Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

RSM 250...Uut Grunn'......

Hoi!

Ik heb zaterdag 4 februari een RSM 250 gekocht van een spijtoptant. Incl vissen en levend steen en wat koraal. Ik begin het liefst helemaal nieuw, maar deze kans wilde ik niet laten schieten. Heb 140 liter zeewater gekocht bij aqua winkel, rest water meegenomen vanuit nog operationele RSM (entwater). Vissen in dubbele plastic zakken, vervolgens in tempex boxen en onderweg de verwarming op 28 graden...... Thuis al een klein bakje klaarstaan met goed water, pompje en verwarming. Vissen laten wennen aan het water en na een half uurtje (na bijvullen water in zakken etc) in hun tijdelijk onderkomen losgelaten. Voelden zich direct thuis, 's avonds beetje gevoerd waar ze op 'aanvielen'. Ondertussen RSM 250 (helemaal leeg) rif opgebouwd, water er in (tot 50%), koraal opgebouwd en daarna water tot 100%. Verwarming aan, eiwitafschuimer, pompen, verlichting. Een dag later was het water kraakhelder en op temperatuur. Water gemeten; PH is nog te laag(7,6) ammonia, nitriet en nitraat 0 - 0,25.

Nu, de 14e februari alweer (!), ondertussen al heel wat wijzer. Veel gelezen. Vanavond eerste stomme pech: vergeten de kraan met het osmose apparaat op tijd dicht te draaien; dweilen met de kraan dicht :mad: dus.
Vissen nu een week in de bak, gaat goed. Alleen de chinese pijlstaartvis verloren helaas.
Wel veel alg en rode flap volgens mij.
Afgelopen zaterdag de bak schoongemaakt, deel water ververst en een extra stromingspomp geplaatst. Dit omdat ik uit andere verhalen begreep dat de RSM met de standaard pompen te weinig stroming heeft. Wat weer zou kunnen zorgen voor de vorming van rode flap?
Foto vóór de schoonmaak:
IMG_0744.jpg
ná de schoonmaak:
IMG_0749.jpg

hey leuk... weer een noordeling erbij!

0594.... kun je een ietje precieser zijn waar je woont? volgens mij zouden wij wel eens heeeel dicht bij elkaar kunnen wonen, misschien leuk voor een bakkie koffie een keer?

succes met de op/door start. als ik dat zo zie zou ik nog maar even wachten met zand erin doen. nu kun je tenminste nog relatief gemakkelijk die flaptroep weghalen.

groet
Jelle

Mooi je heb mijn advies opgevolgd weer een dagboek van een RSM 250:cool:
Ik ga je volgen

hey leuk... weer een noordeling erbij!

0594.... kun je een ietje precieser zijn waar je woont? volgens mij zouden wij wel eens heeeel dicht bij elkaar kunnen wonen, misschien leuk voor een bakkie koffie een keer?

succes met de op/door start. als ik dat zo zie zou ik nog maar even wachten met zand erin doen. nu kun je tenminste nog relatief gemakkelijk die flaptroep weghalen.

groet
Jelle

Hoi Jelle,

Leuk! Ik woon in Zuidhorn, dus we moeten zeker een keer afspreken. Ben benieuwd naar jouw ervaringen en tips.
Die flaptroep weghalen is idd nu nog gemakkelijk te doen. Ik hoop dat ik op termijn wat minder last krijg van algen/rode flap.

Dank voor jullie reacties!

De doorstart is tot nu toe redelijk goed verlopen. Wat me opvalt is hoeveel water er dagelijks verdampt! Dat osmose apparaatje heb ik dus niet voor de sier meegekregen van de vorige eigenaar.... Ik vul regelmatig een paar liter bij, ik giet dat water (zonder zout) voorzichtig/geleidelijk rechtstreeks in de bak; de vissen etc krijgen dan min of meer een kleine zoetwaterdouche over zich heen. Kan dat geen kwaad?

Ik denk toch dat je wel zout moet bijvoegen anders heb je straks alleen nog maar zoetwater in je bakkie

quando zei:
Ik denk toch dat je wel zout moet bijvoegen anders heb je straks alleen nog maar zoetwater in je bakkie

Ehhm... Het gaat hier zoals ik het begrijp om bijvullen van verdampt water. Dus zoetwater bijvullen is goed.
Ik weet niet of de vissen dat heel leuk vinden. Wat ik vroeger deed toen ik nog geen vulsysteem had: ik vulde water in de sump, ok, die heb je niet. Dan gewoon in de bak of in het filter, maar vullen met een luchtslangetje zodat het héél langzaam gaat. Kleine moeite en de vissen hebben er minder last van.

