Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

te hoog nitraatgehalte

jehonnes

Senior Forumlid
ik zou graag hier in willen gaan op de andere punten over nitraat dan mijn topic "JBL Bionitratex of Seachem denitrate" (http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=20590)

Oorzaak te hoge nitraat gehalte in mijn bak:

te veel vis:
mijn vissenbestand ziet er als volgt uit:
drieband anemoonvis (2 x 6 cm), bicolor blennie (5 cm), bispinosa dwergkeizer (8 cm), Saliaris ( 7 cm), pyamabaarsje (6 cm), spitssnuit koraalklimmer (8 cm), clown pitvis (6 cm), gele dokter (12 cm), royal gramma (6 cm): totaal: 70 cm.
De hoeveelheid water is 220 liter, er is dus ruim 3 liter per cm vis beschikbaar. Dat is wat minder dan 'norm' 3.6 liter per cm.. Ik zal geen vis meer toevoegen en ook niet bij sterfte, maar verder is dit nu een vaststaand gegeven.

te veel voer
Ik voer twee maal daags. 1 keer met de voederautomaat (Grässlin, met bakjes): ca. 40 korreltjes tetramarin granules + wat vlokjes OSI Spirulina), dit is binnen 1 minuut met groot enthousiasme verorberd en 1 keer 1/3 blokje uitgespoeld diepvries voer (afwisselend marine mix, artemia of mysis).

Ik zou inderdaad wel eens willen weten of deze dosering te veel is. Hier is natuurlijk makkelijk wat aan te doen, maar mijn vissen zien er op dit moment prima uit en ik wil daar geen risiko mee nemen.

te slecht levend steen
Ik heb relatief veel levend steen in de bak, ik denk wel een kilo of 50. Het heeft het in het begin goed gedaan. Of het slecht is weet ik niet.

te veel verontreiniging in de bak
Ik zie geen vuil liggen, spoel grind af en toe uit.

niet goed werkende eiwit afschuimer (Aquacompleet 500)
Ik weet niet of dit perfect is. Anders afstellen is niet mogelijk. Wekelijks verschoon ik de opvangbak. Er zit dan ca. 1 cm donkergroene drab in.

te weinig waterwisseling
Ververs sinds enkele weken weer 10 a 15 %. (daarvoor deed ik dat op advies van Aquacompleet eens per maand)
Ik zou dit wat kunnen opvoeren. B.v. nu éénmalig de dubbele hoeveelheid. Verder zou de hoeveelheid toch voldoende moeten zijn.
Ik neem bij het water verversen altijd de bovenlaag van het aquarium. Dit ter compensatie van het feit dat er geen overloop in het aquarium is.

Nitraat ontstaat geloof ik altijd door biologische activiteit (of wordt het ook rechtstreeks door vissen of lagere dieren afgescheiden?). Bovenstaande punten hebben ook verband met hoge biologisch activiteit, maar er kunnen denk ik ook andere oorzaken van biologisch activiteit zijn (een gunstige plaats zou ook in of tussen je levend steen kunnen zitten).

In mijn geval is er denk ik een verhoogde activiteit in de sump. Er ontstaat bezinksel in de sump, voornamelijk in het compartiment achter de "anti-belletjes"spons. Ik haal dit slib zo veel mogelijk weg, maar zoals het goede biomassa betaamd is het in no time terug. Er zou ook biomassa in de spons kunnen zitten (wat Anton aangaf), ik zal hem eens schoon maken en meteen eens bekijken wat er er gebeurt als je hem weg haalt. Zou kunnen dat de biomassa wordt weggespoeld.

Het zou ook in het potfilter kunnen zitten. Het potfilter bevat filterwatten en fosfaatkiller. Ik weet dat door velen wordt beweerd dat een potfilter een 'nitraat fabriek' kan worden. Mijn ervaring is dat niet. Voordat ik de sump plaatste draaide ik alleen op het potfilter en water verversen (nitraatgehalte was toen redelijk goed). Ik vervang de filterwatten regelmatig en wat mij daarbij opvalt is dat ze relatief schoon zijn, zeker geen 'slijmerige/drabberige' substantie die je ziet in een zoetwater potfilter. Het potfilter gebruik ik verder om de bovenlaag in het aquarium op te mengen door de uitloop deels boven water te plaatsen.

