Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Victor's water avontuur

Hoi Lezers,

Vandaag weer is even een update. Ik heb nog weer flink lopen meten en gluren iedere dag en heb even alles in een grafiekje gezet en wat foto's kunnen maken met mijn mobiel. Ik zit momenteel vol in het eind van de nitraat piek lijkt het zo (zie de grafiek), al zullen de komende dagen dat ik test dat verder moeten vaststellen. Ondertussen kan ik in ieder geval al leuk genieten van al het leven dat ik nu al in de bak ontdek. Tot nu toe een klein kokerwormpje, een ganzenvoetje? (zie foto 1), 2 slakken (zie vorige post en foto 2), mogelijk een witte spons (te ver in de bak om er een goede foto van te maken), een paar kleine borstelwormen (zie foto 3) en natuurlijk veel isopoda en copepoda (die nog al camera schuw lijken te zijn.) ontdekt. Als iemand de wetenschappelijke namen weet dan hoor ik ze graag. Is er trouwens ergens een determinatie sleutel te vinden voor dieren in het zeeaquarium die echt tot soort gaat? Ik heb er zelf nog niet echt een kunnen vinden namelijk. De post op het starters forum helpt natuurlijk al aanzienlijk, maar mijn biologen brein wil toch wel graag weten wat er nu allemaal echt in de bak zit :p. Hoe dan ook hieronder de foto'sGanzenvoetje.jpg
foto 1: Ganzenvoetje? het zee sterretje is ongeveer zo groot als een 1 cent muntje.

Borstelworm.jpg
foto 2: Borstel worm van max 3 cm lang en hooguit 2 mm dik.

Slak.jpg
foto 3: Een kegel vormige slak, ik hoop stiekem toch wel op een turbo of trochus slak, al is het op de foto heel moeilijk te zien.

WATER CHEMIE
Dat was het onderdeel nieuw leven en dan nu verder met de water chemie. Zoals boven genoemd lijk ik volop in de nitraat piek periode te zitten; De bruine aanslag neemt af en overal komen groene algen en wieren tevoorschijn. Opnieuw vermaak ik mij al prima, ik had veel eerder met deze hobby moeten beginnen!! De waterwaarden meten is naar mijn mening minstens zo leuk als door de bak gluren en het doet mij denken aan mijn profielwerkstuk van 9 jaar terug. Hieronder heb ik een tabel van de waterwaarden staan.

pH
7,8​
kH 5
Ca
420​
Mg
1380​
NH3
0,25​
NO2
7​
NO3
12​
PO4
0,03​
Zoutpromillage
34​
dichtheid
1.025​

Alles lijkt zich opzich goed te ontwikkelen al baart mij de plotselinge daling in de kH wel een beetje zorgen. Het is en blijft toch een startende bak dus enige fluctuatie in de waarde blijft toch nog wel de komende maanden, maar deze daling is wel heel extreem. Wat zouden jullie hier tegen doen? Ik was van plan om het in ieder geval nog even te laten voor wat het is.

1627559731284.png

Wat zich wel leuk ontwikkeld is de nitraat cyclus, deze is echt goed af te lezen in een grafiek. Je ziet een kleine hobbel in de ammoniak met een piek van 4 die daarna daalt. Vervolgens een stijging in de nitriet en gelijktijdig een explosieve stijging in de nitraat. Nitriet lijkt dan te pieken op 10 om vervolgens langzaam te dalen, kort daarna stort de piek van nitraat dan ook in en daalt deze ook snel. Zodra de NO2 en NH3 stabiel niet meer meetbaar zijn wil ik de eerste "echte" bewoners gaan toevoegen. Ik verwacht dat ik daar niet heel lang meer op moet wachten als de waarden zich zo positief blijven ontwikkelen. Het zou in ieder geval leuk zijn want dit betekent dat er dan eindelijk over een week of 2-3 echt leven in de bak komt in de vorm van een schoonmaakploeg en misschien wat lederkoralen en/of zoa's. Voordat dit leven er in gaat wil ik wel eerst zeker weten dat de ammoniak en nitriet in de bak niet langer meetbaar is. Dus ik zal nog even geduld moeten hebben, maar dat moet goed komen.

Dat was de update al weer, iedereen alvast een fijn weekend en tot volgende week!

Ik had in het begin ook vooral afname van de KH en verder niks. Ik heb het opgelost door gewoon met wat coraline grow van red sea( of vergelijkbaar product) het op pijl te houden. Een wekelijkse waterwissel zal in het begin toch fijn zijn en zodoende zal dat ook je KH enigszins corrigeren.

