Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Onze aquarium hobby!!

gifkikker

Senior Forumlid
Hallo iedereen!
Wij zijn Mark en Gonny, en komen uit Oosterhout (NB).
In Oktober 2007, kort nadat we de sleutel van ons huis hebben gekregen, zijn wij gestart met ons aquarium (130cm-60cm-60cm). Na weken van rijpen zijn we uiteindelijk december begonnen met het inrichten van de bak. Dat leek voorspoedig te gaan. We kochten de complete inhoud van een aquarium van iemand over die stopte met zijn hobby. Helaas kregen we half januari 2008 peperstip in de bak. Onze bak was van leuk opstarten verandert in een spookbak... Uiteindelijk hebben 2 juffertjes de peperstip overleefd, en zelfs enkele koraalsoorten zijn er weer bovenop gekrabbeld.
Toen de peperstip helemaal was verdwenen uit de bak en het water weer op en top goed was, zijn we na een welverdiende vakantie in Duitsland in Oberhausen wezen shoppen bij ZooZajac.
Ons aquarium kreeg weer nieuw leven!
Sindsdien draait het aquarium op volle toeren! We kopen zo nu en dan eens een visje of een stek, en het aquarium begint nu zelfs zo te draaien, dat we zelf ook wat stekken krijgen!
Nu het aquarium goed draait, hebben we besloten langzaamaan over te stappen naar steenkoralen, dus alle leders zullen langzaamaan (overigens toch wel met pijn aan ons hart, maar ja je moet iets als je verder wilt!) verdwijnen.
Naast ons grote aquarium staat er op het moment ook een aquarium (Sera Marin Biotop Cube 130) te rijpen waar we zeepaardjes in willen gaan houden. Dit hebben we al eens eerder gehad, maar wegens de stress rondom de verhuizing hebben we besloten te stoppen met de zeepaardjes en het pas weer op te starten wanneer de rust in huis teruggekeerd is. En daar is nu mooi de tijd voor. We hebben een mooi hoekje in huis gevonden, waar het aquarium toch nog in het zicht valt, maar niet in de drukte van bijvoorbeeld de woonkamer. Het aquarium is nu zo'n beetje op het eind van het rijpen, dus hopenlijk, als het water goed is, kunnen we snel weer wat paardjes aanschaffen!
Tevens zijn wij op dit moment een stekkenbakje aan het opstarten, want ja, stekken uit je eigen aquarium is leuk, maar vol is natuurlijk wel vol!

Nu, na een jaar van klussen en hobbyen hebben we eindelijk weer wat tijd over om een dagboek op het forum bij te gaan houden. We gaan proberen om via deze weg onze pronkstukken te laten zien via foto's ed.
Hebben jullie vragen, of juist opmerkingen? Spreek ze gerust uit, en mocht je écht je nieuwsgierigheid niet kunnen bedwingen; bel eventjes, en de koffie staat klaar! ;)

Hieronder zal ik wat foto's plaatsen van onze aquariums zoals ze nu zijn, en in de loop der tijd zullen er natuurlijk meer volgen!

Groetjes Mark en Gonny!

Wat foto's van ons grote aquarium op dit moment, goede foto's van de inhoud wordt hard aan gewerkt! ;)
De laatste foto zal voor zich spreken; dat wordt onze zeepaardenbak!

Bijlagen

• Web1.JPG
    Web1.JPG
    142,3 KB · Weergaven: 118
  • Web2.JPG
    Web2.JPG
    132,8 KB · Weergaven: 23
  • Web3.JPG
    Web3.JPG
    142,3 KB · Weergaven: 20
  • Web4.JPG
    Web4.JPG
    119 KB · Weergaven: 27
Ziet er allemaal goed uit Mark en Gonny!

Gelukkig zijn jullie af van de peperstip..

Wat zijn eigenlijk de afmetingen van het zeepaarden bakje?

PS: ZooZajac is een leuke winkel hé, kun je je wel middagje vermaken. ;)

Hallo Djer!

Nou, die peperstip is gelukkig weg, en hopen we eigenlijk nooit meer te krijgen! Maar ja, je weet het helaas maar nooit... We doen in ieder geval ons uiterste best! :)
Ons zeepaardenbakje heeft volgende afmetingen: 51cm(B)-66,5cm(H)-57cm(D), met een inhoud van ongeveer 130 liter. Mooi klein bakje dus. Het onderkastje komt er dan natuurlijk nog bij, dat snap je wel. Alle apparatuur zit in principe in de achterkant en in de klep verwerkt, op de foto zie je alleen het afschuimertje, deze hebben we even naar voren geplaatst. In de bak zelf, zo is ons opgevallen, vangt ie net wat meer vuil op, en dat is natuurlijk precies wat we tijdens het rijpen nodig hebben! ;)
ZooZajac is inderdaad de moeite waard om naar toe te gaan, zelfs zonder aquariumafdeling is het nog de moeite waard, je ziet er werkelijk de meest vreemde dieren! In Nederland zou zoiets nooit mogen :p Daarom is het natuurlijk juist zo leuk!
Het staat ook zeker nog op ons lijstje dit jaar om nog eens een bezoek te brengen aan ZooZajac!
Groetjes Mark en Gonny

Ziet er goed uit he ik maak binnenkort wel even een afspraak om bij je langs te komen voor wat stekken e.d.

