Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

Vond nog een klein restje zand van 1-3 mm en maar even de proef op de som genomen om te zien of het nu wel blijft liggen. Gelukkig blijft het nu aardig liggen, dus maar snel een nieuwe zak gaan scoren!

e87cf3459a986f734a02793737f9ad9b.jpg

Beetje donkere foto, maar anders was het zand overbelicht.. ;)

En toen was er ineens een groter stuk zandstrand:

0d34d92486a63190000cd21fa8b45e16.jpg

En eentje met wat minder overbelicht zand:

1687b4504b4a1ebbd00d4a649b143a29.jpg

Heb niet al de oude bodembedekking eruit gehaald om de slakken en zandzevende sterren nog wat te eten te geven. Dus zal af en toe nog wel wat zand moeten zeven om de oude bodembedekking eruit te filteren. Maar goed, beter dat dan dat de beestjes verhongeren toch?

Hoopte vandaag bij Ocean and Lake wat zeemuizen mee te nemen, maar helaas die waren er niet. Hopelijk komen die met een week of twee weer binnen.. ;)

Ziet er goed uit bas gelijk veel frisser.
Welk zand heb je gebruikt.

Groetjes wesley

Heb uiteindelijk zand van AquaMedic genomen. Op de zak staat 0-1 mm, maar denk eerder dat het 1-3 mm is. Lekker fijn en wit zand.

Zag dat jij helemaal fijn zand hebt toegevoegd! Ziet er top uit hoor!

Ben trouwens ook op oorlogspad..grrrrr..

Heb de strijd aangebonden met de ganzenvoetjes in mijn bak! Ongemerkt nam het aantal toe en ik betrapte ze telkens weer op mijn buttons. En daar ben ik juist erg zuinig op!

Kortom heb er naar schatting inmiddels al een stuk of 50 á 60 uitgehaald. Wist niet dat er zoveel in zat. Met name in de late avond of vroege ochtend zitten er heel wat op de ruiten, dus da's makkelijk uitvangen dan! ;)

Vandaag geen tijd gehad om iets te doen aan de bak. Maar lekker een dagje uit geweest. Zijn naar Rhenen geweest naar Ouwehands Dierenpark. Prima weer, dus was lekker toeven. Uiteraard ook even in het aquarium deel wezen kijken, maar dat viel me vies tegen! Vooral de staat van de zeebakken was een tegenvaller. Ik snap dat ze geen hoogstaande en bewerkelijke bakken kunnen onderhouden, maar bakken met veel alg en glasanemonen zou niet nodig moeten zijn. De grootste bak was blijkbaar nog in aanbouw, maar dat was een paarse flap bende. Overigens ben ik wel benieuwd wat ze daar van gaan maken.

Verder prima dag gehad! topjes

Thuisgekomen direct maar weer een paar ganzenvoetjes gevangen en de visjes eten gegeven. Morgen ruitjes poetsen en wat klein onderhoud plegen. Lekker rommelen dus.. ;)

Hoi,

Dat filmpje van 1 minuut ziet er goed uit,

Wat me wel opviel is dat je kralen vrij laag in je bak staan. Waarom heb je dat gedaan?

Groet Rien

Ben trouwens ook op oorlogspad..grrrrr..

Heb de strijd aangebonden met de ganzenvoetjes in mijn bak! Ongemerkt nam het aantal toe en ik betrapte ze telkens weer op mijn buttons. En daar ben ik juist erg zuinig op!

Kortom heb er naar schatting inmiddels al een stuk of 50 á 60 uitgehaald. Wist niet dat er zoveel in zat. Met name in de late avond of vroege ochtend zitten er heel wat op de ruiten, dus da's makkelijk uitvangen dan! ;)

Een harlekijn garnaal help je er wel vanaf

greetings, GlennF

Vandaag geen tijd gehad om iets te doen aan de bak. Maar lekker een dagje uit geweest. Zijn naar Rhenen geweest naar Ouwehands Dierenpark. Prima weer, dus was lekker toeven. Uiteraard ook even in het aquarium deel wezen kijken, maar dat viel me vies tegen! Vooral de staat van de zeebakken was een tegenvaller. Ik snap dat ze geen hoogstaande en bewerkelijke bakken kunnen onderhouden, maar bakken met veel alg en glasanemonen zou niet nodig moeten zijn. De grootste bak was blijkbaar nog in aanbouw, maar dat was een paarse flap bende. Overigens ben ik wel benieuwd wat ze daar van gaan maken.

