Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

Onderhoud
Vandaag was het tijd voor onderhoud: aanvullen van alle doseervloeistoffen en het kalibreren van de slangen. Ik zie daar altijd wat tegenop. Voor ik de slangen weer goed kloppend heb, ben ik soms zo een paar uur verder. Ik ben er dus maar eens goed voor gaan zitten. En het ging zowaar vrij vlot.
Alle slangen geven nu weer precies de juiste hoeveelheid vloeistof.
Ik had gisteren het bakkie al gepoest, dus dat hoefde vandaag niet. Ik zie wel in de loop van de dag de flap weer terug komen. Dus ik heb bacterien klaar staan. Die gaan tegen een uur of 6 de bak in.
De hoesjes van de vortech pompen nemen heel wat vuil op. Deze maak ik nu 2 keer daags schoon. Zo rommel ik wat aan.

De gele dokter loopt nog steeds te etteren. De twee dokters gaan soms zo hard achter elkaar de bak door, dat hij mij mee valt dat de koralen nog overeind staan. Ik heb wat nori in de bak gehangen en een spiegeltje tegen het glas aan gezet. Ik had gehoopt ze zo wat af te leiden, maar helaas trapt de gele dokter er niet in. Ja, heel even en dan zoekt hij "Streep" weer op. Ik hoop maar dat het testosteron niveau weer snel zakt, want vind dit toch niet leuk.

Als dat niet verbetert dan zou ik de gele met een val uitvangen , een paar dagen in de sump en dan weer terug in de bak.
Hij is dan zijn territorium kwijt.
Eventueel verplaats je wat steen....of zet je de eerste paar dagen een paar koffiemokken in je bak zodat hij de situatie niet herkend.

Als dat niet verbetert dan zou ik de gele met een val uitvangen , een paar dagen in de sump en dan weer terug in de bak.
Hij is dan zijn territorium kwijt.
Eventueel verplaats je wat steen....of zet je de eerste paar dagen een paar koffiemokken in je bak zodat hij de situatie niet herkend.
Dat zijn ook goede tips!! De mokken kan ik morgen wel eens gaan proberen. Zal ik meteen vast mijn val opzoeken. Ligt die voor de zekerheid vast klaar. Dank je wel voor het meedenken

ik zou hem eerst vangen , even buiten de bak in een apart bakje , mokken of een etensbord er in en dan de vis weer terug.
dan komt hij in een ”nieuwe “ omgeving en heeft hij andere zorgen......

Gelukkig heeft de gele dokter uit zichzelf de rust weer gevonden. Ik heb hem niet uit hoeven vangen. Nou hopen dat het bij een tijdelijk iets blijft.
Gisteren ben ik bij Coral and Fragshop geweest. Ik had er al allemaal verhalen over gehoord, vooral over de wc, waar je zelfs nog van koralen kunt genieten, maar ik was er nog nooit geweest. Wat een leuke zaak! En wat een mooie koralen voor leuke prijzen hebben ze daar. Ik heb heel lang staan twijfelen, want er stond zoveel moois. Ik ga zeker nog een keer terug. Uiteindelijk de keuze gemaakt en het is deze beauty geworden:
20210418_161327 (3).jpg20210418_161453 (2).jpg20210418_161453 (4).jpg

Was het even rustig in de bak, zag ik de dokters deze week weer in een hard tempo achter elkaar aan zwemmen. Wilde al bijna boos worden op de gele dokter, toen ik zag dat streep met zijn neusje de dokter aan het porren was. Het lijken nu echt 2 pubers die elkaar aan het uitdagen zijn. Ze zoeken het maar even uit. Ze zijn niet echt aan het vechten. Het lijkt meer echt op uitdagen. Helaas hebben ze de pavona hierbij van zijn steen gestoten. Deze zal ik vandaag weer proberen te plakken. Ik blijf dat een uitdaging vinden. Helemaal als het koraal al iets groter is.

Ik kreeg vandaag bericht dat het water bij triton aangekomen is. Dus ik verwacht met een paar dagen de uitslag. Ik ben heel benieuwd.

Verder ben ik mij aan het inlezen over waterstofperoxide. Denk kan maar beter goed voorbereid zijn als het harige spul inderdaad de cyano soort schijnt te zijn. Ik vind het ingewikkelde materie en ook best wel eng spul. Tot nu toe ben ik nog niet veel verder dan dat de dosering 1ml per gallon is. Je kunt het beste de 3% variant gebruiken. Het kan voor garnalen en copepods schadelijk zijn, maar bij zorgvuldig gebruik hoeft dat niet het geval te zijn.
Je kunt het het beste doseren als het licht uit is, want dan vindt er geen of minder fotosynthese plaats en is het ph het laagst. Waterstofperoxide is zuurstof, dus laat waarschijnlijk je ph stijgen.
Kijk heel goed uit, want het is brandbaar en gevaarlijk spul. Dus liefst met handschoenen aan en kijk ook uit met je ogen.
Algen zijn eencellige en deze reageren sneller op e waterstofperoxide dan andere organismen. Hierdoor is de kans klein dat de bacteriehuishouding wordt aangetast of de koralen. Maar dit is mij niet helemaal duidelijk, dus of ik het goed zeg, weet ik niet zeker.
Wat mij ook niet helemaal duidelijk is, hoe doseer je? Ik kan het niet gericht op het groene harige spul spuiten, want het zit door heel de bak en vooral op plakken waar ik minder goed bijkom. Ik heb wat gelezen over een oxydator. Maar hoe dat precies werkt en of deze ook in een zeewaterban gebruikt kan worden....
Dus ik heb nog veel te lezen en te leren. Als iemand ervaring heeft met waterstofperoxide of er meer vanaf weet, hoor ik het graag.

