Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

RSM 250...Uut Grunn'......

Je kan rustig elk week een kleine waterwissel doen (max 10%). Je moet alleen niet te veel water in eenmaal wisselen. Dat heeft nog niet eens zoveel te maken met je bacterieen (die zitten meer in het steen), maar meer met het feit je 1 keer de waterwaardes heel erg veranderd. Dus gewoon volhouden en de flap beetje bij beetje blijven af hevelen. Je kan ook nog een paar ampullen biodigest toevoegen. Dit zijn goede bacterieen (flap zijn slechte) en kunnen helpen om het evenwicht weer te herstellen. Voor de rest gewoon rust in de bak, geen nieuwe vissen en koralen (het is niet leuk, maar anders blijf je met het probleem zitten.)

Ik zag trouwens op jouw foto's ook een picasso rond zwemmen, als ik je een tip mag geven. Doe het beest een lol en verkoop hem zo snel mogelijk. Deze vissen groeien heel snel en worden snel te groot voor jouw bak. Daarbij is de kans op een stip uitbraak, door stress bij deze vis, erg groot. Voor je het weet ben je alle vissen kwijt aan deze ziekte.

Mvg Peter.

Ok, dank voor de tip. De waterwissel kan ik dus gerust uitvoeren (10%). Is ook wel leuk om de bak weer te zien met wat minder rode flap enzo. Ik heb ook de indruk dat de stroming in de bak nog niet voldoende is, ik lees dat ook daardoor rode flap kan ontstaan. Daarnaast wil ik idd bacteriën toevoegen.
Maarre...die picasso uit de bak halen....da's wel jammer, 't is een mooie vis. En, hoe krijg ik 'm eruit? Ik zal erover nadenken en nalezen.
Je kan rustig elk week een kleine waterwissel doen (max 10%). Je moet alleen niet te veel water in eenmaal wisselen. Dat heeft nog niet eens zoveel te maken met je bacterieen (die zitten meer in het steen), maar meer met het feit je 1 keer de waterwaardes heel erg veranderd. Dus gewoon volhouden en de flap beetje bij beetje blijven af hevelen. Je kan ook nog een paar ampullen biodigest toevoegen. Dit zijn goede bacterieen (flap zijn slechte) en kunnen helpen om het evenwicht weer te herstellen. Voor de rest gewoon rust in de bak, geen nieuwe vissen en koralen (het is niet leuk, maar anders blijf je met het probleem zitten.)

Ik zag trouwens op jouw foto's ook een picasso rond zwemmen, als ik je een tip mag geven. Doe het beest een lol en verkoop hem zo snel mogelijk. Deze vissen groeien heel snel en worden snel te groot voor jouw bak. Daarbij is de kans op een stip uitbraak, door stress bij deze vis, erg groot. Voor je het weet ben je alle vissen kwijt aan deze ziekte.

Mvg Peter.

Even een update:

Vandaag weer de ruiten algvrij gemaakt. Moet eigenlijk wel om de drie dagen, anders wordt het zicht een beetje vaag.
Ik heb de indruk dat de rode flap aan t verdwijnen is, zonder middeltjes.... Heb wel spul in huis gehaald, maar wilde eerst nog even afwachten. Nog steeds geen zand ingebracht. Wel een nieuwe T5 lamp, vanaf het begin deed 1 lamp het namelijk niet, het duurde even voordat ik de RSM lamp bij de winkel kon ophalen, maar deze week was het dan zover. Duidelijk meer licht nu, ben benieuwd wat dat voor gevolgen heeft voor de bak.....
Zie bijgaande foto.
IMG_0827.jpg

Mooi dat de flap aan het verdwijnen is.
Hoe oud zijn de overige lampen?
Als deze aan vervanging toe zijn niet alles in één keer doen maar met een tussen pozen van een paar dagen.
Je kan ook lampen van aquamedic (heb ik ook) er in doen deze zijn ook wat goedkoper dan de orginele rsm lampen.

Volgens de vorige eigenaar was de bak ongeveer een half jaar oud toen ik m kocht (eind januari). Ik zie nu wel verschil met de andere witte lampen, hoe vaak moet je vernieuwen? Aqua medic heeft dus ook deze lampen en zijn goedkoper? Goed idee, want deze lamp kostte €24,95 en da's niet niks.... 'k Zal eens op internet zoeken. Misschien volgende week een aanbieding op de Vivarium beurs...

