Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Tilburgs zeeaquarium 1188 liter van Roelsil

Mooi vissenbestand heb je daar zwemmen Roel, vooral de Japonicus vind zelf een van de mooiste dokters.

De witkeeldokter is toch een van de moeilijker houdbare soort, maar hij heeft in ieder geval wel genoeg zwemruimte.

Als je al UV gebruikt zou ik deze toch 24/7 laten branden, anders heeft het weinig resultaat, je aquariumwater moet er toch minimaal 2 keer per uur langs, en voor het stroomverbruik hoef je het niet te laten.

gr.Marcel

Hier een link naar een filmpje van onze vissen.
http://www.123video.nl/playvideos.asp?MovieID=618560

Roel en Silvia, dat ziet er geweldig goed uit. Mooie vissen

De Witborst mag nog wel een onsje bijkomen zo te zien, eet die al goed mee? .... of istie nog wat kieskeurig.

Dat vlekje achter op de ondervin is herkenbaar, die had die van mij ook in het begin,
geen idee wat dat is of waar dat vandaan komt, maar wel frappant dat die van jou ook zo'n vlekje vertoont.

Bedankt Marcel,

Wat de UV betreft werd mij bij de verkoop verteld dat ie maar 2 uur per dag aan hoeft. Maar ik krijg van verschillende mensen te horen dat ik 'm beter aan kan laten staan, en dat ga ik dus ook doen.

gr.Roel
Mooi vissenbestand heb je daar zwemmen Roel, vooral de Japonicus vind zelf een van de mooiste dokters.

De witkeeldokter is toch een van de moeilijker houdbare soort, maar hij heeft in ieder geval wel genoeg zwemruimte.

Als je al UV gebruikt zou ik deze toch 24/7 laten branden, anders heeft het weinig resultaat, je aquariumwater moet er toch minimaal 2 keer per uur langs, en voor het stroomverbruik hoef je het niet te laten.

gr.Marcel

Hoi Jimmy,

Hij eet al goed mee, gelukkig wel. En die vlek was gister een stuk groter, maar gelukkig slinkt dat goed.

gr.Roel
Roel en Silvia, dat ziet er geweldig goed uit. Mooie vissen

De Witborst mag nog wel een onsje bijkomen zo te zien, eet die al goed mee? .... of istie nog wat kieskeurig.

Dat vlekje achter op de ondervin is herkenbaar, die had die van mij ook in het begin,
geen idee wat dat is of waar dat vandaan komt, maar wel frappant dat die van jou ook zo'n vlekje vertoont.

We zijn inmiddels weer verder gegaan met de bovenkast. Hier wat foto's.

Bijlagen

• onderkast1.jpg
    onderkast1.jpg
    147 KB · Weergaven: 10
  • bovenframe2.jpg
    bovenframe2.jpg
    139,2 KB · Weergaven: 11
  • bovenframe.jpg
    bovenframe.jpg
    180,2 KB · Weergaven: 20
  • deurtjes bovenkast1.jpg
    deurtjes bovenkast1.jpg
    192,5 KB · Weergaven: 16
  • totaalbeeld.jpg
    totaalbeeld.jpg
    273,4 KB · Weergaven: 40
Hoi Roel,

Ik heb je dagboek even bewonderd. Ziet er allemaal strak uit. Bijna klaar en dan eindelijk ultiem genieten.
Ik hou je dagboek in de gaten.

Groetjes Jeroen (Dinkytoy)
Etten-Leur

Bedankt,

Maar dat bijna klaar valt tegen hoor, er moeten links en rechts nog kasten aangebouwt worden en heel de electra moet nog gedaan.
Ook moet er nog een automatisch vul systeem komen voor het verdampte water.
Maar stukje bij beetje komen we er wel.

gr.Roel
Hoi Roel,

Ik heb je dagboek even bewonderd. Ziet er allemaal strak uit. Bijna klaar en dan eindelijk ultiem genieten.
Ik hou je dagboek in de gaten.

Groetjes Jeroen (Dinkytoy)
Etten-Leur

Vandaag naar Moeskroen geweest en weer wat leuke dingen gekocht. Een schooltje blauwoogjes 12 stuks we hadden er nog 4 zwemmen, 2 aalgrondels, enkele slakken, 2 zeemuizen en een drijfring om voer in te gooien zodat het niet in de overloop verdwijnt. Zie foto's. Ook Garlic Guard en spirulina meegenomen. Verder ook nog wat foto's van de andere vissen.

Bijlagen

• 075.jpg
    075.jpg
    636,9 KB · Weergaven: 8
  • 074.jpg
    074.jpg
    412,1 KB · Weergaven: 8
  • 073.jpg
    073.jpg
    432,8 KB · Weergaven: 4
  • 071.jpg
    071.jpg
    542,7 KB · Weergaven: 6
  • 070.jpg
    070.jpg
    473,1 KB · Weergaven: 6
nog enkele..............

