Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Verschil Dino X & Phycoex ter bestrijding Dino’s

remco1989

ZeewaterForum lid
Hallo allen,

weet iemand wat het (exacte) verschil is tussen Dino X van fauna marin & Phycoex van Aqua biotica? Of is dit wezenlijk hetzelfde product? Als ik naar de ingrediënten kijk werken ze beide om basis van ammonium verbindingen.

Reden van mijn vraag is dat ik veel positieve verhalen heb gelezen over Phycoex, maar Dino X bij mij niet het gewenste resultaat oplevert. Dus ik twijfel om Phycoex te gaan bestellen.

Alvast bedankt!

Ik weet het exacte verschil niet Remco, maar er staat mij iets van bij dat het om dezelfde producten zou gaan. Eentje onder de naam van Fauna Marin maar die heeft het product ook laten verkopen onder een andere naam door een ander merk. Vraag het anders eens aan een winkelier LFS. DinoX leverde bij mij ook niet het gewenste resultaat op, eerder veel ongewenste. Dit had m.i. te maken met dat je je afschuimer nat moet afstellen, maar dat leidde bij mij tot een verlies van 10liter per nacht op 155l aquarium incl sump. Ik kon er wakker naast blijven zitten, bijna letterlijk.

Dino X doet meer schade dan dat het helpt... gaat je iig een deel van je koralen bestand kosten...

Ach, die middeltjes...
Beter zoek je de oorzaak waarom de dino's de overhand in je bak krijgen.

Er is een ander topic, weet niet meer welke, waar verduistering schijnt te helpen.

Die oorzaken kent niemand lijkt me.
Wanneer je goed analyseert wat er in je bak gebeurd, kom je er wel achter.
Dinoflagellaten steken doorgaans de kop op wanneer ze weinig concurentie van ander klein leven ondervinden. Het zijn opportunisten die weinig nutrienten nodig hebben in de waterkolom. Dus zodra de nutrientwaardes heel laag worden of niet stabiel zijn, heeft het overige klein leven in de bak een zware tijd en wordt dan vaak overwonnen door dino's of cyano's. Deze hebben als voordeel dat ze fotosynteseren en dus weinig afhankelijk zijn van de nutrientwaardes. Knal er dan een bak licht op, en ze gaan als een banaan.
Oorzaak is dus vrijwel altijd onbalans, vaak onbegrepen omdat met doorgaans denkt bij lage nutrientwaardes het heel goed te doen...

ik had iig wel goeie resultaten met phycoex en geloof niet dat 't hetzelfde middel is als dynox.
phycoex kan je volgens mij niet in nederland verkrijgen en heb 't destijds bij mruzek in duitsland besteld.
Nederlandse gebruiksaanwijzing zit er denk ik nog niet bij en heb dat destijds vertaald.
grtz jack

Dit middel is enkel in duitsland te bestellen en helaas is de gebruiksaanwijzing alleen in duits beschikbaar.
Wellicht zijn er mensen die moeite hebben met de duitse taal , daarom heb ik de gebruiksaanwijzing/bijwerkingen en voordelen vertaald.
De vertaling heb ik gemaakt omdat het middel bij mij goed heeft gewerkt