Mooi dat de flap aan het verdwijnen is.
Hoe oud zijn de overige lampen?
Als deze aan vervanging toe zijn niet alles in één keer doen maar met een tussen pozen van een paar dagen.
Je kan ook lampen van aquamedic (heb ik ook) er in doen deze zijn ook wat goedkoper dan de orginele rsm lampen.

Je kan ook naar Lampen van ATI kijken. Prima lampen en goed betaalbaar.
Ik heb ze nu ook in mijn RSM zitten en ben er tevreden over.
Verschillende sponsors verkopen ze en misschien kan een sponsor die op de vivariumbeurs staat ze voor je meenemen.

Goed idee, zaterdag eerst even een koeler ophalen, voordat t echt warm wordt...;)

Je kan ook naar Lampen van ATI kijken. Prima lampen en goed betaalbaar.
Ik heb ze nu ook in mijn RSM zitten en ben er tevreden over.
Verschillende sponsors verkopen ze en misschien kan een sponsor die op de vivariumbeurs staat ze voor je meenemen.

De rode flap lijkt het te hebben opgegeven....nu hier en daar wel wat bruine algen te zien.
Ik ben nu bijna twee maanden 'onderweg' en heb wel zin om nu het zand in te brengen, maar kwestie of dat nog niet te vroeg is. Daarnaast wil ik morgen op de Vivarium wel wat leuke koraaltjes scoren....
Wat is wijsheid?
Vandaag de waterwaarden gemeten (laatste keer was 3 maart).

temp 27 gr
KH 7
PH 8,2
Ammonium 0,05
Nitriet 0
Nitraat 0,5
Fosfaat 0,02
Calcium mg/l 460
Magnesium mg/l 1400
Zoutgehalte 1024

Opvallend tov vorige meting is de verlaging van de KH waarde en verhoging Calcium waarde. PH waarde is ook iets hoger. Heb nu een maatbekertje Mineral D (Marin) toegevoegd, dit verhoogt de KH waarde.
Vraag is wel waarom de Calcium waarde stijgt en wat ik daaraan moet doen?

Op de Vivariumbeurs de verleiding niet kunnen weerstaan; poetsgarnaal gekocht + nog een rode bloedgarnaal en twee blauwe juffertjes (blauw/geel). Visbestand nu wel compleet.
Rode flap wel grotendeels weg, maar in de plaats daarvan zitten er nu veel bruinachtige algen gekomen en draadachtige algen....:(. Poetsgarnaal en Henkie doen hun best, hopelijk heeft AquaLeek nog een paar mexicaanse turboslakken voor me.
Verder ga ik maar weer 's een waterwissel doen.
Ik wil wel graag een keer van die algentroep af, hopelijk kwestie van tijd/geduld.

Zie bijgaande foto's. Er vormt zich op verschillende plekken vieze bruine alg, ook pluisachtige groene alg. De bak is nu ruim 2 maanden in bedrijf. Heb nog geen middeltjes toegevoegd.
Het zoutgehalte is misschien wat aan de hoge kant; 1027
Ben die algen nu echt wel zat hoor, wil er graag van af. Wie heeft tips?
IMG_0911.jpgIMG_0913.jpg

Heb de Hydor eiwitafschuimer eruit gehaald (te weinig capaciteit), het bakje liep steeds over en de drab stroomde zo weer de bak in.. De originele RSM afschuimer (3.0) gaat er nu in. Ben benieuwd. Zoutgehalte iets verlaagd.
Ook koeler gekocht (Teco TR10), deze moet ervoor zorgen dat de temp constant blijft. Nu schommelt de temperatuur wat teveel volgens mij.
1 dezer dagen de waterwissel, heb al een slordige 40 liter osmosewater op temperatuur, nu 't zout er nog in.

Daar heb je goed aan gedaan om de afschuimer te vervangen , je zal zien dat de rsm afschuimer het veel beter doet je heb wel één nadeel dat is het geluid wat deze produceerd ,maar ik stoorde mij daar niet aan .
Nu even in laten draaien en de goede afstelling vinden moet je eens kijken wat je er uit haal.

Heb je dagboek even doorgelezen. Voor wat betreft de algen, heb je je verlichting toevallig niet te lang aanstaan?
Voor zover ik zag heb je ook geen extra stromingspompen toch? Misschien een idee om er 1 of 2 aan te schaffen om te zorgen voor wat meer circulatie?