Bijlagen

• 078.jpg
    078.jpg
    528,7 KB · Weergaven: 7
  • 080.jpg
    080.jpg
    260,7 KB · Weergaven: 19
  • 081.jpg
    081.jpg
    360,5 KB · Weergaven: 6
  • 079.jpg
    079.jpg
    396,7 KB · Weergaven: 4
  • 077.jpg
    077.jpg
    309,1 KB · Weergaven: 5
Weer eens een update.

Het gaat niet zo best.De 2 nieuwe dokters kregen stip maar leken er geen ongemak van te hebben. Ze bleven goed mee eten en zwemmen.
Tot de witborst plots geen eetlust meer had en stil bleef hangen.
Ik heb toen een quarantaine bakje klaargezet en voor dat ie daarin ging de vis een zoetwaterbad van een minuut gegeven.
Daarna dus in de quarantaine bak waar ie weer wat begon te zwemmen.
Maar het heeft toch niets uitgehaald want de dag erna heeft ie het loodje gelegd.
Ondertussen zijn ook de Japonicus en de zwarte Ocelaris overleden. En nu mis ik een blauwoogje en de blennie heb ik ook al de hele middag niet meer gezien.

Gadver ..... da's minder.
Enig idee wat de oorzaak is geweest ... of misschien nog is?

oei
het zal toch niet.
ff het eten in de garlic zetten, misschien voor de zekerheid ff een uvc mee laten draaien.

Waarschijnlijk hebben we er toch niet goed aan gedaan om een witborst en een Japonicus aan te schaffen. Ze staan bekend om de gevoeligheid voor stip. Ik heb ze ook niet in quarantaine gehad voordat ze in het aquarium gingen. Dat heb ik tot nu toe nog nooit gedaan.
Ik heb er te makkelijk over gedacht, ik dacht dat het wel mee zou vallen.
Niet dus.
Nu kan ik alleen maar hopen dat de schade beperkt blijft.
De blennie heb ik er gisteravond ook uitgevist.
Gadver ..... da's minder.
Enig idee wat de oorzaak is geweest ... of misschien nog is?

Er draait al een UV-C lamp mee en op het voer druppel ik inderdaad Garlic guard. Ik had ook verse knoflook geprobeerd maar dat spugen ze weer uit.
Maar knoflook helpt alleen maar ter voorkoming van stip en niet als medicijn.
oei
het zal toch niet.
ff het eten in de garlic zetten, misschien voor de zekerheid ff een uvc mee laten draaien.

Dit is jammer om te lezen Roel, hebben de andere vissen in je bak ook stipverschijnselen of waren het alleen de dokters?

Misschien is het inbrengen van de school vissen een stress-situatie voor de dokters geweest.

Ik hoop voor jou dat het hierbij blijft.

succes, Marcel

Steeds meer andere vissen krijgen het ook.
De Anularis en Oranje dwergbaars zijn nu ook dood en de narvarchus hebben we vandaag nog niet gezien.
Ik ga dadelijk Parasite stop van Salifert halen. Hopelijk helpt het.
Dit is jammer om te lezen Roel, hebben de andere vissen in je bak ook stipverschijnselen of waren het alleen de dokters?

Misschien is het inbrengen van de school vissen een stress-situatie voor de dokters geweest.

Ik hoop voor jou dat het hierbij blijft.

succes, Marcel

Vanavond heb ik de Salarias eruit gehaald (kon ik gister niet bijkomen) en verder 1 blauwoogje, 1 geringde gobie en 1 aalgrondel. Ook is een Andaman juffer gestorven waar ik niet bij kan en de Narvarchus kan ik niet vinden.

ligt het misschien aan al het gerommel boven en bij de bak, boren en verven etc. heel veel stress voor de visjes.

groetjes horzel.

Heb je al overwogen om het zeewater te laten checken?
Dan bedoel ik niet de waardes die we doorgaans meten maar op andere ongeregeldheden.
Het hoeft niet, maar ik zou me zo maar voor kunnen stellen dat daarmee iets niet in orde is.

Als de normale waterwaterwaardes in orde zijn en er wordt goed en genoeg gevoerd, dan zou in mijn ogen zo'n stipaanval toch niet zo aanhoudend en heftig om zich heen kunnen grijpen.
Ik bedoel ... je kent de klappen van de zweep, een goed gevoede vis is een stuk minder bevattelijk voor stip.
Maar als ze constant in de stress zitten - bijvoorbeeld door iets verkeerds in het water - dan zal ook de meest gezonde vis waarschijnlijk het onderspit delven.

Omdat er ook een vis - of meerdere - bezweken is terwijl hij in quarantaine zat,
denk ik dat er misschien iets mis kan zijn met het water.
Ik weet niet of je de mogelijkheid daartoe hebt, maar als die er is zou ik het ff na laten kijken.

Back
Bovenaan