Gebruiksaanwijzing:
Doseer het middel altijd s'Avonds , de photosyntese van algen begint dan en daardoor zijn ze beter te bestrijden.
Dosering:
6mll op 100 liter water , niet overdoseren en reken je netto liters water goed uit....
Elke tweede dag doseren om een goed resultaat te krijgen.
Een juiste behandeltijd kan niet worden gegeven , deze verschilt tussen enkele dagen tot enkele weken.
Bij algen de behandeling tot max 2 weken.
Bij Dinoflagelaten de behandeling tot max 4 weken.
Lichtinstellingen:
Wit licht reduceren tot maximaal 6 uur per dag.
Blauw licht mag langer aan staan.
(hier word dus geen woord gerept over verduisteren)
Het middel niet gebruiken zonder afschuimer , stel de afschuimer tijdens gebruik goed af.
(er staat dus niet dat de afschuimer natter moet)
Water :
Tijdens de behandeling geen water wisselen , en geen sporenelementen toevoegen.
(toevoegen van ca/kh/mg mag dus wel)
Geen Aktief kool , ozon of uv-c gebruiken tijdens behandeling.
Geen fosfaat/nitraat absorbers gebruiken tijdens behandeling
Phycoex is werkzaam tegen:
Draadalgen en aanverwante algen.
Blaasjesalgen , Kalkalgen , Goudalgen.
Caulerpa , bryopsis.
Phycoex werkt niet tegen:
Cyano
Extra beschrijving voor behandeling tegen Dynoflagelaten:
Het is aan te bevelen alvorens een behandeling tegen Dynoflagelaten te starten deze te laten onderzoeken onder de microscoop om duidelijk vast te kunnen stellen dat het hier om gaat.
Bij een onduidelijke vaststelling om welke het te bestrijden alg gaat is het raadzaam om nog wat langer te doseren.
Bijwerkingen:
De waterkwaliteit kan slechter worden , dit is echter niet vastgesteld ( de kwaliteit kan ook achteruit gaan door het afsterven van algen)
Zee egels kunnen bij langer gebruik van het middel schade ondervinden.
Caulerpa wier kan gedeeltelijk afsterven. Dit is te controleren doordat het wier dan glazig word .
Verwijder de dode stukken wier , deze kunnen schadelijke stoffen afgeven.
Door een enkele klant is aangegeven dat doopvontschelpen nadeel van het middel ondervonden.
Dit is echter niet door ons ondervonden tijdens testen.
Voordelen van Phycoex:
Geen enkele hinder ondervonden door wervelloze , vissen en sps koralen.
Er staat echter niets in over leders en lps , dit ga ik nog aan de producent vragen.
Grtz

Jack Ravensbergen

Wanneer je goed analyseert wat er in je bak gebeurd, kom je er wel achter.
Dinoflagellaten steken doorgaans de kop op wanneer ze weinig concurentie van ander klein leven ondervinden. Het zijn opportunisten die weinig nutrienten nodig hebben in de waterkolom. Dus zodra de nutrientwaardes heel laag worden of niet stabiel zijn, heeft het overige klein leven in de bak een zware tijd en wordt dan vaak overwonnen door dino's of cyano's. Deze hebben als voordeel dat ze fotosynteseren en dus weinig afhankelijk zijn van de nutrientwaardes. Knal er dan een bak licht op, en ze gaan als een banaan.
Oorzaak is dus vrijwel altijd onbalans, vaak onbegrepen omdat met doorgaans denkt bij lage nutrientwaardes het heel goed te doen...
Ik draai met 5 - 10 ppm nitraat en 0.08 ppm fosfaat die constant gehouden worden met een denitrificator en lanthaan. En toch dino’s. Dus nutrientonbalans is niet altijd de oorzaak.

ik had iig wel goeie resultaten met phycoex en geloof niet dat 't hetzelfde middel is als dynox.
phycoex kan je volgens mij niet in nederland verkrijgen en heb 't destijds bij mruzek in duitsland besteld.
Nederlandse gebruiksaanwijzing zit er denk ik nog niet bij en heb dat destijds vertaald.
grtz jack

Dit middel is enkel in duitsland te bestellen en helaas is de gebruiksaanwijzing alleen in duits beschikbaar.
Wellicht zijn er mensen die moeite hebben met de duitse taal , daarom heb ik de gebruiksaanwijzing/bijwerkingen en voordelen vertaald.
De vertaling heb ik gemaakt omdat het middel bij mij goed heeft gewerkt

Gebruiksaanwijzing:
Doseer het middel altijd s'Avonds , de photosyntese van algen begint dan en daardoor zijn ze beter te bestrijden.
Dosering:
6mll op 100 liter water , niet overdoseren en reken je netto liters water goed uit....
Elke tweede dag doseren om een goed resultaat te krijgen.
Een juiste behandeltijd kan niet worden gegeven , deze verschilt tussen enkele dagen tot enkele weken.
Bij algen de behandeling tot max 2 weken.
Bij Dinoflagelaten de behandeling tot max 4 weken.
Lichtinstellingen:
Wit licht reduceren tot maximaal 6 uur per dag.
Blauw licht mag langer aan staan.
(hier word dus geen woord gerept over verduisteren)
Het middel niet gebruiken zonder afschuimer , stel de afschuimer tijdens gebruik goed af.
(er staat dus niet dat de afschuimer natter moet)
Water :
Tijdens de behandeling geen water wisselen , en geen sporenelementen toevoegen.
(toevoegen van ca/kh/mg mag dus wel)
Geen Aktief kool , ozon of uv-c gebruiken tijdens behandeling.
Geen fosfaat/nitraat absorbers gebruiken tijdens behandeling
Phycoex is werkzaam tegen:
Draadalgen en aanverwante algen.
Blaasjesalgen , Kalkalgen , Goudalgen.
Caulerpa , bryopsis.
Phycoex werkt niet tegen:
Cyano
Extra beschrijving voor behandeling tegen Dynoflagelaten:
Het is aan te bevelen alvorens een behandeling tegen Dynoflagelaten te starten deze te laten onderzoeken onder de microscoop om duidelijk vast te kunnen stellen dat het hier om gaat.
Bij een onduidelijke vaststelling om welke het te bestrijden alg gaat is het raadzaam om nog wat langer te doseren.
Bijwerkingen:
De waterkwaliteit kan slechter worden , dit is echter niet vastgesteld ( de kwaliteit kan ook achteruit gaan door het afsterven van algen)
Zee egels kunnen bij langer gebruik van het middel schade ondervinden.
Caulerpa wier kan gedeeltelijk afsterven. Dit is te controleren doordat het wier dan glazig word .
Verwijder de dode stukken wier , deze kunnen schadelijke stoffen afgeven.
Door een enkele klant is aangegeven dat doopvontschelpen nadeel van het middel ondervonden.
Dit is echter niet door ons ondervonden tijdens testen.
Voordelen van Phycoex:
Geen enkele hinder ondervonden door wervelloze , vissen en sps koralen.
Er staat echter niets in over leders en lps , dit ga ik nog aan de producent vragen.
Grtz

Jack Ravensbergen
Deze handleiding is nochtans exact dezelfde als deze van Dino-X.

Deze handleiding is nochtans exact dezelfde als deze van Dino-X.
Geen idee , de gebruiksaanwijzing die ik heb gepost heb ik destijds vertaald uit 't duits.
Hebben ze dan exact mijn vertaling gebruikt ? 🤣

Ik draai met 5 - 10 ppm nitraat en 0.08 ppm fosfaat die constant gehouden worden met een denitrificator en lanthaan. En toch dino’s. Dus nutrientonbalans is niet altijd de oorzaak.
Ik doelde op een onbalans in het microleven in de bak. Ik heb me misschien wat ongelukkig uitgedrukt. Nitraat en fosfaat hoeven daar niet per definitie aan ten grondslag te liggen.

Dino X doet meer schade dan dat het helpt... gaat je iig een deel van je koralen bestand kosten...
Bedankt voor alle reacties.

Om even op de berichten in te gaan:

Ik heb inmiddels gedurende meerdere maanden vanalles geprobeerd om van de Dino's af te komen, aangezien ik nog steeds met een bruine bak zit en ten einde raad ben vandaar dit topic om te kijken of allicht Phycoex (wat ik nog niet geprobeerd heb) een uitkomst zou zijn.

om even in te gaan op de reacties:

Oorzaak: de dino's zijn begonnen toen mijn fosfaat voor een poosje op 0 kwam te staan (hannah) ik kreeg toen extreme last van cyano in combinatie met dino's (microscoop) ik ben toen op aanraden van een mede aquariaan begonnen met het doseren van fosfaat. ik kreeg idd meetbaar fosfaat maar de problemen bleven hetzelfde. Ik heb toen Red X geprobeerd waarmee inderdaad de cyaono's verdwenen maar de dino's explosief toenamen.

