Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
het nitraat en fosfaat lijken extreem hoog 10 voud van wat normaal moet zijn.
nu vraag ik mij af of de juiste dosering en injectie naald is gebruikt om te doseren.

ik heb ff een overzicht gemaakt van de beschikbare injectie naalden.
er staat een euro munt erbij als referentie
Doseer spuiten IMG_3438.jpg
van boven naar beneden
10ml spuit
5ml spuit
2ml spuit
1ml spuit
d.w.z. als ze volledig gevuld zijn.

welke merk testset heb je gebruik voor de fosfaat en voor de nitraat.
bij salifert nitraat moet je test van zijkant bekeken door 10 delen.
zit er al levend steen in de bak, maak een foto's en stuur die naar mij op.

Hoi Glenn, ik kom weer meelezen hier! Veel succes!

Welkom Laura en veel plezier.
Lees mijn dagboek hier en je zal zien dat er aan DSR veel langer gewerkt is dan jij zou vermoeden.

http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&highlight=

Hier ligt de basis van De DSR Methode zoals ik die uitlegt.
Hierin is de methode uitgewerkt, mede door een scherpe input van Mefisto.
Hier is de naam stelling ontstaan mede dankzij forumlid Jimmy54
Hier in deze kritische omgeving van het "grote forum" waar menig beginneling zijn handen niet wilt branden, omdat ze naar eigen zeggen niks durven posten om niet aangevallen te worden.

Het niveau op dit forum is hoog en er zitten mensen hier die veel weten:
Daarom moet je eerst nadenk wat je wilt bereiken, voordat je iets doet.
Denk eerst na voordat je een topic opent en een vraag in het openbaar stelt. Een nieuwe topic openen is een "Big Deal", tenslotte je begin iets waar je een reactie uit verwacht. Als men het idee heeft dat je gewoon lui ben en de moeite niet eens genomen heb je huiswerk te doen, zal je daar geen zinnig antwoord uit krijgen, maar lok je alleen een hele discussie uit, die niet over het onderwerp zal gaan.
Het beste is in zo'n geval een aan jou probleem gerelateerd topic opzoeken en daar de vraag stellen. Dan loop je niet zo in de vizier, maar laat je ook zien dat je tenminste iets gelezen heb.
in elke gemeenschap moet je je als nieuweling bewijzen, eer je geaccepteerd word. Of je dit doet door een stille muis te blijven of door actief mee te doen, men leert je kennen aan de hand van je gedrag.
Een dagboek starten op een forum als dit is een uitdaging, want er kijken kritische ogen mee, maar het kunnen ook behulpzame ogen zijn. Sta open voor suggesties en weeg ze af, nooit afgaan op degene die het hardst gilt en blijf vooral baas in je eigen bak.

Aangezien niet iedereen zeeën van vrije tijd heeft om zich in te lezen op een forum met tonnen aan informatie (die je nog moet uitfilteren) kan ik begrijpen dat het inlezen erbij inschiet. Maar als je met een zee aquarium wilt beginnen is dat wel een vereiste, anders word het een hele dure hobby (is het al). Op elke forum staat wel de de starters handleiding die door Tanne Hof geschreven is als sticky post. Dus ver hoef je niet te zoeken. Als je de basis begrijp, kan je je verder gaan verdiepen in de hobby en iets moois neerzetten. Tenslotte blijft dat de grootste uitdaging van elke zee Aquariaan. Alles daaromheen hoort ruis te zijn.

m.v.g. GlennF

Laatst bewerkt:
een waarschuwing is misschien op z'n plaats bij het gebruik van ijzer :
Dit is naar aanleiding van input van een forumlid van onze belgische zuiderburen.

een gewaarschuwd mens telt voor twee zeg ik maar.

Bij het toepassen van ijzer kunnen sommige dokters, keizers en koraal vlinders heftig reageren. Ze gaan dan als een gek door de bak en extreem snel ademen. Daarom is het altijd raadzaam opbouwend te beginnen met ijzer toevoegingen. Ik stel voor dit te doen in de volgende stappen 20/40/60/80/100 procent van de maximale dosering (0,15ppm). Daarbij steeds letten op het gedrag van de vissen.

Nieuwe input via belgische forum: ik had ergens gelezen dat tridacna soorten zeer gevoelig zijn voor ijzer, mijn crocea deed raar toen ik over phosfaat media filterde met ijzer bestanddelen erin.

Dit kan ik zelf niet bevestigen maar wees altijd alert hierop.

Laatst bewerkt:
inmiddels gemeten waarde

Ca 340
KH 7
no2 0,1
no3 5
po4 0,3

rest moet nog
Dit zijn hele rare waarden, Ca flink omlaag 510>340 , NO3 binnen een week van 50 naar 5. PO4 van 0,5 naar 03
het word tijd om ff een vergelijkings meting te gaan doen. Met zulke waarden lijkt de bak nog vol in de opstart te zitten
kan je wat foto's plaatsen of via mail opsturen en uitleggen wat je allemaal al gedaan heb?