Uitslag triton test
Ben er blij mee 😊 geen rare dingen. Strontium en boor vul ik aan. Ik kan zien dat de koralen groeien. Fosfaat is laag. Net zoals mijn hanna aan geeft. Ben nu toch begonnen met het heel voorzichtig doseren van fosfaat. 0.01ppm per dag. Ik voer nu 2 of 3 blokjes diepvriesvoer. Ik kreeg als tip wat minder te voeren, aangezien het voer ook in de algen/cyano blijft hangen. Dat bevordert de groei en dat wil ik juist niet.Screenshot_20210429-215737_Drive.jpgScreenshot_20210429-215811_Drive.jpgScreenshot_20210429-215829_Drive.jpg

Laatst bewerkt:
Deze week zag ik het strandje steeds een beetje meer rood worden. Vooral aan de rechterkant. De zandhapper geeft duidelijk de voorkeur aan links. Daar is alles nog mooi schoon. Fosfaat is nu wel mooi meetbaar, 0.03. Nitraat tussen de 2,5 en 5. Dus ik hoopte met wat extra bacterien dat het strandje weer langzaam wit zou worden. Daar waren toch meer maatregelen voor nodig. Gisteren heb ik wat nieuw zand in de bacterien gedaan. Deze heeft een dagje gestaan. 's Middags ben ik met een soeplepel en bakje bezig geweest om zoveel mogelijk flap eruit te scheppen. Daarna het nieuwe zand vol bacterien erop. Het strandje is nu weer even mooi wit.
Ik heb meteen de stenen mooi schoon gepoetst. Zo kan het bakkie er weer een weekje tegenaan.
Links:
20210507_105823.jpg

Rechts:
20210507_105815.jpg

Met nieuw zand:
20210507_173635.jpg

Geduld blijven houden. Zelf heb ik ook een periode gehad waarin mijn zand "mooi" verkleurde. Ik heb toen dezelfde methode gebruikt als jij nu doet. Bij mij heeft het goed gewerkt.
Je bak ziet er verder mooi uit. Dus gaat dit zeker goed komen.

Geduld blijven houden. Zelf heb ik ook een periode gehad waarin mijn zand "mooi" verkleurde. Ik heb toen dezelfde methode gebruikt als jij nu doet. Bij mij heeft het goed gewerkt.
Je bak ziet er verder mooi uit. Dus gaat dit zeker goed komen.
Dank je wel Robert. Dat is goed om te lezen. Dan ga ik voorlopig zo door.

Hoi

Eerst en vooral: wat een mooi bakje en wat een engelengeduld heb jij reeds getoond. 😇

Wat ik mij bedacht: heb jij niet heel veel vis in deze bak zitten? Ik beken dat ik tien jaar uit de hobby geweest ben (nu terug in opstart) en dat er op die tijd heel wat nieuws op de markt gekomen is, maar is een beperktere bezetting niet handiger om een mooi evenwicht te bekomen in je bak?
Ik heb het gevoel dat jij wel heel vaak moet ingrijpen in je bak namelijk.... :unsure:

Hoi

Eerst en vooral: wat een mooi bakje en wat een engelengeduld heb jij reeds getoond. 😇

Wat ik mij bedacht: heb jij niet heel veel vis in deze bak zitten? Ik beken dat ik tien jaar uit de hobby geweest ben (nu terug in opstart) en dat er op die tijd heel wat nieuws op de markt gekomen is, maar is een beperktere bezetting niet handiger om een mooi evenwicht te bekomen in je bak?
Ik heb het gevoel dat jij wel heel vaak moet ingrijpen in je bak namelijk.... :unsure:

Dank je wel en fijn dat je meedenkt. Ik heb juist voor deze hoeveelheid vis gekozen, omdat fosfaat niet meetbaar was. Ik hoopte door meer te voeren het fosfaat omhoog te krijgen. Meer voer brengt ook meer voer voor de algen met zich mee en kan voor onbalans zorgen. Dus ik begrijp wat je bedoelt. Daarom ben ik nu minder gaan voeren en toch fosfaat gaan doseren. Daar wilde ik eerst niet aan. Maar ik zie nu in dat dat misschien op dit moment toch beter is.
Ik ga geen vissen weg doen, want ik ben toch wel gehecht aan de beestjes. Dus misschien duurt het nu wat langer, maar ik kom er uiteindelijk wel.

Uitslag triton test
Ben er blij mee 😊 geen rare dingen. Strontium en boor vul ik aan. Ik kan zien dat de koralen groeien. Fosfaat is laag. Net zoals mijn hanna aan geeft. Ben nu toch begonnen met het heel voorzichtig doseren van fosfaat. 0.01ppm per dag. Ik voer nu 2 of 3 blokjes diepvriesvoer. Ik kreeg als tip wat minder te voeren, aangezien het voer ook in de algen/cyano blijft hangen. Dat bevordert de groei en dat wil ik juist niet.Bekijk bijlage 557923Bekijk bijlage 557924Bekijk bijlage 557925
Ik mis de nitraatwaarde of kijk ik eroverheen?

Back
Bovenaan