De database van het forum heeft een paar/de voornaamste plaagdieren erop staan maar er zijn wel meerdere sites die het hebben maar waarvan ik de naam weet( veelal in het engels wel) . Goed om te zien dat het de goede kant op gaat :)

Hoi Lezers,

Ik heb deze week weer de waterwaarden gemeten en heb al een paar dagen geen meetbare ammoniak meer. Ik meet nog wel nitriet met een waarde van 1 tot 3, afhankelijk van de dag, maar dit lijkt minder schadelijk. Er komt namelijk steeds meer leven uit de stenen en die lijken het allemaal goed te doen, vooral de verschillende slakken doen het goed. Naast NO3 en NH3/NH4+ natuurlijk ook het nitraat gehalte gemeten, deze waarden zijn wel echt hoog met 100 en vandaag zelfs 150. De eerder vernomen daling is dus denk ik een meetfout geweest, want een pingpong beweging tussen 16 en 100 vind ik wel een heel groot dagelijks verschil. Door deze waarden sprong ben ik toch enigszins aan mezelf gaan twijfelen en heb ik ook de rest van de waarden drie keer nagemeten om te kijken of ik echt wel alles goed had gemeten. Gelukkig was dit wel allemaal goed gegaan, ik heb dus echt geen meetbare hoeveelheid ammoniak in de bak meer en nog maar een sterk afnemende hoeveelheid nitriet. Aangezien de bak al lekker groen begint te worden (zie foto hieronder) leek het mij hierom een geschikt moment om een eerste paar opruimers in de bak te zetten.

Zee aquarium week 4.jpg

Ik was nog niet helemaal overtuigd van de mogelijkheid dit al veilig te kunnen doen en heb besloten eerst maar eens 2 slakken en 3 heremietkreeften in de bak te zetten als proef. Op maandag ben ik dus naar de LFS gegaan en heb daar deze diertjes gehaald. Het gaat om 2 Throchus slakken en 3 blauwpoot heremietkreeften. Deze dieren leken het uitstekend naar hun zin te hebben in de bak en gingen gelijk druk bezig met de bak doorstruinen opzoek naar algen. Hierom heb ik vandaag nog wat heremiet kreeftjes gehaald bij een andere winkel. Dit was gelijk een goede smoes om alle winkels in de buurt een beetje af te struinen 😬. Helaas hadden alle winkels die ik verder bezocht geen slakken meer in de voorraad, het duo zal het dus voorlopig alleen moeten doen. Hieronder een paar foto's van de nieuwe aanwinsten, de blauwpootjes zijn nog wat aan de kleine kant en lastig op de foto te krijgen. Diehouden jullie dus nog te goed.

IMG_20210804_154701.jpgIMG_20210804_154712.jpgIMG_20210803_101523.jpg

Nu komt het deel van het verhaal waar ik een beetje de stoute (en waarschijnlijk ongeduldige) schoenen aantrek. In een van de winkels waar ik ben geweest hadden ze een stekkenbak staan die weg moest, er zaten echter nog veel stekken in. Deze waren dus met 50% korting afgeprijsd. Mogelijk heb ik hier een stekje van gekocht🙈. Dan zie je maar weer dat deze hobby niets anders is als bij een puppy gaan kijken, als je kijkt dan ben je verkocht😅. Hoe dan ook, ik ben nu de trotse eigenaar van een stekje GSP. Ik heb het koraaltje eerst 30 seconden een zoet water badje gegeven om eventuele pest diertjes te irriteren. Daarna heb ik hem in een hoge concentratie zoutwater bad gedompeld voor dezelfde periode om hem vervolgens af te spoelen in een bakje aquarium water, hierna heb ik hem in het aquarium gedaan. De geinproviseerde dip heeft er voor gezorgd dat er een en ander gespuis vanaf viel in de vorm van wormpjes en vlokreeftjes. Ik weet niet of deze schadelijk geweest zouden zijn voor de bak, maar ik vind het toch een prettig idee dat deze verwijders zijn van het koraaltje. Nu het koraaltje eenmaal op zijn plek staat in het aquarium is ze naar een half uurtje wennen langzaam aan het openen. Ik vind het allemaal prachtig om te zien en hoop dat dit gedurfde expiriment zal gaan slagen.

IMG_20210804_200124.jpg

Verder heb ik in de winkel waar ik mijn aankopen heb gedaan mijzelf ook nog een zandzevende zeester laten aansmeren. Ik had al wel wat over zeesterren gelezen en was in de veronderstelling dat een zeester toevoegen onverstandig is om te doen als het aquarium nog instabiel is. Volgens de verkoper was dit voor de zandzevende zeester echter geen probleem. Aangezien ik al het kleine zeesterretje heb dacht ik dat dit wel is zou kunnen kloppen. Ik heb hem dus toch maar meegenomen en thuis rustig laten overwennen doormiddel van een kleine 2 uur temperatuur wennen en de druppel methode. Hierna heb ik de zeester uit het "overwen bakje" gehaald en hem in het aquarium gelegd. Sindsdien heeft deze niet meer bewogen en ligt "patrick" als een zoutzak over een steen gezakt. Ik hoop dat het arme die nog leeft en het red, maar ik heb eigenlijk het gevoel dat ik toch beter naar mezelf had moeten luisteren en hem gewoon niet had moeten meenemen...😕 Hoe dan ook, ik houd jullie op de hoogte.

Dat was weer mijn nu wekelijkse update,

Tot de volgende keer!

