Joey
Senior Forumlid
Andersom.sorg zei:Nitraat (NO3) wordt gereduceerd tot nitriet (NO2)
Eerst NO2 en dan NO3
U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Andersom.sorg zei:Nitraat (NO3) wordt gereduceerd tot nitriet (NO2)
Volgens de massa balans zou je water na het verversen 40/225 * 40 mg/l = 7 mg/l moeten zijn (als je nitraatgehalte in je osmosewater 0 is). Het water is in twee weken van 7 naar 40 mg/l gestegen? Heb je het water ook gemeten vlak na het verversen? Heb je het nitraatgehalte in je osmosewater wel eens gemeten?David zei:mja, ik lees nu pas dit onderwerp , ik heb ongeveer hetzelfde probleem met nitraat als jou , ook ik voer teveel , kheb 9 vissen zitten en geef dagelijks 1 diepvriesblokje. Nitraat is altijd rond de 40 .
Kheb wel maar ongeveer 10 kilo levend steen in men bak zitten de rest opvulsteen en stenen met lagere dieren uit andere bakken .
de bak draait wel al 5 jaar nu en ik ververs wekelijks 60 liter water (30%) en het bljioft op die 40 staan . de bioloog-sump is voledig leegemaakt en schoongemaakt , 2 weken terug gangs de bodem eruit gehaald en nieuwe bodem van levend zand gebruikt met een bijna 100% waterwissel , enkel in de sump zat er nog ongeveer 40 liter water , voor de rest bak terug gevuld met 185 liter osmosewater , 2 weken later (vantweekend dus) nitraat terug op 40 ....
kweet er dus eigenlijk ook geen raad meer mee maar kga dus ook voer verminderen en me droogvoer aanschaffen .
btw bak is met sump ongeveer225 liter en men aiwitafschuimer aquamedic turboflotor sl
massabalans bij 5 mg/l is: (185/225 * 5 + 40/225 * 40) mg/l = 11 mg/l. Het verschil zou ook verklaard kunnen worden uit onnauwkeurigheid van de testset en ik denk dat er ook nog nitraatrijk water uit je stenen komt (misschien vinden de biologische processen die nitraat produceren in je steen plaats zodat daar de nitraatconcentratie hoger is).David zei:de dag na de bijna 100 % waterwissel was het nitraat al terug 20-25 mg .
het water dat uit het osmosetoestel komt is 5 mg ... leidingwater zelf meet ik zelf ook 40 mg.
ik heb me een 4 weken terug eennieuwe nitraat tester gekocht van inderdaan het merk sera , ik had hiervoor een oudere van een ander mer maar de kleurenscheme's daarvan waren zeer onuidelijk daarmee dat ik een ander merk genomen heb nu .
enne het osmosetoestel is 2 a 3 maand oud ... eentje van aquamedic , niet de duurte maarja ...
Reef Store zei:.
Methodes als nitraatfilters, wodka en dergelijke ben ik niet voor,hoewel we zelfeen tijdje de wodka-methode hebben geprobeerd. Al deze methodes pakken de gevolgen aan,niet de oorzaak.
Hoi
Het is niet te ontkennen dat al deze methode (meestal)enkel de gevolgen aanpakken toch geeft het je bak toch de kans om zijn evenwicht terug te herstellen zonder datje bang moet zijn om sterfte van je dieren enz..enz..enz... ik gebruik nitraatweg van MWS omdat ik een hoog nitraat gehalte had na twee weken was alles terug in orde en in deze weken had ik rustig de tijd om het probleem op te lossen. ik ben echt wel tevreden van dit produkt en kan het je dus echt wel aanraden als je wil dat je jouw systeem teug onder controle wil krijgen.
ps : en nee ik heb geen aandelen in dit produkt![]()
obi1970 zei:Reef Store zei:.
Methodes als nitraatfilters, wodka en dergelijke ben ik niet voor,hoewel we zelfeen tijdje de wodka-methode hebben geprobeerd. Al deze methodes pakken de gevolgen aan,niet de oorzaak.
