Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Thijs zijn Reefer XL 300

Zo precies een maand onderweg.

De waarden van afgelopen donderdag:
NO2: 0
NO3: 5
PO4: 0 met Salifert test. Inmiddels een Hanna 736 dus vanmiddag nog eens testen.
CA: 460
Mg: 1490
KH: 7, Aan de lage kant of prima?

De stenen zijn flink bruin geworden maar de groene alg blijft uit. Zand kleurt ook beetje bruin, heb de stroming iets verhoogd.
Ramen verkleuren elke dag een beetje maar prima bij te houden.
Achterwand wordt ook aardig bruin. Dit gewoon laten zitten of beter om weg te halen?

Een keniaboompje en stuk kroepoekleder doen het al een week erg goed. Van forumgenoot @zeefanaat afgelopen woensdag een stukje sterpoliep en een klein rhodactis oortje gekregen. Super mooi die groene kleuren onder het blauwe licht.

Als opruimploeg zit er in:
1x Turbo Brunneus (slak)
2x Buccinulum Corneum (zandslak)
1x Tectus Conus sp (slak)
1x Trochus Histrio (slak)
1x Calcinus Elegans (hermietkreeft)

Verder sinds gisteren twee vissen:
1x Cryptocentrus Cinctus (Citroen goby)
1x
Chrysiptera Hemicyanea (Azuur juffer)

Nu er dus ook voer en meer afval in de bak komt eerst maar even kijken de komende tijd wat de waardes doen.

En weer 2,5 week verder.

De bruine algen zijn al een week of wat verdwenen en daarvoor in de plaats zijn de groene algen gekomen. Tot op heden valt het echter mee, vooral op de achterwand zit veel maar dat laat ik even zitten.

Ik heb een super mooie Salarias Ramosus gehaald, deze weet wel raad met de alg.

Verder zit sinds gister 2x een Nemateleotris Decora. Gisteravond zaten ze diep onder de rotsen verstopt maar vandaag heb ik ze gelukkig de hele dag gewoon in het open deel zien zwemmen.

Qua koralen zit er het volgende in:
Stuk sterpoliep
Middel spaghetti leder
Paar echt hele kleine rode discosoma oren.
Kleine groen rhodactis
Klein kenia boompje
Kleine paddestoel
Klein stuk kroepoekleder
Paar kleine SPS stekken ( stylo, Motipora Digita, en Montipora)

Mijn waarden blijven eigenlijk al heel lang gelijk:
NO2: 0
NO3: 5
PO4: 0
CA: 460
Mg: 1490
KH: 7

De fosfaat op 0 en de KH op 7 moet ik daar nog wat mee?

Ik zou langzaam wat vis inzetten zodat je wat meer kan voeren en wat PO4 kan meten. Het is zoeken naar de balans nu:)
Misschien ook wel leuk/handig om een foto erbij te plaatsen?

Blijft lastig die foto's met mijn telefoon en dat blauwe licht. Zelf met die aquacam app. Maar de pijlvissen wilden wel even op de foto samen.
(mijn kinderen zeggen dat ze chagrijnig kijken :) )
IMG_6530.jpeg

:cry:

Speciaal een net genomen ook al vind ik het niet zo mooi. Maar wat denk je, de Cryptocentrus Cinctus (Citroen goby) is gewoon nog tussen het kleine kiertje dat er zit heen gesprongen. Vind hem net, helaas te laat ontdekt.......

Ja die lenzen set moet er maar een keer komen.

Aquarium Cam: probeer eens de “gel” optie aan te zetten, dan bij de wit balans de blauwe regelaar helemaal naar links schuiven.
bij mij lukt het dan heel aardig.
Blijft lastig die foto's met mijn telefoon en dat blauwe licht. Zelf met die aquacam app. Maar de pijlvissen wilden wel even op de foto samen.
(mijn kinderen zeggen dat ze chagrijnig kijken :) )
Bekijk bijlage 540898

Bij mijn samsung s9 kan je bij je camera in de pro stand de witbalans aanpassen, dan is hij ook niet meer zo blauw.

Zo twee maanden onderweg.

Vissen:
2x amphiprion percula - annemoonvis
2x Pterapogon Kauderni - kardinaalbaars
2x Nemateleotris Decora - paarse vuurvis
1x Chrysiptera Hemicyanea - Azuur juffer

Ik was al iet te ongeduldig met vissen toevoegen maar nu laat ik het even zo. Dan ter zijnentijd nog een baarsje en of lipvis.

Ongewervelden:
1x Archaster Typicus
2x Lysmata Debelius
1x Calcinus Elegans
2x paguristes cadenati
1x Turbo Brunneus
2x Buccinulum Corneum
5x Tectus Conus sp
1x Trochus Histrio

Mijn nitraat blijft constant tussen de 2 en 5 (blijft lastig meten met die kleuren vind ik)
Fosfaat is bijna altijd rond de 0 of net iets er boven (met Hanna 736).