Verder prima dag gehad! topjes

Thuisgekomen direct maar weer een paar ganzenvoetjes gevangen en de visjes eten gegeven. Morgen ruitjes poetsen en wat klein onderhoud plegen. Lekker rommelen dus.. ;)

Ik ben nog geen zoo tegen gekomen die kan tippen aan onze bakken thuis.
We moeten maar als hobbyisten entree gaan vragen aan mensen die een echte rif willen zien.:)

greetings, GlennF

Hoi,

Dat filmpje van 1 minuut ziet er goed uit,

Wat me wel opviel is dat je kralen vrij laag in je bak staan. Waarom heb je dat gedaan?

Groet Rien

Thnx! Oorzaak zal zijn de opbouw. Wilde ook voldoende zwemruimte hebben voor de visjes. Hoop dat de koralen mooi naar boven groeien.. ;)

Een harlekijn garnaal help je er wel vanaf

greetings, GlennF

Ik weet dat zo'n mooie garnaal me er wil bij zou kunnen helpen, maar ik vind het nadeel dat hij dan eerst zou beginnen aan mijn zandzevende zeesterren en na het verhelpen van de ganzenvoetjes plaag een tekort aan eten krijgt....
Probeer het eerst wel op deze manier..kan altijd nog ingrijpen!:)

Ik ben nog geen zoo tegen gekomen die kan tippen aan onze bakken thuis.
We moeten maar als hobbyisten entree gaan vragen aan mensen die een echte rif willen zien.:)

greetings, GlennF

Hmm..da's een goed idee! Als jij dat zou doen zou je behoorlijk binnen lopen met al die mensen die bij jouw thuis willen kijken! :biggrin:

Nijkerk's rif (RSM250)

Vandaag de rest van de zandbodem erin gekieperd en de ruitjes aan de binnenzijde en buitenzijde gepoetst. Ziet er weer lekker fris uit!

Had voor het toevoegen van het zand uit een oude DSR fles de bodem gesneden en deze fles paste precies op een pvc pijp. In eerste instantie bleef het zand voornamelijk in de fles plakken, maar met behulp van een scheutje zeewater liep het zand zo door de pvc heen en kon kon ik het zand mooi op de bodem krijgen zonder gestuif. ideaal! topjes

7a7d844b31850c5c71e6e07eac7343ae.jpg

De bak is niet troebel geworden en alle koraaltjes staan weer helemaal uit!

Wat een verschil maakt dat trouwens het toevoegen van zo'n witte zandbodem!

6dd7b3f79a8cb854c7399fe01c2fd625.jpg

Hoop binnenkort nog wel wat mooie stekken te scoren, want het wordt wel weer tijd voor wat vulling. Wat staat er nog minimaal op het lijstje:

- groene formosa
- blauw/paarse formosa
- pocillopora
- druifjeskoraal
- paarse plaat montipora
- cactus koraal

Geen heel moeilijk spul dus. Dat komt wellicht ooit nog wel eens.. :p
Dus mocht iemand in de buurt wat stekken kwijt willen?:cool:

Vandaag de rest van de zandbodem erin gekieperd en de ruitjes aan de binnenzijde en buitenzijde gepoetst. Ziet er weer lekker fris uit!

Had voor het toevoegen van het zand uit een oude DSR fles de bodem gesneden en deze fles paste precies op een pvc pijp. In eerste instantie bleef het zand voornamelijk in de fles plakken, maar met behulp van een scheutje zeewater liep het zand zo door de pvc heen en kon kon ik het zand mooi op de bodem krijgen zonder gestuif. ideaal! topjes

7a7d844b31850c5c71e6e07eac7343ae.jpg

De bak is niet troebel geworden en alle koraaltjes staan weer helemaal uit!

Wat een verschil maakt dat trouwens het toevoegen van zo'n witte zandbodem!

