Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Soft Nano

Re: Nano SPS

helaas wel... na ongeveer een maand, 5 weken.. had ik er niets meer van in zitten.
Het was niet de voeding, ze kregen vaak, veel en van alles wat, waar ze ook volop van aten.
Ze schijnen heel erg schrikkerig te zijn. Mijn aquarium staat midden in de kamer, waar toch wel mensen langs lopen, een grote hond staat te blaffen, kinderen voor de ruit staan te kijken.. Ik denk dat dat geen ideale omstandigheden waren voor ze.
Zeker omdat ze in een 'klein' aquarium gehouden werden, waardoor ze niet zo makkelijk even naar de andere kant konden zwemmen.

Ik ben nog wel hard aan het nadenken aan soortjes die in groepjes gehouden kunnen worden en vrij zwemmen.. dus ideeen zijn welkom :D
 
Re: Nano SPS

Weer eens even een update.

Ik heb vorige week de afschuimer onder het aquarium vandaan gehaald. Deze schuimde weinig af en was toch een geluidsbron. De meeste vuiligheid bleef hangen in de hals waar het aankoekte. Schoonmaken hoefde maar eens per 2 weken. Nitraat en fosfaat bleven wel goed op niveau, er was dus gewoon te weinig vuil voor deze schuimer.

Om het geluidsniveau te verlagen heb ik gekozen om de afschuimer te vervangen door een CPL verlichting van 36 watt en 6500 K. Hieronder ligt een dikke bos Cheato en Caulerpa prolifera (bedankt Onno!)
Ik hoef niet te twijfelen of het zo wel gaat werken; enige miniscule algplekjes in het aquarium waren na 2 dagen verdwenen en de koralen hebben een grotere poliepexpansie.
Nu heb ik wel softies en LPS, dus het water mag wat rijker in voedingsstoffen zijn, maar het ziet er naar uit dat it wel gaat werken. :cool:
 
Re: Nano SPS

Patrick, al twee jaar geen foto's, dat kan niet he ;)
 
Re: Nano SPS

Zo ook nog actief ;)

idd wat foto`s zou mooi zijn? hoe is het met je schoot hondje?
 
Re: Nano SPS

Hey patrick, Wat een pracht beest!
Wij hebben zelf helaas ander halve week geleden onze bull moeten laten inslapen.
Maar om er zo een te zien blijven het toch prachtige koppige beesten.
Geniet er van en hopelijk ook snel nog een paar foto's van je bak!
 
Re: Nano SPS

Altijd jammer om te horen als je je hond hebt moeten laten inslapen. Het is toch je maatje (ook al zijn die bullen soms zo eigenwijs..).
Ik hoop ook nog wel wat jaartjes plezier met hem te hebben. M'n dochtertje van bijna 3 is gek op hem. En hij op haar:)
 
Re: Nano SPS

Blijft een mooi beest Patrick!

heb hier nu 2 amstafjes rondlopen :) druk maar mooi:biggrin:
 
Re: Nano SPS

In een dagboek hoort de vooruitgang, maar helaas ook de tegenslag...

Afgelopen weekend heeft m'n verwarming kuren gekregen. Eerst snel naar de 30+ graden, daarna snel (en voor langere tijd) naar net aan 20 graden.

Gevolgen:
Poetsgarnaal dood
pseudochromis dood
2* euphyllia dood
discosoma's schrompelen
felgele S. dura staat in
felgroene Lobophyton staat in
S. sinularia staat in
pseudogorgonia is spierwit
blauwe anthelia is verdwenen
symbodium verschrompeld

en een nitraat van 25 :(
 
Re: Nano SPS

Das mooi sh*t! Tijdens je afwezigheid gebeurd Patrick?
Maar wat nu, toch niet stoppen he?
 
Re: Nano SPS

#slaakthelediepezuchtvanverlichting ;)

Fijn om te lezen dat je bij ons blijft Patrick! Ben zeer benieuwd wat er uit komt rollen. Neem er lekker de tijd voor om alles op een rijtje te zetten en te bedenken wat je zou willen en hoe en wat het straks moet worden.
 
Re: Nano SPS

Tijdens "opruimwerkzaamheden" kwam ik iets leuks tegen.
Op de achterkant van een steen die al langere tijd half onder het zand lag, een mossel-achtige! Niet zo'n kleinje, maar toch ca. 4 cm!

Later kwam ik er nog een tegen, wat donkerder en iets kleiner.
Deze dieren gaan natuurlijk mee in de nieuwe opbouw :cool:

PB050199.jpg
 
Re: Nano SPS

De pilaar is weg, een aantal koralen die het wel overleefd hebben zijn weg.. Een kale bak.
En dat merk je, want meteen vormt er zich bruine alg overal op. Niet gek met een nitraat van 25...

Gisteren bij Aqua Compleet een kleine 3 kilo steen gehaald, even als voorlopige opbouw op het nog bestaande zandbed geplaatst.
Zojuist een powerfilter geplaatst naar voorbeeld van GlennF. Eens kijken of dat verschil maakt :)

ik zit dus weer in de 'opstartfase'. Ik ben alleen bang dat de leuke verrassingen die uit het steen komen geen lang leven hebben met de huidige visbezetting :rolleyes:

Langzaam aan, veel meten en het wordt wel weer wat :cool:
 
Bovenaan