Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

te hoog nitraatgehalte

David

ZeewaterForum gebruiker
mja, ik lees nu pas dit onderwerp , ik heb ongeveer hetzelfde probleem met nitraat als jou , ook ik voer teveel , kheb 9 vissen zitten en geef dagelijks 1 diepvriesblokje. Nitraat is altijd rond de 40 .

Kheb wel maar ongeveer 10 kilo levend steen in men bak zitten de rest opvulsteen en stenen met lagere dieren uit andere bakken .

de bak draait wel al 5 jaar nu en ik ververs wekelijks 60 liter water (30%) en het bljioft op die 40 staan . de bioloog-sump is voledig leegemaakt en schoongemaakt , 2 weken terug gangs de bodem eruit gehaald en nieuwe bodem van levend zand gebruikt met een bijna 100% waterwissel , enkel in de sump zat er nog ongeveer 40 liter water , voor de rest bak terug gevuld met 185 liter osmosewater , 2 weken later (vantweekend dus) nitraat terug op 40 ....

kweet er dus eigenlijk ook geen raad meer mee maar kga dus ook voer verminderen en me droogvoer aanschaffen .

btw bak is met sump ongeveer225 liter en men aiwitafschuimer aquamedic turboflotor sl

OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
David zei:
mja, ik lees nu pas dit onderwerp , ik heb ongeveer hetzelfde probleem met nitraat als jou , ook ik voer teveel , kheb 9 vissen zitten en geef dagelijks 1 diepvriesblokje. Nitraat is altijd rond de 40 .

Kheb wel maar ongeveer 10 kilo levend steen in men bak zitten de rest opvulsteen en stenen met lagere dieren uit andere bakken .

de bak draait wel al 5 jaar nu en ik ververs wekelijks 60 liter water (30%) en het bljioft op die 40 staan . de bioloog-sump is voledig leegemaakt en schoongemaakt , 2 weken terug gangs de bodem eruit gehaald en nieuwe bodem van levend zand gebruikt met een bijna 100% waterwissel , enkel in de sump zat er nog ongeveer 40 liter water , voor de rest bak terug gevuld met 185 liter osmosewater , 2 weken later (vantweekend dus) nitraat terug op 40 ....

kweet er dus eigenlijk ook geen raad meer mee maar kga dus ook voer verminderen en me droogvoer aanschaffen .

btw bak is met sump ongeveer225 liter en men aiwitafschuimer aquamedic turboflotor sl
Volgens de massa balans zou je water na het verversen 40/225 * 40 mg/l = 7 mg/l moeten zijn (als je nitraatgehalte in je osmosewater 0 is). Het water is in twee weken van 7 naar 40 mg/l gestegen? Heb je het water ook gemeten vlak na het verversen? Heb je het nitraatgehalte in je osmosewater wel eens gemeten?
Mijn nitraatgehalte is inmiddels 0, waarbij ik ook JBL Bionitratex heb ingezet.

Het theoretisch wel raar dat het nitraat gehalte weer precies naar 40 stijgt. Of gebruik je soms een SERA test set? Met SERA mat ik destijds ook altijd 20-40 mg/l (inmiddels gebruik ik overigens een nieuwe testset van SERA, waar ik nu dus 0 mee meet)

J

Joland

Guest
Misschien een onnodige aanvulling;

Hoe oud is je testset, en hoe oud is je osmose apparaat?

David

ZeewaterForum gebruiker
de dag na de bijna 100 % waterwissel was het nitraat al terug 20-25 mg .
het water dat uit het osmosetoestel komt is 5 mg ... leidingwater zelf meet ik zelf ook 40 mg.

ik heb me een 4 weken terug eennieuwe nitraat tester gekocht van inderdaan het merk sera , ik had hiervoor een oudere van een ander mer maar de kleurenscheme's daarvan waren zeer onuidelijk daarmee dat ik een ander merk genomen heb nu .

enne het osmosetoestel is 2 a 3 maand oud ... eentje van aquamedic , niet de duurte maarja ...

OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
David zei:
de dag na de bijna 100 % waterwissel was het nitraat al terug 20-25 mg .
het water dat uit het osmosetoestel komt is 5 mg ... leidingwater zelf meet ik zelf ook 40 mg.

ik heb me een 4 weken terug eennieuwe nitraat tester gekocht van inderdaan het merk sera , ik had hiervoor een oudere van een ander mer maar de kleurenscheme's daarvan waren zeer onuidelijk daarmee dat ik een ander merk genomen heb nu .

enne het osmosetoestel is 2 a 3 maand oud ... eentje van aquamedic , niet de duurte maarja ...
massabalans bij 5 mg/l is: (185/225 * 5 + 40/225 * 40) mg/l = 11 mg/l. Het verschil zou ook verklaard kunnen worden uit onnauwkeurigheid van de testset en ik denk dat er ook nog nitraatrijk water uit je stenen komt (misschien vinden de biologische processen die nitraat produceren in je steen plaats zodat daar de nitraatconcentratie hoger is).

Jij behoort dus ook tot de ongelukkigen met slecht drinkwater. Je behaalt met je Aquamedic osmosefilter dezeflde resultaten as ik (ik heb ook Aquamedic). Hoewel er zijn die beweren dat het niet klopt, denk ik toch dat je ervan uit moet gaan dat er niet meer uit te halen is (een oplosing wordt besproken in: http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=24367. Met een ionenwisselaar achter je osmose kan je het nitraatprobleem van je osmosewater oplossen. Maar het lijkt er sterk op dat er teveel nitraat in aquarium wordt geproduceerd, dus een ionenwisselaar zal het nitraatprobleem in je aqaurium dan niet oplossen.

Heeft het SERA setje een glazen of een plastic testbekertje? De nieuwe die ik heb heeft een glazen bekertje en ik zie een duidelijk verschil in het poeder dat er bij zit t.o.v. van die met het platicbekertje. Op dit forum wordt Salifert voor nitraat veel geprezen (is wel slecht verkrijgbaar), ik mat met Red Sea altijd lagere waarden dan met SERA (plastic bekertje).

Heb je overigens http://www.zeewaterforum.org/forums/showthread.php?t=23949 al ergens beantwoord?

David

ZeewaterForum gebruiker
heb me vantweekend een testsetje van salifert aangeschaft , deze geeft een waarde van 25 mg aan, en het sera testertje (inderdaad met glazen buisje) 40 mg .... bj de winkelier waar ik nu kom kan het enkel nog het gebrek aan levend steen zijn , dus heb ik er een steentje van 5 kg bijgestoken en binnenkort nog eens 5 kg en zien of het al wat begint te helpen dan ...

India

Senior Forumlid

Heb je een goede afschuimer?
Door slechte afschuiming bekom je nitraat. Als hij niet voldoende produceert blijft er restmateriaal over wat nitriaat wordt.

M

Marcel..

Guest
Helaas lees ik deze topic ook nu pas.
Asl ik op een rijtje zet wat je schrijft valt me de opbrengst van de schuimer allereerst op. Deze is veel en veel te weinig naar mijn idee. Een beter presterende afschuimer is waarschijnlijk al de oplossing van jouw problemen.

Waar haal ik die wijsheid vandaan? Zelf hebben we in onze eigen bak meer dan een jaar een nitraat probleem gehad. Na diverse merken afschuimers geprobeerd te hebben, ben ik overgestapt op een BK, en binnen 2 weken was mijn nitraat probleem over.

De redenering daarachter is redelijk eenvoudig: Als jij zorgt voor een verantwoord voederregime en een goede stroming in je bak, zou je theoretisch weinig tot geen nitraat mogen meten. De eiwitten worden afgeschuimd, wat er nog wel aan nitraat wordt gevormd, breken je denitrificerende bacterieen weer af. Worden er te weinig eiwitten afgeschuimd, kunnen de aanwezige bacterieen simpelweg de ontstane hoeveelheid nitraat niet verwerken.

Methodes als nitraatfilters, wodka en dergelijke ben ik niet voor,hoewel we zelfeen tijdje de wodka-methode hebben geprobeerd. Al deze methodes pakken de gevolgen aan,niet de oorzaak.

Groeten, Marcel

O

obi1970

Guest
Reef Store zei:
.

Methodes als nitraatfilters, wodka en dergelijke ben ik niet voor,hoewel we zelfeen tijdje de wodka-methode hebben geprobeerd. Al deze methodes pakken de gevolgen aan,niet de oorzaak.

