Hoi Glenn, ik kom weer meelezen hier! Veel succes!
Welkom Laura en veel plezier.
Lees mijn dagboek hier en je zal zien dat er aan DSR veel langer gewerkt is dan jij zou vermoeden.
http://zeewaterforum.info/forums/showthread.php?71496-Glenn-s-Aquaria-Verzameling&highlight=
Hier ligt de basis van De DSR Methode zoals ik die uitlegt.
Hierin is de methode uitgewerkt, mede door een scherpe input van Mefisto.
Hier is de naam stelling ontstaan mede dankzij forumlid Jimmy54
Hier in deze kritische omgeving van het "grote forum" waar menig beginneling zijn handen niet wilt branden, omdat ze naar eigen zeggen niks durven posten om niet aangevallen te worden.
Het niveau op dit forum is hoog en er zitten mensen hier die veel weten:
Daarom moet je eerst nadenk wat je wilt bereiken, voordat je iets doet.
Denk eerst na voordat je een topic opent en een vraag in het openbaar stelt. Een nieuwe topic openen is een "Big Deal", tenslotte je begin iets waar je een reactie uit verwacht. Als men het idee heeft dat je gewoon lui ben en de moeite niet eens genomen heb je huiswerk te doen, zal je daar geen zinnig antwoord uit krijgen, maar lok je alleen een hele discussie uit, die niet over het onderwerp zal gaan.
Het beste is in zo'n geval een aan jou probleem gerelateerd topic opzoeken en daar de vraag stellen. Dan loop je niet zo in de vizier, maar laat je ook zien dat je tenminste iets gelezen heb.
in elke gemeenschap moet je je als nieuweling bewijzen, eer je geaccepteerd word. Of je dit doet door een stille muis te blijven of door actief mee te doen, men leert je kennen aan de hand van je gedrag.
Een dagboek starten op een forum als dit is een uitdaging, want er kijken kritische ogen mee, maar het kunnen ook behulpzame ogen zijn. Sta open voor suggesties en weeg ze af, nooit afgaan op degene die het hardst gilt en blijf vooral baas in je eigen bak.
Aangezien niet iedereen zeeën van vrije tijd heeft om zich in te lezen op een forum met tonnen aan informatie (die je nog moet uitfilteren) kan ik begrijpen dat het inlezen erbij inschiet. Maar als je met een zee aquarium wilt beginnen is dat wel een vereiste, anders word het een hele dure hobby (is het al). Op elke forum staat wel de de starters handleiding die door Tanne Hof geschreven is als sticky post. Dus ver hoef je niet te zoeken. Als je de basis begrijp, kan je je verder gaan verdiepen in de hobby en iets moois neerzetten. Tenslotte blijft dat de grootste uitdaging van elke zee Aquariaan. Alles daaromheen hoort ruis te zijn.
m.v.g. GlennF