Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

't Bantumse bakkie

jawsee zei:
de eerste visjes zitten er ook In zie ik,altijd een speciaal moment na zo lang te wachten,fijn jullie eventjes gesproken te hebben bij theo trouwens:)
Hoi Luc,

Het was voor ons ook zeker leuk om je gesproken te hebben weer een (nieuw) gezicht erbij. Veel succes met jou nieuwe plannen trouwens....................................wat de visjes betreft, wij zijn momenteel niet bij de bak weg te slaan. De zandhappertjes zijn zeker grappige visjes om te zien. Na een kleine schermutseling met onze salarias viel het ons op dat zij zich nog niet zo snel uit het veld laten slaan.

Niet alleen wij zijn niet bij de bak weg te slaan................................onze Maine Coon (Deborah) vindt de zandhappertjes ook interessant..........Whiskas met een nieuw smaakje...........zeevis................mhhhhhhhhhhhh, dat smaakt!

Bijlagen

• y.jpg
    y.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 12
Hey Eric & Betty,

Proficiat met jullie nieuwe bewoners!! Ziet er allemaal top uit! Ik heb zelf ook zo een gevleugelde zeehaas zitten, al noemen wij hem thuis de zeekoe ;).

Prachtige poes die je hebt rondlopen trouwens ook, hier hebben we het zelfde fenomeen, altijd lachen als je ze ziet aanvallen en tegen het glas botsen :p

Wat zijn jullie waterwaardes momenteel...? Hebben jullie het nitraat enzo allemaal volledig onder controle?

Groeten

Filip

Hallo Filip,

Wij hebben ontzettend veel plezier van onze beestenbende.....................zij vertonen zelfs jaloerse trekjes als wij met het aquarium bezig zijn..................het lijken soms haast mensen :).

Wat de waterwaarden betreft, het fosfaat en nitriet zit hier op 0 en het nitraat was afgelopen vrijdag op 0,2 mg/l aanbeland. Wij zijn wat dat betreft best tevreden................................nu nog alle algen weg laten grazen en dan kunnen wij met de volgende fase starten............De Koralen.

Zeer mooie ombouw van het aquarium en opbouw van stenen. Doet me denken aan een aquarium in een restaurant in Hong Kong. Dat aquarium had ook zo een boog. Vooral dat witte zand dat eronder door loopt is gaaf!

@Bas: Dank je wel voor de leuke reactie, wij zijn ook erg blij met de zandvlakte. Dit geeft weer extra zwemruimte voor de visjes.

Vanochtend (ca. 6 uur) hebben wij ontdekt dat onze mitra slak op rooftocht was! Wij wisten al een tijdje dat er een aardig grote borstelworm in de stenen zat, maar wij konden 'm zelf niet te pakken krijgen en nu heeft deze slak 'm ook ontdekt, YES. Wij weten nog niet zeker of het nou einde oefening is voor de borstelworm, maar de slak heeft er in ieder geval zin in.............................
En wij maar denken dat deze slak alleen maar op speurtocht ging naar borstelwormen in het zand.

Maar even een "actie foto" bijgevoegd van de slak.

Bijlagen

• p.jpg
    p.jpg
    109,6 KB · Weergaven: 15
Vandaag bij een niet-sponsor in Nordhorn wezen kijken..............................en kopen natuurlijk!
Wij hebben vandaag weer een zeemuis meegenomen, 1 st zanddollar, 5 st oranje turboslakken en een mespilia zeeëgel.

Nog eventjes en dan zijn wij van alle algen af......................de draadalgen zijn al weg, nu nog de restanten van het zeesla en dan kunnen wij misschien er voorzichtig over na gaan denken om koralen te gaan plaatsen.
Kan iemand ons vertellen wanneer wij daadwerkelijk kunnen overgaan tot het inzetten van steenkoralen? Behalve dat de waterwaarden natuurlijk hiervoor optimaal zijn.....................Tja en wat zijn dan de makkelijkste koralen om mee te starten?

Eerst maar eens de foto's van de nieuwe dieren.

Bijlagen

• b.jpg
    b.jpg
    93,7 KB · Weergaven: 3
  • c.jpg
    c.jpg
    93 KB · Weergaven: 3
  • d.jpg
    d.jpg
    118,4 KB · Weergaven: 5
  • e.jpg
    e.jpg
    69,6 KB · Weergaven: 2
Bas Arentz zei:
ik denk dat jullie al wel steenkoralen kunnen inbrengen!
Hoi Bas,

Wat is voor jou het juiste moment geweest om steenkoralen te plaatsen? Gaan de steenkoralen niet veralgen dan zolang alle algen nog niet verdwenen zijn?

als het steen er gezond uit gaat zien, de algen grotendeels weg zijn, en nitriet onmeetbaar is geworden, en de nitraatwaarde ook laag is dan kunnen steenkoralen best snel in de bak, mits alle techniek vlekkeloos werkt. de bak rijpt door maar de koralen kunnen zich wel langzaam aanpassen aan de bak. Begin natuurlijk niet direct met de meest moeilijke stukken.