Hoi

Het is niet te ontkennen dat al deze methode (meestal)enkel de gevolgen aanpakken toch geeft het je bak toch de kans om zijn evenwicht terug te herstellen zonder datje bang moet zijn om sterfte van je dieren enz..enz..enz... ik gebruik nitraatweg van MWS omdat ik een hoog nitraat gehalte had na twee weken was alles terug in orde en in deze weken had ik rustig de tijd om het probleem op te lossen. ik ben echt wel tevreden van dit produkt en kan het je dus echt wel aanraden als je wil dat je jouw systeem teug onder controle wil krijgen.

ps : en nee ik heb geen aandelen in dit produkt:D

Beeble

Michaël
Ik kan je dit ook aanbevelen. Nitraatweg MWS.

En neen ik heb ook geen aandelen. :D

Beeble.

obi1970 zei:
Reef Store zei:
.

Hoi

Het is niet te ontkennen dat al deze methode (meestal)enkel de gevolgen aanpakken toch geeft het je bak toch de kans om zijn evenwicht terug te herstellen zonder datje bang moet zijn om sterfte van je dieren enz..enz..enz... ik gebruik nitraatweg van MWS omdat ik een hoog nitraat gehalte had na twee weken was alles terug in orde en in deze weken had ik rustig de tijd om het probleem op te lossen. ik ben echt wel tevreden van dit produkt en kan het je dus echt wel aanraden als je wil dat je jouw systeem teug onder controle wil krijgen.

ps : en nee ik heb geen aandelen in dit produkt:D

OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
David zei:
heb me vantweekend een testsetje van salifert aangeschaft , deze geeft een waarde van 25 mg aan, en het sera testertje (inderdaad met glazen buisje) 40 mg .... bj de winkelier waar ik nu kom kan het enkel nog het gebrek aan levend steen zijn , dus heb ik er een steentje van 5 kg bijgestoken en binnenkort nog eens 5 kg en zien of het al wat begint te helpen dan ...
Ik denk dat je goed bezig bent, David! Beginnen met maatregelen die nooit negatieve gevolgen kunnen hebben voor je systeem.
Als eerst moet je zeker weten of het nitraat wat je meet echt wel klopt. Met je Salifert test heb je de twijfel weggenomen dat het nitraat echt te hoog is (het verschil 25 Salifert, 40 SERA vind ik niet gek, test setje zijn niet zo heel nauwkeurig, maar inderdaad komt SERA wel weer hoger uit).
Daarna beginnen met het zoeken naar de bron van het nitraat. Voer is het zo'n beetje enige wat je in je aquarium stopt dus dat is je belangrijkste oerbron van je nitraat. Als je minder voert komt er minder stikstof in je aquarium en minder voeren in jou geval zeker geen kwaad.
Vissen zetten het voer om in eiwiten e.d. die door de eiwitafschuimer deels worden verwijderd (hoe beter je afschuimer, hoe hoger het percentage dat wordt verwijderd). Ik neem aan dat je het maximale uit je eiwitafschuimer haalt.
Het deel dat de eiwitafschuimer niet afscheid wordt omgezet in nitraat. De snelheid waarmee dit gebeurt is afhankelijk van de bacterien in je bak. Heb je veel nitraatproducerende bacterien dan worden de eiwitten zo snel omgezet dat ze niet kunnen worden verwijderd met de eiwitafschuimer. Probleem is hierbij waar zitten die bacterien? Zoveel mogelijk schoonmaken betekent zoveel mogelijk bacterien verwijderen (dat heb je ook al gedaan). Maar je moet hierbij niet vergeten dat bacterien zich razend snel kunnen vermeerderen. Als ze in je levend steen zitten dan zijn ze in no time terug!
Ik lees overigens over een bioloog in sump? Die zou best wel eens de bron kunnen zijn van je nitraat, heb je die nu verwijderd?

Daaarna is het de bedoeling dat er andere bacterien zijn die het nitraat weer afbreken. Blijkbaar zijn die er in jou bak onvoldoende. Met het inbrengen van nieuw levend steen heb je grote kans dat je nitraat afbrekende bakteriemassa weer toeneemt en het nitraat wegeet.
Je moet overigens ook weer niet te veel nieuw levend steen in brengen want dat kan weer tot andere problemen leiden.

Nu moet je na deze aanpassingen je systeem de tijd geven om naar een nieuw evenwicht te gaan, denk ik (hopelijk naar eentje zonder nitraat!).

OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
Reef Store zei:
Helaas lees ik deze topic ook nu pas.
better let as net (beter laat dan niet) zou ik zeggen
Asl ik op een rijtje zet wat je schrijft valt me de opbrengst van de schuimer allereerst op. Deze is veel en veel te weinig naar mijn idee. Een beter presterende afschuimer is waarschijnlijk al de oplossing van jouw problemen.
bedoel je hier de mijne of die van David (ik ga onder deze quote wat verder in op mijn situatie

Waar haal ik die wijsheid vandaan? Zelf hebben we in onze eigen bak meer dan een jaar een nitraat probleem gehad. Na diverse merken afschuimers geprobeerd te hebben, ben ik overgestapt op een BK, en binnen 2 weken was mijn nitraat probleem over.

De redenering daarachter is redelijk eenvoudig: Als jij zorgt voor een verantwoord voederregime en een goede stroming in je bak, zou je theoretisch weinig tot geen nitraat mogen meten. De eiwitten worden afgeschuimd, wat er nog wel aan nitraat wordt gevormd, breken je denitrificerende bacterieen weer af. Worden er te weinig eiwitten afgeschuimd, kunnen de aanwezige bacterieen simpelweg de ontstane hoeveelheid nitraat niet verwerken.

Groeten, Marcel
Dank je voor je reactie, ik speel overigens met de gedachte om jullie zaak eens te bezoeken, wellicht kunnen we dan nog eens door de materie heen lopen.
Even enigzins of topic maar hebben jullie ook wat voor simpele zeeaquarianen als ik. Ik zie de meest fraaie steenkoralen foto's passeren, maar helaas kan ik die niet in mijn syteem plaatsen. Ik kan nog wel wat "beginners" lagere dieren kwijt, bovendien nog wat garnalen o.d. hebben jullie dat ook?

Dan nog een over mijn systeem. Op dit moment staat het nitraatgehalte op praktisch 0.
Ik ben met je eens dat je zonder anti nitraat hulpmiddelen zou moeten kunnen werken (maar ik heb nu eenmaal helaas niet het ideale zeewater systeem, maar ook wel eentje met een leuke extra mogelijkheid!). Ik heb JBL Bionitratex toegepast en hierboven werd Nitraatweg van MWS genoemd. Beide werken volgens mij in principe met het zefde idee: een gunstig milieu leveren voor nitraatafbrekende bacterien.
Ze staan denk ik een gunstig systeem verder niet in de weg (je kunt nog steeds werken aan minder nitraat productie). Mijn afschuimer werkt op dit moment iets beter dan voorheen (en naar mijn idee naar behoren).
Ik wil het systeem zo voorlopig laten draaien en niet eerder "ingrijpen" dan als het nitraatgehalte weer toeneemt (ik blijf wekelijks ca 10% water verversen).

Misschien heb je gelijk dat ik mijn nitraatprobleem ook had kunnen oplossen door een andere afschuimer te nemen, maar het is voor mij een beetje lastig om meerdere afschuimers te proberen (ik was (ben) in de veronderstelling dat ik al een goede afschuimer had aangeschaft)

JANSCH

Senior Forumlid
De aqua-compleet afschuimer 500 is makkelijk af te stellen,op de wateruitlaat zit een pvc dop met een gaatje daar kan je gewoon aan draaien deze verhoogt/verlaagd de waterstand in de afschuimer.

De kleine slangpilaartjes willen inderdaad weleens verstopt gaan zitten,
misschien kan je ze ruilen voor grotere,en ze hebben tegenwoordig(sinds 6 weken) andere venturies.misschien ook iets om uit te proberen.

En de opvoerpomp naar je sump heeft deze wel genoeg capaciteit.
De afschuimer moet wel voldoende aanvoer krijgen.

Ik denk toch zo'n 1000 liter/per uur of meer geen overbodige luxe is.

JANSCH

Senior Forumlid
even een fototje van de nieuwe venturie.

Bijlagen

• Herschaalde kopie van DSC00840.jpg
    Herschaalde kopie van DSC00840.jpg
    35,8 KB · Weergaven: 257
OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
JANSCH zei:
De aqua-compleet afschuimer 500 is makkelijk af te stellen,op de wateruitlaat zit een pvc dop met een gaatje daar kan je gewoon aan draaien deze verhoogt/verlaagd de waterstand in de afschuimer.

