U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.
Net even opgezocht, dit lijkt een beetje op de special blend van microbe-lift als ik de beschrijving doorlees.Heb je al eens zeozym geprobeerd? Dit spul is echt top! Zoek t maar eens op, daarna zou ik als ik jou was toch echt rustig aan gaan doen. Teveel rommelen in de bak is funest! Succes
Net even opgezocht, dit lijkt een beetje op de special blend van microbe-lift als ik de beschrijving doorlees.
Ik ga er ook niet meer in rommelen. Ga nu gewoon de powerfilter 24/7 laten meedraaien en om de 2 dagen ververs ik de watten. Heb een soort van 'constructie' gemaakt met een plastiek flesje zodat het water langer door de filterwatten moet. Morgen nog eens even met een pomp de stenen schoon blazen en bacteriën toevoegen. Lagere dosering weliswaar want er zit nu ook levend steen in en de afschuimer opzetten.
We gaan het weer een paar dagen bekijken en zien of er schot in de zaak komt.
Klopt, ik had nog geen levend steen geplaatst. Ben gewoon opgestart met alleen maar RRR. Gisteren heb ik 4kg levend steen toegevoegd. Ik heb hier biopellets liggen, zal hiervan een lage dosering in mijn wervelbedfilter steken en dan alles maar een tijdje met rust laten. Bedankt voor de opheldering! Ik wist niet dat bacteriën zwevende deeltjes in het water bonden.Als ik het goed begrijp heb je nog geen levend steen geplaatst? RRR is leuk spul, maar qua leven m.i. verwaarloosbaar. Ik heb het ook gebruikt. Om je een idee te geven: gelijmd in de nog lege en droge bak en daarna de hele boel, inclusief RRR met kraanwater gespoeld. Pas daarna levend steen et cetera geplaatst.
Wat de oorzaak van de troebeling ook is: als je zo weinig biomassa hebt als jij nu, wordt de troebeling slechts zeer langzaam weggevangen. Inderdaad wat levend steen plaatsen. Je zult dan bacteriepopulaties in de bak krijgen en die zullen deels het 'stof' binden. Eventueel kun je nadat je het steen hebt toegevoegd wat koolstof toevoegen, bijvoorbeeld azijn, wodka of een commercieel verkrijgbaar preparaat zoals Zeostart of CarbonVS. Hiermee zul je één en ander bespoedigen, maar enkele dagen na het plaatsen van het levende steen verwacht ik dat je water langzaamaan helderder zal worden, ook zonder potjes/flesjes.
Ik heb al de adviezen proberen te bundelen en toe te passen (levend steen, filteren over watten, bacteriën, waterwissel, ...) en héél voorzichtig durf ik te zeggen dat het langzaamaan beter begint te worden. Wanneer ik deze morgen de kamer binnen stapte waar het aquarium staat zag ik geen witte mist meer (daglicht scheen in het aquarium). Wanneer de lichten aan zijn en de kamer is duister zie ik nog wel wat mist maar zoals ik zei het lijkt te beteren :biggrin:.
Inderdaad geduld is een mooie zaak in deze hobby heb ik al gemerkt daarom probeer ik in weken te werken en niet in dagen :biggrin:.Volgens mij vergeet je de belangrijkste in je opsomming: een flink portie geduld.... :biggrin:
Er zijn zo verschrikkelijk veel zaken in deze hobby die zich zelf op lossen als je het wat tijd geeft.
Ik rommel zelf ook maar weinig in de bak normaal gezien, gewoon het normale onderhoud (gafzakken uitspoelen, waterwissel, watten verversen, testen, ...) maar hier heb ik wel even moeten rommelen om de scape opnieuw te maken met levend steen erin verwerkt.Ikzelf heb mijn laatste bak met alleen (veel) doodsteen en met een flinke lading seachem stability opgestart. En een paar kleine stukjes levend steen uit mijn ander aquarium. Is allemaal prima verlopen.
Ik rommel wel weinig in mijn bak.
Hey, wel vervelend, maar wat ik u zou aanraden opnieuw beginnen wanter zit eigenlijk nu teveel soort “chemicaliën”… ik had het ook. ik heb mijn aquarium leeg gemaak alles gewassen met warm water en terug stap gewijs begonnen en na 6 dagen heb ik alles in de aquarium gedaan en alles leeft perfect metingen perfect. Ik heb alles op gevoel gedaan zonder alle verschillende tips van boeken of internet en ik raad je aan om gwn zeewater te kopen en vullen dan zand met levende haven en deel nep stenen. Dan wacht je een aantal dagen. zout gehalte testen enz… als alles goed blijft moet je ph testen enz… blijft alles goed zou ik met de makkelijkste vissen en anemooon beginnen en als ze zo gezond zwemmen als een vis, dan weetje dat je stiller u aquarium verder kan decoreren en vissen bij nemen. Maak je aquarium zo natuurlijk mogelijk zoals de zee! Succes het lukt je, maar zeker niet opgeven!Hey iedereen!
Ik ben echt ten einde raad. We zijn nu 6 weken ver in de opstart en ik heb al even lang een witte mist in het aquarium hangen.
Heb nu al 5 dagen een UV-filter meedraaien maar ik heb echt de indruk dat het niks minder wordt. 11W op een 250l aquarium, lijkt me meer dan voldoende. Doorstroom is een +- 200l/u.
Ondertussen heb ik al 50% van het totale volume water ververst, dit hielp niks tegen de mist. Voeg al 5 weken niks meer toe van bacteriën of iets anders. Aquarium is opgestart met Real Reef Rock dus veel organisch materiaal is daar ook niet op aanwezig. Heb al over actieve kool gefilterd. De afschuimer is wel normaal beginnen werken sinds de UV-C erin zit. Krijg nu mooi schuim over de beker en het laat een theekleurige substantie achter.
Waardes zoals Nitraat, Nitriet, Ammonium zakken ook niet dus die worden ook niet verbruikt door de bacteriën.
Nitraat en Fosfaat zijn hoog maar ik ga geen koolstofbron toevoegen aangezien alles al vol zit onder de mist.
Snap er echt helemaal niks meer van. Ik begin al meer te denken dat het misschien gewoon aan het zout ligt dat ik gebruikt heb om het water aan te maken (Colombo). Maar langs de andere kant lijkt het ook geen kalkneerslag dat ik heb. De pompen en de overloop zijn bedekt onder een wit stoffig jasje. Wanneer ik er met mijn vinger over ga is het er onmiddellijk af. Heb in het begin wat neerslag gehad op mijn verwarmingselement en dat ging er niet zomaar af. Waren ook echte vlokken die je kon vast nemen. Deze witte aanslag is echt stoffig.
Zou gewoon graag weten hoe ik dit opgelost krijg. Er zit nog niks van levende haven in het aquarium, ik wil eerst dat alles op orde staat voor er ook maar iets in gezet wordt. Hieronder een tabel van het verloop van de waardes:
Bekijk bijlage 469843
Ik hoop dat een ervaren iemand me hier even op het goede spoor kan zetten.
Boekjes van Tanne al gelezen?Hey, wel vervelend, maar wat ik u zou aanraden opnieuw beginnen wanter zit eigenlijk nu teveel soort “chemicaliën”… ik had het ook. ik heb mijn aquarium leeg gemaak alles gewassen met warm water en terug stap gewijs begonnen en na 6 dagen heb ik alles in de aquarium gedaan en alles leeft perfect metingen perfect. Ik heb alles op gevoel gedaan zonder alle verschillende tips van boeken of internet en ik raad je aan om gwn zeewater te kopen en vullen dan zand met levende haven en deel nep stenen. Dan wacht je een aantal dagen. zout gehalte testen enz… als alles goed blijft moet je ph testen enz… blijft alles goed zou ik met de makkelijkste vissen en anemooon beginnen en als ze zo gezond zwemmen als een vis, dan weetje dat je stiller u aquarium verder kan decoreren en vissen bij nemen. Maak je aquarium zo natuurlijk mogelijk zoals de zee! Succes het lukt je, maar zeker niet opgeven!![]()
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Nota: This feature may not be available in some browsers.