Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SYNTHETISCH AQUARIUM PROJECT

Status
Niet open voor verdere reacties.
Hallo Glenn,

Ik ben benieuwd wat jij van de Triton methode vind. Volgens de Triton methode hoef je ook geen waterwissels uit te voeren en heb je een algenrefugium nodig voor een goede bacteriële balans en opname van eventuele nitraten/fosfaten. En de verbruiken van stoffen worden dan aangevuld.
Zoals zij aangeven is dit een makkelijker systeem als de DSR methode maar ik heb mijn twijfels op de toevoegingen. Ze zouden alles in 3 potjes hebben. Vraag mij ook af of je een verband tussen de verbruiken hebt ontdekt zoals Onno aangeeft:
http://zeewaterforum.info/forums/sh...iton-Methode&p=1002210&viewfull=1#post1002210

PS
Het DSR systeem zou eigenlijk ook filtratie over kool moeten aanbevelen (dacht het tenminste nog niet voorbij zien komen hier)

Mvg,
Roy

Hoi roy ,

Het is niet aan mij om een oordelen te geven op welk methode dan ook , dus ook niet op de triton methode.
Dit oordeel zou altijd als negatief en bevooroordeeld worden beschouwd, daarom stop ik mijn energie liever in iets opbouwend.
Ik pretendeer niet alles te weten en wil die boodschap ook niet uitdragen. Ik leg gewoon de feiten op tafel en de lezer mag zelf beslissen of deze methode wat voor hem of haar is . Achter mijn DSR methode zit geen commercieel belang en ik hoef ook geen omzet te genereren. Ik doe dit om de manier zoals ik een zeeaquarium onderhoud, uit te leggen en probeer mensen op weg te helpen. Alle middelen voor zover mogelijk stel ik beschikbaar, inclusief mijn opgedane kennis en ervaring.
Ik probeert een zo objectief mogelijk beeld te geven wat mogelijk is met de DSR methode, meer kan ik niet. Uiteindelijk is de aquariaan de meester in zijn eigen bak. Hij beslist wat voor hem werkt . ik reikt alleen het gereedschap aan. Dat gereedschap is de DSR methode.

Over kool filter is een keuze.
Ik heb kool in een buis zitten en die zit er al vanaf januari in als vulling van mijn uitstroom. Het is in principe al uitgewerkt, maar ik laat het gewoon zitten.

Wel heb ik ozon draaien, dit is een zeer goede aanwinst om het water helder te houden.
Ik Heb ook wel een tijd zonder afschuimer en ozon gedraai, totdat ik een stip epidemie kreeg. Sindsdien staat het weer aan.

groeten van Glenn's "antieke" GalaxyS

Laatst bewerkt:
Hallo,

Dat kan ik begrijpen, het ging mij ook zozeer niet om de inhoud van de potjes en het idee van algen/bacteriën maar of een gedeelte ervan ook hier toegepast kan worden.
Dus of je een verband tussen het stoffenverbruik hebt kunnen vinden en daardoor van te voren al bepaalde stoffen kunt mengen zodat je deze alleen nog hoeft te doseren.

Het Triton systeem lijkt me erg makkelijk om te onderhouden, maar ik vind het fijner dat je met het DSR systeem zelf alles meet en de pure stoffen doseert. Als er een verband is zou dus niet alles gemeten hoeven te worden en kunnen bepaalde stoffen in een bepaald ratio gemixed worden waardoor het DSR ook eenvoudiger word.
Beide methodes ''samengevoegd'' lijkt mij een perfect systeem.

Mvg,
Roy

De uitgangspunt van DSR dat ik niet wil binden aan een verband met, maar puur wilt doseren wat er verbruikt wordt . zodoende kent de DSR methode geen onbalans, want alles word gewoon aangevuld op verzoek. Daarom is DSR, de methode bij uitstek om onbalansen weg te werken.

Wel is het zo dat DSR naadloos aansluit op elke bestaande methode.
Bij DSR staat de wens van de gebruiker centraal. Die verwoord weer de wensen van zijn koralen, welke dat ook moge wezen.
De DSR methode is hier een gereedschap waarmee je werk en een meet en regel proces inzet met jou als controller.

Mooie kleuren Glen, mijn complimenten..
Ik was een tijd geleden bij je, en toen waren je kleuren minder mooi. Je had het toen al over je eigengemaakte zout.
Ik wist niet echt wat je bedoeling was met dit zout.
Buiten de kosten natuurlijk:rolleyes:
Dacht zelfs waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden...
Maar vindt het stiekem toch wel knap en zeker dat je kleuren nu veel beter zijn geworden.

