Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

SaltLake in SweetLakCity

vandaag heb ik zo'n 20% water gewisseld en pompen schoongemaakt.
Ik heb ook 4 valonia bolletjes zien zitten, ik heb deze gelijk afgezogen en ik hoop dat het bij deze 4 blijft.

ook de waardes maar weer gemeten:

Zout:1.024
Temp: 25.8
Fosfaat: 0
Nitriet: 4
Nitraat: 80
PH: 8.4
KH: 10.2

Nitraat is gezakt na de laatste meting en ik hoop dat deze daling zich voort blijf zetten. Nitriet is juist weer iets gestegen, ik hoop dat deze ook snel zal dalen.

Bijlagen

• IMG_6272.jpg
    IMG_6272.jpg
    104,3 KB · Weergaven: 22
  • IMG_6275.jpg
    IMG_6275.jpg
    111,7 KB · Weergaven: 13
Weer even een update,

Gister heb ik het aquarium op een geaard stopcontact aangesloten, deze stond namelijk op een ongeaard stopcontact:o(dom, dom, maarja gelukkig snel opgelost)

Ik zag al enkele dagen een soort kransje op het steen zitten en ik zat te denken dat het een deelanemoon was. nu zat ik vannochtend te kijken en schoot het kransje ineens terug in zijn holletje, het blijkt dus een kokerwormpje te zijn met een kransje van 1.5 cm :biggrin:, helemaal gelukkig ermee!

ook wandelt er al enkele dagen een soort naaktslakje over de voorruit, hij is helemaal wit, lijkt bijna wel doorschijnend, en heeft een donkerbruin rondje op de bovenkant. kan er geen foto van maken.

Het lijkt erop dat de uitslagen van nitraat/nitriet langzaam minder roze worden.

Alles loopt op rolletjes!

Weer even een update,

Gister heb ik het aquarium op een geaard stopcontact aangesloten, deze stond namelijk op een ongeaard stopcontact:o(dom, dom, maarja gelukkig snel opgelost)

Goed gedaan. Hoe heb je het uiteindelijk opgelost want het in het topic dat je erover opende is zoveel gezegd?;)

Laatst bewerkt:
ik heb het geaarde stopcontact in de keuken doorgetrokken naar het aquarium en hier een nieuwe wandcontactdoos op de muur gezet, waardoor de oude doos zonder aarde te vervallen komt.

ik zal dit ook nog even in het onderwerp plaatsen

waardes van vandaag:
Nitraat: 40
Nitriet: 1.5
Fosfaat: 0
Temp 25.8
PH: 8.4
Zout: 1.025

Bijlagen

• IMG_6288.jpg
    IMG_6288.jpg
    57,1 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6287.jpg
    IMG_6287.jpg
    52 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6286.jpg
    IMG_6286.jpg
    57,6 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6284.jpg
    IMG_6284.jpg
    61,4 KB · Weergaven: 8
nitraat/ nitriet gaan snel richting de nul.

zo ziet het verloop van nitraat/nitriet eruit gedurende de opstart.
nog even en we zitten op nul:biggrin:

Het lijkt erop dat de alg ook wat minder wordt, er komt in ieder geval niet meer bij.

ik vind wel dat de piek erg snel voorbij is gegaan.

Bijlagen

• nitriet-nitraat.jpg
    nitriet-nitraat.jpg
    28,7 KB · Weergaven: 11
Nitriet en Nitraat zijn haast niet meer meetbaar.

Ik denk dat ik volgende week of van het weekend (wanneer de waardes stabiel blijven) de eerste grasmaaiers erin ga doen, wat heremietjes, een salarias, een zeehaas en een gele dokter.

De opstart is erg snel en voorspoedig verlopen:biggrin:.

