Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

The Story Continues

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Stick to the stone
Zondag was het erg mooi weer om de stekken een vast plekje in het aquarium te geven. Buiten sneeuwstorm, in het bakkie mooie tropische temperaturen. De gonio's heb ik bij elkaar neergezet. Hebben ze mooi de ruimte, zonder andere koralen te irriteren. De setosa had al een goed plekje, maar was nog niet geplakt. De regenboog monti was nog zwervende en belandde daarbij regelmatig in het zand. Dit is een kruipende monti, die het steen heel mooi gaat bedekken. Ik had nog wat moeite om de juiste plek voor hem te kiezen. Beide zitten nu goed vast op het steen. Volgende week zijn de mooi gekleurde rode monti en jack, de lepto, aan de beurt.

Azijn heb ik 1 ml onderuit gedraaid. De dosering is van 12 naar 11 ml per dag gegaan. Nitraat krijg ik al weken niet hoger dan 0.5. Ik hoop hem zo volgende week in ieder geval op 1 te krijgen.
Het powerfilter gaat vanaf nu niet meer 24 uur meedraaien, maar een paar dagen per week. Eens kijken wat dat gaat doen. Ik word er in ieder geval blij van om even niet meer naar een knot watten te kijken.
20210207_132705.jpg20210207_132711.jpg

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Little green flap
Na mijn plakavontuur van vorige week, waren de koralen wat van slag. Ze hadden ook best veel te verduren gekregen. Nitraat was wat omhoog gegaan door de verlaging van de azijndosering. Zit nu op 1. De stroming is anders, nu het powerfilter niet meer standaard meedraait en ik was aan het plakken geweest met dat 2 componenten spul. Dat blijft rommel. Tenminste wel in mijn handen.
Na een week is de kh opname eindelijk weer normaal.

Ik was mijn bakkie eens goed aan het bekijken en opeens zag ik een kleur flap die niet rood was...ik zat nog even in ontkenning, maar het zit er toch echt. De groene variant van flap. Nu nog beperkt tot maar 1 plek. Er is duidelijk onbalans in de bak. Fosfaat is al een week of 3 0.02. Lijkt aardig stabiel. Nitraat rommelt dus wat.
Voor nu is de aanpak nog even met de kop in het zand. Heb al 2 dgn het raam niet gepoetst. Dat helpt niet, maar ik wil het nog even niet weten. De aanpak wordt nu ook niet anders. De bak heeft gewoon tijd nodig. Nitraat en fosfaat zijn hun weg aan het vinden. Er gebeurt zoveel.

Ik leg mijn focus nu even op het wit buiten. Heerlijk schaatsen in Giethoorn, in het zonnetje. Morgen slaat de dooi weer toe en komt de focus te liggen op the little green flap.20210212_160142.jpg