Nou het is een hele opsomming zo, ik hoop dat er forumleden zijn die het willen doornemen.
 
Al je punten kloppen, goed denkwerk!

Wat de schuimer betreft: GEHEEL uit elkaar nemen en goed schoonmaken, vooral ook de venturie en het nippeltje van de luchtaanzuiging.

Potfilter met watten: een nitraatbom! Weghalen!

Verversen: beter ook zo veel mogelijk troep van tussen de stenen en tussen het bodemmateriaal wegzuigen.
Voeren: kan inderdaad minder, vooral het diepvriesvoer zou ik sterk minderen. Eenmaal per week diepvriesvoer is voor jouw bezetting ruim voldoende, uiteraard naast het droogvoer. Af en toe een dagje voeren overslaan kan ook geen kwaad.
 
bij mij is alle nitraat problemen opgelost , en geloof me ik haaaad nitraat

oplossing
door de wodka methode , begin met 10 ml en voer dan in 3 maal op naar 30 ml
en hou dit vol tot je de juiste nitraat waades hebt
daarna gewoon verder doen met dagelijks 5 ml nitraat
en uw afschuimer zal veel beter werken , en je zult ook nooit meer nitraat problemen hebben

mvg
 
Zou ZEKER beginnen met een 10% waterwissel per WEEK.En het water van de bodem afhevelen door middel van een hevelklok (zult versteld staan van wat er tussen de steenntjes omhoogdwarreld.Ook een grondige kuisbeurt van de afschuimer lijkt mij géén overbodige luxe (is toch te weinig dat hij afschuimd).Na het grondig kuisen van de pomp,deze een half uurtje laten draaien in een sterke azijn oplossing doet wonderen.Wat betreft het voeren,ik ben héél spaarzaam wat dat betreft,mijn vissen zitten goed in hun vel en krijgen daarom maximaal 1 maar per dag wat droogvoer en om de 14 dagen een half diepvriesblokje.Nu moet ik hier echter wel aan toevoegen dat ik regelmatig vergeet ze eten te geven (soms 1 x per 3 dagen) maar al met al zitten ze nog goed in hun vel,en zijn zeker niet mager.Het is bovendien VEEL gemakkelijker vissen te doden door overmatig voeren dan door weing voeren.
 
Bedank voor jullie reacties. Dit is mijn plan van aanpak:
Ik zal het voeren van diepvriesvoer terugbrengen. Al lijkt eens per week (Tanne) of zelf eens per twee weken
(Clement) mij een beetje zielig. Jullie adviseren wel een regelmatige droogvoer voedering, levert dit een mindere bijdrage aan het nitraat? Ik kan me trouwens wel goed voorstellen dat de voedingswaarde van droogvoer veel beter is dan diepvries, dus misschien is er toch niets op tegen het voeren van diepvriesvoer sterk te reduceren.

Dit weekend zal ik de eiwit afschuimer reinigen en ook de (hoge) sump leeghalen en schoonmaken (inclusief schuimvullingen). Dan pomp ik water uit het aquarium in de sump, kan ik meteen eens meten wat de capaciteit van de opvoerpomp is. Het aquarium wordt wordt aangevuld met ca. 50 liter osmose water (ruim 20 % waterverversing).

Nou en vooruit dan, het filter materiaal gaat uit het potfiler en de fosfaat killer naar overloop in de sump Vraag hierbij, het kan dan in bepaalde gevallen (half) droog komen te liggen. Kan dat kwaad?
Of zal ik de fosfaatkiller in het potfilter laten zitten (zonder ander filter materiaal)?
Het potfilter wordt dus een circulatie pomp zodat het drijflaagopklopmechanisme blijft werken.

De wekelijkse verversingen van 10-15% blijven en schoonmaken bodem/stenen ook.

