Wat is er Nieuw?
Zeewaterforum.info

U bezoekt ons forum als gast, wij zouden het leuk vinden als u zich registreert en aktief mee discussieert in de verschillende topics.

Nijkerk's rif

Re: Nijkerk's rif (RSM250)

.......Overigens heb ik inmiddels ook de groei led binnen:.......

En gemonteerd:
a7288548f4b8f86912c6e32f1c4ec643.jpg

Nu de hamvraag: hoe lang en hoe vaak moet ie nu branden? Tegengesteld aan de dag
verlichting? Of gewoon 24 uur aan?

Hier wordt het wier 16uur per dag belicht. Langer bleek geen extra groei op te leveren.

Ook hier ongeveer 16 uur per dag, had voorheen ook een LED groeilamp maar nu met T5 in de vorm van PL wit en blauw groeit het wier stukken beter.

gr. Marcel

Nu de hamvraag: hoe lang en hoe vaak moet ie nu branden? Tegengesteld aan de dag
verlichting? Of gewoon 24 uur aan?

Je PH heeft minder verval als je hem contra je dag verlichting laat branden veel Amerikanen laten hem 24 uur branden boven de wieren
bij mij draait de gelijk met de verlichting van de bak mee en ik oost genoeg wier per maand :biggrin:

Hier wordt het wier 16uur per dag belicht. Langer bleek geen extra groei op te leveren.

Ook hier ongeveer 16 uur per dag, had voorheen ook een LED groeilamp maar nu met T5 in de vorm van PL wit en blauw groeit het wier stukken beter.

gr. Marcel

Thnx all! Heb nu de verlichting staan van 8:00 uur in de ochtend tot 0:00 uur 's nachts. Ben benieuwd hoe de wieren het gaan doen! :biggrin:
De keuze voor deze groei led is overigens ook een test, dus wellicht dat dit niet werkt en ik naar een ander soort lamp moet kijken. Zowel de zwanenhals plus led lamp besteld in China voor het luttele bedrag van nog geen 22 Euro.. is dus wel te overzien qua kosten.. :cool:

Aha bijverdienste [emoji4]

Alvast vooruitdenkend:

De twee 39W T5 lampen die ik nu naast mijn Maxspect heb liggen zijn 15000K en bedoeld om de schaduwwerking van de LED armaturen op te heffen. Als ik straks 4 x 54W ga plaatsen ipv de 39w lampen dan kan ik wellicht met verschillende kleuren buizen werken.

In mijn RSM had ik destijds voor Reef white en Reef blue en een enkele purple plus lamp. Maar nu -in combinatie met de Maxspects- vraag ik me af wat een verstandig kleurkeuze gaat zijn. Ik neig naar ATI t5 lampen, maar over de Aqua Medic lampen was ik ook altijd tevreden. Maar qua 15k lamp kan ik niks bij ATI vinden..klopt dat? Welke type/kleurstelling raden jullie aan? Rekening houdend met de LED verlichting erbij?

Ik heb deze T5 ATI Bleu Plus en ATI AquaBleu Special met mijn led's kan ik toch div kleuren toevoegen:biggrin:

Ik heb deze T5 ATI Bleu Plus en ATI AquaBleu Special met mijn led's kan ik toch div kleuren toevoegen:biggrin:

Ik kan van de Maxspect alleen het blauwe en witte kanaal aanpassen, dus meer of minder blauw eigenlijk..

Heeft Ati ook iets vergelijkbaars als de reef white 15000k?

Heey bas ik zou denke een 15k van am en daarnaast ern coral+ van ati.

Groetjes wesley

De eerste stap is gezet qua verlichting. Ik had in de lichtkap een steun gemaakt voor de maxspects. Die steun zat me danig in de weg. Heb nu het ophangsysteem iets gemodificeerd en met behulp van een houten balk de units opgehangen. Ideaal! Nu zitten de steun van de voorste maxspect ook niet meer in de weg bij het voeren.

bf146642c2aed1ebabff332e4022378b.jpg

b4497d75be010348dca8b900be7f9bcc.jpg

Nijkerk's rif (RSM250)

Hieronder zie je de lichtkap met de middensteun. Deze heb ik nu volledig verwijderd waardoor ik de maxspects ook eenvoudig naar voren of achteren kan schuiven zonder de units te hoeven verwijderen.

ImageUploadedByTapatalk1380133268.535345.jpg

De volgende stap is om de dubbele 2x54 W armaturen te maken. De EVSA's heb ik al voor een prikkie op de kop weten te tikken:

0e857bb1b20f3a0b0ad1634414aa7828.jpg

Kijk lekker bezig bas gaat helemaal goed komen bij je.
Snel door knutsele dit ziet er alweer goed uit.

Groetjes wesley

laat je de maxpects op dezelfde sterkte draaien als ze nu doen, of ga je die aanpassen?

Kijk lekker bezig bas gaat helemaal goed komen bij je.
Snel door knutsele dit ziet er alweer goed uit.

Groetjes wesley

Ben op het moment druk zat, maar probeer toch tussen de bedrijven door een en ander te doen. Moet nog twee Arcadia ultra seal doppen setjes hebben en nog wat kabels met snelkoppeling (schroefdraad). Dan kunnen we weer verder.. ;)

Deze actie scheelt in ieder geval weer wat ergenis. topjes

laat je de maxpects op dezelfde sterkte draaien als ze nu doen, of ga je die aanpassen?

De maxspect hingen op plusminus 20 cm (bovenkant unit) van het wateroppervlak. Nu hangen ze op plusminus 16 cm van het wateroppervlak (gemeten wateroppervlak tot bovenkant unit). Mijn verwachting is dat ik daarom de led qua sterkte niet hoef aan te passen.

Of denkt iemand daar anders over?

Als je ooit wat kleine stekken buttons kan missen houd ik me aanbevolen, woon lekker dicht bij.

En een video update in 1 minuut:

[video]http://m.youtube.com/watch?v=9ysTZBmeWxM&feature=youtube_gdata_player[/video]

Back
Bovenaan