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Dank je wel. Dat is een handige tip. Dan kom ik nou aardig in de buurt. Ik probeer nitraat op te hogen door de azijn dosering wat te laten zakken. Fosfaat geeft nu 3 weken achter elkaar dezelfde waarde van 0.02. Ik zal kijken of nitraat volgende week verder gestegen is, of dat ik de azijndosering nog een ml moet verlagen van 13ml naar 12.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Ik zou het fosfaat ook iets omhoog laten gaan , je zit erg dicht op de 0 met het risico op meer problemen...
mooie waarde zou tussen de 5 en 7 zijn , maar stabiliteit is ook belangrijk....
Ik heb een alg probleem gehad. Daarom heb ik een tijd zo laag gedraaid in de waardes. De algen zijn nu al heel veel minder, maar ik durf PO4 nog niet verder te laten opkomen. Ben bang dat de algen de bak weer gaan overnemen. Ik ben met je eens dat een iets hogere PO4 beter zou zijn. Tegen de cyano en ook de koralen zouden het waarderen. Ik heb al een aardige opruimploeg, bestaande uit veel heremietkreeften en slakken, 2 dokters, 2 egels en een henkie. Ze beginnen de alg steeds beter onder controle te krijgen. Misschien moet ik toch eens proberen fosfaat wat op te laten komen en kijken wat er met de alg gebeurt.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Waarschijnlijk is jouw fosfaatwaarde hoger dan je meet , maar nemen de algen het op...
zou voorlopig niets veranderen tot de alg helemaal onder controle is...
Dank je wel voor het meedenken. Dan laat ik het eerst zo. Heb wat zand in een cocktail van zeobak, coral snow, zeozym en wat zeewater gedaan en dat een paar uur laten staan. Heb de groene cyano afgezogen en het zand daar neergelegd. Hoop dat dat helpt.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Fosfaat
Ik vind dat op het moment wel het meest ingewikkelde stofje in het aquarium.
Donderdag heb ik het bakkie goed schoongepoetst. De algen weer weggeboend. Vrijdag ging ik meten en toen gaf hanna 0 aan. Ik heb de vissen die dag een extra blokje diepvriesvoer gegeven. Ik ben nog wel heel voorzichtig. Ik wil de alg niet teveel stimuleren, maar ik zie liever ook geen 0 meer op de hanna. Nitraat stijgt ook. Binnen een week van 1 naar 2.5. Op zich niks mis mee. Een hele mooie waarde, maar hij moet natuurlijk niet blijven stijgen.
Vanmorgen voor het voeren heb ik weer gemeten. Fosfaat was nu 9, oftewel 0.03. Zou fosfaat dan nu weer meetbaar zijn, omdat de algen een stuk kleiner zijn en minder op kunnen nemen?
Zo ben ik een beetje aan het prutsen. Ik heb rowaphos nog maar wel vervangen.
Vanmorgen heeft het powerfilter even in de sump gehangen. Het viel mee mee hoe weinig vuil hij eruit heeft gehaald. Ik heb hem nu in de bak hangen, maar er komt weinig verkleuring in de watten. Dus ik haal hem er zo weer uit. Is ook wel heel fijn, even geen pluk watten meer in de bak. Valt mij wel op hoeveel stroming het powerfilter geeft. Dat valt dan ook weg. Dus misschien eens voorzichtig om mij heen gaan kijken naar een extra stromingspomp.

De vissen doen het goed, de koralen worden steeds mooier en beginnen zelfs een beetje te groeien. Ik merk alleen dat ik rusteloos word. Met veel alg en voldoende flap is het duidelijk. Dan kun je niet veel, behalve poetsen en heel veel geduld hebben. Maar nu het de goede kant op gaat, wil ik zo graag verder. Het komt in zicht dat dat weer kan. Na iets van 8 maanden van alg ben ik daar ook wel aan toe.

Er zit nog wel flap op een aantal plaatsen. De groene cyano zit op een steksteentje. Ik kreeg de hint dat dat een plekje is, waar nog geen bacterien op zijn gaan groeien. Het steentje zat nog maar net in de bak. Toen ben ik de flap eens beter gaan bekijken en inderdaad, het zit vooral op de nieuwe steksteentjes en de afstervende alg. Ik heb nu mijn voorraad stekstenen in de sump gelegd. De volgende stek, krijgt een steentje met bacteriecultuur.

Zo leer ik elke keer weer bij. Zo leuk vind ik dat.
En fosfaat vind ik, ondanks dat ik weinig van begrijp, echt een fascinerend stofje.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Vandaag was poetsdag. Ik wilde eigenlijk de alg zijn gang laten gaan en kijken wat het ging doen. Dat lukt mij een dag of 10 en dan gaat het echt kriebelen. Het wordt wel steeds minder, maar nog niet genoeg minder om helemaal los te laten. Dus ik heb de tandenborstel erbij gepakt en ben flink gaan boenen. Het resultaat mag er best zijn.
Verder gaat het goed met het bakkie. Flap, de ene keer wat meer en dan weer wat minder. De koralen groeien en staan steeds wat voller uit. Fosfaat en nitraat nemen wat toe. Ik was heel benieuwd of de alg dan ook toe zou nemen, maar dat valt reuze mee.
Helaas is Henk een paar weken geleden overleden. Sinds dit weekend is er weer een nieuwe Henk. Deze keer heb ik gekozen voor de salarias ramosus. De zwarte variant. Ik heb gelezen dat deze ook vervangend voer eet. Met de afnemende alg vind ik dat een fijn idee.
Het schooltje chromissen is uitgebreid met 3 musketiers. Ze zijn nog heel klein vergeleken met de rest en ze blijven heel veilig met z'n 3-en bij elkaar. Ik heb ze al zien eten. Dus dat is een goed teken.
20210307_182336 (2).jpg20210307_182354.jpg20210307_182405 (2).jpg20210307_182415.jpg