De wodka methode spreek mij wat minder aan (is in feite toch toevoegen van vreemde chemicalien, wat ethanol is), zal me er wel eens in verdiepen.
 
Prima maatregelen
Je kunt gerust de potfilter met de fosfaatverwijderaar houden,maar dan wel geen andere filtermaterialen erin gebruiken,met uitzondering van actieve kool.
 
Het aquarium wordt wordt aangevuld met ca. 50 liter osmose water (ruim 20 % waterverversing).
DIT IS GEEN WATERVERVERSING ! ! ! ! Dit is gewoon aanvullen van het verdampt water !!!

WATERVERVERSEN betekend een x-aantal liter UIT de bak hevelen (bodem) en dit vervangen door vers aangemaakt zeewater (dat liefst minimum 24 uur in beweging is door middel van een pomp)
 
Ik zou ook enige stukken steen vervangen door vers levend steen.
Had ook wat last van te hoog nitraatgehalte ( 15 ) ,maar na het vervangen van 3 stukken steen (ong. 8 kg.) is het gehalte na 2 weken al gehalveerd!

Ik had wel al een 3 à 4 j. geen steen vervangen..
 
clement zei:
Het aquarium wordt wordt aangevuld met ca. 50 liter osmose water (ruim 20 % waterverversing).
DIT IS GEEN WATERVERVERSING ! ! ! ! Dit is gewoon aanvullen van het verdampt water !!!
sorry,je heb volkomen gelijk. ik heb me onduidelijke uitgedrukt ik was en ben wel degelijk van plan zout aan het water toe te voegen

pete zei:
Ik zou ook enige stukken steen vervangen door vers levend steen.!
De steen bij mij is één jaar oud en daarnaast heb ik een aantal malen stenen met lagere dieren bij geplaatst. Zou toch niet slecht mogen zijn. Maar het is zeker iets voor een vervolg plan mochten de maatregelen die ik nu tref onvoldoende zijn


 
hars?! in zeewater? Ik zou 't niet durven!
 
ik heb inmiddels het plan uitgevoerd.
Diepvries voeren verminderd
Sump schoongemaakt
Eiwitafschuimer schoongemaakt (was niet nauwelijks vervuild, behalve de opvangbak natuurlijk, zoals elke week)
ruim 50 liter water ververst

Ik heb geprobeerd de Rowaphos fosfaat killer in de sump te plaatsen, maar ik vond dat geen succes (ben bang dat er Rowasphos ontsnapt uit het filternetje). Daarom toch maar geplaatst in het potfilter, met wat filterwatten en de Eheim- sponzen er omheen. Omdat het filter nu 3/4 leeg is heb ik er een stuk levend steen opgelegd om de voorkomen dat het gaat bewegen (heb ik meteen mijn eigen "Seachem denitrate").

Stand nitraat: volgens Red Sea tussen 10 en 20 mg/l, volgens SERA >20 mg/l
(stand zoetwater aquarium met JBL Biodenitrex: nitraat: 0 mg/l (nog steeds)
 
Hoe hoog was het nitraatgehalte eerst?
Ik blijf erbij: deze schuimer moet veel beter kunnen presteren. Venturie (incl het oranje of blauwe deel en het pijpje waaraan de luchtslang zit) geheel uit elkaar gehaald en met azijn goed schoongemaakt?
 
ik weet niet of de afschuimer niet goed functioneert. Het is natuurlijk wel een afschuimer waar je weinig aan kan instellen. De instelknop waar je de waterdoorvoer mee regelt kan in feite maar één stand hebben. Zet je hem hoger dan is de opvangbak in no time vol met water. En lager dan komt het schuim niet over de rand. Ik heb hem na het schoonmaken opnieuw ingesteld en van zaterdag dan tot gisteravond stond er ca. 2 cm smerig water in (bloemkoolachtig stinkend viel mij op, terwijl ik anders niets storends ruik). Nu neemt het watervolume in de afschuimer minder snel toe.
Ik maakte de afschuimer bak wekelijks schoon en vind zelf dat er altijd redelijk wat bagger in zit. Het zit wel voornamelijk aan de bovenkant van het schuimgedeelte. Ik moet trouwens wel tot mijn schaamte bekennen dat ik pas sinds kort weet dat de dop bovenop los zit, tot voordien 'vervloekte' ik Aquacompleet ten onrechte dat de opvangbak zo slecht was schoon te maken. Sinds een paar weken maak ik de op opvangbak dus pas echt goed schoon.

