Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Raak niet van bacteriebloei af..

Ik denk dat alles wat je nu doet, de zaak alleen maar kan verbeteren.
Toi toi !!

Gisteren heb ik de scape veranderd en de 4 kilo levend steen erin verwerkt, 140l water ververst met het nieuwe zout. Maar de mist is er nog altijd.. Ik heb nu wel veel gerommeld gisteren in de bak en er is/komt nog veel gruis en vuil van het levend steen af. Powerfilter staat aan.

Ik hoop echt dat hij binnen een paar dagen weg is anders weet ik me echt geen raad meer.

Verstuurd vanaf mijn SM-J500FN met Tapatalk

Heb je al eens zeozym geprobeerd? Dit spul is echt top! Zoek t maar eens op, daarna zou ik als ik jou was toch echt rustig aan gaan doen. Teveel rommelen in de bak is funest! Succes

Heb je al eens zeozym geprobeerd? Dit spul is echt top! Zoek t maar eens op, daarna zou ik als ik jou was toch echt rustig aan gaan doen. Teveel rommelen in de bak is funest! Succes
Net even opgezocht, dit lijkt een beetje op de special blend van microbe-lift als ik de beschrijving doorlees.

Ik ga er ook niet meer in rommelen. Ga nu gewoon de powerfilter 24/7 laten meedraaien en om de 2 dagen ververs ik de watten. Heb een soort van 'constructie' gemaakt met een plastiek flesje zodat het water langer door de filterwatten moet. Morgen nog eens even met een pomp de stenen schoon blazen en bacteriën toevoegen. Lagere dosering weliswaar want er zit nu ook levend steen in en de afschuimer opzetten.

We gaan het weer een paar dagen bekijken en zien of er schot in de zaak komt.

Als ik het goed begrijp heb je nog geen levend steen geplaatst? RRR is leuk spul, maar qua leven m.i. verwaarloosbaar. Ik heb het ook gebruikt. Om je een idee te geven: gelijmd in de nog lege en droge bak en daarna de hele boel, inclusief RRR met kraanwater gespoeld. Pas daarna levend steen et cetera geplaatst.

Wat de oorzaak van de troebeling ook is: als je zo weinig biomassa hebt als jij nu, wordt de troebeling slechts zeer langzaam weggevangen. Inderdaad wat levend steen plaatsen. Je zult dan bacteriepopulaties in de bak krijgen en die zullen deels het 'stof' binden. Eventueel kun je nadat je het steen hebt toegevoegd wat koolstof toevoegen, bijvoorbeeld azijn, wodka of een commercieel verkrijgbaar preparaat zoals Zeostart of CarbonVS. Hiermee zul je één en ander bespoedigen, maar enkele dagen na het plaatsen van het levende steen verwacht ik dat je water langzaamaan helderder zal worden, ook zonder potjes/flesjes.

Net even opgezocht, dit lijkt een beetje op de special blend van microbe-lift als ik de beschrijving doorlees.

Ik ga er ook niet meer in rommelen. Ga nu gewoon de powerfilter 24/7 laten meedraaien en om de 2 dagen ververs ik de watten. Heb een soort van 'constructie' gemaakt met een plastiek flesje zodat het water langer door de filterwatten moet. Morgen nog eens even met een pomp de stenen schoon blazen en bacteriën toevoegen. Lagere dosering weliswaar want er zit nu ook levend steen in en de afschuimer opzetten.

We gaan het weer een paar dagen bekijken en zien of er schot in de zaak komt.

Zoals tanne al zegt, ik verwacht niet dat een potfilter helpt, je bak is daar veelste jong voor. Zeozym en goede bact zou wonderen kunnen doen. Daarnaast is rust toch wel een key in het verhaal.

Als ik het goed begrijp heb je nog geen levend steen geplaatst? RRR is leuk spul, maar qua leven m.i. verwaarloosbaar. Ik heb het ook gebruikt. Om je een idee te geven: gelijmd in de nog lege en droge bak en daarna de hele boel, inclusief RRR met kraanwater gespoeld. Pas daarna levend steen et cetera geplaatst.

Wat de oorzaak van de troebeling ook is: als je zo weinig biomassa hebt als jij nu, wordt de troebeling slechts zeer langzaam weggevangen. Inderdaad wat levend steen plaatsen. Je zult dan bacteriepopulaties in de bak krijgen en die zullen deels het 'stof' binden. Eventueel kun je nadat je het steen hebt toegevoegd wat koolstof toevoegen, bijvoorbeeld azijn, wodka of een commercieel verkrijgbaar preparaat zoals Zeostart of CarbonVS. Hiermee zul je één en ander bespoedigen, maar enkele dagen na het plaatsen van het levende steen verwacht ik dat je water langzaamaan helderder zal worden, ook zonder potjes/flesjes.
Klopt, ik had nog geen levend steen geplaatst. Ben gewoon opgestart met alleen maar RRR. Gisteren heb ik 4kg levend steen toegevoegd. Ik heb hier biopellets liggen, zal hiervan een lage dosering in mijn wervelbedfilter steken en dan alles maar een tijdje met rust laten. Bedankt voor de opheldering! Ik wist niet dat bacteriën zwevende deeltjes in het water bonden.

