Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Rimless Shallow Reef Journey

reneaukema

Senior Forumlid
Een nieuw project en een nieuw dagboek!🥳😀

Na een lido 120, een 65cm kubus, een 13l pico, een dennerle 30 en een RSM 130 is het nu tijd voor een compleet nieuwe bak

Het aquarium word nieuw geplakt en wordt 160x46x36 12mm rimless uitgevoerd. Dus een echte shallow reef tank met een inhoud van ongeveer 250 liter exclusief de sump.

De techniek waar ik zoals het nu lijkt mee ga starten;

-ATI 4x80w T5 (2xaquablue sp 2xblue plus)
-Deltec 1455 skimmer
-Jecod 3000 liter regelbare opvoerpomp
-Aquamedic reefdoser
-Tunze 6095 Stromingspomp
-Aantal kleinere stromingspompen
-300W verwarming
-Zac pegel plus ato

Qua inhoud veel kleine vissen (gobys,blennies,juffers etc) en qua koralen gewoon een mooie mix van softies, leders, lps en een enkele steenkoraaltje.

Heb ook nog van allerlei levende have over van m'n vorige bak wat nu tijdelijk staat te draaien. Daarbij zijn ook nog 2 driebandsanemoonvissen welke de eerste bewoners gaan worden samen met een mitrax en een paar turbo's.

Een leuke nieuwe uitdaging waarvan ik zal proberen geregeld een update te geven.

Tips of opmerkingen zijn altijd zeer welkom!

Laatst bewerkt:
Gisteren en vandaag alvast een begin gemaakt met de onderkast.

De kast word met 100cm een stuk hoger als een standaard kast van rond de 80cm zodat het midden van de bak mooi op ooghoogte komt als je er voor zit.

IMG_20200304_181656.jpgIMG_20200304_174452.jpgIMG_20200304_174443.jpg

Vandaag aan het eind van de middag nog even tijd gehad om aan de onderkast te knutselen...

Nu krijg ik ook een beetje een idee van de grootte en ik moet zeggen dat valt niet tegen!😎😁

IMG_20200305_172725.jpgIMG_20200305_182352.jpg

De vloer blijkt helaas niet waterpas te zijn dus vandaag een hele tijd bezig geweest om het meubel aan de onderkant op te vullen zodat het geheel mooi waterpas staat.

Verder de gaten voor kabels en ventilatie en de onderplaat alle hoekjes er uit gezaagd en op maat gemaakt en in het middel staanders geplaatst.

De kast word opgedeeld in twee delen. De rechterkant wordt de natte ruimte dus die word helemaal afgekit en in de epoxy of bootlak gezet. Links komt de electra en kastruimte voo opslag van allerlei zaken.

Over 2 a 3 weken word de bak bezorgd dus moet het meubel klaar zijn😎

IMG_20200307_104257.jpgIMG_20200307_104320.jpgIMG_20200307_104536.jpgIMG_20200307_155740.jpgIMG_20200307_102752.jpg

Ik zou het meubel voor de zekerheid nog wel ergens schoren.

Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken. Er zit nu ook geen beweging in maar een paar schoortjes plaatsen is het werk ook niet en heb nog wat balkjes over

Bedankt voor de tip ik zal er eens naar kijken. Er zit nu ook geen beweging in maar een paar schoortjes plaatsen is het werk ook niet en heb nog wat balkjes over

Dan zou ik het zeker doen. Als je dat op 2 plekken doet dan scheelt gigantisch dat in de stevigheid van je meubel!
een schoor van 10 of 20 cm is in principe al genoeg.

Ziet er goed uit, benieuwd hoe de draaiende bak er straks uit ziet. Top dat je T5 verlichting erop gaat gebruiken, krijg je zeker geen spijt van. 👍🏻

Ziet er goed uit, benieuwd hoe de draaiende bak er straks uit ziet. Top dat je T5 verlichting erop gaat gebruiken, krijg je zeker geen spijt van. 👍🏻

Thanks ik ben zelf ook wel benieuwd😁

Na een tijdje met led gedraaid te hebben vind ik de groei erg tegenvallen... vandaar toch weer de keuze voor T5

Ziet er strak uit rene, nu al mooi geworden man gaat snel zo 👌 ik ga je dagboek volgen 👌

Bedankt! Leuk een volger erbij😉👌

Ik zou het meubel voor de zekerheid nog wel ergens schoren.
ervan uitgaande dat de platen goed aan de palen vastzitten linkt schoren mij nergens meer voor nodig. De platen zijn dan in feite de schoren

Back
Bovenaan