Op dit moment heb ik de indruk dat de afschuimer goed draait (maar ik heb geen echt vergelijk), er stroomt geleidelijk (wit) schuim over de rand. In de opvangbak staat inmiddels ca. 0.5 cm vloeistof (in ca. 24 uur)

Wat zou de afschuimer (anders) moeten doen?

Ik heb afschuimer nu niet met azijn schoongemaakt. Ik kan dat alsnog doen.
 
Tanne zei:
Hoe hoog was het nitraatgehalte eerst?
I
Sorry deze vraag vergeten te beantwoorden. Voor de actie heb ik met SERA gemeten en volgens die meting was het ca. 40 mg/l. Maar de tests zijn niet erg nauwkeurig het verschil tussen 30 en 50 is niet te meten en SERA valt geloof ik altijd nogal hoog uit.
Ik zou trouwens wel eens de theorie (chemische reacties) achter de test willen weten, zodat ik kan begrijpen wat voor fouten je kan maken. Wat voor fout onstaat b.v. als je een druppel te veel of te weinig toevoegt (of de druppels wat groter of kleiner uitvallen). Is dat ergens te vinden?
 
zou dit ook gaan voor een zoetwateraquarium?

zit met een nitraat hoger dan 100
 
hoi. ik zou een afschuimer kiezen die veel meer capaciteit heeft! bv.die van ati; daar heb je een goede aan;moet je es zien,wat die uit je water haalt.succes! grtss: peter200.
 
Graziano zei:
zou dit ook gaan voor een zoetwateraquarium?

zit met een nitraat hoger dan 100
Mijn zoetwaterbak stond ook op ca. 100 mg/l. Ik heb 50 % water ververst en vervolgens JBL Bionitratex toegepast. Ook vandaag was het nitraatgehalte lager dan 5 mg/l (al meerder weken nu). De blauwalgen die eerst massaal verschenen zijn inmiddels verdwenen, maar planten staan er nog niet echt fraai bij.



Tot nu toe is de nitraat concentratie in de zeewaterbak niet noemenswaardig gedaald (ligt nog steeds tussen 10 en 20 volgens Red Sea test) ondanks volgende verdere aanvullende maatregelen die ik heb getroffen:
- venturibuis met azijn schoongemaakt (maar buis was schoon en er kwam geen vuil af)

- spons uit sump (zouden nitrificerende bacterien in kunnen ophopen), deze is toch niet functioneel (ook zonder de spons komen er geen luchtbelletjes in het aquarium)

- nogmaals 20 % waterwissel

- bovenste laag zand vervangen

- eiwitafschuimer geoptimaliseerd (wil ik misschien nog een topic over openen)


Ik vind het opvallend dat de nitraatconcentratie niet daalt, er zijn veel micro-organisme bronnen weggenomen. Zelfs al zit er ergens nog een, je zou toch denken dat de denitrificerende bacteriën die er moeten zijn, de concentratie nitraat zouden moeten doen verlagen.

Misschien zijn er onvoldoende denitrificerende bacteriën. Daarom heb ik vandaag vers levend steen ingebracht: 2 kg, meer was volgens Aquacompleet onverstandig.
Hopelijk heeft dit effect want dit dit is het laatste structurele wat ik kan bedenken zonder procestechnisch in te grijpen.



Even een vraagje. Er moeten nu een paar stenen uit het aquaruim. Doe ik er verstandig of onverstandig aan deze in de sump te zetten (mijn sump staat boven het aquarium en krijgt daglicht)?
 