Mijn verdamping is nog geen liter per dag , heb jij de ventilator aan de achterkant in gebruik, dan zal dat daar aan liggen.
Verdampt water altijd aanvullen met osmosewater

Mijn verdamping is nog geen liter per dag , heb jij de ventilator aan de achterkant in gebruik, dan zal dat daar aan liggen.
Verdampt water altijd aanvullen met osmosewater

Inderdaad heb ik die ventilator aan de achterkant in gebruik. Dat hoeft dus niet begrijp ik? Dan trek ik 't stekkertje er uit, scheelt ook weer wat herrie :biggrin:.

Ehhm... Het gaat hier zoals ik het begrijp om bijvullen van verdampt water. Dus zoetwater bijvullen is goed.
Ik weet niet of de vissen dat heel leuk vinden. Wat ik vroeger deed toen ik nog geen vulsysteem had: ik vulde water in de sump, ok, die heb je niet. Dan gewoon in de bak of in het filter, maar vullen met een luchtslangetje zodat het héél langzaam gaat. Kleine moeite en de vissen hebben er minder last van.

Dank voor de tip; ik zal 't eens proberen. Ik denk dat ik ook op zoek ga naar een automatisch vulsysteem ofzo, ik heb er al 's iets over gelezen. Wel handig als je een paar dagen weg bent of geen tijd hebt om bij te vullen.

Weer iemand die lekker dichtbij woont. Ik heb voor 15euro een bijvulsysteempje gemaakt, maar ik werk met sump. Verdampt water altijd met osmosewater bijvullen. Zout verdampt namelijk niet mee. Als je dus met zoutwater gaan bijvullen loopt je zoutgehalte op.

Succes met je bak.

IMG_0755.jpg

Ik heb twee van deze vissen (Actinopterygii, beenvis), 't zijn zandhappers. Nu valt er in mijn bak even geen zand te happen, ze eten niet van het verschillende aangeboden droogvoer, ook geen diepvries-mugjes. Ze zijn behoorlijk vermagerd, ik hoop dat ze 't volhouden totdat ik er zand in heb gedaan. Tips welkom!

Weer iemand die lekker dichtbij woont. Ik heb voor 15euro een bijvulsysteempje gemaakt, maar ik werk met sump. Verdampt water altijd met osmosewater bijvullen. Zout verdampt namelijk niet mee. Als je dus met zoutwater gaan bijvullen loopt je zoutgehalte op.

Succes met je bak.

Dankjewel, ik doe mijn best. Er valt nog een hele hoop te leren, maar dit forum draagt wel bij aan die kennis en het is ook leuk te merken dat er meer mensen zijn (en zelfs redelijk dichtbij) met deze hobby.

De ventilatoren achter zijn voor het koelen van je water dus als je ze uitzet zal je water temperatuur stijgen tenzei je een koeler heb aangesloten op de bak dan zou ik ze uit zetten.
Als je gaat voor een bijvul systeem is de Tunze Osmolator volgens mij de beste keus.
Ook las ik dat je de Hydor Slimskim 135 heb deze is echter tot 135 liter dus als je de bak gaat belasten met meer vis heb je niet voldoende capaciteit.
Inplaats van een bijvulsysteem kan je beter een afschuimer kopen die voldoende zoniet over capaciteit heeft.

De ventilatoren achter zijn voor het koelen van je water dus als je ze uitzet zal je water temperatuur stijgen tenzei je een koeler heb aangesloten op de bak dan zou ik ze uit zetten.
Als je gaat voor een bijvul systeem is de Tunze Osmolator volgens mij de beste keus.
Ook las ik dat je de Hydor Slimskim 135 heb deze is echter tot 135 liter dus als je de bak gaat belasten met meer vis heb je niet voldoende capaciteit.
Inplaats van een bijvulsysteem kan je beter een afschuimer kopen die voldoende zoniet over capaciteit heeft.

Ok, dankjewel voor je aanwijzingen, daar ga ik wat mee doe. De Hydor eiwitafschuimer zat er al in toen ik 'm kocht, is niet de originele die bij de RSM zit dus. Aangezien het erg belangrijk is dat de eiwitafschuimer voldoende capaciteit heeft, zal ik op zoek gaan naar vervanging. Het bevestigingssysteem van de Hydor afschuimer ben ik toch al niet blij mee; telkens als ik het bakje wil schoonmaken valt het hele zaakje naar beneden...
Wordt vervolgd.

Vandaag het water getest:
  • 26 graden
  • KH 10
  • PH 8
  • NH4 0,05
  • NO2 0,010
  • CU 0
  • NO3 1
  • PO4 0,05
  • SiO2 0
  • Ca (mg/l) 400
  • Mg (mg/l) 1500
  • Zoutgehalte 1022
Praktisch geen afwijkingen t.o.v. de 7e febr. De vissen voelen zich als een vis in het water....de zeëegel ook trouwens, grappig om van dichtbij te zien.
IMG_0763.jpg

Back
Bovenaan