Hey Eric & Betty,

Piep anders is eventjes in mijn dagboek, ik heb al steenkoraal in mijn bak staan! :)

Theo is een prima raadgever als het op zo een dingen aankomt :)

Filip

Hoi Eric en Betty,alweer goed geinvesteerd in jullie opruimploegje,als je wil beginnen met steenkoralen zou ik beginnen in jullie geval met lps koralen,denk wel goed na omdat sommige groot worden(je bak mag dan wel groot zijn,uiteindelijk word iedere bak te klein:) )
Er zitten ook flink wat koralen in deze groep die erg kunnen netelen dus goed opletten waar je ze plaatst,beetje rekening houden met de richting van de stroming etc.
Wil je gaan voor sps koralen zou ik me even beperken tot de montipora groep,keuze zat daarin.
Wat ik zeker niet zou kopen nu zijn koralen uit de granulosa en echinata familie,evenals geen al te grote wildkaps of maricuultuurkoralen.

Zoals ik al eerder zij erggg mooi.

Als ik vragen mag.Waar dienen de gaatjes voor, van de pvc pijp, waar jullie de steen op geplakt hebben?

Trouwens erg mooi hoe jullie dat er opgeplakt hebben,wil zelf ook zoiets maken.

succes

Hallo Bas, Filip en Luc,

Dank jullie wel voor het delen van jullie kennis............................wij merken wel steeds vaker hoe meer je leest, hoe meer je beseft hoe weinig wij nog maar weten..........................zo ook nu weer na het lezen van jullie reacties.
Wat zijn nu dan de eenvoudige LPS koralen om mee te starten?

@E.T.H. (sorry wij weten jouw naam in real-life niet):
Deze PVC-buis dient als aanzuigbuis voor de Closed-loop systeem en daarom zijn er gaatjes in geboord.

Ziet er al mooi uit. Ben heel erg benieuwd hoe het eruit gaat zien als hij helemaal af is. Heb nog niet veel bakken gezien waar je door 3 kanten kan kijken lijkt me erg mooi :)

Hoi,een mooie fungia voor op de bodem,verder de familie Euphyllia ,acanthastrea , favia en de flowerkoralen,keuze zat hierin met bijna alle kleurtjes.
Eric & Betty zei:
Hallo Bas, Filip en Luc,

Dank jullie wel voor het delen van jullie kennis............................wij merken wel steeds vaker hoe meer je leest, hoe meer je beseft hoe weinig wij nog maar weten..........................zo ook nu weer na het lezen van jullie reacties.
Wat zijn nu dan de eenvoudige LPS koralen om mee te starten?

@E.T.H. (sorry wij weten jouw naam in real-life niet):
Deze PVC-buis dient als aanzuigbuis voor de Closed-loop systeem en daarom zijn er gaatjes in geboord.

Hoi Luc,

Kijk hier kunnen wij wel wat mee.........................
Over de houdbaarheid (moeilijk / makkelijk / tijdsduur) van koralen vind je zo weinig over terug in de boeken...................tenminste, die wij hebben dan :).

Voor een acanthastrea van 1 m groot hebben wij ook geen plek in de bak................en omdat wij ook geen plek in huis hebben voor een 3 m bak zal er "gesnoeid" moeten worden :p. Maar zij zijn wel heeeeeeeeeeeeel erg mooi................

Kan je ons wellicht wat boeken en websites adviseren dan die nuttig zijn om te lezen?

jawsee zei:
Hoi,een mooie fungia voor op de bodem,verder de familie Euphyllia ,acanthastrea , favia en de flowerkoralen,keuze zat hierin met bijna alle kleurtjes.

Eric,korallen ein bestimmingsbuch van Julian Sprung is een erg fijn boek omdat er ook raad wordt gegeven waar en hoe de koralen te plaatsen,zowel hard als soft worden er in behandelt,is ook in het Engels verkrijgbaar,ik denk dat Tom Verhoeven het wel verdeelt of in een winkel bestellen moet ook lukken

Dank je wel Luc voor jouw hulp, wij gaan naar dit boek beslist op zoek.

jawsee zei:
Eric,korallen ein bestimmingsbuch van Julian Sprung is een erg fijn boek omdat er ook raad wordt gegeven waar en hoe de koralen te plaatsen,zowel hard als soft worden er in behandelt,is ook in het Engels verkrijgbaar,ik denk dat Tom Verhoeven het wel verdeelt of in een winkel bestellen moet ook lukken

Back
Bovenaan