Tot snel

O ja als je benieuwd bent naar mijn aquarium kijk even naar Jeroentjes reef daar staat ie

Jeroen

Ziet er goed uit Mark en Gonny. Ben wel benieuwd hoe de zeepaardjes het gaan doen in de sera bak. Ben zelf van plan om ooit in de toekomst (als ik een groter aquarium heb) ook in mijn shin mao 45 zeepaardjes te gaan houden.(als dat mogelijk is) Heb me zelf er nog niet in verdiept maar nu heb ik een mooi voorbeeld.:p

Groetjes Alex

Yes!!!
Net het water getest van zeepaarden-aquarium, en... Alles is goed!! :)
>> Nitraat 0, Fosfaat 0,2-0,5 (mag voor het mooie nog iets lager), pH 8, KH 8, NH4NH3 0, Nitriet 0, Koper 0, Calcium 400.
Dus... we kunnen nu verder! Morgen zand erin, en dan nog stukjes wier. Heeft iemand, of weet je iemand die nog zeewier over heeft??
Onze avond is in ieder geval alweer helemaal goed!!
Groetjes Mark en Gonny

Hoi Mark en Gonny

Heb jullie zeepaarden bak helemaal niet gezien:confused: Waar stond deze dan.
Maar ja we hebben ook zoveel zitten kletsen he. Zoals ik al zei ik vond jullie bak mooi qua opbouw zeker zat er diepte in. Toen ik jullie bak zag deed het weer pijn dat ik 2 afstand heb moeten doen van deze mooie hobby. Ik ga zeker jullie dagboek volgen.
Ik denk zeker als er een aantal GROTE leders uit zijn je behoorlijk ruimte krijg voor koralen. Ik vond je groene lipvis een plaatje, maar je hele vissen bestand zag er gezond uit.
Heb je je overloop nog stil kunnen krijgen.

Nog bedankt voor de brabantse gastvrijheid.

Groetjes Francois en Ria.

hey ria

wij vonden het ook erg gezellig en je bent altijd welkom om te komen kletsen en te kijken. ja de overloop is nu zo stil dat ik al een paar keer ben weze kijken of dat hij nog wel werkte het is net of ik doof ben geworden zo stil is het:)
de zeepaardenbak staat tussen de keuken en het halletje bij de achterdeur dat kun je idd niet zien vanuit de kamer maar dat hebben we expres gedaan zodat er nog wat leefruimte overblijft en voor de dieren is er dan ook geen stres

gr mark en gonny

Vandaag even erg geschrokken! Er zat opeens een heel raar beestje in ons aquarium! We hadden hem nog nooit gezien, maar zijn gedrag viel ons meteen op; hij was heel wild in het zand aan het graven, sprong heel snel van de ene naar de andere plaats/steen, en hij was heel geïnteresseerd in één van onze doopvontschelpen. Omdat hij toch wel erg vreemd deed en er bovendien heel eng uitzag, hebben we besloten hem te vangen. Terwijl we dat probeerden, beet hij steeds in het stokje/netje; je hoorde het gewoon tikken! Uiteindelijk is het gelukkig toch gelukt, en met behulp van het forum weten we nu dat het een Mantis was (bidsprinkhaankreeft). Mark probeert hem nu te verkopen (onee, gratis af te halen, hoor ik net), je weet maar nooit wat mensen graag willen hebben! ;)
Wij kregen er in ieder geval helemaal de kriebels van!
Ik zal de foto's ook hierbij zetten, zo één willen wij dus liever nooit meer in de bak hebben...!
Ik ben overigens bezig met meer foto's van het aquarium, deze volgen zo snel mogelijk, maar moet ze nog even bewerken (kleiner maken, ze zijn nu te groot om te mogen plaatsen).
Groetjes Mark en Gonny

Bijlagen

• Bijtmonster3.JPG
    Bijtmonster3.JPG
    125,3 KB · Weergaven: 15
  • bijtmonster2.JPG
    bijtmonster2.JPG
    107,7 KB · Weergaven: 10
  • bijtmonster1.JPG
    bijtmonster1.JPG
    107 KB · Weergaven: 10
  • DSC00041.JPG
    DSC00041.JPG
    150,8 KB · Weergaven: 11
Kijk, weer een zeewaterliefhebber in de buurt, altijd handig om te weten als je ervaringen wilt uitwisselen.

Grtz Jack

Eindelijk heb ik dan een paar leuke foto's gemaakt, én kleiner gemaakt zodat ze in ons dagboekje passen! :p
Ik moet nog eens goed kijken hoe ik mooie overzichtsfoto's van het aquarium kan maken, en eigenlijk ben ik ook nog niet helemaal uit over wat nou de beste functie op het fototoestel is om de mooiste foto's te maken... Maar de volgende foto's mogen er toch wel wezen denk ik!
Hierna een kleine impressie van ons aquarium!!
Hierbij zie je wat stukken koralen en enkele vissen (waaronder onze anemoonvisjes, die ook razend zijn op onze druifjes, flower en madeliefjeskoraal!)
Gr. Mark en Gonny

Bijlagen

• DSC02066.JPG
    DSC02066.JPG
    170 KB · Weergaven: 13
  • DSC02035.JPG
    DSC02035.JPG
    164 KB · Weergaven: 10
  • DSC02056.JPG
    DSC02056.JPG
    152,9 KB · Weergaven: 12
  • DSC01884.JPG
    DSC01884.JPG
    167,3 KB · Weergaven: 11
  • DSC02058.JPG
    DSC02058.JPG
    161,1 KB · Weergaven: 11
Mooie foto's hoor van mooie koralen.....

Apart ook; foto DSC02092. Lijkt wel een palmboompje van boven. Kunnen jul;lie me vertellen wat dit is?

gisteren nieuwe hqi 250 watt lampen geinstalleerd de belichtings tijd verkort en een tussepose ingelast om koraal te laten wennen:)

ik wist wel dat de sterkte van het licht afneemd in loop der tijd maar dat het verschil zo groot was wist ik niet, maar aan de koralen te zien zijn ze er wel blij mee ze staan weer groter en meer te pronken dan vorige week foto's volgen:cool:

Back
Bovenaan