Bijlagen

• IMG_20210803_101523.jpg
    IMG_20210803_101523.jpg
    59,1 KB · Weergaven: 8
Beste lezers,

Zoals jullie misschien gemerkt hebben heb ik niet echt netjes wekelijks updates geplaatst, dit komt omdat ik op vakantie was naar Kroatië. Ik ben vrijdag thuis gekomen en de bak zag er zo uit
IMG_20210820_125827.jpg
Één grote groene chaos dus. Hierom ben ik behoorlijk aan de poets geslagen om het er weer een beetje fatsoenlijk uit te laten zien. Dit heb ik gedaan met een nagel schrobber en een nieuwe tandenborstel. Zo kon ik mooi het slijm van de algen en dinoflagellaten weg poetsen. Daarna heb ik de overloop naar de sump helemaal open gedraaid en de pomp op vol vermogen gezet om meer doorstroming daar te krijgen. De filterwatten die ik op de filtersokken had gelegd werden mooi bruin. Binnen een uur was de bak mooi helder en vrij van drijvende drap. De filterwatten heb ik daarna meteen vervangen.

De oorzaak van deze explosie van groen was een overstroomde eiwit afschuimer. M'n vader die oppaste had het gelukkig nog opgemerkt anders zag de bak er waarschijnlijk nog viezer uit.

Hoe dan ook, de water waarden zijn gelukkig nog helemaal prima. De pH was met 7,8 iets wat laag, maar deze heb ik vandaag met de water wissel al bijgesteld naar 8,1. Ook de stikstof cyclus lijkt helemaal compleet, bij toevoeging van een beetje voer stijgen de nitriet en nitraat waardes niet.

NH3 0
NO2 0,01
NO3 3
PO4 0,03
Ca 425
Mg 1425
pH 8,1
kH 9,0
Zout gehalte 34 promille bij dichtheid van 1.025

Nadat de bak weer op orde was heb ik besloten de bak nog iets te rescapen, het was nooit helemaal naar mijn zin. Ik heb nog 2 stukjes levend steen weten te bemachtigen uit een draaiende bak van een winkel in zwolle. Deze heb ik dan ook mooi kunnen gebruiken voor de nieuwe scape. Het is nu meer 1 geheel naar mijn mening. Ik ben er in ieder geval blij mee😄.

IMG_20210821_164429.jpg
Daarnaast heb ik ook gelijk de opruim ploeg wat uitgebreid met een globulus zee egel, 4 extra Trochus slakken, 2 elegans heremiet kreeften en 4 "zandslakken".
IMG_20210821_170714.jpgIMG_20210821_170728.jpg

Ook heb ik onder het aquarium één en ander aangepast, ik wil namelijk een refugium gaan maken in de middelste bak. De eiwit afschuimer paste namelijk net mooi in het laatste vak waardoor ik een groot vak in het midden hier voor vrij heb. Ik neem aan dat het geen probleem is dat de eiwit afschuimer en opvoerpomp nu in hetzelfde vak staan. Het water niveau valt namelijk nog makkelijk binnen de ideale range van de eiwit afschuimer. Het refugium moet er voor zorgen dat de algen en andere ongewenste maar nuttige organismen buiten de "display" blijven en daar de nutriënten verorberen.

Dat was de update voor nu, volgende week zal ik hopelijk meer nieuws hebben over de inrichting van het refugium. Voor nu...

Tot volgende keer!

Vandaag naar Ocean&Lake geweest in Renswoude en deze Fantastische aanwinsten gehaald. De eerste echte hogere dieren zitten er dan eindelijk in, twee kweek clowntjes. Ze zijn super actief en al lekker de bak aan het verkennen. Ik ben er super blij mee!
IMG_20210823_133700.jpg
Ze hebben vanmiddag ook al wat vlokjes gegeten en lijken de glaswand vooral heel interessant te vinden.

Naast de 2 visjes ook een roze keniaboom gehaald en een Duncan. Na een dip van 10 min in Expel coral cleanse van UCI en een RO dip van dezelfde tijd heb ik deze in het aquarium gezet. Een uurtje later staan ze mooi openIMG_20210823_161718.jpgIMG_20210823_161726.jpg

Ook de GSP van enkele weken geleden staat er mooi bij en is al iets gegroeid. Het lijkt dus erg goed te gaan met het aquarium. Ik ontdek al wel hier en daar glas anemoon. Die ben ik tegen het lijf aan het gaan door er iedere dag 1 of 2 dood te spuiten met een soda mix of kokend heet water in te spuiten. Kijken hoe dit gaat werken. Ik wilde in ieder geval ergens over een maand een pepermunt garnaal er in doen om dit probleem de kop in te drukken. Mocht dat niet helpen dan kan ik altijd nog een vijlvis er in doen. Het zijn er nou ook weer niet zoveel, ik tel er nu nog 2, al zullen dit er vast meer zijn die ik nog niet gespot heb.

De zee egel heeft de hele bak ondertussen ook al verkend en ook nog mee gereden op de rug van een arme slak. Het is een ontzettend amusant beestje om naar te kijken en ik kan erg genieten van de bak.
IMG_20210823_132344.jpg

Ik wil wel voorkomen dat ik de komende weken nog meer dieren ga toevoegen, dus ik blijf even van de winkels weg😅
Voor nu eerst even genieten van alles wat er nu in zit.