Hoi Frank,
Verlichting staat aan van 10:30 uur tot 20:00 uur, ik weet nie of dat te lang is, dacht t niet.
Heb 2 stromingspompen bijgezet, de nano prop 5000 en nog eentje. Zit best wel wat stroming in, ook achter het rif langs
Die belletjes vormen zich in de loop van de dag om de flap heen zeg maar, misschien dat ik binnenkort toch maar s begin met mysodol ofzo en daarna weer goede bacteriën toevoeg, want ben er nu wel zat van. Zand heb ik ook nog niet toegevoegd.
Gr
Harold

Heb je dagboek even doorgelezen. Voor wat betreft de algen, heb je je verlichting toevallig niet te lang aanstaan?
Voor zover ik zag heb je ook geen extra stromingspompen toch? Misschien een idee om er 1 of 2 aan te schaffen om te zorgen voor wat meer circulatie?

Idd, ik merk nu al verschil, de rsm afschuimer doet t prima. Maakt wel meer herrie! Maar een Deltec 500 kopen zit er eerst ff niet in, eerst maar s de boel op orde hebben (FLAP eruit en zand erin).

Daar heb je goed aan gedaan om de afschuimer te vervangen , je zal zien dat de rsm afschuimer het veel beter doet je heb wel één nadeel dat is het geluid wat deze produceerd ,maar ik stoorde mij daar niet aan .
Nu even in laten draaien en de goede afstelling vinden moet je eens kijken wat je er uit haal.

Heb onlangs een TECO TR10 koeler gekocht via MP; blijkt ie aldoor af te slaan nadat in het display "AL" verschijnt. Luchtfilter schoongemaakt, help niet. Balen! Vorige eigenaar had geen problemen ermee.
Aangesloten als volgt: Opvoerpompje in rechtergedeelte (bij de rechterpomp) geplaatst (1000 l/h), water wordt dan de koeler ingepompt (staat links naast de RSM op de grond). En vanuit de koeler de uitstroom in het linkervak (linker uitstroompomp). Niks mis mee, toch?
Wie kan hier iets over zeggen/tips geven?

Ik doe maar een gooi.....heb even de handleiding gelezen en zag dat de doorstroming voor de koeler minimaal 180 gallon is ongeveer 681 liter per uur je heb een pomp van 1000 liter er op gezet maar door druk verlies want naar beneden door de koeler en weer omhoog verlies je een aantal liters kon je hier waarschijnlijk niet aan..probeer eens een zwaardere pomp.
Zoals gezegd ik doe maar een gooi maar is denk ik wel het proberen waard.

Zie bijgaande foto's. Er vormt zich op verschillende plekken vieze bruine alg, ook pluisachtige groene alg. De bak is nu ruim 2 maanden in bedrijf. Heb nog geen middeltjes toegevoegd.
Het zoutgehalte is misschien wat aan de hoge kant; 1027
Ben die algen nu echt wel zat hoor, wil er graag van af. Wie heeft tips?

na 2 maanden is je bak nog volop in ontwikkeling en zoekt een balans. Elke x als je wat toevoegd verstoor je die balans. Daarnaast vervuilen de vissen natuurlijk ook nog elke dag de bak (en het voer) De picasso is naast (wat hier al opgemerkt werd) niet alleen te groot voor je bak maar ook een enorme vervuiler wat dat betreft, ze eten als gekken en dat moeten ze ook weer kwijt ;) Alleen daarom al zou je hem er beter uithalen. Verder komt die balans alleen goed met de juiste techniek en rust in je bak. Zorg dat de basis goed en in balans is. Laat de natuur zijn werk doen en dan komt het wel goed. 2 maanden is echter niets qua opstartalgen dus dat kan nog wel ff duren. Realiseer je ook dat het gebruiken van chemische middelen niet zonder risico is en de boel ook kan verergeren in je bak! Als de basis daarnaast nog niet goed is, zit je over een korte termijn weer met dezelfde problemen omdat die ontstaan door een verkeerde basis. Overigens is 1027 echt te hoog en dat moet je dan ook echt naar beneden brengen (rustig!) Ik vraag me overigens wel af hoe je gehalte van 1024 naar 1027 kan gaan? Hoe ververs je / voeg je water toe??

Back
Bovenaan