Dino X: Ik heb dit een poosje gedoseerd (ongeveer 2,5 week zonder zichtbaar resultaat) ik ben toen overgestapt op Dinoxal (volgens mij zijn dit wezenlijk wel dezelfde producten al weet ik het niet zeker) in combinatie met een black out. Het resultaat was desastreus sommige SPS waren na de 70 uur blackout volledig wit en de andere SPS (als ook de meeste leders en Euphyllia's) kwijnde daarna langzaam weg. Alle vissen hadden last van stip en mijn dokters zwommen met uitpuilende ogen. Ik ben toen gestopt met Dinoxal en na ongeveer een week kwam groene alg en kalkalgen weer terug, echter de koralen bleven er miserabel bijstaan. Ik kreeg wederom een grote cyano bloei die na ongeveer 2 weken vanzelf volledig verdween. De dino's leken nergens last van te hebben en groeide rustig door.

Huidige status: vrijwel alle nog levende koralen staan nog steeds gesloten, de euphyllia's openen inmiddels allemaal wel weer, maar vanaf de voeten is wel te zien dat ze weefsel verloren zijn. de vissen zijn inmiddels allemaal weer gezond, en er is ook een gezonde groene en kalk algen groei te zien. De dino's zijn nog steeds net zo erg en het is 1 grote bruine bende. Ik was van plan de handdoek in de ring te gooien, maar ik heb net toch maar een ICP test opgestuurd.

Mocht er iemand een goed advies hebben (Phycoex gerelateerd of niet) dan hoor ik dat graag.

Huidige parameters:

Temp: 25,6
zout: 1.025
Ph: 8.2
Po4: 0.02
Nitraat: 25
Kh: 9.1
Ca: 430
Mg: 1300

Ik weet dat het nitraat hoog is, maar ik zou eigenlijk niet weten hoe ik daar aan zou moeten sleutelen zonder het prille fosfaat gehalte in gevaar te brengen (deze doseer ik nog steeds anders valt ie weer terug naar 0.0)

Alvast bedankt

Owh nog vergeten toe te voegen:

Na het gebruik van DIno X en Dinoxal ben ik agressief over kool gaan filter (red sea carbon) omdat ik ervan overtuigd was dat de slechte toestand van mijn koralen te herleiden waren aan het gebruik van deze middelen.

Owh nog vergeten toe te voegen:

Na het gebruik van DIno X en Dinoxal ben ik agressief over kool gaan filter (red sea carbon) omdat ik ervan overtuigd was dat de slechte toestand van mijn koralen te herleiden waren aan het gebruik van deze middelen.

Daarom schreef ik al, die Dino X en Dinoxal is destraseus voor je koralen!! Gewoon niet aan beginnen...

Snap persoonlijk niet dat er winkeliers zijn die dit soort rommel, ja rommel, blijven aanbieden....

Daarom schreef ik al, die Dino X en Dinoxal is destraseus voor je koralen!! Gewoon niet aan beginnen...

Snap persoonlijk niet dat er winkeliers zijn die dit soort rommel, ja rommel, blijven aanbieden....
Ik heb het ook geprobeerd en ja de 1e keer ging dat inderdaad niet helemaal goed.
Het is erg belangrijk dat je een goed idee hebt van je NETTO volume en niet overdoseert, dus heel nauwkeurig afmeet (niet met het bijgeleverde dopje). Mijn LFS had me hier al wel voor gewaarschuwd, in mijn geval ging het maar om 2 ml. Op 15 ml. dosering. Zelfs als alles ‘goed’ gaat en je koralen er geen last van hebben duurt het wel weer even voordat je bak weer helemaal in evenwicht is.
Vanuit dat oogpunt is het dus zeker wel een risico, maar als je alles verder geprobeerd hebt en ten einde raad bent...

Ik lees niets over het aanpakken van de onbalans.
Waarom gooi je er niet wat verse bacteriën in?
Bedankt voor de reactie op mijn probleem.

Dit heb ik inderdaad niet vermeld.

Ik voeg al geruime tijd Zeobak van KZ toe (al voor de problemen begonnen)
Ook voeg ik nu al geruimere tijd Microbelift special blend toe maar ook dit schijnt niet echt te helpen.

Mvg

Back
Bovenaan