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Vandaag heb ik de sump flink gepoetst. Er had zich heel wat vuil verzameld op de bodem. Ik heb de sump zoveel mogelijk leeg gehaald (afschuimer, gafzakken en reactor eruit), zodat ik er een powerfilter in kon hangen. Aangezien de de afschuimer er toch uit was, heb ik deze ook meteen een schoonmaak beurt gegeven. Het was even spannend of ik hem weer in elkaar zou krijgen, maar gelukkig ging dat gewoon goed.
Daarna meteen het bakkie onder handen genomen. Alle alg weggehaald en als afsluiter nog wat bacterien erin. Nu kan het bakkie er weer even tegen aan.
20210320_111742.jpg20210320_143721.jpg20210320_180738.jpg

rvn

ZeewaterForum lid
Netjes , mooie indeling .

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Lyngbya majuscula
Lyngbya majuscula, ook wel mermaids hair genoemd, is een soort filamenteuze cyanobacteriën in het geslacht Lyngbya. Filamenteuze houdt in met een draadvormige structuur. Dus niet de rode en groen parasolletjes die je meestal ziet, maar deze lijkt meer op een alg.
Komt voor in tropische en subtropische omgevingen, temp. tussen de 24 en 30 graden.

Ik heb nu al een maand of 8-10 alg in mijn aquarium. Het volgende heb ik gedaan:
- zo arm mogelijk draaien (fosfaat niet meetbaar en nitraat 0.1)
- alleen op wit en blauw licht draaien (groen en rood uitgezet)
- plukken
- waterwissels en afzuigen
- powerfilter in de bak
- poetsen met de tanden borstel
- ijzerdosering verlaagd

Ondanks al deze dingen, bleef de alg groeien. Het werd wel minder, maar ik krijg het niet weg. Het vreemde is dat hij vooral groeit op donkere plekjes. De onderkant van de stenen, de gaatjes en hoekjes, in de schaduw van koralen. Waar veel licht komt, zit bijna geen alg. En de vissen, egels, heremietkreeften en slakken lijken het niet te eten. Normaal als je heel laag in de nutriënten draait, vindt de alg dat niet fijn. Ik zag hier weinig effect.
Ik kreeg er ook gewone cyano bij. Wat niet vreemd is, met de lage nutriënten. Dus onbalans.

Ik heb de verlichting na een tijdje weer gewoon aan gezet. Ik merkte bij de alg geen verschil.
Langzaam verhoogde ik fosfaat en nitraat was. Lees, maakte ze weer meetbaar. Hier knapten de koralen duidelijk van op en de cyano werd er minder van. Ik merkte niet zo heel veel aan de alg. Deze ging er niet harder van groeien.
Ik ben gestopt met waterwissels. Ook hier zag ik geen effect op de alg.

Toen kreeg ik een berichtje van een hele fijne hulplijn of mijn alg niet leek op Lyngbya majuscula. Ik ben eens gaan googlen en hij lijkt er precies op. Ik had er echt nog nooit van gehoord. Kende wel de rode en groene paraplu variant, maar nog niet de harige op alg lijkende.
Ik heb contact gezocht met een zeer bekend iemand die reef producten verkoopt, aangezien ik zelf niet zo goed wist hoe nu verder. Hij raadt mij aan fosfaat wat op te hogen. Deze proberen naar 0.06 te brengen. Oftewel het te behandelen als de bekende cyano.

Hier ga ik nu mee aan de slag. Ik heb rowaphos uit de reactor gehaald. Ik voer de visjes een diepvries blokje extra per dag. Volgende week ga ik meten. Ben benieuwd of fosfaat dan van 0.02 naar 0.06 is gegaan. Verder blijf ik de "alg" wegpoetsen.
De aankomende weken wil ik het zo aan gaan pakken. Over een week of 4 hoop ik het eerste resultaat te zien. Als er na een maand of 2 nog geen veranderingen zijn, ga ik het plan aanpassen, maar ik heb goede hoop. En ik weet zeker dat de koralen en de vissen blij zijn met het extra fosfaat

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Na een week of 2 zonder rowaphos en 3 blokjes diepvriesvoer per dag, zie ik fosfaat juist minder meetbaar worden. Heel langzaam zag ik de flap toenemen. Deze heeft de laatste paar dagen een spurt gemaakt. Net als de alg. Deze komt 3 keer zo hard terug. Deze keer heb ik groene en rode flap, alg en ik kwam ook nog een bolletje valonia tegen. Deze kon ik gelukkig in zijn geheel verwijderen.

