Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

Fot?
Hoe lang staan ze al in je bak?
Hoe lang staan ze al ‘verkrampt’?
Reageren ze op aanraken?
Reageren ze voedsel (op de mondschijf/tentakels?

Over vrijkomend gif bij een natuurlijk afsterven zou ik me niet druk maken. Dit verdwijnt vanzelf uit het systeem.
Vergelijk het maar met de 'horrorverhalen' over zeekomkommers (een natuurlijke dood en verteringsproces leidt niet tot problemen).
 
Het zijn dus niet de vaal bruinen die in de artikelen worden genoemd (zie aan aantal posts terug)?
Welke soort heb je eigenlijk?
 
Fot?
Hoe lang staan ze al in je bak?
Hoe lang staan ze al ‘verkrampt’?
Reageren ze op aanraken?
Reageren ze voedsel (op de mondschijf/tentakels?

Over vrijkomend gif bij een natuurlijk afsterven zou ik me niet druk maken. Dit verdwijnt vanzelf uit het systeem.
Vergelijk het maar met de 'horrorverhalen' over zeekomkommers (een natuurlijke dood en verteringsproces leidt niet tot problemen).

In ieder geval dus geen zorgen maken over evt. Gif, thanks!

Staan er zo'n 2 jaar in. Verkrampt sinds een dikke week. Dag en nacht.
Reageren niet echt op aanraken. Normaal klappen ze dicht, nu niet maar staan ook niet vol
open. Voedsel niet geprobeerd, voer ze nooit.
Enig idee?
 
In ieder geval dus geen zorgen maken over evt. Gif, thanks!

Staan er zo'n 2 jaar in. Verkrampt sinds een dikke week. Dag en nacht.
Reageren niet echt op aanraken. Normaal klappen ze dicht, nu niet maar staan ook niet vol
open. Voedsel niet geprobeerd, voer ze nooit.
Enig idee?
Foto?
Het is zo echt gokken..
 
Dacht ik ook eerst. Het gekke is dat dit groepje hier al 2 jaar zit zonder problemen. Bleef ook flink uitbreiden.

En heb op twee andere plaatsen ook twee groepjes, en hebben precies hetzelfde probleem.
 
Hallo kenners, in mijn nano heb ik bijgevoegde poliepen staan. Ik vind het zeer lastig in te schatten tot welke categorie qua gif deze vallen. Ik weet dat ze allemaal enigszins giftig zijn, maar de gradatie is zo moeilijk te bepalen. Bestaat er misschien een referentie lijst met foto’s? BVD John
 

Bijlagen

  • F3D710E5-DC9D-4A55-8F60-0A6ACBC9BBC3.jpeg
    F3D710E5-DC9D-4A55-8F60-0A6ACBC9BBC3.jpeg
    178,8 KB · Weergaven: 63
  • 0AA84589-36D0-4BE0-A8CB-D99673187061.jpeg
    0AA84589-36D0-4BE0-A8CB-D99673187061.jpeg
    137,9 KB · Weergaven: 62
Een referentielijst bestaat niet.
De bruine (Texas Trash) zijn het giftigst. Helaas zijn ze niet altijd bruin, soms ook goud-achtig of groenig, soms grijs.

Die groene die jij hebt staan ook bekend om hun gif.
Zegt nog niets, want als je ze niet gaat lopen leegknijpen is er niets aan de hand.
 
Hallo Patrick, bedankt voor je info. Ik wil je/jullie graag toch nog wat advies vragen.
Wij zijn namelijk een grote bak aan het opstarten en deze staat nu te rijpen. Wij willen graag de groene poliepen in deze grote bak plaatsen en niet de bruine. Nou is het geval dat deze samen op 1 steen staan. Is er een optie om dit op een veilige manier te bewerkstelligen? MVG, John
 
Onder water afsnoeien bv met stanly mes en meteen afzuigen afval water in de toilet !
Niet boven water houden
 
Hallo Patrick, bedankt voor je info. Ik wil je/jullie graag toch nog wat advies vragen.
Wij zijn namelijk een grote bak aan het opstarten en deze staat nu te rijpen. Wij willen graag de groene poliepen in deze grote bak plaatsen en niet de bruine. Nou is het geval dat deze samen op 1 steen staan. Is er een optie om dit op een veilige manier te bewerkstelligen? MVG, John
Sorry, wellicht ben ik niet duidelijk geweest.
Op de foto die jij plaatst staan NIET de Texas Trash.
De buttons naast de groene zijn meer roze met een groen hartje. Ik heb het idee dat ze niet helemaal op kleur staan. Maar deze zijn niet zo giftig als de Texas Trash. Google maar eens voor afbeeldingen, dan zal je zien wat ik bedoel.
 
Doe voor de voorzorg een bril op die afsluit op je gezicht, bv een snorkelmasker. Wat je onder water doet blijft daar niet toe beperkt; het gif is aerosol en zal dus bij verwijderen uit de bak in de lucht kunnen komen. Dat kan ook tot veel narigheid leiden. Ik heb een keer zeer giftige palythoa verwijderd mbv een duikmasker of zo en de koralen achter in de tuin gezet. Het schijnt dat die nog maanden lang aerosolen af kunnen geven!? Ga dus omzichtig te werk.
 
Wat een spookverhalen weer...

Als je paly's wilt verwijderen van een steen of wilt stekken kan je gewoon de steen uit het aquarium halen. Eventueel in een plastic bakje met wat aquariumwater.
Met een mes of oude lepel kan je vaak net onder de voet van de poliepen wat steen loswrikken / peuteren. Hierbij is de stressreactie van de poliepen minimaal.
Je houd dan een plukje poliepen over met zandkorrels/gruis aan de voet. Dit kan je dan weer simpel vastplakken met secondelijm op een steksteentje.

Wat je NIET moet doen:

Tijdens en na het werken met buttons in je ogen, mond of aan je neus zitten (net als corona)
Knijpen in de buttons kan leiden tot een spuitreactie. Dit is voornamelijk zeewater, maar er kan wat palytoxine inzitten.
De buttons beschadigen leidt tot een stressreactie en het mogelijk vrijkomen van palytoxine

Voor je gemoedsrust kan je handschoentjes aantrekken en eventueel een (zonne-)bril opzetten.
Je hoeft in géén geval compleet in HazMat-suit je koralen te stekken..
 
Die palytoxine (die bacterie) wordt toch alleen in zee opgebouwd, die bacterie zit niet in een aquarium. Of zit ik er nu naast..?
 
Bovenaan