Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Palytoxine-vergiftiging

OP
Patrick_NL

Patrick_NL

ZOAddict
Die palytoxine (die bacterie) wordt toch alleen in zee opgebouwd, die bacterie zit niet in een aquarium. Of zit ik er nu naast..?
je zit er compleet naast.
Palytoxine is een gifstof, geen bacterie.
Palytoxine wordt gemaakt door..... palythoa (daarom ook die naam)
En omdat palythoa niet in zoet water voorkomt, wordt palytoxine dus wel "in zeewater gemaakt".

sj44kie

ZeewaterForum lid
Ik had mijn huidige aquarium 2.5 maand overgenomen en daar zaten spijkers in. Lekker onwetend bezig geweest en goeie week ziek van geweest. Inclusief koorts etc.

koolstofje

ZeewaterForum lid
je zit er compleet naast.
Palytoxine is een gifstof, geen bacterie.
Palytoxine wordt gemaakt door..... palythoa (daarom ook die naam)
En omdat palythoa niet in zoet water voorkomt, wordt palytoxine dus wel "in zeewater gemaakt".
JA ok maar die palytoxine halen ze toch uit een specefieke bacterie?

Laatst bewerkt:
OP
Patrick_NL

Patrick_NL

ZOAddict

Erbe2307

René van der Bel
"Palytoxine is een chemische stof afkomstig van eencellige algen."

De Engelstalige wikipedia pagina nuanceert dit enigzins:
"Palytoxin occurs at least in tropics and subtropics where it is made by Palythoa corals and Ostreopsis dinoflagellates, or possibly by bacteria occurring in these organisms. It can be found in many more species like fish and crabs due to the process of biomagnification. It can also be found in organisms living close to palytoxin producing organisms like sponges, mussels, starfish and cnidaria.[3]"

Waarbij het sleutelwoord in de bijzin over bacteriën is: possibly. Misschien dus. Verderop wordt uitgelegd dat hier enige aanwijzingen voor zijn, maar niks onomstotelijk is aangetoond.

En al komt het uit bacteriën, er geen bewijs dat die bacteriën niet overleven in een aquarium.
Het is wel duidelijk dat wij (zeeaquarium houders) een risicogroep vormen voor palytoxine vergiftiging.

Laatst bewerkt:

Relou

Junior Lid
Ik heb deze soort bij overgenomen bak. Nog nergens last van gehad. Heb wel een dichte bak. Moet ik me hier zorgen over maken heb ook 2 kleine kinderen thuis

Bijlagen

• FF9DB2D8-1B2C-49E3-9418-E580F40DCA79.jpeg
    FF9DB2D8-1B2C-49E3-9418-E580F40DCA79.jpeg
    140,2 KB · Weergaven: 34

mobifix

Pas 45 jaar zoutig bezig
Ik heb deze soort bij overgenomen bak. Nog nergens last van gehad. Heb wel een dichte bak. Moet ik me hier zorgen over maken heb ook 2 kleine kinderen thuis
Zolang zij gewoon onder water staan geen enkel probleem !
Dus niet boven water er mee gaan knoeien in welke vorm dan ook als zij onder water staan is het risico nihil .

MarjanH

it's a way of life...
ZIjn volgens mij gewoon pandora of pink/gold achtige zoa's, Heb ik ook zitten. Zou ik me al helemaal geen zorgen over maken.
Geen zorgen, maar wel ALTIJD behoedzaam zijn en dat geldt voor elk soort palythoa én zoanthus. Ook irritatie van dit soort koralen in het aquarium zelf, kán problemen geven.

dekopstuk

Jack Ravensbergen
Oké top dank je. Bij mij blijft alles mooi onder water 😁
Probeer ze wel op zo'n manier in je bak te zetten dat ze niet kunnen "overlopen" op andere stenen .
Beide soorten die je hebt groeien als een malle over alles heen , staan ze solitair dan is er niets aan de hand en kunnen ze niet verder groeien.

Relou

Junior Lid
Probeer ze wel op zo'n manier in je bak te zetten dat ze niet kunnen "overlopen" op andere stenen .
Beide soorten die je hebt groeien als een malle over alles heen , staan ze solitair dan is er niets aan de hand en kunnen ze niet verder groeien.
Stel dat dit wel Gebeurd hoe kan ik deze in bedwang houden/ terug snoeien

mobifix

Pas 45 jaar zoutig bezig
Stel dat dit wel Gebeurd hoe kan ik deze in bedwang houden/ terug snoeien
Ik haal 1 voor 1 met een pincet onder water weg bij de voet er gewoon aftrekken en in een bakje , dan hop de wc in .
Ik stek ook geen buttons daar vind ik het risico te groot .verkoop meestal dan gewoon op steen 🤗

Bovenaan