De kleine slangpilaartjes willen inderdaad weleens verstopt gaan zitten,
misschien kan je ze ruilen voor grotere,en ze hebben tegenwoordig(sinds 6 weken) andere venturies.misschien ook iets om uit te proberen.

En de opvoerpomp naar je sump heeft deze wel genoeg capaciteit.
De afschuimer moet wel voldoende aanvoer krijgen.

Ik denk toch zo'n 1000 liter/per uur of meer geen overbodige luxe is.
Ik denk zelf dat de wateruitlaat op dit moment goed staat afgesteld. Je kunt deze niet zo sterk varieren. Als ik hem wat hoger zet dan loopt de opvangbak al gauw binnen een half uur vol. Nu staat er zo'n 2 cm smerig water in de opvangbak per week. Voorheen was dat wat minder. Omdat ik de afschuimer heb schoongemaakt heb ik de afstelknop waarschijnlijk net iets anders afgesteld. Maar voorheen was er meer "bagger" in de opvangbak.
Als ik redeneer dat ik maar weinig voer en verder niets toevoeg, dan lijkt het mij massabalans gezien (je moet toch in theorie je massa voer in de afschuimer ongeveer terugvinden) geen slechte hoeveelheid die ik er met de afschuimer uithaal.

Bij mijn volgende bezoek aan AC zal ik vragen naar de nieuwe venturi en evt. uitproberen of dit betere resultaten geeft (dank je voor m.n. deze tip!)

Of ik de 1000 l/h naar de sump haal weet ik niet, voor mijn gevoel is het minder, zal eens kijken of ik het kan meten (heb het eens een keer gedaan door de sump leeg te halen en te kijken hoe lang de pomp erover deed de sump te vullen. Kan mijn niet precies herinnen wat de uitkomst toen was, maar wel dat het me niet tegen viel (honderden liters per uur)).

Blijft dat mijn waterwaarden nu in orde zijn er geen reden is aan de afschuimer te knutselen (behalve misschien de andere venturi eens proberen)

David

ZeewaterForum gebruiker
bedankt voor de vele reacties, wat de afschuimer betreft , het is een aquamedic sl turboflotor ,man aquarium heeft maar ongeveer220 liter dus normaal gezien moet ie er goed genoeg voor zijn .... men bezetting is 9 vissen, allemaal kleiner dan 5 cm enkel de gele en de picassodokter zijn groter , voor de rest enkel opruipers , zoals 2 zeesterren, 2 garnalen, een egel en enkele heremietkreeftjes ...

nochtans doen allemaal de vissen en de lagere dieren het goed , ondanks het nitraatgehalte ....binnen 2-3 weken ga ik nog eens 5 kg nieuw levend steen aanbrengen .

wat de sump betreft, deze was vroeger echt een bioloog filter, maar deze heb ik enkele maanden geleden volledig leeg gehaald en uitgekuisd zodat die nu enkel als sump dient.

OP
jehonnes

jehonnes

Senior Forumlid
David zei:
bedankt voor de vele reacties, wat de afschuimer betreft , het is een aquamedic sl turboflotor ,man aquarium heeft maar ongeveer220 liter dus normaal gezien moet ie er goed genoeg voor zijn .... men bezetting is 9 vissen, allemaal kleiner dan 5 cm enkel de gele en de picassodokter zijn groter , voor de rest enkel opruipers , zoals 2 zeesterren, 2 garnalen, een egel en enkele heremietkreeftjes ...

nochtans doen allemaal de vissen en de lagere dieren het goed , ondanks het nitraatgehalte ....binnen 2-3 weken ga ik nog eens 5 kg nieuw levend steen aanbrengen .

wat de sump betreft, deze was vroeger echt een bioloog filter, maar deze heb ik enkele maanden geleden volledig leeg gehaald en uitgekuisd zodat die nu enkel als sump dient.
ik weet niet zoveel van afschuimers, maar het gaat erom dat je wekelijks je opvangbak moet legen omdat er flink wat "smerig water" in zit. Als dat zo is dan zal je afschuimer wel naar behoren werken.
Het aantal vissen is denk ik (net als bij mij) vrij veel, je moet er zeker niet meer bij doen.

ik ben benieuwd naar het verloop van je nitraatgehalte nu, zou het leuk vinden als je dat over een aantal weken nog eens meldt.

uit interesse: de dieren die je noemt kunnen denk ik wel wat hebben, behalve de zeesterren, die zijn vaak lastig (ik heb er in ieder geval weinig succes mee gehad). Wat voor zeesterren heb je? en hoelang heb je ze?