Tot de volgende update

TOEKOMSTIG VISBESTAND

Hoi Lezers,

Even een kleine update. De koraaltjes die maandag gekocht zijn doen het uitstekend en staan mooi open. Ik vind de kleur en pluizigheid van de "Kenia boom" werkelijk schitterend. Hoe deze in de stroming wuift is werkelijk hypnotiserend.
IMG_20210826_143907.jpg
Ook de GSP staat heel mooi open en is zelfs al wat aan het groeien, al is het wel in een unieke vorm 😅. Ik had begrepen dat deze koraal soort normaliter over het steen en glas heen klauterd, maar dit exemplaar lijkt grotere dromen te hebben en is met een soort dubbeldekker constructie begonnen lijkt het zo. De onderste poliepen lijken er in ieder geval niet onder te leiden. Even als de vele kokerworpjes die op dit stekje zitten.
1630010368309.png Alle 6 trochus slakken, 4 s en 5 heremiet kreeftjes doen het ook erg goed en zijn net als de zee egel de hele dag in de weer om algen te plukken zie hieronder het schone resultaat. (De groene vlek linksonderin is een soort lens flare en geen alg.) Ook de clowntjes eten goed en ik geef ze 's ochtends en 's avonds enkele korreltjes voer per clown vis, vlok voer accepteren ze niet. Om de 2-3 dagen voer ik de duncanopsammia met wat mysis en gooi ik een paar crabsticks van het merk hikari in de bak om de bodem bewoners te voeren. De Nassarius vibex lijkt hier vooral van te smullen, zodra ik de sticks in het aquarium gooi komen ze alle 4 uit het zand en gaan ze opzoek naar de sticks.
1630010166846.png
1630011749145.png

Tot zo ver de bak. Dan nu door naar het mogelijk toekomstige vissenbestand. Ik ben mij een al een tijdje hierover aan het inlezen en ik ben van plan om het vrij eenvoudig en rustig te houden in de bak. Die rust wil ik vooral in de bak houden omdat het mij fantastisch lijkt om ooit is een pincet vis te houden, moeilijke eters en vissen, ik weet het, maar het zou geweldig zijn als mij dat ooit lukt.

Ik heb gelezen dat veel doktersvissen aggresief kunnen zijn en echte ziektekiemen kunnen zijn als het gaat om stip. Ik weet dat maritieme stip en "zoetwater" stip twee verschillende soorten zijn, maar ik heb nog steeds trauma's van de stip infecties die ik heb gehad tijdens mijn zoetwater carrière🥴. Als ik zo op het forum lees is maritieme stip net zo vervelend en hobby bedervend. Hierom wil ik de kans op die ziekte zo veel mogelijk voorkomen. Als ik al ooit een dokter in de bak zou doen dan wordt het dus zeker geen (Par)Acanthurus soort, maar eerder een Zebrasoma soort. Liever heb ik dan ook een Siganidae soort zoals de S. Vulpinus of S. unimaculatus als grazer in de bak, ik heb begrepen dat deze vissen een stuk rustiger zijn. Het liefst zou ik er dan een koppeltje van willen houden maar ik ben bang dat de bak hiervoor te klein is ( voor wie niet terug wil lezen, het is een bak van 130x55x55cm water inhoud ex steen is 518 liter) Feedback hierop is daarom altijd welkom.

Genoeg lappen met tekst laat ik maar gewoon een overzichtje hieronden zetten van het gehele geplande visbestand🙈.

Wat er nu in zit:
-
2x Amphiprion percula (driebandanemoonvis of "nemo")
- 2x Calcinus Elegans (blauwpoot heremietkreeft)
- 4x Paguristes sp. (rode ringpoot heremietkreeft) {ik heb er 2 al heel lang niet gezien, dit waren hele kleine exemplaren en ik vraag me af of ze nog leven...}
- 6x Trochus Histrio (kegel slak)
- 4x Nassarius vibex (kleine zand slak)
- 1x Stomatella Sp. {meegekomen met levend steen}
- Nog wat macroplankton in de vorm van wormen en zeesterren die meegekomen zijn met het levend steen.

Wat er sowieso bij komt:
- Ecsenius midas (Persische/Midas blenny) {overal lees ik dat blenny's niet samen gehouden kunnen worden, op deze na. Klopt het dat je deze met meerderen kan houden?}
- Gramma loretto (koningsgramma) {lk wil hier het liefst een harem van hebben. 3 zou heel mooi zijn. ik wil ze in ieder geval jong halen zodat er eentje zich tot man kan ontwikkelen.}
- Siganus vulpinus (vossenkop) {Zoals eerder vermeld het liefst een koppel, maar als er maar 1 kan dan is dat ook goed.}
- 2x Lysmata amboinensis (pacifische poetsgarnaal)
- Oxycirrhites typus (Spitssnuit koraalklimmer) {Ik weet dat deze dieren garnalen zouden kunnen eten, maar heb ook genoeg verhalen gelezen waarmee het goed gaat. Ik durf de gok iig te wagen.}