Ik ben opgestart zoals ik later het aquarium ook laat draaien, dus ik heb 1 keer per 2 weken een waterwissel van 20% gedaan.

oke 1x per 2 weken.
maakt niet zo heel veel uit dan denk ik.
ik heb ik heb zowiso 1x per week gedaan en als ik een dag thuis was dan heb ik extra een keer water wissel gedaan.
dus soms 2x per week

het is weer eventjes geleden maar we hebben niet stil gezeten,

Er zit nu 2 weken leven in de bak, en alles doet het erg goed.
De waardes zijn nu nu 3 weken constant gebleven.

wat zit er in:
1 gele dokter, deze begon gelijk te grazen toen ik hem in de bak deed.
1 salarias, was echt heeeel klein(2/3 cm) maar groeit als kool met al de alg om zich heen.
6 heremietkreeftjes
4 slakken
1 paddestoelleder

Alles draait erg goed en de alg verdwijnt langzaam.

Nog een vraag:
ik geef de salarias/gele dokter nog geen voer omdat er genoeg alg is, maar loop ik dan niet het risico dat ze dadelijk wanneer het alg op is, geen ander voer meer aanemen?

en......
Het heeft gesneeuwd!!!!!:biggrin:

Bijlagen

• Foto0187.jpg
    Foto0187.jpg
    91,5 KB · Weergaven: 11
  • Foto0183.jpg
    Foto0183.jpg
    69,2 KB · Weergaven: 21
Nog een vraagje:

Nu er zand in zit wil ik graag wat bewoners die de bodem schoonhouden,

Ik zat zelf te denken aan een zandzevende zeester en 2 zandhappers.
Kan ik hier al mee beginnen of is het hier nog te vroeg voor?

Vrijdag ben ik weer langs Aquacompleet geweest en heb met Arie weer wat meer leven uitgezocht voor in de bak.
Ik wilde eigenlijk 2 zandhappers maar dat werd mij afgeraden omdat het nog een "jonge" bak is.

Er zijn 2 anemoonvisjes en een gestreepte zeilvindoktersvis bijgekomen.
Arie vertelde me dat de gele dokter en de gestreepte dokter in het begin wat ruzie zouden kunnen maken, maar dit ging eigenlijk meteen goed. de gele dokter volgt de gestreepte nu overal heen, je ziet ze bijna alleen nog maar samen.
Ook is er een druifjeskoraal en een tepelanemoon bijgekomen die mooi open staan.

Gister middag had ik wat nieuwe schelpjes erin gegooid voor de heremietjes, en tot mijn verbazing zag ik gister avond in het nachtlicht een heremietje rondwandelen met een splinternieuw schelpje. ik wist niet dat dat zo snel ging.:eek:

De waardes zijn nog steeds goed en constant gebleven, moet nog wat spelen met de stroming omdat er op sommige plekjes nog wat vuil blijft liggen op het zand.

Eigenlijk verloopt alles erg soepel en zoals ik gehoopt had, nog geen grote tegenslagen gehad *doet afkloppen*.

Hier nog een filmpje van de bak.
(moet toch echt opzoek gaan naar een mooie camera)

Gister avond was het weer geweldig om te zien hoe alles verandert wanneer het nachtlicht aan gaat en de hoofdverlichting uit, de vissen zoeken een rustig plekje op om te gaan "slapen", de Babylon slakken komen uit de zandlaag gekropen en beginnen druk over de bodem te kruipen.
De heremietjes komen uit hun holletje en beginnen gulzig het alg op te vreten, ook heeft een ander heremietje besloten dat zijn huisje iets te klein was en is in een behoorlijk grote nieuwe schelp gekropen.

Gister was ik water aan hij bijvullen en toen schrok ik best over wat er gebeurde, de tepelanemoon verschrompelde helemaal en was ineen 10 keer zo klein geworden, zelfs het kenia boompje verschrompelde en daar was ook niets meer van over, de paddestoel en het druifjeskoraal hadden nergens last van.

