Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Dat zal een prachtstuk worden als die straks goed is ingegroeid, Bas!

groet
Adri

Zeker een mooi stukje bas.

Groetjes wesley

Dat zal een prachtstuk worden als die straks goed is ingegroeid, Bas!

groet
Adri

Adrian en Wesley, bedankt!

Vanochtend even met mijn oudste naar Maarten Nemo gereden. Heb een mooie (?) groene vijlvis van hem overgenomen. Daar had hij zijn taak goed volbracht!

623a56edfe7f4b605c5301c85ab4e6b0.jpg

Hopelijk gaat hij mij nu van deze jongens afhelpdn;

a375997c7321fcadb7ffcf3340f87147.jpg

....en dan bedoel ik niet de buttons, maar die jongens er boven.. :rolleyes:

Ik help het je hopen...heb er zelf wisselend succes mee. Maar het zijn gewoon ook hele leuke visjes!

Ik help het je hopen...heb er zelf wisselend succes mee. Maar het zijn gewoon ook hele leuke visjes!

Ik hoop dat het helpt. Met de hand kan ik niet overal meer goed bij om ze te bestrijden, dus vandaar dat ik het nu met dit visje wil proberen. :biggrin:

Zal ze ongetwijfeld gaan eten als hij dit in de vorige bak ook heeft gedaan, kan wel even duren maar op een gegeven moment zie je glas annemonen minder worden.

gr. Marcel

Zal ze ongetwijfeld gaan eten als hij dit in de vorige bak ook heeft gedaan, kan wel even duren maar op een gegeven moment zie je glas annemonen minder worden.

gr. Marcel

Euhm....zie nu al geen enkele glasanemoon meer. Ter vergelijk de eerdere foto waar er zeker drie zichtbaar waren:

ded57595e3d18d4f23d28d37e2a6a368.jpg

Is nog vroeg om een conclusie te trekken..maar vooralsnog heeft de vijlvis hier een vliegende start! topjes

Goed blijven voeren zodat hij geen trek krijgt in je buttons!
heb je garnalen? Bij mij heeft ie ze allemaal soldaat gemaakt... Maar daartegenover is het een superleuke vis om te houden! Ik heb een paartje en dat is heel erg leuk om te zien hoe die baltsen en eitjes leggen etc!!

Ik "mis" je erg zichtbare uitstomers. Tuurlijk nog wel iets van te zien maar hoe zou t anders moeten?

Maar.... dat was geen kritiek maar een opbouwende suggestie :)

Deze hele leuke Vijlvissen zijn ná de glasanemonen nog steeds heel leuke vissen maar houdt hem in de gaten. Deze kunnen totaal onschuldig door je bak zweven en lekker met de pot mee eten of toch merkbaar je koraal teveel hinderen.
En een verschalende poetsgarnaal was bij mij niet veilig.

Pygo's en buttons samen houden, is en blijft een gok die je waarschijnlijk op termijn gaat verliezen. Ik ken ze niet als een echte sloper maar je buttons gaan er niet mooier van uitstaan. Blijft een keuze maar je ziet dat Tanne er ook een hele mooie (al lang) heeft zwemmen en weinig problemen. Maar kan ik me herinneren dat ook bij hem wel eens iets "verdween" door het toedoen van deze mooie vis.

Hier help ik je natuurlijk weer helemaal niet mee hé :)

Goed blijven voeren zodat hij geen trek krijgt in je buttons!
heb je garnalen? Bij mij heeft ie ze allemaal soldaat gemaakt... Maar daartegenover is het een superleuke vis om te houden! Ik heb een paartje en dat is heel erg leuk om te zien hoe die baltsen en eitjes leggen etc!!

Ik houd 'm in de gaten en vooralsnog eet hij goed mee met de pot! Ik vind het qua gedrag een zeer leuke vis. Heb geen garnalen in mij bak, maar wilde wel weer poetsgarnalen gaan plaatsen. Daar wacht ik voor de zekerheid nog maar even mee. Moet namelijk nog beslissen of de vijlvis kan en mag blijven of dat hij elders glasanemonen mag gaan eten.

Ik "mis" je erg zichtbare uitstomers. Tuurlijk nog wel iets van te zien maar hoe zou t anders moeten?

Maar.... dat was geen kritiek maar een opbouwende suggestie :)

Deze hele leuke Vijlvissen zijn ná de glasanemonen nog steeds heel leuke vissen maar houdt hem in de gaten. Deze kunnen totaal onschuldig door je bak zweven en lekker met de pot mee eten of toch merkbaar je koraal teveel hinderen.
En een verschalende poetsgarnaal was bij mij niet veilig.

Pygo's en buttons samen houden, is en blijft een gok die je waarschijnlijk op termijn gaat verliezen. Ik ken ze niet als een echte sloper maar je buttons gaan er niet mooier van uitstaan. Blijft een keuze maar je ziet dat Tanne er ook een hele mooie (al lang) heeft zwemmen en weinig problemen. Maar kan ik me herinneren dat ook bij hem wel eens iets "verdween" door het toedoen van deze mooie vis.

Hier help ik je natuurlijk weer helemaal niet mee hé :)

Klopt, Jan! Heb de middelste uitstromen verwijderd. Die aan de kopse kant van de bak daar ontkom ik niet aan of ik moet mijn pvc bovenop de bak gaan inkorten en de retour direct aan de muurkant (bij de gyre) realiseren. Da's een behoorlijke klus/operatie.. ;)

Ik zag het als opbouwende kritiek, hoor! :rolleyes:;) En gelukkig irriteerde ik me al langer aan die uitstromers daar, dus jij gaf me het laatste zetje... haha

De vijlvis is eigenlijk mooi van lelijkheid. Zeer apart visje om te zien en leuk hoe stil ze op een plek kunnen blijven hangen. Vooralsnog heeft hij nog geen interesse gehad in mijn buttons, maar ik houd het zeker goed in de gaten. Je waarschuwing mbt garnalen neem ik mee..voorlopig geen garnalen plaatsen dus..