Hoi
Het is niet te ontkennen dat al deze methode (meestal)enkel de gevolgen aanpakken toch geeft het je bak toch de kans om zijn evenwicht terug te herstellen zonder datje bang moet zijn om sterfte van je dieren enz..enz..enz... ik gebruik nitraatweg van MWS omdat ik een hoog nitraat gehalte had na twee weken was alles terug in orde en in deze weken had ik rustig de tijd om het probleem op te lossen. ik ben echt wel tevreden van dit produkt en kan het je dus echt wel aanraden als je wil dat je jouw systeem teug onder controle wil krijgen.
ps : en nee ik heb geen aandelen in dit produkt![]()
Ik denk dat je goed bezig bent, David! Beginnen met maatregelen die nooit negatieve gevolgen kunnen hebben voor je systeem.David zei:heb me vantweekend een testsetje van salifert aangeschaft , deze geeft een waarde van 25 mg aan, en het sera testertje (inderdaad met glazen buisje) 40 mg .... bj de winkelier waar ik nu kom kan het enkel nog het gebrek aan levend steen zijn , dus heb ik er een steentje van 5 kg bijgestoken en binnenkort nog eens 5 kg en zien of het al wat begint te helpen dan ...
Dank je voor je reactie, ik speel overigens met de gedachte om jullie zaak eens te bezoeken, wellicht kunnen we dan nog eens door de materie heen lopen.Reef Store zei:Helaas lees ik deze topic ook nu pas.
better let as net (beter laat dan niet) zou ik zeggen
Asl ik op een rijtje zet wat je schrijft valt me de opbrengst van de schuimer allereerst op. Deze is veel en veel te weinig naar mijn idee. Een beter presterende afschuimer is waarschijnlijk al de oplossing van jouw problemen.
bedoel je hier de mijne of die van David (ik ga onder deze quote wat verder in op mijn situatie
Waar haal ik die wijsheid vandaan? Zelf hebben we in onze eigen bak meer dan een jaar een nitraat probleem gehad. Na diverse merken afschuimers geprobeerd te hebben, ben ik overgestapt op een BK, en binnen 2 weken was mijn nitraat probleem over.
De redenering daarachter is redelijk eenvoudig: Als jij zorgt voor een verantwoord voederregime en een goede stroming in je bak, zou je theoretisch weinig tot geen nitraat mogen meten. De eiwitten worden afgeschuimd, wat er nog wel aan nitraat wordt gevormd, breken je denitrificerende bacterieen weer af. Worden er te weinig eiwitten afgeschuimd, kunnen de aanwezige bacterieen simpelweg de ontstane hoeveelheid nitraat niet verwerken.
Groeten, Marcel
Ik denk zelf dat de wateruitlaat op dit moment goed staat afgesteld. Je kunt deze niet zo sterk varieren. Als ik hem wat hoger zet dan loopt de opvangbak al gauw binnen een half uur vol. Nu staat er zo'n 2 cm smerig water in de opvangbak per week. Voorheen was dat wat minder. Omdat ik de afschuimer heb schoongemaakt heb ik de afstelknop waarschijnlijk net iets anders afgesteld. Maar voorheen was er meer "bagger" in de opvangbak.JANSCH zei:De aqua-compleet afschuimer 500 is makkelijk af te stellen,op de wateruitlaat zit een pvc dop met een gaatje daar kan je gewoon aan draaien deze verhoogt/verlaagd de waterstand in de afschuimer.
De kleine slangpilaartjes willen inderdaad weleens verstopt gaan zitten,
misschien kan je ze ruilen voor grotere,en ze hebben tegenwoordig(sinds 6 weken) andere venturies.misschien ook iets om uit te proberen.
En de opvoerpomp naar je sump heeft deze wel genoeg capaciteit.
De afschuimer moet wel voldoende aanvoer krijgen.
Ik denk toch zo'n 1000 liter/per uur of meer geen overbodige luxe is.
ik weet niet zoveel van afschuimers, maar het gaat erom dat je wekelijks je opvangbak moet legen omdat er flink wat "smerig water" in zit. Als dat zo is dan zal je afschuimer wel naar behoren werken.David zei:bedankt voor de vele reacties, wat de afschuimer betreft , het is een aquamedic sl turboflotor ,man aquarium heeft maar ongeveer220 liter dus normaal gezien moet ie er goed genoeg voor zijn .... men bezetting is 9 vissen, allemaal kleiner dan 5 cm enkel de gele en de picassodokter zijn groter , voor de rest enkel opruipers , zoals 2 zeesterren, 2 garnalen, een egel en enkele heremietkreeftjes ...
nochtans doen allemaal de vissen en de lagere dieren het goed , ondanks het nitraatgehalte ....binnen 2-3 weken ga ik nog eens 5 kg nieuw levend steen aanbrengen .
wat de sump betreft, deze was vroeger echt een bioloog filter, maar deze heb ik enkele maanden geleden volledig leeg gehaald en uitgekuisd zodat die nu enkel als sump dient.
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.