Bij mijn Caulastrea stek heeft 1 kop zich al bijna gesplitst naar 2 koppen. Blijf dit trouwens een super mooi type koraal vinden.
De rest doet het ook nog steeds prima.

Vergeet als ik vis trouwens nog mijn Salarias Ramosus. Echt super vis, echt leuk ook om te zien hoe die de alg van de stenen aftrekt.

IMG_6565.jpeg

Vergeet als ik vis trouwens nog mijn Salarias Ramosus. Echt super vis, echt leuk ook om te zien hoe die de alg van de stenen aftrekt.

Bekijk bijlage 542346
Mooie vis! Heb je deze als eerste toegevoegd? Ik lees tegenstrijdige berichten, enerzijds juist als eerste toevoegen omdat ie lang moet wennen of juist niet omdat ie territoriaal is.

Mooie vis! Heb je deze als eerste toegevoegd? Ik lees tegenstrijdige berichten, enerzijds juist als eerste toevoegen omdat ie lang moet wennen of juist niet omdat ie territoriaal is.
Ik heb er ook 1 sinds een aantal maanden, gewoon halverwege toegevoegd. Niks aan de hand, ook bij nieuwe bewoners niet. Super leuk visje en mooier als een fasciatus als je het mij vraagt.

Ik had de juffer en het koppel clownvissen als eerste. Deze daarna pas toegevoegd toen er ook wel al wat groene alg was.
Hij laat de andere vissen met rust hoor. Hij ligt op verschillende plekken tussen de stenen en is verder de hele dag bezig algen te eten door de hele bak. Zowel van de stenen als de achterwand.

En ja ik vind deze ook mooier dan de fasciatus inderdaad.

Hier dezelfde ervaring met dit visje.
Laat iedereen met rust zwemt heel de dag rond te grazen.
Soms durft hij wel als ik er een nori blad in hang zich echt tussen de dokters door te wringen om er aan te kunnen.
Maar verder geen problemen mee.

Deze vis geeft alleen problemen met een borsteltand dokter , en de agressie komt dan van de dokter..
vermoedelijk omdat ze voedsel concurrenten zijn.

Deze vis geeft alleen problemen met een borsteltand dokter , en de agressie komt dan van de dokter..
vermoedelijk omdat ze voedsel concurrenten zijn.
Ik heb ook een borsteltand dokter, geen problemen gelukkig. Daar waar de dokter idd wel fel kan zijn tegen mede dokters, gelukkig niet tegen de salarias. Gelukkig maar want er zit nogal een verschil in qua grootte haha.

3,5 maand onderweg.

Dino:
In de tussentijd een paar weken last gehad van dino's. Mijn fosfaat en nitraat lagen rond de 0 en ik vermoed dat daar de oorzaak lag
Begonnen met doseren van fosfaat en nitraat, het licht lager gezet en daarnaast een powerfilter in gebruik genomen. Hierdoor en het continue los blazen van de algen zijn ze nu helemaal verdwenen. De (lelijke) powerfilter is er weer uit en ik doseer nu elke dag 0,2ml fosfaat en 1ml.

O.a. door de dino's wel wat stekjes verloren (maar die had ik misschien sowieso te vroeg er in gezet).

Doseerpomp:
Omdat de KH, Calcium en magnesium toch wel begon te zakken heb ik inmiddels ook de Jecode 3.4 doseerpomp met Skimz DLC4 doseercontainer aangeslotenn. Voorlopig gebruik ik nog even Colombo omdat ik hiervan bijna volle potten heb overgenomen van mijn broer.

Vissen:
2x amphiprion percula - annemoonvis
2x Pterapogon Kauderni - kardinaalbaars
2x Nemateleotris Decora - paarse vuurvis
1x Chrysiptera Hemicyanea - Azuur juffer
1x Salarias Ramosus - zwarte henkie
1x Pseudochromis Paccagnellae - Bicolor dwergbaars

Vissen doen het allemaal goed. Ik geef elke dag een ander soort diepvries voer. Ook de Salarias eet er gelukkig van mee en komt zelfs het voer uit de pipet halen.

Ongewervelden:
2x Entacmaea quadricolor (heeft zich gesplitst, helaas is het nog niet gelukt er 1 te verwijderen).
1x Archaster Typicus - zandzevende zeester
1x Fromia heffernani - Hefferman zeester
2x Lysmata Debelius - bloedgarnaal
2x Lysmata Amboinensis - poetsgarnaal
1x Calcinus Elegans
2x paguristes cadenati
1x Turbo Brunneus
2x Buccinulum Corneum
5x Tectus Conus sp
1x Trochus Histrio

De poetsgarnalen vind ik echt geweldig. Vooral de Salarias nemen ze vaak onderhanden omdat die bijna altijd stil ligt.

Back
Bovenaan