M

Marcel..

Guest
Hallo Jehonnes,

In principe reageerde ik op jouw topic, maar de reactie was van toepassing op jullie beiden.

Laat ik vooropstellen dat ik geen enkel merk afschuimer hier slecht zal noemen. Wat niet wegneemt dat je een slechte afschuimer kunt treffen, al dan niet tweedehands gekocht. Als je dan bedenkt dat de afschuimer samen met goed levend steen de basis van je filtering is, zegt dat dus voldoende over het belang.

Dat is eigenlijk de strekking van het verhaal: Je kiest voor de Berlin methode, dus je moet goed levend steen hebben en een goede afschuimer. En dat hoeft niet per definitie een Bubble King te zijn, dat was maar een voorbeeld voor onze bak (draait op totaal 1200 liter).

Nu reageer ik niet op topics vanuit commercieel oogpunt (daar hebben we ons sponsordeel voor) maar om je vraag te beantwoorden: Natuurlijk hebben we meer dan steenkoralen. Erg mooie buttons maar ook leders en druifjes, hamertjes en dergelijke. Dus je bent meer dan welkom ;)

Groeten,Marcel

D

Dennis

Guest
Allereerst moet ik toegeven dat ik geen zin had alle reacties op dit onderwerp in detail te lezen maar een aantal zaken vielen me op:

Allereerst de berekening van wat een verantwoord aantal centimeters vis per ... liter water zou zijn. 70 cm vis voor 220 liter is ongeveer 3x meer dan wat bijvoorbeeld de NBBZ als verantwoord beschrijft 10cm vis per 100 liter water). Nu is dat wellicht wat conservatief, maar 70 cm is wel heel "vooruitstrevend"... Dat zou overeen komen met zo'n 3 meter vis in een 1000 liter bak. Als je een expert bent op het gebied van aquariumbiologie- en chemie misschien verantwoord op langere termijn maar in de meeste gevallen beslist teveel.

Dan de verwachtingen van het herstel. Nitraat komt ergens vandaan, veel en massief gestapeld levend steen staat vrijwel altijd garant voor bergen opgehoopt vuil. Als je dat niet gelooft, blaas maar eens met een pomp in/achter/door je rif en zie wat er uit komt drijven. Herstellen van een bak met een verkeerde biologie of chemie is een kwestie van lange adem. Vaak duurt herstellen wel 3x langer dan normaal starten. Je verwijderd maar een klein beetje van het totaal aanwezige vuil per keer en bovendien ga je gewoon door met vervuilen als je niets wezenlijk aan je bestand of voederpatroon veranderd. Wil je vasthouden aan de levende have en het voederpartoon, probeer dan wat opruimers in te zetten, een aantal garnalen, (heremiet) kreeftjes, sterren, egels enz enz. Denk niet dat 1 of 2 kreeftjes of garnalen echt zoden aan de dijk zetten maar probeer het echt met wat forsere aantallen. 10 heremietjes, 4 garnalen, 2 zandsterren en wat egeltjes en slakken in 220 liter is niets te veel verwijder geen borstelwormen als ze geen idioot formaat hebben. Dit soort dieren zullen de troep die anders achter je steen blijft liggen helpen verwijderen.

Kortom, zorg dat je bak biologisch in balans is!!! Afschuimers zijn tegenwoordig heel goed maar het zijn nog steeds geen wondermiddelen waardoor alles ongestraft kan. Houd bovendien altijd goed in de gaten dat een afschuimer alleen wat kan doen met aangeboden vuil. Met andere woorden, je kan er 3 bubblekings op zetten maar als alle vuil achter de stenen blijft liggen en de sump nooit bereikt zal het toch ontbinden tot stoffen die je niet wil hebben.

Wellicht heeft iemand anders bovenstaande punten ook aangehaald maar zoals gezegd had ik geen zin/tijd alles te lezen en wou toch even reageren.

Bovenaan