Tja en de pygo...je advies helpt in die zin zeker dat het gewoon een risico is en dat ik niet gehaast een besluit hierover moet nemen. Idd bij Tanne zwemt een hele mooie al lang rond en dus blijft het trekken. Mocht ik qua bezetting in de bak willen veranderen dan is de pygo zeker een optie, maar voor nu nog maar ff niet. Daarnaast vraag ik me af hoe mijn japonicus gaat reageren op toevoeging van een pygo. Tot op heden is ie zo mak als een lammetje en jaagt ie alleen af en toe achter de papegaai aan op volle snelheid. Gelukkig genoeg zwemruimte dus da's een leuk gezicht zelfs..net alsof ze elkaar uitdagen.. ;)

De nano acro heeft vandaag een plekje op het rif gekregen. Vooralsnog heeft hij het naar zijn zin gezien de poliepvorming:

22d5e047ab1ae9aeb788f220ff0ab9e3.jpg

600018fec2aa7528663b8b1655ececf2.jpg

8097ca9717f3c75e65053f84466fb29f.jpg

Ook deze acro heeft het flink naar zijn zin:

36a926fb6e722f6134cb9b84144144fc.jpg

De Monti daarachter heeft het zwaar..die heeft een papegaaivis op bezoek gehad.. :rolleyes:
Gelukkig is het 'maar' een Monti, die herstelt lekker snel... ;)

De Monti daarachter heeft het zwaar..die heeft een papegaaivis op bezoek gehad.. :rolleyes:

Ik dacht dat deze soort juist van het koraal af zou blijven. Zou het met een mogelijke schaarste aan kalkalgen te maken hebben dat ie zich aan het koraal begint te vergrijpen?

Ik dacht dat deze soort juist van het koraal af zou blijven. Zou het met een mogelijke schaarste aan kalkalgen te maken hebben dat ie zich aan het koraal begint te vergrijpen?

Ik was ook in die veronderstelling, John. Echter ik heb 't 'm zelf zien doen..dus duidelijker kan je het niet hebben...:rolleyes:;)

De oorzaak? Tja, kalkalgen heb ik meer dan voldoende. Mijn achterwand zit er vol mee en ook kan hij los op het rif zelf. Hij doet het overigens sporadisch..dus vooralsnog is het acceptabel voor me. Leuk is overigens anders, maar ja..om 'm daar nu voor uit de bak te zetten.. :p

ze willen weleens een hap uit een montiplaat of een top van en acro "knippen".
maar dat is vaak uit baldadigheid.
ze slopen het niet.
Het lijkt er meer op dat het koraaltje bealgd was en dat hij de algen wilt pakken.
Doet hij dit ook bij een vers stuk koraal?

ze willen weleens een hap uit een montiplaat of een top van en acro "knippen".
maar dat is vaak uit baldadigheid.
ze slopen het niet.
Het lijkt er meer op dat het koraaltje bealgd was en dat hij de algen wilt pakken.
Doet hij dit ook bij een vers stuk koraal?

Het was zeker niet bealgd. Het is pas bealgd geraakt nadat de vis op bezoek is geweest. Dus ja, hij heeft het gedaan bij een vers stuk koraal. Gelukkig tot op heden alleen bij de monti.. :)

Voor je Japonicus ben ik niet bang richting een Pygo. Heb deze combi zelf ook gehad namelijk en deze twee reageren totaal niet op elkaar.

Tuurlijk even bij inbrengen van de vis kan er even wat reuring ontstaan maar dat is niet anders dan zijn reactie bij je Vijlvis schat ik zo in.

De enige reden waarom de Japonicus op een gegeven moment toch is verhuisd is dat hij een grotere bak nodig ging krijgen doordat hij gestaag doorgroeit.
Na waterverversing kreeg hij steeds een beetje stip wat vanzelf weer verdween maar steeds vaker werd opgepakt door andere vissen als de Gramma's en Fridmani's.

En deze raakten er niet zo makkelijk weer helemaal schoon van.

Dus toen ik in kontakt kwam met een houder van een 3.00 x 1.00 x70 bak is de Japonicus daar naar verhuisd en was in no time weer in topconditie. Fijn om dat later te mogen zien maar balen dat je hem zelf niet meer kan hebben :)

Gr Jan

PS. Pas als het je erg genoeg gaat ergeren, komt het moment dat je inééns toch de terugstromers gaat verplaatsen. Klus of geen klus Wedden?

Euhm....zie nu al geen enkele glasanemoon meer. Ter vergelijk de eerdere foto waar er zeker drie zichtbaar war

Is nog vroeg om een conclusie te trekken..maar vooralsnog heeft de vijlvis hier een vliegende start! topjes

Goed om te horen dat hij gelijk van start gaat, is dus duidelijk gewend aan aquaria....:cool:

gr. Marcel

Gisteren bij Mark (Ramshorst) een mooie stek van zijn hamer opgehaald. Hij heeft gedurende een zeer lange periode het voor elkaar gekregen om deze hamer te stekken.

e8e8e8089c3a818454ffd1c54f86790f.jpg

Heeft nu een mooi plekje gekregen :

8bd535bd19e1c6edd6739d38b1601ebf.jpg

Bedankt, Mark! topjes

Back
Bovenaan