ik had iig wel goeie resultaten met phycoex en geloof niet dat 't hetzelfde middel is als dynox.
phycoex kan je volgens mij niet in nederland verkrijgen en heb 't destijds bij mruzek in duitsland besteld.
Nederlandse gebruiksaanwijzing zit er denk ik nog niet bij en heb dat destijds vertaald.
grtz jack
Dit middel is enkel in duitsland te bestellen en helaas is de gebruiksaanwijzing alleen in duits beschikbaar.
Wellicht zijn er mensen die moeite hebben met de duitse taal , daarom heb ik de gebruiksaanwijzing/bijwerkingen en voordelen vertaald.
De vertaling heb ik gemaakt omdat het middel bij mij goed heeft gewerkt
Gebruiksaanwijzing:
Doseer het middel altijd s'Avonds , de photosyntese van algen begint dan en daardoor zijn ze beter te bestrijden.
Dosering:
6mll op 100 liter water , niet overdoseren en reken je netto liters water goed uit....
Elke tweede dag doseren om een goed resultaat te krijgen.
Een juiste behandeltijd kan niet worden gegeven , deze verschilt tussen enkele dagen tot enkele weken.
Bij algen de behandeling tot max 2 weken.
Bij Dinoflagelaten de behandeling tot max 4 weken.
Lichtinstellingen:
Wit licht reduceren tot maximaal 6 uur per dag.
Blauw licht mag langer aan staan.
(hier word dus geen woord gerept over verduisteren)
Het middel niet gebruiken zonder afschuimer , stel de afschuimer tijdens gebruik goed af.
(er staat dus niet dat de afschuimer natter moet)
Water :
Tijdens de behandeling geen water wisselen , en geen sporenelementen toevoegen.
(toevoegen van ca/kh/mg mag dus wel)
Geen Aktief kool , ozon of uv-c gebruiken tijdens behandeling.
Geen fosfaat/nitraat absorbers gebruiken tijdens behandeling
Phycoex is werkzaam tegen:
Draadalgen en aanverwante algen.
Blaasjesalgen , Kalkalgen , Goudalgen.
Caulerpa , bryopsis.
Phycoex werkt niet tegen:
Cyano
Extra beschrijving voor behandeling tegen Dynoflagelaten:
Het is aan te bevelen alvorens een behandeling tegen Dynoflagelaten te starten deze te laten onderzoeken onder de microscoop om duidelijk vast te kunnen stellen dat het hier om gaat.
Bij een onduidelijke vaststelling om welke het te bestrijden alg gaat is het raadzaam om nog wat langer te doseren.
Bijwerkingen:
De waterkwaliteit kan slechter worden , dit is echter niet vastgesteld ( de kwaliteit kan ook achteruit gaan door het afsterven van algen)
Zee egels kunnen bij langer gebruik van het middel schade ondervinden.
Caulerpa wier kan gedeeltelijk afsterven. Dit is te controleren doordat het wier dan glazig word .
Verwijder de dode stukken wier , deze kunnen schadelijke stoffen afgeven.
Door een enkele klant is aangegeven dat doopvontschelpen nadeel van het middel ondervonden.
Dit is echter niet door ons ondervonden tijdens testen.
Voordelen van Phycoex:
Geen enkele hinder ondervonden door wervelloze , vissen en sps koralen.
Er staat echter niets in over leders en lps , dit ga ik nog aan de producent vragen.
Grtz
Jack Ravensbergen