Wat er misschien ooit in komt:
- pistool garnaal met symbiose goby
- Pincet vis
- manderijnvis koppel (alleen als de bak heel goed gerijpt is)
- een vijlvis, als blijkt dat Aiptasia oncontroleerbaar wordt.
- lipvis?? ( ik vind de lip vissen wel mooi om te zien, maar vind ze vaak te druk op een doelloze manier rondzwemmen)
- misschien echt heel ooit een stel koraal vlinders, maar dat kan altijd nog in een grotere bak later. Eerst maar is een paar jaar van deze bak genieten😬

Dit zijn dus de soorten die ik toch echt wel heel graag in de bak zou willen hebben. Nu ben ik door het inlezen van mening dat dit zou moeten kunnen, maar ben ik toch zeer benieuwd naar de mening van mijn mede forum leden hier over. Wat vinden jullie, is dit een realistisch vis bestand? Of misschien hebben jullie nog leuke aanvullingen hierop? Hoe dan ook ik hoor het graag. Ooit zal een zelfde lijstje volgen van de koralen die ik graag zou willen houden, dus als je daar al suggesties voor hebt dan zijn die ook welkom, of het nou sps, lps, of soft is😊.

voor nu groetjes en tot de volgende update

Niet om belerend te doen...maar die zandzevende zeester gaat waarschijnlijk het loodje leggen omdat de bodem veel te jong is. Ik heb die fout ook ooit gemaakt.

Als je m veel tegen het glas ziet is dat een slecht teken (hij vindt dan te weinig voedsel in het zand). Wellicht kun je de zeester dan beter ergens anders onderbrengen (tot je een jaar verder bent).

Als hij poten gaat verliezen gaat is zo’n beestje dood aan het gaan.

Voor zover ik weet is bijvoeren lastig.

Niet om belerend te doen...maar die zandzevende zeester gaat waarschijnlijk het loodje leggen omdat de bodem veel te jong is. Ik heb die fout ook ooit gemaakt.

Als je m veel tegen het glas ziet is dat een slecht teken (hij vindt dan te weinig voedsel in het zand). Wellicht kun je de zeester dan beter ergens anders onderbrengen (tot je een jaar verder bent).

Als hij poten gaat verliezen gaat is zo’n beestje dood aan het gaan.

Voor zover ik weet is bijvoeren lastig.
Ik vrees dat deze al een tijd geleden overleden is. Ik schat het moment van overleden op zo'n week nadat deze geïntroduceerd was. Dus dat is niet belerend maar de keiharde waarheid. Ik vind het jammer dat bepaalde winkels deze zeester nog steeds bij de opruim ploeg adviseren en willen verkopen. Heel zielig voor het beestje, ik weet niet of ik er überhaupt ooit nog één ga halen. Na wat meer lezen weet ik niet zo of deze soort überhaupt wel geschikt is voor in het aquarium.

Zo maar even een update,

De vossenkop voor het vissen bestand is gekocht. Het is de Siganus unimaculatus, of wel de one spot foxface. Hij/zij is nog iets wat schuw en moet volgens mij nog een beetje wennen aan het feit dat er soms een groot hoofd voor de bak verschijnt om het te bekijken🙈. Hij/zij eet gelukkig wel heel goed en is een echte schrokop van de algen pellets.

IMG_20210829_132537.jpg
Er is ook nog een nieuw koraaltje in gekomen die prachtig fluoriserend groen kleurt. Een Caulastraea sp. Of wel candy cane coral. Hij doet het erg goed maar laat alleen 2 poliepen aan de kant van de stroming een beetje slap hangen. Ik ben dus nog een beetje aan het kijken naar een goed plekje. Close-up foto hieronder.
IMG_20210829_132352.jpg

Ook de rest van de koralen staan er mooi bij, de Kenia boom begint zelfs al wat te groeien aan de achterkant.
IMG_20210826_143907.jpgIMG_20210829_133241.jpgIMG_20210829_132322.jpg

Water waardes zijn ook op en top, behalve dan de pH die lijkt maar niet boven de 8,0 uit te willen komen. Maar is kijken of ik iets daarvoor kan toevoegen. Ik wil ook weer niet te veel sleutelen en heb liever een stabiele bak. Als de pH uitkomt op 7,8-8,0 dan is dat voor nu maar zo. Misschien ooit is kijken naar een CO2 test om te kijken of het aan die concentratie ligt.

kH 11,2
pH 7,9
Ca 420
Mg 1485
NH3 0
NO2 0,05
NO3 0,25
PO4 0,02
Zout 34ppm/1.025

Kortom, het gaat goed met de bak, hij is super stabiel en ik meet hooguit een verandering van dag tot dag in de kH van 0,3-0,5.

Dat was de update al weer, tot de volgende keer.

Gaat de goede kant op, ook leuk om het leven er al in te zien! Ten opzichte van het begin draai je wel op een fanatieke KH waarde, de groei zal er dan wel lekker in gaan zitten ;)
Die versnelde groei mag ook wel, anders betaal je een godsvermogen om zo'n fikse bak te vullen😝.