Had eigenlijk gewoon vanaf het begin al enkele kilo's levend steen moeten toevoegen. Zijn weer lessen voor een volgende keer.

Interessant hoor, ondanks dat het voor jou niet leuk is... :(

Wat ik me alleen afvraag, er zijn zoveel voorbeelden waar men compleet met dood steen is opgestart, water helder.
Ook lijkt hier in Duitsland echt een tendens te zijn om meer en meer met dood steen op te starten...

Ik ben verre van expert hoor, maar zelf zou ik verwachten dat, los van de bacteriepopulatie, zeker in het begin je nieuwe water gewoon redelijk helder is.

Interessant !

Ik heb al de adviezen proberen te bundelen en toe te passen (levend steen, filteren over watten, bacteriën, waterwissel, ...) en héél voorzichtig durf ik te zeggen dat het langzaamaan beter begint te worden. Wanneer ik deze morgen de kamer binnen stapte waar het aquarium staat zag ik geen witte mist meer (daglicht scheen in het aquarium). Wanneer de lichten aan zijn en de kamer is duister zie ik nog wel wat mist maar zoals ik zei het lijkt te beteren :biggrin:.

Ik heb al de adviezen proberen te bundelen en toe te passen (levend steen, filteren over watten, bacteriën, waterwissel, ...) en héél voorzichtig durf ik te zeggen dat het langzaamaan beter begint te worden. Wanneer ik deze morgen de kamer binnen stapte waar het aquarium staat zag ik geen witte mist meer (daglicht scheen in het aquarium). Wanneer de lichten aan zijn en de kamer is duister zie ik nog wel wat mist maar zoals ik zei het lijkt te beteren :biggrin:.

Volgens mij vergeet je de belangrijkste in je opsomming: een flink portie geduld.... :biggrin:
Er zijn zo verschrikkelijk veel zaken in deze hobby die zich zelf op lossen als je het wat tijd geeft.

Ikzelf heb mijn laatste bak met alleen (veel) doodsteen en met een flinke lading seachem stability opgestart. En een paar kleine stukjes levend steen uit mijn ander aquarium. Is allemaal prima verlopen.
Ik rommel wel weinig in mijn bak.

Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk

Volgens mij vergeet je de belangrijkste in je opsomming: een flink portie geduld.... :biggrin:
Er zijn zo verschrikkelijk veel zaken in deze hobby die zich zelf op lossen als je het wat tijd geeft.
Inderdaad geduld is een mooie zaak in deze hobby heb ik al gemerkt daarom probeer ik in weken te werken en niet in dagen :biggrin:.

Ikzelf heb mijn laatste bak met alleen (veel) doodsteen en met een flinke lading seachem stability opgestart. En een paar kleine stukjes levend steen uit mijn ander aquarium. Is allemaal prima verlopen.
Ik rommel wel weinig in mijn bak.
Ik rommel zelf ook maar weinig in de bak normaal gezien, gewoon het normale onderhoud (gafzakken uitspoelen, waterwissel, watten verversen, testen, ...) maar hier heb ik wel even moeten rommelen om de scape opnieuw te maken met levend steen erin verwerkt.

Heb hier al enkele dagen over aan het nadenken geweest waar het precies is mis gelopen en ik denk dat het samenloop van alle omstandigheden is geweest. Ben begonnen met het zout dat uit balans was, dit zal waarschijnlijk neerslag hebben veroorzaakt. Terwijl ik constant in mijn hoofd zat met een bacteriebloei. Resultaat daarvan was dat ik gestopt ben met bacteriën toevoegen. Ik had enkel maar RRR gebruikt dus is mijn bak waarschijnlijk helemaal steriel geworden, vandaar dat mijn nitriet ook niet naar 0 wouw zakken. Niks biomassa, dus deeltjes die ook niet gebonden konden worden. Resultaat witte mist bleef maar aanhouden. Komt daar dan ook nog eens de UV filter bij die enkele dagen heeft zitten meedraaien. Bak was waarschijnlijk nog sterieler dan een operatiekwartier..

De waterwissel van 60% met goed zout heeft de waarden ook naar beneden gehaald en meer in balans gebracht.
-Ca: 455ppm (komt van 500ppm)
-KH: 10 (komt van 14)
-Mg: 1400ppm
Het levend steen en de lichte dosering bacteriën zorgen dan weer voor de opbouwende biomassa en de filterwatten die halen de deeltjes die nog rond zweven uit het water. Het is nog niet 100% weg maar je ziet tenminste al wel een duidelijke verbetering.

Ben iedereen dankbaar voor al deze goede adviezen, nu heb ik er terug een goed gevoel bij!

De mist is zo goed als verdwenen! Heb de powerfilter er gisterenavond uit gehaald, moet iets nieuw verzinnen aan de constructie met het plastic flesje want er treed al van bij het begin enorm veel cavitatie op. Dit zou pas mogen wanneer de watten verzadigd raken.