Geheel zeker weet je nooit hoe die testkits samengesteld zijn. maar denk ik dat ie op het volgende berust. Nitraat (NO3) wordt gereduceerd tot nitriet (NO2), wat de uiteindelijke component is die gemeten wordt. het gevormde nitriet reageert met sulfanilamide, dat gekoppeld wordt aan N-naphtylenediamine. Het zo gevormde complex heeft een rood/paarse kleur die we vergelijken met het bijgeleverde kaartje.

mijn inziens meet je dus eigenlijk niet echt nitraat maar nitraat + nitriet met die testjes. Maar aangezien in langer draaiende bakken nitriet bijna altijd onmeetbaar is is dat dus verwaarloosbaar bij het nitraat.

waar dan nu de fouten makkelijk kunnen zitten in zo'n systeem? 1) niet wachten tot allen nitraat in nitriet is omgezet etc. maw die 3 min reactie tijd. 2) colorometrische testen meten concentraties. dwz druppel teveel is niet erg, mits je daar mee niet in het gebied komt waar de toegevoegde chemicalien niet meer genoeg zijn om al het aanwezige nitraat om te zetten in dat complex (maar de voorgestelde hoeveelheden zijn ruim voldoende, een druppel zou niet uit mogen maken). Dit is anders voor de titratie-achtige tests, zoals kH of Ca. Deze meten hoeveelheden die met een tabelletje worden teruggerekend naar concentratie (PPM). hier geld dus wel teveel toevoegen is teveel meten.

ps. heb bovenstaande ook uitgeprobeert met watertesten door uit de nitraat test alleen NO3-1 te gebruiken en uit de nitriet test de ander..... en ja er komt dezelfde waarde uit als met alles uit de nitraat test te gebruiken.

hmm lang verhaal. hoop dat het helpt.


jehonnes zei:
Sorry deze vraag vergeten te beantwoorden. Voor de actie heb ik met SERA gemeten en volgens die meting was het ca. 40 mg/l. Maar de tests zijn niet erg nauwkeurig het verschil tussen 30 en 50 is niet te meten en SERA valt geloof ik altijd nogal hoog uit.
Ik zou trouwens wel eens de theorie (chemische reacties) achter de test willen weten, zodat ik kan begrijpen wat voor fouten je kan maken. Wat voor fout onstaat b.v. als je een druppel te veel of te weinig toevoegt (of de druppels wat groter of kleiner uitvallen). Is dat ergens te vinden?
 
sorg zei:
Geheel zeker weet je nooit hoe die testkits samengesteld zijn. maar denk ik dat ie op het volgende berust. Nitraat (NO3) wordt gereduceerd tot nitriet (NO2), wat de uiteindelijke component is die gemeten wordt. het gevormde nitriet reageert met sulfanilamide, dat gekoppeld wordt aan N-naphtylenediamine. Het zo gevormde complex heeft een rood/paarse kleur die we vergelijken met het bijgeleverde kaartje.
Bij deze reactievolgorde is het inderdaad zo dat te veel druppels niet uit zou maken (tenzij door de volume toename van extra druppels de kleur 'verdunt', maar dat kan alleen maar een verwaarloosbaar effect zijn).
Het is dus eerder belangrijk om goed te schudden dan percies de druppels af te meten.
Ik zou me ook kunnen voorstellen dat je temperatuur effecten krijgt, immers globaal gezegd neemt een reactiesnelheid een factor 2 a 3 toe per 10C temperatuur stijging. Je zou dus bij koud water (leidingwater uit de kraan) wel eens een te lage waarde kunnen meten.

Salifert geeft op hun webpagina aan:
"Many nitrate test kits are prone to amine interference. This can give results much lower than actual. The Salifert nitrate testdoes not suffer from such an amine interference".
Dit zou op zich ook interessant zijn, want dat zou betekenen dat het verschil wordt veroorzaak door aanwezige eiwitten (een indicatie dat de eiwitafschuimer niet goed werkt?). Maar ik hoop maar dat dat niet waar is want dan zou de SERA test de juistere waarde zijn.
 
Bovenaan