Het plan is om met verhoogde waardes te draaien, dan heb ik nog iets een buffer als het zakt voordat ik in de problemen kom met calcium en magnesium te korten. De kH rond de 10-11 vind in ook een prima waarde om dezelfde reden. Al heb ik hem liever op de 10 zitten, te hoog is ook weer niet goed.

Hoe de opstart fase ging

In dit stukje tekst wil ik mijn ervaring delen omtrent de opstart periode, ondersteunt met data. Misschien dat het handig is voor andere mensen die gaan starten en benieuwd zijn naar hoe de water waarden zouden gaan ontwikkelen.

Ik heb vanaf 9 juli iedere dag de waterwaarden gemeten van NH3, NO2, PO4 met een test set van Colombo. In de periode van 9 augustus tot aan 21 heeft iemand anders deze waarden gemeten. Enig verschil in metingen is dus te verwachten. De gebruikte test setjes hebben een resolutie van 0 mg/L tot aan 4 mg/L voor elke waarde. Doormiddel van een dubbele hoeveelheid test water is deze resolutie effectief op te rekken naar 8 mg/L (verdunning van reagens dus van 1:2). Zodra de concentratie boven 8 mg/L komt, is overgeschakeld op een test van Salifert. Deze hebben een hogere resolutie, maar zijn minder nauwkeurig.

Techniek en aquarium:
  • Deltec 1000i eiwitafschuimer
  • 3x Horizon Aqua Lancia wifi LED 1200mm
  • Maxspect Gyre 350 stromingspomp
  • Maxspect JUMP DC pomp 6000L/U
  • Aqua Medic Titanium Heater 200 watt
  • Aqua medic T-Controller Twin
  • Sump van 105x45x45cm 100 liter effectieve inhoud
  • Aquarium 130x55x55cm 418 liter effectieve inhoud
  • 2x gafzak 200 micron
  • Superfish filterwatten (om de 3 dagen vervangen)
  • 28kg MarcoRocks (Dood steen)
  • 15kg AquaForest bio sand (geënt zand)
  • 18kg AquaForest Probiotic Reef Salt
  • 11,8 kg levend steen (toegevoegd na een week draaien)
  • 5,6 kg steen uit een draaiende bak (toegevoegd na 7 weken)
  • Prodibio StartUp 24 ampullen (direct toegevoegd na vullen aquarium)
  • Colombo START bacteriën 500ml. (eerste 5 weken 100ml per week toegevoegd)
  • Colombo PHOSPHATE PLUS

Proces beschrijving:
  1. Ik ben gestart door het aquarium in te richten met steen en zand.
  2. Vullen met RO-water aangemengd met het genoemde zout tot een concentratie van 35 ppm. Zout is max 2 uur gemengd. In 3 dagen was het aquarium gevuld met precies 518 liter.
  3. Toevoegen van 24 ampullen Prodibio StartUp en de bacteriën van AF die bij het zand zaten.
  4. 1 diepvries garnaal toegevoegd in een gafzak.
  5. Week draaien zonder skimmer aan te zetten.
  6. Toevoegen ingedraaid levend steen (c.a. 5 weken oud)
  7. Week 2 begonnen met toevoegen Colombo START, dinsdag en Vrijdag 50ml)
  8. Einde van de week garnaal karkas vervangen voor verse garnaal (gewoon Jumbo Diepvries garnalen)
  9. Stap 7 en 8 5 weken lang herhaald.
  10. In week 2 bruine alg in de bak.
  11. In week 3 was alle bruine alg weg getrokken en vervangen door groene algjes. Gestopt met toevoegen van garnaal karkas. (totaal 4 karkassen toegevoegd en vervangen). Groene ster poliep toegevoegd en 2 slakken en heremiet kreeften.
  12. Week 4 was alle fosfaat op (onmeetbaar) in het aquarium waardoor de bacterie cultuur leek te stagneren, NH3 en NO2 stegen weer. Dus extra fosfaat toegevoegd. tot concentratie van 0,5 mg/L. In dagen erna nitriet en ammoniak omlaag en nitraat omhoog. Fosfaat werd snel verbruikt en concentratie fosfaat was binnen 3 dagen weer 0,03 mg/L. kH omhoog gekrikt met kH/pH plus van Tetra (. Aanvulling opruimploeg toegevoegd.
  13. Week 5 werd cyclus verder aangejaagd en gigantische piek gehad van nitraat (tot aan 250 mg/L. Nitriet steeg tot aan 16,0, gemeten met verdunning 1:4. Zeester overleden.
  14. Week 6 start van de afname in nitraat concentratie. Gigantische algen explosie van zowel bruine als groene algen.
  15. Eind week 7 alle alg weg gepoetst en extra schoonmaakploeg toegevoegd in de vorm van zee egel, 4 heremieten en 8 slakken. Eind van de week NH3 en NO2 onmeetbaar, Nitraat 0,25mg/L en fosfaat 0,01mg/L
  16. Week 8 Extra bacteriën toegevoegd van Prodibio BioDigest, 12 ampulen. Eerste vissen toegevoegd in vorm van een koppel clownvissen. Eerste LPS in de bak in de vorm van Duncan koraal.
  17. Zie vorige post.
Het verhaal in grafiek vorm:
1630330291481.png
Zoals je in de grafiek kunt zien is het geen egaal proces en meet je af en toe stijging en dalingen. Wees in ieder geval niet te happig op het idee dat je een daling te pakken hebt zou mijn tip zijn. Het kan zo weer hard stijgen.