Dit zijn hele rare waarden, Ca flink omlaag 510>340 , NO3 binnen een week van 50 naar 5. PO4 van 0,5 naar 03
het word tijd om ff een vergelijkings meting te gaan doen. Met zulke waarden lijkt de bak nog vol in de opstart te zitten
kan je wat foto's plaatsen of via mail opsturen en uitleggen wat je allemaal al gedaan heb?

flinke waterwissel gedaan of bijna liever gezegd zo goed als opnieuw begonnen

foto's komen nog ff terug op mn foon te w88

Maar in principe opstart fase is niet gek bak heeft 3 weken leeg gestaan compleet schoon gemaakt nieuw water etc.

Sent from my GT-I9505 using Tapatalk 4 Beta

Hoi Glenn,

Het is laat op de avond, waardoor ik het misschien allemaal even niet goed lees. Maar ik zag in dit topic een kleine discussie voorbijkomen over het doseren van carbon.
Ik heb de dsr carbon en ijzer toevoeging besteld en vroeg me af of de tabel gebaseerd is op het dagelijks toevoegen of wekelijks toevoegen?

Er staat namelijk bij wk1 (dag 1-3) en (dag 4-7) Maar is het dan de eerste dag en de 4e dag doseren of gewoon 1,2,3 de eerste dosering en 4,5,6,7 de tweede dosering?
Alvast bedankt en alvast sorry als het een domme vraag is:p

Gr. Mathijs

Hoi Glenn,

Het is laat op de avond, waardoor ik het misschien allemaal even niet goed lees. Maar ik zag in dit topic een kleine discussie voorbijkomen over het doseren van carbon.
Ik heb de dsr carbon en ijzer toevoeging besteld en vroeg me af of de tabel gebaseerd is op het dagelijks toevoegen of wekelijks toevoegen?

Er staat namelijk bij wk1 (dag 1-3) en (dag 4-7) Maar is het dan de eerste dag en de 4e dag doseren of gewoon 1,2,3 de eerste dosering en 4,5,6,7 de tweede dosering?

Gr. Mathijs

123 en 4567...

greetings, GlennF

Hi Mathijs,

Carbon en IJzer doseer je dagelijks.

De eerste drie dagen doseer je de hoeveelheid Carbon die bij wk-1 (dag 1-3) staat vermeld.
Vanaf dag 4 t/m 7 doseer je hoeveelheid die bij dag 4-7 staat vermeld.

Vervolgens doseer je de week daarna elke dag de hoeveelheid die bij wk-2 staat vermeld.
Enzovoorts, enzovoorts.

Begint er in je aquarium of sump een bacteriefilm te ontstaan dan halveer je de hoeveelheid welke je op dat moment aan het toevoegen bent.

Ook stop je met het wekelijks ophogen van de hoeveelheid als je nitraat onder controle is, stel dit is bij week 5, dan blijf je vanaf dat moment dagelijks
de hoeveelheid vermeld bij week 5 toevoegen.

groet
Adri

Hoi Glenn,

Gr. Mathijs

Super bedankt voor de duidelijke uitleg! Zo klinkt het ook wel logisch.

Verzonden vanaf mijn iPhone met behulp van Tapatalk

Hi Mathijs,

Carbon en IJzer doseer je dagelijks.

De eerste drie dagen doseer je de hoeveelheid Carbon die bij wk-1 (dag 1-3) staat vermeld.
Vanaf dag 4 t/m 7 doseer je hoeveelheid die bij dag 4-7 staat vermeld.

Vervolgens doseer je de week daarna elke dag de hoeveelheid die bij wk-2 staat vermeld.
Enzovoorts, enzovoorts.

Begint er in je aquarium of sump een bacteriefilm te ontstaan dan halveer je de hoeveelheid welke je op dat moment aan het toevoegen bent.

Ook stop je met het wekelijks ophogen van de hoeveelheid als je nitraat onder controle is, stel dit is bij week 5, dan blijf je vanaf dat moment dagelijks
de hoeveelheid vermeld bij week 5 toevoegen.

groet
Adri

:thumbup:

greetings, GlennF

Nu is mijn aquarium netto circa 45-50 liter. Kan ik dan gewoon de DSR/100L aanhouden?
Ik zou eerst de helft van de dosering doen, maar aangezien de dosering bij 100L ook niet de helft is dan die van 200L zou dat geen goede dosering zijn.

Nu is mijn aquarium netto circa 45-50 liter. Kan ik dan gewoon de DSR/100L aanhouden?
Ik zou eerst de helft van de dosering doen, maar aangezien de dosering bij 100L ook niet de helft is dan die van 200L zou dat geen goede dosering zijn.

Dit topic is het pilot geweest voor de DSR Methode en dient nu als naslag, het is nu overgegaan naar het topic "de DSR Methode".
het antwoord volgt hier:
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?121315-De-DSR-Methode-(Dutch-Synthetic-Reefing)

Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan