Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rsm 130d dsr Alphen ad Rijn

Dank glenn , Hans en ria.
Ryan van dreamcorals heeft best mooie stukjes. Allerlei maten, en voor mijn kleine bak is zo,n klein stukje erg mooi.
Heeft nog ruimte om te groeien. Erg leuk zo.

Verstuurd vanaf mijn Nexus 5 met Tapatalk

Vandaag eindelijk de doseerpomp binnen gehad.
Heb nu als probeersel carbon ijzer en jodide op de pomp staan.
Tot nu toe deed ik alles handmatig, maar toch wel lekker als ik niet iedere avond moet denken...oh ja die zooi moet nog in het aquarium.
a7ypuhet.jpg

ja, een mooi stukje
maak je die foto´s overigens met je telefoon?
goeie foto's

Ja maak ze gewoon met de Nexus 5.
Kleuren komen soms niet helemaal overeen. Maar foto's zijn best redelijk

Tot nu toe lijken de koralen de veranderingen van de leds prima te vinden. Ben benieuwd hoe het verder verloopt.
Deze week begonnen met doseren via de pomp.
Op dit moment doseer ik carbon/ijzer/jodide/calcium/magnesium/strontium en kh.

Heb al weken bijgehouden wat mijn verbruik is. Zondag meten en kijken hoe de waarden zijn en wat ik bij moet sturen.

De stekjes ricordea oren van Sterken zijn ook flink gegroeid.
Zo ook deze montipora groeit best hard. Kleur wordt ook steeds mooier komt niet lekker op de foto.

Hi Chris,

hoe bevalt die doseerpomp? Ik heb zelf nu een Marine Magic draaien maar wil er een tweede 3 kanaals doseerpomp bijkopen.

Ik heb die van jou op fishtreet gezien en dat scheelt nogal qua aanschaf ten opzichte van die Marine Magic.

Hoe voeg jij zoveel stoffen toe via de doseer, je hebt maar drie kanalen toch? Heb je stoffen samengevoegd?

groet
Adri

Hi Chris,

hoe bevalt die doseerpomp? Ik heb zelf nu een Marine Magic draaien maar wil er een tweede 3 kanaals doseerpomp bijkopen.

Ik heb die van jou op fishtreet gezien en dat scheelt nogal qua aanschaf ten opzichte van die Marine Magic.

Hoe voeg jij zoveel stoffen toe via de doseer, je hebt maar drie kanalen toch? Heb je stoffen samengevoegd?

groet
Adri

Hoi Alex.
Deze is idd van fishstreet.
Ik draai pas vanaf zondag. In principe gaat het goed. Je kunt hem instellen hoeveel ml per dag er in moet. Die kun je dan ook instellen hoe vaak. Van 1,keer per dag tot 24 keer.
Ik heb idd stoffen samengevoegd.
Ik weet dat dit niet ideaal is maar bijv. Carbon en ijzer voeg ik iedere dag standaard hoeveelheid.

Maar jet eerste probleempje heb ik gister al gehad.
Ik voegde voorheen handmatig iedere dag jodide toe en jet was nooit te meten in het systeem.
Nu zelfde hoeveelheid op de doseerpomp alleen dan de hele dag door toevoegen en nu jodide groter dan 0,1.
Ik zag het aan de acans. Die deden raar en er moest iets mis zijn.

Hi Chris,

hmm dat is dan wat minder dat de jodide ineens doorschiet, is wel bekend dat dit met de jodide kan gebeuren.
Maar misschien voor de zekerheid ook even de doseer goed nakijken, levert hij wel constant dezelfde hoeveelheid af.

groet
Adri

Hoi Alex.
Ik draai pas vanaf zondag. In principe gaat het goed. Je kunt hem instellen hoeveel ml per dag er in moet. Die kun je dan ook instellen hoe vaak. Van 1,keer per dag tot 24 keer.
Ik weet dat dit niet ideaal is maar bijv. Carbon en ijzer voeg ik iedere dag standaard hoeveelheid.

Ik voegde voorheen handmatig iedere dag jodide toe en jet was nooit te meten in het systeem.
Nu zelfde hoeveelheid op de doseerpomp alleen dan de hele dag door toevoegen en nu jodide groter dan 0,1.

Ja. Kwa doseren zelf gaat het goed...afstellen gaat redelijk.
De jodide stapelt op.
Maar merk met carbon hetzelfde. Nitraat opeens 0,5 en was daarvoor altijd 3.
Dat gedoseert toevoegen werkt toch anders dan 1,maal per dag.

Hoi Alex.

klopt de totale dosering wat de pomp afgeef wel ?
lijkt idd. vreemd.
ik doe ook 1x dosering per dag en niet doorlopend

Ik deed 1 keer per dag 0,5 ml jodide en toen kon ik niks meten. Dus deed nu 3,5 ml in een hele week.

7x0,5ml= 3,5ml

hoe doseer je het ? doorlopend ?

Ja klopt.
Heb hem.direct van de pomp af gehaald was na 2 dagen al weer 0.
Geen problemen gelukkig maar ben nu maar even met 7x0,1 =0,7 ml per week doorlopend begonnen.

Ja klopt.
Heb hem.direct van de pomp af gehaald was na 2 dagen al weer 0.
Geen problemen gelukkig maar ben nu maar even met 7x0,1 =0,7 ml per week doorlopend begonnen.

Ben benieuwd.
Ik denk dat het doorlopend doseren niet bevordelijk is voor de doseer pomp.
Ik heb in het verleden gehad dat de motoren doorbranden na een paar maanden gebruik.
Wel interessant dat jodide hoger uitkomt bij een ander manier van doseren.

greetings, GlennF

Back
Bovenaan