Ik hoop dat starters hier wat aan hebben en vooral van kunnen leren. Mijn tip voor starters zou verder zijn. Meet vaak, stuur niet te gretig bij, blijf rustig, en geniet vooral!

Beste lezers,

Even weer een update; Het vissenbestand is weer iets uitgebreid met een Midas Blenny. Ik kon het ook niet laten om een euphylia koraaltje mee te nemen bij Ocean & Lake, dus ik ben nu ook de trotse eigenaar van een Frogspawn. Ik moet nog een beetje een goed plekje voor hem vinden, maar hij staart er nu al een weekje leuk bij, al mag die nog wel wat meer open staan.IMG_20210906_114733.jpg
IMG_20210906_114811.jpg

Ook merk ik doordat ik nu (behoorlijk) voer de nitraat waardes langzaam maar zeker omhoog knallen (was altijd 0,25 binnen 3 weken gestegen naar 10). Voorlopig voer ik dan ook iets minder. De vossenkop en clowntjes waren ook wel erg dik geworden. De algen in de bak genieten in ieder geval van de nutriënten. Ik kan zien dat de bak groener is geworden. Gelukkig houd de schoonmaak ploeg alles mooi kort en strak waardoor het niet zo opvalt. Opzich wel fijn om niet van die witte stenen te hebben.🙈

Ik heb ook een montipora plaat gekregen van een vriendin van mij. Ik vond het zelf nog wat vroeg voor zo'n jonge bak, maar kon hem slechts mee terug geven🙃. Hij lijkt het in ieder geval goed te doen en is nog niet dood. We zullen zien hoe dit gaat. Als die het blijft doen zal ik wel verbaasd zijn in ieder geval.
16309225135978672053180256277476.jpg

Verder gaat het goed met de bak, hij is mooi stabiel qua waardes, op NO3 na dan. De keniaboom is al bezig met kleine polypjes maken aan de onderkant en de GSP groeit als kool. Sinds ik hem heb is die 2cm gegroeid in elke richting.

Tot dat de nitraat waarden stabiel zijn ga ik in ieder geval even niks extra's toevoegen. Dus een update zal waarschijnlijk uitblijven voorlopig.

Tot de volgende keer.

Nou ik weet waarom de nitraat waarden zo instabiel waren. De eiwit afschuimer kookt blijkbaar af en toe over omdat mijn ato maar water bleef pompen. Ik was hier dinsdag achter gekomen en ik heb de hele week lopen prutsen om het allemaal goed af te stellen. Alles is nu anders afgesteld en het probleem lijkt zich niet meer voor te doen. Er zijn dus ook zeker nadelen van je skimmer in een vak zetten met een fluctuerend water pijl...

Hoe dan ook alles nu goed af kunnen stellen en allemaal stabiel. Sinds gisteren zijn de nitraat waardes weer gezakt naar het eerdere 0,25 en PO4 van 0,01. Kijken hoe dit zich ontwikkeld. Voor nu lijkt het aquarium het weer uitstekend te doen!

Hoi lezers,

Omdat de waarden het weer toelieten heb ik voorzichtig weer de bak iets uitgebreid van het weekend. Mijn visbestand begint eindelijk iets te worden zo.

Ik had 2 Gramma loreto gehaald die volgens de winkelier een koppel hadden gevormd. Een dag later zag ik echter tot mijn grote schrik dat de kleinste dood in de bak lag. Erg spijtig, ik heb niet gezien dat ze elkaar verjaagd hebben of iets dergelijks. Het kleintje had ook geen beet wonden of schade. Heel jammer allemaal. Ik weet nog steeds de oorzaak niet.😕

IMG_20210912_110245.jpg
Gelukkig gaat het met de man wel erg goed, deze laat zich al goed zien.
IMG_20210913_105143.jpg

Ook wat koralen daar mee genomen en een sps probeer stekje. Een Seriatopora hysterix is het geworden. Tot mijn schrik zat er toen ik thuis kwam wel een krabbetje in die het koraal aangetast had. Dit had ik in de winkel niet gezien, volgende keer beter opletten. Het krabbetje leeft nu door in mijn refugium.
IMG_20210913_105303.jpg

Verder nog deze koralen geïntroduceerd.IMG_20210911_130013.jpgIMG_20210911_125847.jpgIMG_20210913_105504.jpg

En ook deze geïntroduceerd, een Oxycirrhites typus. Deze stond al op de ververlanglijst en dit was een pracht exemplaar die nog mooi klein was. Tot nu toe heeft die mijn garnalen met rust gelaten en heeft ie zelfs al een poets beurt van ze gehad. Duimen dat het zo goed blijft gaan.🤞🏻
IMG_20210913_105515.jpg

Verder nog weer de dagelijkse en wekelijkse metingen gedaan en geen hele rare dingen gezien. Ik blijf netjes om de week 15% water wisselen. Wel overgestapt op een ander merk zout, namelijk die van Colombo. Ik ben erg tevreden over hun andere producten dus wilde dat ook wel proberen.