Vandaag het bakkie weer een hele goede poetsbeurt gegeven. Het powerfilter was binnen no time vol.
Ik moet eerlijk zeggen dat ik het even niet meer weet. Het fosfaat lijkt meteen door de alg te worden opgenomen. De cyano geniet duidelijk mee.
Voorlopig ga ik maar weer terug naar 2 keer per week poetsen. Kijken wat dat oplevert. Er zitten zoveel bacterien in dat ik wel 3 keer op een dag de ramen schoon kan maken.

Het loopt dus nog niet helemaal lekker. Van de alg en flap kan ik soms moedeloos worden, maar als ik dan 's avonds in mijn bakkie kijk en de koralen mooi zie oplichten onder het blauwe licht en de vissen op zoek gaan naar hun slaapplekjes, dan geniet ik echt.

bvansteyn

Senior Forumlid
Hè vervelend, Maaike. Alg blijft echt zo'n vervelend ding! Heb er zelf ook lang mee geworsteld.
Wat heb je gebruikt om je fosfaat te verlagen in die 2 weken? Je zou namelijk idd verwachten dat je fosfaat zou toenemen daardoor. Je kan, mits je fosfaat test klopt, ook eventueel fosfaat doseren ter test.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Hè vervelend, Maaike. Alg blijft echt zo'n vervelend ding! Heb er zelf ook lang mee geworsteld.
Wat heb je gebruikt om je fosfaat te verlagen in die 2 weken? Je zou namelijk idd verwachten dat je fosfaat zou toenemen daardoor. Je kan, mits je fosfaat test klopt, ook eventueel fosfaat doseren ter test.
Ik wilde kijken wat er zou gebeuren als fosfaat wat zou toenemen. Ik heb een raar soort alg. Deze groeit vooral goed op de donkere plekjes en de opruimploeg eet er niet van. Via het internet kwam ik op een soort van cyano alg. Op advies van de reefproducten verkoper wilde ik fosfaat iets op laten lopen en kijken wat het zou doen. Vandaar dus deze maatregelingen. Ik had gehoopt dat de flap en ook die rare alg er minder van zouden worden, maar helaas.
Ik heb heel lang heel laag gedraai in de nutriënten. Toen kreeg ik de alg ook niet weg, maar werd het heeeeeeeeeeeel langzaam wel steeds een klein beetje minder. Ik ga daar nu weer naar terug. Dus dit weekend gaat er weer rowaphos in de reactor en worden de vissen op dieet gezet. Nog maar 2 blokjes diepvriesvoer op een dag.
Kijken of het dan weer beter gaat. Soms moet je wat proberen en het was leuk geweest als het de oplossing was geweest.

OP
Maaike 1977

Maaike 1977

Senior Forumlid
Onrust
Er is onrust in de bak. Af en toe gingen de 3 anthias mannen elkaar al behoorlijk imponeren, maar nu heeft de gele dokter dat ook overgenomen. Al een paar dagen jaagt hij achter de acanthurus Triostegus, oftewel de gestreepte dokter. Waarom nu opeens? Geen idee. Ze waren elkaar daarvoor wel eens wat aan het uitdagen, maar niks noemenswaardigs. Hoop wel dat het binnenkort stopt, want anders zal een van de 2 uit de bak moeten. Ik heb erg te doen met streep. Het beestje krijgt weinig rust zo. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Ik mag zo weer gaan poetsen. Dan beng ik de onrust in de bak. Misschien helpt dat voor even.

bvansteyn

Senior Forumlid
Onrust
Er is onrust in de bak. Af en toe gingen de 3 anthias mannen elkaar al behoorlijk imponeren, maar nu heeft de gele dokter dat ook overgenomen. Al een paar dagen jaagt hij achter de acanthurus Triostegus, oftewel de gestreepte dokter. Waarom nu opeens? Geen idee. Ze waren elkaar daarvoor wel eens wat aan het uitdagen, maar niks noemenswaardigs. Hoop wel dat het binnenkort stopt, want anders zal een van de 2 uit de bak moeten. Ik heb erg te doen met streep. Het beestje krijgt weinig rust zo. Als iemand tips heeft, hoor ik het graag.
Ik mag zo weer gaan poetsen. Dan beng ik de onrust in de bak. Misschien helpt dat voor even.
Misschien tijdelijk even een spiegel ophangen? Dan is hij wellicht geïmponeerd en zal hij ‘streep’ met rust laten?

Bovenaan