Gelijk natuurlijk waterwaardes gemeten maar hier mankeerde niets aan, ook niet aan het vers aangemaakte osmose water.
nu zat ik zelf te denken dat het misschien zou kunnen zijn dat de leiding waar het water door loopt vanuit het vat naar mijn aquarium(door de kelder ruimte) erg koud is geworden en het water in de leiding dus ook. wanneer ik water bijvulde(in de sump) is er een stroom koud water langs de tepel anemoon en kenia boompje gekomen en zijn ze hier behoorlijk van geschrokken.

Maarja daar moet ik maar even op letten dan. Toen ik vannochtend keek waren ze al weer goed bijgekomen.

Van de week wil ik een zandzevende ster halen, en dan weer de bak wat rust geven.

netjes hoor.
wordt al wat.
ik heb nog wel een stuk meer last van de groene wapperde groene alg.
pluk me eigen de pest.
blijft leuk he het opbouwen.

Hoi MD
Is inderdaad een erg leuke fase,
Even door blijven zetten, komt vanzelf wel goed met het alg.

Hoe doen de anemoonvisjes het bij jou? die van mij willen de anemoon nog niet in:(.

nog wat foto's,
Op foto 1 zie je een heremietje tegen de achterwand met een splinternieuw schelpje:biggrin:

Bijlagen

• Foto0212.jpg
    Foto0212.jpg
    86,9 KB · Weergaven: 11
  • Foto0210.jpg
    Foto0210.jpg
    78,7 KB · Weergaven: 8
  • Foto0206.jpg
    Foto0206.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 9
  • Foto0202.jpg
    Foto0202.jpg
    88,3 KB · Weergaven: 25
bij mij zitten de driebandjes alleen maar in de anemoon.
ik had hem eerst alleen gekocht.
hij zat echt alleen maar in de anemoon.
slapen.....kompleet voor dodd liggen in de anemoon.
gisteren heb ik een 2de drieband erbij gekregen, om als koppeltje te maken.
die wou ook meteen de anemoon in maar de eerste drieband verdedigde zijn huisje heel goed.
ze moesten even kennis maken met elkaar.
gaat nu weer een stuk beter.
maar de nieuwe mocht nog niet in de anemoon slapen.

heb geduld vaak komt het wel dat ze erin duiken.
misschien als je er een hamer of druifjes in zet dat ze daar in gaan.
of een keer in een leder goniopora willen ze ook nog wel eens pakken.

Weer wat fototjes geschoten want daar zijn we dol op!!
Het is helaas niet de kwaliteit waar sommige forumleden mee fotograferen, maar ik besteed nu liever het geld aan het aquarium.

Hersenkoraal heeft een raar kaal plekje bovenop, het lijkt wel of hier kalkalg groeit. Kan dit zich herstellen of kan ik beter ermee terug gaan, heb hem namelijk net aangeschaft.

Bijlagen

• IMG_6305.jpg
    IMG_6305.jpg
    40 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6316.jpg
    IMG_6316.jpg
    124,8 KB · Weergaven: 18
  • IMG_6319.jpg
    IMG_6319.jpg
    122,6 KB · Weergaven: 10
  • IMG_6318.jpg
    IMG_6318.jpg
    121,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6320.jpg
    IMG_6320.jpg
    92,1 KB · Weergaven: 8
...

Bijlagen

• IMG_6324.jpg
    IMG_6324.jpg
    82,1 KB · Weergaven: 11
  • IMG_6330.jpg
    IMG_6330.jpg
    95,2 KB · Weergaven: 7
  • IMG_6331.jpg
    IMG_6331.jpg
    85,7 KB · Weergaven: 6
  • IMG_6321.jpg
    IMG_6321.jpg
    100,8 KB · Weergaven: 6
je bent al wat aan het verzamelen zo te zien.
die kale plekjes lijken mij gewoon afgestorven koraal. en daar is kalkalg gaan groeien.
als hij goed pakt heb je best kans dat die plekken weer dicht groeien.

Back
Bovenaan