Fosfaat ook weer iets toegevoegd want dit was weer 0 geworden, het refugium groeit iets te hard😅. Merk je gelijk dat de dino's weer opkomen als kool na zo'n onbalans in fosfaat/nitraat. Na de toevoeging is een groot deel van de dino's ook al weer verdwenen/verbleekt.

Ook merk ik al behoorlijk wat verbruik van de kH, ik had 4 dagen niet gemeten en in die 3 dagen is het met 6 punten gezakt naar 4,8. pH was gelukkig nog wel boven de 8,0 gebleven. Ik ben dit ook weer langzaam naar het opvoeren naar mijn mikpunt van 10-11. Maximaal met 1-1,5 kH per dag.

Overzicht van de andere water waardes

NH3 0
NO2 0,05
NO3 3
PO4 0,06
kH 4,8
pH 8,3
Ca 425
Mg 1440
Zout 35 ppm bij 1.026

Behalve de instabiliteit in de kH (die ik volledig wijt aan mijzelf door geen toevoegingen te doen) en het eiwit afschuimer debakel van begin vorige week lijkt de bak redelijk stabiel te worden. Alle koralen staan vol open en doen het goed. De Duncan zelfs zo goed dat deze al een extra kop aan het produceren is. Eens per week worden alle lps koralen dan ook gevoed met mysis. Dit verorberen ze dan ook gulzig.

Nog steeds balen van de kleine Gramma, iemand een idee wat dat kon zijn?

Hoi lezers,
Vandaag minder mooi nieuws, gisteren stroomuitval gehad voor een paar uur. Alle poliepen ingetrokken en voedingswaardes gelijk verhoogd naar PO4 0,2 en NO3 15🤬. Alle vissen helemaal in de stress. Gelukkig niks verloren.

Vandaag dus maar water wissel gedaan van 25%, de waardes daarmee nog niet echt terug kunnen brengen maar aan het eind van de dag staan alle koralen gelukkig weer mooi open. Gelukkig komt het aquarium eerdaags op haar eigen groep waardoor dit niet meer gebeuren zou moeten. Ook ben ik aan het kijken naar een DJ switch voor de stroom. Dan kan er met geen mogelijkheid meer water in de stroom balk komen.

In beter nieuws, er is groei in het aquarium🎉 de Duncan heeft een nieuw poliepje aan de onderkant gemaakt. En staat er prachtig bij.
IMG_20210915_174503.jpg

Het lijkt mij wel vreemd dat een paar uur stroomuitval zoveel invloed kan hebben op fosfaat en nitraat gehalte .
Een beetje kan ik nog begrijpen maar in een paar uur tijd een vervijfvoudiging ?
Ik ga dan even uit van het vorige meetstaatje wat je hebt gedeeld hier .

Ja dat vind ik dus ook. Ik meet iedere dag (fosfaat,nitraat, pH en kH) en had voor de stroomuitval wel waardes die iets hoger waren, namelijk PO4 van 0,08 en nitraat van 3,5. Moet wel bekennen dat ik best veel voer en de eiwit afschuimer nat draai. Maar toch vond dit ook wel een groot verschil. Vandaag weer even meten en kijken of ze verder gestegen zijn. Anders is er misschien meer aan de hand...

Ja dat vind ik dus ook. Ik meet iedere dag (fosfaat,nitraat, pH en kH) en had voor de stroomuitval wel waardes die iets hoger waren, namelijk PO4 van 0,08 en nitraat van 3,5. Moet wel bekennen dat ik best veel voer en de eiwit afschuimer nat draai. Maar toch vond dit ook wel een groot verschil. Vandaag weer even meten en kijken of ze verder gestegen zijn. Anders is er misschien meer aan de hand...
Ik begrijp dat je beginner bent, dat je het goed wilt doen door het goede goed te doen, de vinger aan de pols wilt houden et cetera.

Maar bovenstaande is obsessief. Eén keer per week Ca, KH, Mg, NO3 en PO4 is meer dan voldoende, ook bij een startende bak. Bijsturen in kleine stapjes indien nodig.

Veel voeren is een subjectief begrip. Voer dat wordt gegeten is goed, voer dat in het rif verdwijnt en veranderd in detritus is te veel. Hier kun je dus prima zelf de vinger aan de pols houden.

Nat afschuimen ... daar ben ik een decennia geleden al mee gestopt. Ik heb hem gewoon 'kurk'droog afgesteld. Werkt prima, weinig tot geen kans op overkoken. Het is alleen wat meer werk met schooonmaken van de stijgbuis.

Back
Bovenaan