Zal het zelf niet snel gaan toepassen ivm gemakzucht maar ik ben wel onder de indruk.

Gr. Eelco
Enkele koraaltjes onder de DSR methode draaien.

Volgende week hoop ik meer zuurstokjes in de aanbieding te hebben.
Met een dag op dag verslag van de ontwikkelingen van bepaalde koralen.
Ik zit momenteel in en stroom versnelling van ontwikkelingen die ik ontdekt heb.

De mechanisme achter deze ontwikkelingen zal ik proberen uit te lichten. Momenteel ben ik de data aan het analiseren.

Mooie kleuren Glen, mijn complimenten..
Ik was een tijd geleden bij je, en toen waren je kleuren minder mooi. Je had het toen al over je eigengemaakte zout.
Ik wist niet echt wat je bedoeling was met dit zout.
Buiten de kosten natuurlijk:rolleyes:
Dacht zelfs waarom het wiel voor de tweede keer uitvinden...
Maar vindt het stiekem toch wel knap en zeker dat je kleuren nu veel beter zijn geworden.

Zal het zelf niet snel gaan toepassen ivm gemakzucht maar ik ben wel onder de indruk.

Gr. Eelco

Dit is het resultaat waar ik naar gewerkt heb. Naast het leren begrijpen van de wensen en kuren van de verschillende koralen.
Daarnaast een biotoop in stand houden met een maximale aantal soorten en een maximale concentratie aan levende organismen.

Zonder de stap van het zelf maken van zout en het begrijpen daarvan was dit nooit gelukt.

Rare ontwikkeling als je bedenkt dat ik nagenoeg nooit water wissels doet.

m.v.g. GlennF

Heey glenn zoals je weet ben ik al langer bezig met men aquarium houden volgens jou manier omschreven als de dsr methode.
Nou moet ik zeggen dat het bij mij zeer goed uitpakt.
Zie mijn dagboek.
Nu heb ik echter wel nog een paar vraagjes omtrent het gebruik van de stoffen via dosseerapparaat.
- in welke verhouding lossen de vaste stoffen op en blijven vloeibaar.
- welke stoffen zouden bij elkaar in een mix kunnen.
- welke stoffen via dosseer en welke niet.
- wat is de juiste verhouding van het gebruik van azijn met suiker samen.
- Dat fosfaat nodig is om je nitraat te kunnen afbreken is me goed duidelijk zit daar ook nog een max wat je het per dag mag verhogen of mag dat in 1 keer.
- welke stoffen mogen niet tegelijkertijd gedosseerd worden ivm opheffen van elkaar.

Zo dat was alles wat ik nog extra zou willen weten.

Groetjes wesley

Heey glenn zoals je weet ben ik al langer bezig met men aquarium houden volgens jou manier omschreven als de dsr methode.
Zie mijn dagboek.
Nu heb ik echter wel nog een paar vraagjes omtrent het gebruik van de stoffen via dosseerapparaat.
- Dat fosfaat nodig is om je nitraat te kunnen afbreken is me goed duidelijk zit daar ook nog een max wat je het per dag mag verhogen of mag dat in 1 keer.
- welke stoffen mogen niet tegelijkertijd gedosseerd worden ivm opheffen van elkaar.

Groetjes wesley

hoi wesley, leuk dat je hier reageerd.

poeh...... wat een heleboel vragen, kan ik een bijna boek van schrijven met het antwoord.

ik begin bij het begin.

er zijn 3 stoffen die je kan oplossen en eventueel kan doseren via de doseerpomp.
ik prefereer te werken met verzadigde oplossingen, omdat je de doseer container zo klein mogelijk kan houden op die wijze.
de oplosbaarheid van deze stoffen zijn:
NaHCO3 96 g/L (bij 20 °C)
MgCl2 1570 g/L (bij 20 °C)
CaCl2 745 g/L (bij 20 °C)

