen

• afsch.jpg
    afsch.jpg
    155,2 KB · Weergaven: 13
De schuim ziet er stevig uit en wordt dus maw door de gaten van het dekseltje geduwd. Ik heb ooit gelezen over overdruk die gecreëerd wordt in de schuimbeker. Misschien moet je het in die richting zoeken.

Hoi Ronald, ik geloof dat je afschuimer het niet aan kan. Misschien toch een zwaarder model aanschaffen ? . Met geduld komt de rest van alleen . Gr. Erik
Ronald81 zei:
De bak draait nu dus een weekje en heb wat problemen met m'n afschuimer..

Ik heb een Deltec MCE600 en deze schuimt steeds over (zie foto)...
Ook krijg ik veel luchtbelletjes in de bak...

Iemand misschien een idee?

Ja, daar zat ik het eerst ook in te zoeken totdat ik nog wat tips op de deltec site had gevonden...

Staat daar dat ze het wijten aan het water dat gewoon nog niet goed is en daarom dit gebeurt.. Het water is te schoon en dus gooit het apparaat luchtbellen terug en schuimt ie over (als ik het goed begrijp)...

Nu heb ik afgelopen zaterdag bij MarcelS 50 kilo steen uit zijn bak gehaald en erbij gezet in mijn bak en sindsdien gaat alles super nu!

Afschuimer doet het goed (zie foto) en het water was binnen een dag kraakhelder :)

Bijlagen

• schuim.jpg
    schuim.jpg
    140,2 KB · Weergaven: 44
Met het steen van MarcelS is aardig wat leven mee gekomen.

Hier en daar buttons en oren te bekennen :)

Ben er erg verbaasd over dat alles eigenlijk al binnen 1 uur na plaatsing mooi open stond en ook dit nog steeds staat :)
Helaas is mijn camera niet zo goed, want de kleuren komen niet echt mooi over vind ik zelf.

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    179,6 KB · Weergaven: 21
  • 2.jpg
    2.jpg
    219,3 KB · Weergaven: 24
  • 3.jpg
    3.jpg
    178,6 KB · Weergaven: 17
Vandaag de eerste bewoner erin..

Sommige vissen houden gewoon van stroming! :)

Bijlagen

• 1.jpg
    1.jpg
    179,3 KB · Weergaven: 25
  • 2.jpg
    2.jpg
    187,8 KB · Weergaven: 25
  • 3.jpg
    3.jpg
    175,2 KB · Weergaven: 33
Back
Bovenaan