Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Thijs zijn Reefer XL 300

tvdberg

ZeewaterForum lid
Hoi,

Mijn naam is Thijs van den Berg (37 jaar) uit Lelystad
Mijn broertje heeft een tijd een zeeaqurium gehad en sinds dien is het altijd in mijn gedachte gebleven.....

Dit wordt mijn eerste zeeaquarium (en ja het 1e boekje van Tanne heb ik al gelezen :) )

Wat er reeds aangeschaft is:

Aquarium: Red Sea Reefer XL 300L
Incl de LED verlichting van Red Sea, namelijk 2x ReefLED 90
Eitwitafschuimer: Deltec Skimmer 600i
Opvoerpomp: Jecod DCP-4000
Stromingspompen: 2x de Jecod Wavemaker SOW9
Verwarmer: Eheim verwarmer 150W
Osmose: Aqua Medic Easy Line 300
Testen: voorlopig met Salifert
DJ switch: Showtech 6
Doseerpomp: komt ter zijnentijd

Het aquarium wordt morgen geleverd!

De eerst 115 liter osmose water zijn al klaar. Meer jerrycans heb ik momenteel niet.

De scape ga ik maken met 25kg Real Reef Rock in de lege bak. Daarna water toevoegen en zout mengen.
Dan na een paar dagen proberen nog ergens een paar kilo levend steen te halen en toe te voegen. Deels in de bak en deel in de sump denk ik (denk niet dat er veel ruimte over is in de sump maar zullen zien).

Voor het zand heb ik 18kg CaribSea Arag-Alive klaar liggen. Veel voor en tegens gelezen maar ik ga het denk ik pas toevoegen na een paar weken.

Het wordt een mixed reef aquarium. Voor het visbestand denk ik voorlopig aan iets als het volgende:
2x Amphiprion Occelaris
2x Pterapogon Kauderni
1x Centropyge bicolor (of beter koppel? )
2x Nemateleotris Magnifica
2x Pictichromis Porphyrea
1x Gobiodon Okinawae
1x Salarias Ramosus

Maar eigenlijk zie ik dat allemaal later wel omdat er toch zo langzaam opgebouwd moet worden. Misschien heb ik tegen die tijd wel andere ideeën.

Veel succes en plezier met je nieuwe aquarium.
Het toevoegen van echt levend steen zal de ontwikkeling van de bak alleen maar ten goede komen.

Hey Thijs,,

Ontzettend grappig om te lezen! Ik ben zelf al jaren lang met momenten mezelf aan het inlezen een aquarium te nemen.
Een aantal weken geleden dan eindelijk de knoop voor mezelf door gehakt om te gaan starten. Alles is inmiddels in huis, en ik draai nu 1.5 week met deze techniek;

Aquarium Red Sea Reefer XL 300L
2x ReefLED 90
Eitwitafschuimer is de Deltec Skimmer 600i geworden
Opvoerpomp is de Jecod MDC-3500
Stromingspompjes 2x de Jecod Wavemaker SOW4
Eheim Jager verwarmer 150W
Aqua Medic Premium Line 190

Jouw opvoerpomp en stromingspompjes zijn wat zwaarder, verder zijn we hetzelfde.

Succes de komende tijd, ik ga je volgen!

Leuke bak! Twijfel zelf al erg lang, maar ga de poging ook wagen na de zomer. Heb eerst een airco aangeschaft omdat ik in de toekomst ook de hitte problemen wil voorkomen.
Ga deze volgen!

Leuk, een nieuw begin. Hoop alleen dat je de Gobiodon Okinawae vaak gaat zien, aangezien die toch wel mini is. Ogja bekijk het zo, is een goede smoes om langer te blijven zitten voor je aquarium

Hey Thijs,,

Ontzettend grappig om te lezen! Ik ben zelf al jaren lang met momenten mezelf aan het inlezen een aquarium te nemen.
Een aantal weken geleden dan eindelijk de knoop voor mezelf door gehakt om te gaan starten. Alles is inmiddels in huis, en ik draai nu 1.5 week met deze techniek;

Aquarium Red Sea Reefer XL 300L
2x ReefLED 90
Eitwitafschuimer is de Deltec Skimmer 600i geworden
Opvoerpomp is de Jecod MDC-3500
Stromingspompjes 2x de Jecod Wavemaker SOW4
Eheim Jager verwarmer 150W
Aqua Medic Premium Line 190

Jouw opvoerpomp en stromingspompjes zijn wat zwaarder, verder zijn we hetzelfde.

Succes de komende tijd, ik ga je volgen!

Mijn opzet was natuurlijk ook gebaseerd op die van jouw. Nogmaals bedankt voor het uitgebreide filmpje dat je had gemaakt om de sump en het leidingwerk te laten zien.

In huis nu 26,5 graden. Dus ik hoop dat met een ventilator het dan water dan wel op 25 blijft.

Zo inmiddels twee weken verder.

- Osmose toevoegen inmiddels geregeld met een 20L jerrycan en de Tunze Osmolater nano.
- Alle controllers inmiddels ook opgehangen aan de rechterkant.

IMG_6292.jpg

Op de stukken levend steen is de bruinalg al te zien:
IMG_6289.jpg

En nog even een totaaloverzicht van de scape:
IMG_6293.jpg

Bijlagen

• IMG_6294.jpg
    IMG_6294.jpg
    152,8 KB · Weergaven: 19
Oh twijfels twijfels. Ik heb twee zaken " levend" zand. Nu lees ik verschillende verhalen.

Nu toevoegen: kans dat het vies wordt bij veel alg.
Later toevoegen: kans dat stabiliteit weer in de war raakt, waardoor ik weer andere problemen kan krijgen.

Advies?

Oh twijfels twijfels. Ik heb twee zaken " levend" zand. Nu lees ik verschillende verhalen.

Nu toevoegen: kans dat het vies wordt bij veel alg.
Later toevoegen: kans dat stabiliteit weer in de war raakt, waardoor ik weer andere problemen kan krijgen.

Advies?
Dan zou ik voor stabiliteit gaan. In mijn nano bak heb ik het na 2 weken al toegevoegd en en is eigenlijk vrij proper gebleven. Ik ga wel wekelijks door de bodem. De nano draait nu een 11 weken.

Ik ga het er in doen :)

Tijdens de opstart houd ik beide op 10%.
Nog geen idee waar ik uiteindelijk op ga draaien.

Is je eheim verwarming geschikt om helemaal onderwater te liggen en is hij zout bestendig ?
vaak is de boven afdichting van rubber , zout en rubber kunnen in de toekomst problemen geven...
Wat ik nog mis is een aardpen.....

Is je eheim verwarming geschikt om helemaal onderwater te liggen en is hij zout bestendig ?
vaak is de boven afdichting van rubber , zout en rubber kunnen in de toekomst problemen geven...
Wat ik nog mis is een aardpen.....
Zou ook geschikt zijn voor zoutwater ja.
Aardpen laatst meer over gelezen. Ik zal me er eens in verdiepen.

Back
Bovenaan