Iedereen bedankt voor de goede raad!

Hey iedereen!

Ik ben echt ten einde raad. We zijn nu 6 weken ver in de opstart en ik heb al even lang een witte mist in het aquarium hangen.
Heb nu al 5 dagen een UV-filter meedraaien maar ik heb echt de indruk dat het niks minder wordt. 11W op een 250l aquarium, lijkt me meer dan voldoende. Doorstroom is een +- 200l/u.
Ondertussen heb ik al 50% van het totale volume water ververst, dit hielp niks tegen de mist. Voeg al 5 weken niks meer toe van bacteriën of iets anders. Aquarium is opgestart met Real Reef Rock dus veel organisch materiaal is daar ook niet op aanwezig. Heb al over actieve kool gefilterd. De afschuimer is wel normaal beginnen werken sinds de UV-C erin zit. Krijg nu mooi schuim over de beker en het laat een theekleurige substantie achter.

Waardes zoals Nitraat, Nitriet, Ammonium zakken ook niet dus die worden ook niet verbruikt door de bacteriën.
Nitraat en Fosfaat zijn hoog maar ik ga geen koolstofbron toevoegen aangezien alles al vol zit onder de mist.

Snap er echt helemaal niks meer van. Ik begin al meer te denken dat het misschien gewoon aan het zout ligt dat ik gebruikt heb om het water aan te maken (Colombo). Maar langs de andere kant lijkt het ook geen kalkneerslag dat ik heb. De pompen en de overloop zijn bedekt onder een wit stoffig jasje. Wanneer ik er met mijn vinger over ga is het er onmiddellijk af. Heb in het begin wat neerslag gehad op mijn verwarmingselement en dat ging er niet zomaar af. Waren ook echte vlokken die je kon vast nemen. Deze witte aanslag is echt stoffig.

Zou gewoon graag weten hoe ik dit opgelost krijg. Er zit nog niks van levende haven in het aquarium, ik wil eerst dat alles op orde staat voor er ook maar iets in gezet wordt. Hieronder een tabel van het verloop van de waardes:

Bekijk bijlage 469843

Ik hoop dat een ervaren iemand me hier even op het goede spoor kan zetten.
Hey, wel vervelend, maar wat ik u zou aanraden opnieuw beginnen wanter zit eigenlijk nu teveel soort “chemicaliën”… ik had het ook. ik heb mijn aquarium leeg gemaak alles gewassen met warm water en terug stap gewijs begonnen en na 6 dagen heb ik alles in de aquarium gedaan en alles leeft perfect metingen perfect. Ik heb alles op gevoel gedaan zonder alle verschillende tips van boeken of internet en ik raad je aan om gwn zeewater te kopen en vullen dan zand met levende haven en deel nep stenen. Dan wacht je een aantal dagen. zout gehalte testen enz… als alles goed blijft moet je ph testen enz… blijft alles goed zou ik met de makkelijkste vissen en anemooon beginnen en als ze zo gezond zwemmen als een vis, dan weetje dat je stiller u aquarium verder kan decoreren en vissen bij nemen. Maak je aquarium zo natuurlijk mogelijk zoals de zee! Succes het lukt je, maar zeker niet opgeven! 😉

Hey, wel vervelend, maar wat ik u zou aanraden opnieuw beginnen wanter zit eigenlijk nu teveel soort “chemicaliën”… ik had het ook. ik heb mijn aquarium leeg gemaak alles gewassen met warm water en terug stap gewijs begonnen en na 6 dagen heb ik alles in de aquarium gedaan en alles leeft perfect metingen perfect. Ik heb alles op gevoel gedaan zonder alle verschillende tips van boeken of internet en ik raad je aan om gwn zeewater te kopen en vullen dan zand met levende haven en deel nep stenen. Dan wacht je een aantal dagen. zout gehalte testen enz… als alles goed blijft moet je ph testen enz… blijft alles goed zou ik met de makkelijkste vissen en anemooon beginnen en als ze zo gezond zwemmen als een vis, dan weetje dat je stiller u aquarium verder kan decoreren en vissen bij nemen. Maak je aquarium zo natuurlijk mogelijk zoals de zee! Succes het lukt je, maar zeker niet opgeven! 😉
Boekjes van Tanne al gelezen?

Ik lees dat je nog niets aan levend in je bak hebt hooguit wat steen, waarom dan water wisselen ? Ook nog eens met verreikt zout, terwijl de waarden ca en kh al hoog zijn ?

Mijn idee,
Stop met waterwisselen totdat er daadwerkelijk afvalstoffen en er koraal en vis in zit en de kh en ca ook daadwerkelijk beginnen te dalen en laat zeker in het begin de bacteriën aan het werk gaan

Don't feed the troll...
Een nieuw account, 1e bericht gelijk zo'n verhaal wat serieus lijkt, maar vol onzin staat. In een 7 jaar oud topic. Is gewoon om reacties uit te lokken.

Back
Bovenaan