6dd7b3f79a8cb854c7399fe01c2fd625.jpg

Hoop binnenkort nog wel wat mooie stekken te scoren, want het wordt wel weer tijd voor wat vulling. Wat staat er nog minimaal op het lijstje:

- groene formosa
- blauw/paarse formosa
- pocillopora
- druifjeskoraal
- paarse plaat montipora
- cactus koraal

Geen heel moeilijk spul dus. Dat komt wellicht ooit nog wel eens.. :p
Dus mocht iemand in de buurt wat stekken kwijt willen?:cool:

Haha... die fles roept bij mij herinneringen op aan de periode dat ik voor gek werd verklaard.

Zo'n fles is meermaals gerecycled, eerst als sap fles, dan als boor fles en nu als zand diffusor....

Robert worst zal ze vast wel hebben, anders heb ik de meeste wel staan voor een DSR pionier.

greetings, GlennF

Kan ik gelijk ook een echtscheiding aanvragen:p

greetings, GlennF

Hmmm, da's het niet waard.... :cool:

Haha... die fles roept bij mij herinneringen op aan de periode dat ik voor gek werd verklaard.

Zo'n fles is meermaals gerecycled, eerst als sap fles, dan als boor fles en nu als zand diffusor....

Robert worst zal ze vast wel hebben, anders heb ik de meeste wel staan voor een DSR pionier.

greetings, GlennF

Hoho..de fles is ook gebruikt voor strontium..tenminste in mij geval. De boor fles heb ik nog staan.. ;)

Werkt in in ieder geval prima.. haha.. topjes

Gisteravond bij Robert Worst langs geweest...pfff..blijft een schitterende bak daar! Volgens mij geeft ie ze koralen speciale Pokon of zo...niet te geloven hoe hard het daar groeit! Dus daar binnengekomen eerst maar eens onder het genot van een bakkie zitten genieten van zijn bak. Daarna uiteraard ook even een kijkje genomen in de technische ruimte. Wordt echt prachtig daar en in ieder geval kan hij er genoeg stekjes kwijt...dus ik zal daar vast nog wel een keertje gaan winkelen als straks de bakken vol staan.. :cool:

Was daar overigens niet voor stekjes, maar kwam even kijken naar twee armaturen die hij aanbood via het forum. Het zijn photon armaturen met 2 x 54 W t5 lampen. Gezien mijn wens om mijn huidige 2 x 39W t5 verlichting te vervangen zou dit ook een prima oplossing zijn voor mijn bak. Ook zou dit betekenen dat ik niet allerlei onderdelen los moet gaan kopen, waaronder Ultraseal t5 doppen, reflectoren et cetera.
Maar gezien het feit dat ik mijn T5 verlichting wel dimbaar wil maken moet het armatuur wel open kunnen en daarom wilde ik eerst ff een kijkje nemen of het wat voor me is. Zoals het er naar uit ziet kan ik de armaturen prima open maken en de bestaande VSA's vervangen voor een dimbare variant. Dus kortom ben nu dus 2 armaturen rijker voor 2 x 54 W t5 verlichting. topjes

Komende uitdaging is dus om de bestaande vsa te vervangen en ervoor zorgen dat de nieuwe vsa's gedimd kunnen worden door mijn profilux. Lekker klussen dus.. :biggrin:

Ja moet straks mijn nieuwe bak ook aanvullen dus zal het wel weer bij Robert worden.
Tegen de tijd dat zijn stekkenbak weer gevuld is hoop ik net door opstart te zijn.
Het blijft een voorbeeld bak voor bijna iedereen.
Ik heb laatst nog een aanbieding voorbij zien komen voor dimbare evsa 2 x54 W.
Als Ik het terug vind stuur ik je wel een pb

Ja moet straks mijn nieuwe bak ook aanvullen dus zal het wel weer bij Robert worden.
Tegen de tijd dat zijn stekkenbak weer gevuld is hoop ik net door opstart te zijn.
Het blijft een voorbeeld bak voor bijna iedereen.
Ik heb laatst nog een aanbieding voorbij zien komen voor dimbare evsa 2 x54 W.
Als Ik het terug vind stuur ik je wel een pb

Idd is het een voorbeeldbak voor met name steenkoraal liefhebbers!

Ik heb al 2 evsa's liggen, dus bespaar je de moeite! In ieder geval bedankt voor het meedenken! topjes

Back
Bovenaan