van deze stoffen weeg je de hoeveelheid af (of een veelvoud ervan ), die zet je in een container en vul het aan met water tot 1 liter (of een veelvoud van 1 liter). dit ga je gebruiken om te doseren met je doseerpomp.
let op bij het oplossen van calciumcloride (CaCl2) deze word heet! het beste is op de aanrecht een bak met koud water te vullen en hierin de mengbeker te koelen. De fles zeker niet afsluiten anders krijg je druk opbouw door de warmte ontwikkeling en zou de afgesloten plastic container kunnen ploffen.
ik zou alleen stoffen automatisch doseren waarvan je het verbruik over meerdere weken heb bepaald.
ik zou ook alle stoffen apart in container zetten deze 3 mag je niet mixen. Het beste is ook de dosering van NaHCO3 niet direct voor of na MgCl en CaCl2 te doseren maar een half uur verschoven. dit om neerslag reactie te voorkomen.
in principe automathiseer je alleen stoffen die dagelijks een impact hebben op je water waarden. Als het maar een paar (relatieve) punten per week zakt kan je het bij het meten handmatig aanvullen.
de NaHCO3 zou ik automatiseren na bepalen van het dag verbruik hiervan. De andere 2 automatiseren is echt afhankelijk van je werkelijk verbruik.

Laatst bewerkt:
Heey glenn bedankt voor je antwoord daar heb ik veel aan.
Wacht met smart op de volgende antwoorden.
Groetjes wesley

Gaaf hoor hoe de methode uitpakt de kleuren zitten er fantastisch in.
Groetjes wesley

hoi wesley, leuk dat je hier reageerd.

poeh...... wat een heleboel vragen, kan ik een bijna boek van schrijven met het antwoord.

ik begin bij het begin.

er zijn 3 stoffen die je kan oplossen en eventueel kan doseren via de doseerpomp.
ik prefereer te werken met verzadigde oplossingen, omdat je de doseer container zo klein mogelijk kan houden op die wijze.
de oplosbaarheid van deze stoffen zijn:
NaHCO3 96 g/L (bij 20 °C)
MgCl2 1570 g/L (bij 20 °C)
CaCl2 745 g/L (bij 20 °C)

van deze stoffen weeg je de hoeveelheid af (of een veelvoud ervan ), die zet je in een container en vul het aan met water tot 1 liter (of een veelvoud van 1 liter). dit ga je gebruiken om te doseren met je doseerpomp.
let op bij het oplossen van calciumcloride (CaCl2) deze word heet! het beste is op de aanrecht een bak met koud water te vullen en hierin de mengbeker te koelen. De fles zeker niet afsluiten anders krijg je druk opbouw door de warmte ontwikkeling en zou de afgesloten plastic container kunnen ploffen.
ik zou alleen stoffen automatisch doseren waarvan je het verbruik over meerdere weken heb bepaald.
ik zou ook alle stoffen apart in container zetten deze 3 mag je niet mixen. Het beste is ook de dosering van NaHCO3 niet direct voor of na MgCl en CaCl2 te doseren maar een half uur verschoven. dit om neerslag reactie te voorkomen.
in principe automathiseer je alleen stoffen die dagelijks een impact hebben op je water waarden. Als het maar een paar (relatieve) punten per week zakt kan je het bij het meten handmatig aanvullen.
de NaHCO3 zou ik automatiseren na bepalen van het dag verbruik hiervan. De andere 2 automatiseren is echt afhankelijk van je werkelijk verbruik.

het vervolg:

Dit is een voorbeeld hoe je het doseren van de verzadigde oplossingen via een doseerpomp gaat aanpakken:
Stel je heb de weken hiervoor steeds de waarden netjes aangevuld en krijg nu de volgende meting: KH= 7 / Ca=400 / Mg=1320.

Deze ga je weer invullen in de calculator

wesley voorbeeld.jpg

hieruit krijg je dat de afgelopen week de volgende stoffen verbruikt zijn:
NaHCO3= 48gram <=> (48/7) = 6,86gr/dag
CaCl2= 117gram <=> (117/7) = 16,7gr/dag
MgCl= 201gram <=> (201/7) = 28,7gr/dag

voor NaHCO3 betekend dit dat je van de verzadigde oplossing het volgende moet doseren per dag:
(oplossing NaHCO3 = 96 g/L) (6,86/96)*1000ml = 71,5 ml/dag

voor CaCl2 betekend dit dat je van de verzadigde oplossing het volgende moet doseren per dag:
(oplossing CaCl2 = 745 g/L) (16,7/745)*1000ml = 22,4 ml/dag

voor MgCl betekend dit dat je van de verzadigde oplossing het volgende moet doseren per dag:
(oplossing CaCl2 = 1570 g/L) (28,7/1570)*1000ml = 18,3 ml/dag

deze waarden kunnen dan op elk individuele kanaal worden ingesteld, om de komende week te doseren.
Vergeet niet de waarden nu wel aan te vullen met de bepaalde hoeveelheid (die zijn tenslotte bij meting te laag en de dosering via de doseerpomp geld voor het verbruik van de komende week)

Als het goed is moet de volgende week de waarden nagenoeg stabiel zijn (je heb immer dagelijks het gebruik aangevuld). Blijk bij de volgende meting de waarde nog steeds af te wijken, dan tel (trek af bij teveel) je het verschil weer erbij op en bepaal weer de doseer volume op dezelfde wijze.

dat was het, wat betreft de automatische doseerpompen

Bovenstaande oplossingen zijn obsolete ! Het principe is hetzelfde, maar de oplossingen zijn iets gewijzigd.
inmiddels heb ik de een vaste definitie gemaakt voor de stam oplossing om uniformiteit te creeren in het gebruik.
tevens om met mooiere getallen te werken bij het afwegen van de stoffen.

http://zeewaterforum.info/forums/sh...utch-Synthetic-Reefing)&p=1055788#post1055788

Laatst bewerkt:
Heey glenn toppie zo is het goed te begrijpe.

Bedankt alvast groetjes wesley

Heey glenn beantwoord je alle vragen onder elkaar in het andere topic dan.
Groetjes wesley

Zie mijn dagboek.

Groetjes wesley

De stoffen die ik zelf via automatische doseerpompen laat lopen zijn:
NaHCO3, (KH) bijna verplicht !
Carbon (azijn/suiker), is geheel afhankelijk wat je ermee wilt bereiken. Bij de controle van te hoge nitraat waarden is het vaak maar tijdelijk.
Nitraat, alleen indien er een chronisch tekort is aan nitraat.
Carbon en nitraat werken elkaar in op het eerste gezicht tegen. De samenwerking van deze twee gaat verder dan ik nu op ingaat.
Hiervoor zou je dezelfde doseer kanaal om en om kunnen toepassen.
Fosfaat, alleen automatisch doseren bij chronish tekorten.
Ijzer chelaat, doseer ik momenteel dagelijks, omdat ik aan de top vaan mijn fosfaat zit en tevens ijzer wilt hebben voor de kleuring. Daarnaast werkt ijzer chelaat ook als een nitraat verlager door de aanwezige koolstof van het chelaat.
Dus ijzer chelaat heeft een 3 voudige werking. Nooit gebruiken bij een te lage fosfaat i.c.m. te hoge nitraat.
Magnesium, Calcium, Strontium kunnen aan de automatische doseer pomp. Indien je een kalk reactor gebruikt hoeft het niet. Dit is geheel afhankelijk of je een chronisch tekort heb.
Jodide, heb ik aan de automatische doseerpomp, omdat deze te snel uit reageerd om wekelijks te gaan toevoegen.
Kalium, kan met de hand wekelijks gedoseerd worden, tot nu toe was het verbruik matig. Maar als je merk dat sps koralen hard gaan groeien en de kleuren intenser worden, kan je dit extra in de gaten houden.
Boor, wordt nagenoeg niet verbruikt, maar in een groei situatie is het wijs om dit extra in de gaten te houden. Dus Boor wekelijks doseren.
Amino wekelijks doseren of dagelijks met voeren 1/7 dosis.

Als je aan de slag gaat met azijn kan je de azijn tabel gebruiken.
Azijn is 1/2 keer minder sterk dan de azijn suiker methode . Dus 2 liter azijn = 1 liter azijn/suiker.
De azijn suiker kan je bij mij komen halen als je in de buurt bent.
Het recept hou ik voorlopig voor mezelf.

Nitraat en fosfaat doseren doe ik altijd in een keer. Nooit wat schadelijks gemerkt, alleen positief de koralen merken het direct binnen. 24 uur. Natuur moet je niet overdoseren buiten de gezonde grenzen. Fosfaat max. 0,08ppm nitraat max. 5ppm

m.v.g. GlennF

Laatst bewerkt:
Ijzer niet gebruiken bij te lage (<0,02ppm) fosfaat i.c.m. te hoge nitraat.
In dat geval ga je fosfaat bij doseren en werken met carbon om je nitraat te verlagen.

NaHCO3 nooit gelijktijdig met CalciumChloride op een plaats doseren.

Voor normaal gebruik doseer je geen carbon en nitraat gelijktijdig.
Dit is een speciale toepassing.

m.v.g. GlennF

Status
Niet open voor verdere reacties.
Back
Bovenaan