Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Soft Nano

Patrick_NL

ZOAddict
Hallo en welkom op mijn dagboek ;)

Ik ben gestopt met m' n grote aquarium (120 * 65 * 75) en ben over gegaan op een nano.
Ik heb deze op maat laten maken bij AquaCompleet.
De maten zijn 60 * 55 * 55, waarvan de waterhoogte 45 cm is en er een overloop over de gehele lengte zit van 15 cm breed.
Effectief is het dus 60 * 40 * 45.

Dit geheel staat op een zwarte onderkast van 90 cm hoog.
In deze onderkast staat een sump en een MTT1 ;)

De bedoeling is om van dit aquarium een kleurrijk geheel te maken met overwegend sps.

Dit project werd mede mogelijk gemaakt door:


 

Bijlagen

  • ACLOGO.jpg
    ACLOGO.jpg
    12,2 KB · Weergaven: 2.591
Re: Nano SPS

hi patrick
gaat vast en zeker een topbakkie worden.
nu nog een paar mooie rico,s er in hahaha.
gr michel
 
Re: Nano SPS

Er zal ook regelmatig ververst worden. Toch denk ik dat de afschuimer een hele grote rol gaat spelen en dat ik misschien wel amino's moet gaan toevoegen. Een afschuimer voor 3000 liter op een bakje van 150 liter? ;)

Ik heb er al helemaal zin in! :D
 
Re: Nano SPS

Na een paar dagen rommelen, zit er dan eindelijk zout water in het bakkie.
Apparatuur is (hopelijk) goed aangesloten, dus we draaien! :cool: :goed::cool:

Er staat een hele mooie pilaar in van Riff-Deko, deze is mij geschonken door Herman (TheDutch). Herman, Bedankt!

De verlichting was geplanned op 6 * 24 watt... helaas past er maar 4 * 24 watt boven. Maar met 100 watt moeten we ook een eind komen :)

Nu het aquarium net op volle toeren draait, komen er micro-bubbels in het water. Ik heb het vermoeden dat dit door de afschuimer komt, die grondig is gereinigd. Nieuw aquarium enzo, altijd wat meer bubbeltjes. Ik heb wat watten in de sump gedaan om het ergste tegen te gaan. Even dagje afwachten, komt vast goed ;)

De opvoerpomp (eheim compact+ 5000) levert meer dan voldoende stroming. Misschien wel teveel voor het zand...

En nu.... foto's ;)
 

Bijlagen

  • PC080455.JPG
    PC080455.JPG
    246,4 KB · Weergaven: 209
  • PC080456.JPG
    PC080456.JPG
    230,1 KB · Weergaven: 304
Re: Nano SPS

gaat de goede kant op.
maar ben nog steeds van mening dat je schuimer overkill is voor je bakkie.
gr michel
 
Re: Nano SPS

Patrick_NL zei:
Er zal ook regelmatig ververst worden. Toch denk ik dat de afschuimer een hele grote rol gaat spelen en dat ik misschien wel amino's moet gaan toevoegen. Een afschuimer voor 3000 liter op een bakje van 150 liter? ;)

Ik heb er al helemaal zin in! :D
Wow dat is echt wel veel over capaciteit.:eek:
 
Re: Nano SPS

UPDATE:
Het Riff-Deko begint langzaam groenig te kleuren op de meest belichte plaatsen.
Een 2tal algetende slakjes die ik er bij wijze van test bij gezet heb, laten duidelijke sporen achter.

De afschuimer valt regelmatig enkele uren stil. Blijkbaar is er dan echt niets af te schuimen :cool:

Waterwaarden:
NO2: <0,3 (met sera, laagste waarde.. zou dus ook best 0 kunnen zijn)
NO3: 4
PO4: niet meetbaar. Toch plaats ik wat fosfaatabsorber.
pH: schommelt tussen de 8,5 en 8,7
Temp: blijft heel stabiel op 25,5 (dit had ik niet verwacht)

Een steentje met roze buttons die ik er van de week in gezet heb, doet het zeer goed. De kleuren zijn fel metallic roze en er vormt zich een nieuwe poliep.

Er zit nog geen levend steen in. De bacterien die voor de denitrificatie zorgen heb ik toegevoegd via Bio-Gro. Dit lijkt te werken :)
 
Re: Nano SPS

Patrick,
Ik vind het bakje met de onderkast heel mooi. Hopelijk doe je naast de pilaar ook nog wat levend steen in de bak, anders hebben de visjes weinig schuilplaatsen...stresssss
Succes
Gr
 
Re: Nano SPS

Er komt nog iets van levend steen in, maar dat is niet meer dan een handje vol gruis om wat bacteriën en diertjes toe te voegen.

Er komen geen grote vissen in, de bedoeling is om visjes te houden van maximaal 5 cm. Deze hebben genoeg ruimte in de zeer poreuze pilaar om te schuilen, zeker als deze vol staat met koraal ;)
 
Re: Nano SPS

Ondertussen heb ik al een handje steengruis en een handje koraalbreuk uit de stekkenbak van AC in de nano geplaatst. Samen met de Bio-Gro zorgde dit voor een zeer snelle opstart. Ik heb nu geen algen meer (alleen een beetje op de ruiten).
Ook heb ik vorige week wat levend zand toegevoegd.
Van Vincent heb ik 2 stekjes gekregen; een pavona en een rode monti plaat.
Ik heb een stekje buttons vanuit m'n zoantharium in de bak geplaatst. De verlichting zorgt voor een hele kleur-overgang bij de buttons!

Tijd voor wta foto's:
 

Bijlagen

  • buttons.jpg
    buttons.jpg
    693,6 KB · Weergaven: 155
  • fts1.jpg
    fts1.jpg
    644 KB · Weergaven: 172
  • pavona.jpg
    pavona.jpg
    537,8 KB · Weergaven: 160
  • rico.jpg
    rico.jpg
    638,1 KB · Weergaven: 147
Re: Nano SPS

volgens mij word dit een prachtbak

blijft het bij die pilaal of komt er nog steen bij?
 
Re: Nano SPS

mooie stijl zo, ook een mooie bak, gewoon strak (en zwart) dat is het gaafste naar mijn mening. ik ben benieuwd hoe het er allemaal uit gaat zien.
Ik ga je volgen.... :) :goed:

gr: Bob
 
Re: Nano SPS

hoi.

wat zijn de maten van de sump die je in de kast hebt?
Ik wil een BBK 200 aanschaffen...maar mijn sump is 40x40x40,althans dat kan ik kwijt in de kast,jij hebt een mooie opbouw van je sump,waar heb je die laten maken?

Mvg.
Rahoel.
 
Bovenaan